زنان بوشهری تنها زنان تعزیه‌‏خوان ایران هستند

کد خبر : 5095تاریخ ثبت : 1396/5/31 10:46:35
 زنان بوشهری تنها زنان تعزیه‌‏خوان ایران هستند نویسندگان کتاب «زن در تعزیه و سوگواره‎های بوشهر»:

زنان بوشهری تنها زنان تعزیه‌‏خوان ایران هستند

این کتاب اثری است که به‌‏تازگی با قلم میترا خواجه‌ئیان و اشرف سلطانی‏نیا، دو بانوی پژوهشگر و نویسنده بوشهر نوشته و راهی بازار نشر شده که به نقش و حضور زن در تعزیه پرداخته است.

به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامدادجنوب - الهام بهروزی: «اگر درجه مهارت یک درام‌نویس را در تاثیر بر تماشاگران بدانیم، باید گفت که هیچ تراژدی به عظمت تعزیه نمی‎رسد» (سرلویس پلی). 

‎«زن در تعزیه و سوگواره‎های بوشهر» اثری است که به‌‏تازگی با قلم میترا خواجه‌ئیان و اشرف سلطانی‏نیا، دو بانوی پژوهشگر و نویسنده بوشهر نوشته و راهی بازار نشر شده که به نقش و حضور زن در تعزیه پرداخته است. در پشت جلد این اثر آمده است: «در شهر پرآیین و پرموسیقی بوشهر که آواهای مردمانش در سور و سوگ، همواره خاطراتی یگانه و تاثیرگذار بر جای می‌گذارند، زنان نیز در کنار مردان حضوری برابر و پررنگ در امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی دارند و تاریخ بهترین گواه این مدعاست. در این کتاب به فعالیت‎های زنان در عرصه‎های فرهنگ و مذهب پرداخته شده است و نقش آنان در ساز و کار اجرای آیین‎های سوگواره و تعزیه با تاکید بر بنیان‎ها و مفاهیم اجتماعی و مذهبی مورد بررسی، تحلیل و کنکاش واقع شده است». 
 
همان‎گونه که در بالا اشاره شد، مردمان بوشهر چه زن، چه مرد ارادت و توجه خاصی به تعزیه داشته و دارند و بر اساس شواهد موجود کهن‏‏ترین تعزیه در جزیره مرجانی خارگ اجرا می‎شده و البته در سایر بخش‎‎های استان نظیر روستای زیارت از توابع دشتستان، بندرریگ، اهرم، چهارمحل بوشهر و... نیز تعزیه از قدمت دیرینه‏‌ای برخوردار است. تعزیه در لغت به معنای تسلی دادن، تسلیت گفتن، عزاداری کردن (مطلقا)، برپاداشتن مجلس عزا به‎‏خصوص برای حسین‏بن علی (ع)، نمایش مذهبی و شبیه‏خوانی است. حسین دهقانی در کتاب «شمربازی» در خصوص تعزیه نوشته است: «تعزیه، تعزیت، سوگواری، عزاداری و آن هر نمایشی است منظوم که از سوی عده‏ای از اهل فن و با موسیقی که بعضی مصائب اهل بیت (ع) را مصور سازند». 
 
تعزیه بوشهر که یکی از کهن‎‎ترین و دیدنی‏ترین تعزیه‏‌های کشور به‎شمار می‏رود و هر ساله افزون بر بومیان استان، بسیاری از چهره‎های شاخص عرصه هنر کشور و ... را در ماه محرم و صفر به خود جذب می‏کند، از پتانسیل‎های خاصی برای رونق گردشگری مذهبی در جنوب برخوردار است که متولیان حوزه گردشگری در راستای رونق این صنعت می‏توانند تاثیر تعزیه در جذب گردشگر را در ایام محرم و صفر جدی‏‎تر بگیرند و روی آن کار کنند. یکی از امتیازات تعزیه در بوشهر، حضور زنان در کنار مردان برای نقش‌آفرینی در آن است، چیزی که در تعزیه مناطق دیگر کمتر دیده می‎شود. حسین دهقانی در صفحه 297 کتاب «شمربازی» آورده است: «همگان بر این اعتقاد هستند که در ایران نقش زنان در کارهای تعزیه و حتی نمایش به عهده مردان گذاشته می‏شده و ورود زنان در عرصه تعزیه ممنوع بوده است و هرگز به زنان فرصتی داده نمی‏شد تا در این مقوله با مردان معاونت و همکاری کنند و استعداد خود را نشان دهند اما جالب است بنا به گفته همین محققان و پژوهشگران، تنها در بوشهر زنان اجازه داشته‎اند که در کنار مردان به هنر تعزیه و تعزیه‎خوانی پردازند. این بانوان و دوشیزگان بیشتر در نقش زنان اهل بیت (ع) در دو تعزیه «تاسوعا» و «عاشورا» ظاهر می‌شدند و حتی آوازهایی در رثای قهرمانان و نوجوانان عاشورا می‌خواندند...». 
هرچند نقش زنان در تعزیه کوتاه و فرعی بوده اما گاه نقش طولانی مردان را تحت تاثیر خود قرار می‏داده است. میترا خواجه‏ئیان و اشرف سلطانی‏نیا در کتاب ‎«زن در تعزیه و سوگواره‎های بوشهر» تاثیر و نقش زنان را در این آیین مذهبی مورد واکاوی قرار داده‏اند. این دو بانو که تاکنون در زمینه افسانه‏های کهن و فرهنگ جنوب مقالات و نوشته‎های متعددی نگاشته‌اند، این بار با انتشار این اثر فعالیت مذهبی و فرهنگی زنان این خطه به‎خصوص نقش‎آفرینی آنها را در تعزیه از دیرباز تاکنون به تصویر کشیده‏اند. در خصوص انتشار کتاب ‎«زن در تعزیه و سوگواره‎های بوشهر» گفت‎‎وگویی را با نویسندگان آن صورت دادیم که در ادامه می‎آید. 
 
تعزیه برای نخستین بار در کجا اجرا شد و چگونه به بوشهر رسید؟
خواجه‎ئیان: تعزیه مجموعه‌ای از نمایش‌های مذهبی است مبتنی بر مصیبت‌های که بر خاندان پیامبر اسلام (ص) وارد شده است که برای نخستین بار معزالدوله دیلمی حاکم وقت ایران دستور داد تا مجالس تعزیه سید الشهدا در دهه اول محرم بر پا شود و بعد از آن در غالب شهرستان‌های ایران. این رسم برپا شد و با توجه به این‌که اکثر مردم بوشهر مانند دیگر مناطق ایران مسلما هستند، تعزیه نیز در این منطقه از همان سال‌ها‎‎ شکل گرفت و اعتبار خاصی پیدا کرد، به‎گونه‎ای که اینک‎ اجرای این آیین در این استان از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است که در کتاب به‌صورت مفصل به این ویژگی‌ها پرداخته شده است.
 
اجرای تعزیه در کدام نقطه از استان از قدمت بیشتری برخوردار است؟
سلطانی‎نیا: طبق تحقیقاتی که در این راستا صورت گرفته و بر اساس اسناد و کهن‌ترین نوشته به‌دست آمده، قدیمی‎ترین تعزیه در استان بوشهر طبق گزارش کامل کارستون نیبور از دیدن تعزیه روز عاشورا در سال 1765 در جزیره خارگ، مربوط به این جزیره مرجانی می‎شود. 
آیا زنان در تعزیه عهده‎دار نقش بوده‎اند یا صرفا در پشت صحنه حضور داشتند؟
خواجه‏‌ئیان: حضور زنان در تعزیه از ویژگی‌های بارز تعزیه در بوشهر است و آنها می‌توانند در تمام عرصه‌ها از جمله بازیگری، کارگردانی (معین البکا) یا فعالیت‌های مربوط به پشت صحنه حضور داشته باشند .
سلطانی‌نیا: ‎بله، نه‌تنها حضور داشته‌اند، بلکه ایفاگر نقش‎های تاثیرگذار و موثری هم بوده‎اند.
 
آیا تعزیه‎خوان زن در استان هم داریم و نخستین تعزیه‎خوان‏‎ زن استان چه کسی بوده است؟
سلطانی‎نیا:‎ در هر محله به‎خصوص محله‌های قدیمی استان و شهر بوشهر تعزیه‌خوانان زن بسیاری از گذشته تا به امروز در این نمایش‎های مذهبی حضور داشته‎اند. هر چند اطلاعی از اولین تعزیه‌خوانان زن یا مرد در دست نیست اما از قدیمی‌های تعزیه‏خوانی زن می‎توان به مرحوم سکینه عوضی، مرحوم کبری موجی، مرحوم فاطمه محمودی و... اشاره کرد و از امروزی‌ها هم که بیشتر در عرصه هنر صحنه و نمایش فعالیت می‏کنند، می‏توان از مریم رنجبر، فرانک بلور‌زاده، سکینه سلیمانی، فاطمه اخلاقی و... نام برد.
 
کتاب «زن در تعزیه و سوگواره‎های بوشهر» شامل چند فصل است و در نوشتن آن از شیوه کتابخوانی استفاده کردید یا تحقیقات میدانی؟
خواجه‎ئیان: این کتاب در چهار فصل نوشته شده است که عبارتند از: فصل اول: نگاهی به بوشهر و تعزیه در گذر تاریخ، فصل دوم: تعزیه‌های مشترک با مجالس مردان، فصل سوم: تعزیه‌های زنانه و فصل چهارم: دیگر مراسم مذهبی زنان .برای نوشتن این کتاب، از هر دو روش تحقیقی استفاده شده است که به‎طبع به‌دلیل جنوبی بودن ما که از کودکی در این آیین‌ها و مراسم شرکت داشته‌ایم، روش میدانی انگیزه بیشتری در شکل‌گیری این کار تحقیقی ما داشته است.
 
آیا این کتاب توانسته چهره زن را در فعالیت‎های فرهنگی و مذهبی به نمایش بگذارد؟ 
خواجه‏ئیان: همان‌طور که در بالا به فصل‌های کتاب اشاره شد، این کتاب حضور و فعالیت زنان به‌طور مجزا و مشترک با مردان را در امور اجتماعی، فرهنگی و مذهبی نشان داده که نقش آنان در ساز و کار اجرای آیین‌های سوگواری و تعزیه با تاکید بر بنیان‌ها و مفاهیم اجتماعی و مذهبی مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.
 
«تعزیه» در ادبیات آیینی از چه جایگاهی برخوردار است؟ تعزیه بوشهری از چه ویژگی‌‏هایی برخوردار است؟
سلطانی‎نیا: جایگاه تعزیه در ایران جایگاهی است ویژه و منحصر‌به‌فرد تا جایی که بسیاری نمایش ایرانی را با نام «تعزیه» می‌شناسند. تعزیه در بوشهر دو ویژگی خاص و منحصربه‌فرد دارد؛ یکی اجرائی کردن تمام موضوعات و قصه‌های دهه محرم تا شهادت سید‌الشهدا (ع) و یارانش در دو روز و دوم، حضور زنان در تعزیه به‌عنوان شبیه‌خوان زن که در دیگر نقاط ایران نمودی ندارد و مردان شبیه‌خوان شخصیت‌های زن در تعزیه می‌شوند .
 
زنان در تعزیه‎ و سوگواره‏‌ها بیشتر ایفاگر کدام نقش‎ها هستند؟ 
سلطانی‎نیا: به موضوع نسخه تعزیه بستگی دارد، چنانکه در بعضی از تعزیه‌ها بنا بر لزوم در کنار مردان به ایفای نقش می‌پردازند و در مجالسی دیگر به‌صورت زنانه و فقط با حضور زنان تعزیه‌ای را شکل می‌بخشند.
چگونه به فکر نوشتن این اثر افتادید، آیا پیش از این کتابی در خصوص حضور زنان بوشهر در تعزیه نوشته شده بود؟
خواجه‏ئیان: ‎هر نویسنده یا محقق وقتی دست به کاری می‌زند که ضرورتی در خود و جامعه احساس کند که این ضرورت باعث تمایل و خلق اثر خواهد شد .در خصوص موضوع این کتاب نیز تا جایی که هر دوی ما تحقیق و تفحص کردیم، کتابی کامل و متمرکز در این باره نیافتیم، البته محققان ارزنده‏ای چون‎ جهانشیر یاراحمدی، حسین دهقانی، محسن شریفیان و ... در بخشی از کتاب‌های خود به این موضوع اشاره کرده‌اند اما نکته اصلی، این است که در بسیاری از مجالس تعزیه که خاص زنان است، مردان اجازه حضور ندارند، بنابراین بر آن شدیم که به این موضوع به‌صورت کامل‌تر و جامع‌تر بپردازیم.
 
آیا پیش از این کتاب، آثار دیگری از شما منتشر شده است؟
سلطانی‏نیا: بله، نخستین کتاب من با نام «فرهنگ و آیین‌های بوشهر در آثار ایرج صغیری» است و دومین کتاب که با همراهی دوست عزیزم میترا خواجه‌ئیان به رشته قلم درآمده، ادامه علاقه من به فرهنگ عامه است. البته هیچ اثری بی‌نقص نیست به همین علت از دوستان و فرهیختگان درخواست داریم، پس از مطالعه این کتاب به‏منظور تصحیح و تکمیل آن، در چاپ دوباره با نظرات خویش ما را یاری رسانند. امید داریم ‎کتاب «زن در تعزیه و سوگواره‎های بوشهر» با یاری خداوند و اهل بیت (ع) مقبول جامعه فرهنگی، مذهبی و هنری شهرمان قرارگیرد. 
 
سخن پایانی؟
خواجه‎ئیان: با سپاس از شما، لازم به ذكر است كه اين پژوهش كه با همكاري دوست و همكار عزيزم اشرف سلطاني‌نيا انجام گرفته که حاصل پژوهش و تحقيقات چندساله ماست و به‌یقین‎ بدون عشق و علاقه به اداب و رسوم كهن سرزمين‌مان شكل نمي‌گرفت. اميدوارم گامي كوچك در راستاي شناساندن فرهنگ غني و منحصر‌به‌فرد شهرمان بوشهر برداشته باشيم و پايان اين كتاب آغازي باشد براي گشودن دريچه‌هايي به‌روي ديگر گوشه‌هاي فرهنگ و هنر اين شهر ديرين تاريخ.
در پایان یادآوری می‎شود، تعزیه آیینی است که گوشه‏هایی از نهضت امام حسین (ع) را برای نسل‏های دیروز، امروز و آینده مجسم کرده و خواهد کرد و در دل خود آواها و نواهای متعدد بومی و ملی را جای داده است، بنابراین این هنر آیینی و مذهبی می‎تواند به‏‌عنوان فرصتی برای رونق گردشگری مذهبی در استان در نظر گرفته شود و نوشتن کتبی با موضوع تعزیه بدون‌شک نقش ماندگاری را در معرفی این هنر و ویژگی‏های منحصربه‌فرد آن در بوشهر ایفا کند. ‎
 
 
 
 
نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شدهنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنندانتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
اخبار مرتبط
    کلمات کلیدی
    ثبت دیدگاه



    فرهنگ و هنر استان بوشهر

  • دیدار رئیس بسیج هنرمندان استان با مدیرکل ارشاد بوشهر
  • نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است
  • کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شد
  • هنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنند
  • انتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
  • برترین‌های جشنواره شعر علوی در استان بوشهر معرفی شدند
  • مجوز راه‌اندازی سینما در عالیشهر صادر شد
  • فراخوان سوگواره هنری عاشورایی بوشهر منتشر شد
  • مجموعه «شعر و شور دشتیاتی» منتشر شد
  • محافل طنز استان بوشهر به‌صورت مجازی برگزار می‌شود
  • دو نمایشگاه فرهنگی و هنری در بوشهر افتتاح شد
  • برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بوشهر
  • فروش طرح بهارانه کتاب استان بوشهر ۸۰ درصد افزایش یافت
  • انجمن ادبی دشتی در بنیاد شعر و ادب ایرانیان ثبت شد
  • پویش مجازی «خاک خورشید» در بوشهر راه‎‌اندازی شد
  • کتاب «بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه» منتشر شد
  • برگزیدگان بوشهری جشنواره ملی موسیقی جوان تجلیل شدند
  • اقلیم و دین دو عامل تاثیرگذار در پوشش ایرانیان
  • نمایشگاه کتاب دهه فجر در بوشهر افتتاح شد
  • نمایش آثار جشنواره فیلم فجر در بوشهر کلید خورد
  • سودای جان‌بخشی سیمرغ فجر به سکوت سینمایی بوشهر
  • درخشش هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»
  • شرکت ۵۴ کشور در جشنواره بین‌المللی پویانمایی بوشهر
  • برگزیدگان سوگواره شعر «از عرشیان نینوا» معرفی شدند
  • برگزیدگان جشنواره شعر خلیج فارس معرفی شدند
  • امضای تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری فرهنگ، هنر و رسانه استان بوشهر
  • موزه مطبوعات، چاپ و نشر بوشهر راه‌اندازی می‌شود
  • پخش ۶٠ هزار دقیقه برنامه هفته دفاع مقدس از صداوسیمای بوشهر
  • برگزیدگان جشنواره واخوان خیال در بوشهر معرفی شدند
  • ‌دومین دوره جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور برگزار می‌شود
  • راهیابی آثار هنرمند بوشهری به جشنواره گلدسته‌ها
  • برپایی نمایشگاه نقاشی عاشورایی رستاخیز در بوشهر
  • افزایش 120 درصدی فروش تابستانه کتاب در استان بوشهر
  • آخرین اثر زنده‌یاد رمضان امیری در بازار کتاب
  • آئین اختتامیه جایزه ملی شعر جم برگزار شد
  • نامزدهای چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در بوشهر معرفی شدند
  • کتاب شعر «سیب‌های سرخ معطر» در بوشهر رونمایی شد
  • کرونا گردهمایی سالانه عکاسان بوشهر را لغو کرد
  • بانوی نقال خوان بوشهری در جشنواره غدیر خوش درخشید
  • نتایج دومین فراخوان آثار خوشنویسی قدر اعلام شد
  • دفاع مقدس به تولید فیلم با استاندارد بین‌المللی نیاز دارد
  • انگیزه‌‌ام از پژوهش، یافتن هویت هنری خودم است
  • پذیرفته شدن اثر فیلمساز اهرمی در جشنواره بین‌المللی انگلیس
  • برگزیدگان کتاب سال استان بوشهر درباره کتابهایشان چه گفتند؟
  • برگزیدگان جایزه کتاب سال بوشهر معرفی شدند + تصاویر
  • چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در استان معرفی می‌شود
  • بسیج هنرمندان خط مقدم مقاومت هنری است
  • مجموعه نقاشی «مهر و ماه» اثر استاد علی بحرینی
  • باند بازی معضل بزرگ هنرهای تجسمی است
  • اختتامیه جایزه شعر جم به فروردین ماه موکول شد
  • چهار هزار بوشهری اجراهای موسیقی فجر را تماشا کردند
  • نمایشگاه «شیشعر» در بوشهر گشایش یافت
  • تعطیلی فعالیت‌های هنری استان بوشهر
  • واگذاری مجتمع فرهنگی هنری بوشهر
  • اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در بوشهر برگزار شد + تصاویر
  • برگزاری جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بوشهر
  • جشنواره نمایش‌های کوتاه آبادان از بوشهر آغاز شد
  • هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر فجر درخشیدند
  • جدول جشنواره موسیقی فجر بوشهر منتشر شد
  • شب‌شعر «غیاب شاعر» در گناوه برگزار شد
  • آرشیو