نویسندگان کتاب «زن در تعزیه و سوگوارههای بوشهر»: زنان بوشهری تنها زنان تعزیهخوان ایران هستنداین کتاب اثری است که بهتازگی با قلم میترا خواجهئیان و اشرف سلطانینیا، دو بانوی پژوهشگر و نویسنده بوشهر نوشته و راهی بازار نشر شده که به نقش و حضور زن در تعزیه پرداخته است.به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامدادجنوب - الهام بهروزی: «اگر درجه مهارت یک درامنویس را در تاثیر بر تماشاگران بدانیم، باید گفت که هیچ تراژدی به عظمت تعزیه نمیرسد» (سرلویس پلی). «زن در تعزیه و سوگوارههای بوشهر» اثری است که بهتازگی با قلم میترا خواجهئیان و اشرف سلطانینیا، دو بانوی پژوهشگر و نویسنده بوشهر نوشته و راهی بازار نشر شده که به نقش و حضور زن در تعزیه پرداخته است. در پشت جلد این اثر آمده است: «در شهر پرآیین و پرموسیقی بوشهر که آواهای مردمانش در سور و سوگ، همواره خاطراتی یگانه و تاثیرگذار بر جای میگذارند، زنان نیز در کنار مردان حضوری برابر و پررنگ در امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی دارند و تاریخ بهترین گواه این مدعاست. در این کتاب به فعالیتهای زنان در عرصههای فرهنگ و مذهب پرداخته شده است و نقش آنان در ساز و کار اجرای آیینهای سوگواره و تعزیه با تاکید بر بنیانها و مفاهیم اجتماعی و مذهبی مورد بررسی، تحلیل و کنکاش واقع شده است». همانگونه که در بالا اشاره شد، مردمان بوشهر چه زن، چه مرد ارادت و توجه خاصی به تعزیه داشته و دارند و بر اساس شواهد موجود کهنترین تعزیه در جزیره مرجانی خارگ اجرا میشده و البته در سایر بخشهای استان نظیر روستای زیارت از توابع دشتستان، بندرریگ، اهرم، چهارمحل بوشهر و... نیز تعزیه از قدمت دیرینهای برخوردار است. تعزیه در لغت به معنای تسلی دادن، تسلیت گفتن، عزاداری کردن (مطلقا)، برپاداشتن مجلس عزا بهخصوص برای حسینبن علی (ع)، نمایش مذهبی و شبیهخوانی است. حسین دهقانی در کتاب «شمربازی» در خصوص تعزیه نوشته است: «تعزیه، تعزیت، سوگواری، عزاداری و آن هر نمایشی است منظوم که از سوی عدهای از اهل فن و با موسیقی که بعضی مصائب اهل بیت (ع) را مصور سازند». تعزیه بوشهر که یکی از کهنترین و دیدنیترین تعزیههای کشور بهشمار میرود و هر ساله افزون بر بومیان استان، بسیاری از چهرههای شاخص عرصه هنر کشور و ... را در ماه محرم و صفر به خود جذب میکند، از پتانسیلهای خاصی برای رونق گردشگری مذهبی در جنوب برخوردار است که متولیان حوزه گردشگری در راستای رونق این صنعت میتوانند تاثیر تعزیه در جذب گردشگر را در ایام محرم و صفر جدیتر بگیرند و روی آن کار کنند. یکی از امتیازات تعزیه در بوشهر، حضور زنان در کنار مردان برای نقشآفرینی در آن است، چیزی که در تعزیه مناطق دیگر کمتر دیده میشود. حسین دهقانی در صفحه 297 کتاب «شمربازی» آورده است: «همگان بر این اعتقاد هستند که در ایران نقش زنان در کارهای تعزیه و حتی نمایش به عهده مردان گذاشته میشده و ورود زنان در عرصه تعزیه ممنوع بوده است و هرگز به زنان فرصتی داده نمیشد تا در این مقوله با مردان معاونت و همکاری کنند و استعداد خود را نشان دهند اما جالب است بنا به گفته همین محققان و پژوهشگران، تنها در بوشهر زنان اجازه داشتهاند که در کنار مردان به هنر تعزیه و تعزیهخوانی پردازند. این بانوان و دوشیزگان بیشتر در نقش زنان اهل بیت (ع) در دو تعزیه «تاسوعا» و «عاشورا» ظاهر میشدند و حتی آوازهایی در رثای قهرمانان و نوجوانان عاشورا میخواندند...». هرچند نقش زنان در تعزیه کوتاه و فرعی بوده اما گاه نقش طولانی مردان را تحت تاثیر خود قرار میداده است. میترا خواجهئیان و اشرف سلطانینیا در کتاب «زن در تعزیه و سوگوارههای بوشهر» تاثیر و نقش زنان را در این آیین مذهبی مورد واکاوی قرار دادهاند. این دو بانو که تاکنون در زمینه افسانههای کهن و فرهنگ جنوب مقالات و نوشتههای متعددی نگاشتهاند، این بار با انتشار این اثر فعالیت مذهبی و فرهنگی زنان این خطه بهخصوص نقشآفرینی آنها را در تعزیه از دیرباز تاکنون به تصویر کشیدهاند. در خصوص انتشار کتاب «زن در تعزیه و سوگوارههای بوشهر» گفتوگویی را با نویسندگان آن صورت دادیم که در ادامه میآید. تعزیه برای نخستین بار در کجا اجرا شد و چگونه به بوشهر رسید؟ خواجهئیان: تعزیه مجموعهای از نمایشهای مذهبی است مبتنی بر مصیبتهای که بر خاندان پیامبر اسلام (ص) وارد شده است که برای نخستین بار معزالدوله دیلمی حاکم وقت ایران دستور داد تا مجالس تعزیه سید الشهدا در دهه اول محرم بر پا شود و بعد از آن در غالب شهرستانهای ایران. این رسم برپا شد و با توجه به اینکه اکثر مردم بوشهر مانند دیگر مناطق ایران مسلما هستند، تعزیه نیز در این منطقه از همان سالها شکل گرفت و اعتبار خاصی پیدا کرد، بهگونهای که اینک اجرای این آیین در این استان از ویژگیهای منحصربهفردی برخوردار است که در کتاب بهصورت مفصل به این ویژگیها پرداخته شده است. اجرای تعزیه در کدام نقطه از استان از قدمت بیشتری برخوردار است؟ سلطانینیا: طبق تحقیقاتی که در این راستا صورت گرفته و بر اساس اسناد و کهنترین نوشته بهدست آمده، قدیمیترین تعزیه در استان بوشهر طبق گزارش کامل کارستون نیبور از دیدن تعزیه روز عاشورا در سال 1765 در جزیره خارگ، مربوط به این جزیره مرجانی میشود. آیا زنان در تعزیه عهدهدار نقش بودهاند یا صرفا در پشت صحنه حضور داشتند؟ خواجهئیان: حضور زنان در تعزیه از ویژگیهای بارز تعزیه در بوشهر است و آنها میتوانند در تمام عرصهها از جمله بازیگری، کارگردانی (معین البکا) یا فعالیتهای مربوط به پشت صحنه حضور داشته باشند . سلطانینیا: بله، نهتنها حضور داشتهاند، بلکه ایفاگر نقشهای تاثیرگذار و موثری هم بودهاند. آیا تعزیهخوان زن در استان هم داریم و نخستین تعزیهخوان زن استان چه کسی بوده است؟ سلطانینیا: در هر محله بهخصوص محلههای قدیمی استان و شهر بوشهر تعزیهخوانان زن بسیاری از گذشته تا به امروز در این نمایشهای مذهبی حضور داشتهاند. هر چند اطلاعی از اولین تعزیهخوانان زن یا مرد در دست نیست اما از قدیمیهای تعزیهخوانی زن میتوان به مرحوم سکینه عوضی، مرحوم کبری موجی، مرحوم فاطمه محمودی و... اشاره کرد و از امروزیها هم که بیشتر در عرصه هنر صحنه و نمایش فعالیت میکنند، میتوان از مریم رنجبر، فرانک بلورزاده، سکینه سلیمانی، فاطمه اخلاقی و... نام برد. کتاب «زن در تعزیه و سوگوارههای بوشهر» شامل چند فصل است و در نوشتن آن از شیوه کتابخوانی استفاده کردید یا تحقیقات میدانی؟ خواجهئیان: این کتاب در چهار فصل نوشته شده است که عبارتند از: فصل اول: نگاهی به بوشهر و تعزیه در گذر تاریخ، فصل دوم: تعزیههای مشترک با مجالس مردان، فصل سوم: تعزیههای زنانه و فصل چهارم: دیگر مراسم مذهبی زنان .برای نوشتن این کتاب، از هر دو روش تحقیقی استفاده شده است که بهطبع بهدلیل جنوبی بودن ما که از کودکی در این آیینها و مراسم شرکت داشتهایم، روش میدانی انگیزه بیشتری در شکلگیری این کار تحقیقی ما داشته است. آیا این کتاب توانسته چهره زن را در فعالیتهای فرهنگی و مذهبی به نمایش بگذارد؟ خواجهئیان: همانطور که در بالا به فصلهای کتاب اشاره شد، این کتاب حضور و فعالیت زنان بهطور مجزا و مشترک با مردان را در امور اجتماعی، فرهنگی و مذهبی نشان داده که نقش آنان در ساز و کار اجرای آیینهای سوگواری و تعزیه با تاکید بر بنیانها و مفاهیم اجتماعی و مذهبی مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. «تعزیه» در ادبیات آیینی از چه جایگاهی برخوردار است؟ تعزیه بوشهری از چه ویژگیهایی برخوردار است؟ سلطانینیا: جایگاه تعزیه در ایران جایگاهی است ویژه و منحصربهفرد تا جایی که بسیاری نمایش ایرانی را با نام «تعزیه» میشناسند. تعزیه در بوشهر دو ویژگی خاص و منحصربهفرد دارد؛ یکی اجرائی کردن تمام موضوعات و قصههای دهه محرم تا شهادت سیدالشهدا (ع) و یارانش در دو روز و دوم، حضور زنان در تعزیه بهعنوان شبیهخوان زن که در دیگر نقاط ایران نمودی ندارد و مردان شبیهخوان شخصیتهای زن در تعزیه میشوند . زنان در تعزیه و سوگوارهها بیشتر ایفاگر کدام نقشها هستند؟ سلطانینیا: به موضوع نسخه تعزیه بستگی دارد، چنانکه در بعضی از تعزیهها بنا بر لزوم در کنار مردان به ایفای نقش میپردازند و در مجالسی دیگر بهصورت زنانه و فقط با حضور زنان تعزیهای را شکل میبخشند. چگونه به فکر نوشتن این اثر افتادید، آیا پیش از این کتابی در خصوص حضور زنان بوشهر در تعزیه نوشته شده بود؟ خواجهئیان: هر نویسنده یا محقق وقتی دست به کاری میزند که ضرورتی در خود و جامعه احساس کند که این ضرورت باعث تمایل و خلق اثر خواهد شد .در خصوص موضوع این کتاب نیز تا جایی که هر دوی ما تحقیق و تفحص کردیم، کتابی کامل و متمرکز در این باره نیافتیم، البته محققان ارزندهای چون جهانشیر یاراحمدی، حسین دهقانی، محسن شریفیان و ... در بخشی از کتابهای خود به این موضوع اشاره کردهاند اما نکته اصلی، این است که در بسیاری از مجالس تعزیه که خاص زنان است، مردان اجازه حضور ندارند، بنابراین بر آن شدیم که به این موضوع بهصورت کاملتر و جامعتر بپردازیم. آیا پیش از این کتاب، آثار دیگری از شما منتشر شده است؟ سلطانینیا: بله، نخستین کتاب من با نام «فرهنگ و آیینهای بوشهر در آثار ایرج صغیری» است و دومین کتاب که با همراهی دوست عزیزم میترا خواجهئیان به رشته قلم درآمده، ادامه علاقه من به فرهنگ عامه است. البته هیچ اثری بینقص نیست به همین علت از دوستان و فرهیختگان درخواست داریم، پس از مطالعه این کتاب بهمنظور تصحیح و تکمیل آن، در چاپ دوباره با نظرات خویش ما را یاری رسانند. امید داریم کتاب «زن در تعزیه و سوگوارههای بوشهر» با یاری خداوند و اهل بیت (ع) مقبول جامعه فرهنگی، مذهبی و هنری شهرمان قرارگیرد. سخن پایانی؟ خواجهئیان: با سپاس از شما، لازم به ذكر است كه اين پژوهش كه با همكاري دوست و همكار عزيزم اشرف سلطانينيا انجام گرفته که حاصل پژوهش و تحقيقات چندساله ماست و بهیقین بدون عشق و علاقه به اداب و رسوم كهن سرزمينمان شكل نميگرفت. اميدوارم گامي كوچك در راستاي شناساندن فرهنگ غني و منحصربهفرد شهرمان بوشهر برداشته باشيم و پايان اين كتاب آغازي باشد براي گشودن دريچههايي بهروي ديگر گوشههاي فرهنگ و هنر اين شهر ديرين تاريخ. در پایان یادآوری میشود، تعزیه آیینی است که گوشههایی از نهضت امام حسین (ع) را برای نسلهای دیروز، امروز و آینده مجسم کرده و خواهد کرد و در دل خود آواها و نواهای متعدد بومی و ملی را جای داده است، بنابراین این هنر آیینی و مذهبی میتواند بهعنوان فرصتی برای رونق گردشگری مذهبی در استان در نظر گرفته شود و نوشتن کتبی با موضوع تعزیه بدونشک نقش ماندگاری را در معرفی این هنر و ویژگیهای منحصربهفرد آن در بوشهر ایفا کند.
اخبار مرتبط کلمات کلیدی ثبت دیدگاه | فرهنگ و هنر استان بوشهرگفتگو و مصاحبههنرمند نقاش استان بوشهر: نقاشیهایم روضه تصویری است فیلمساز بوشهری:دفاع مقدس به تولید فیلم با استاندارد بینالمللی نیاز دارد هنرمند برجسته استان بوشهر:باند بازی معضل بزرگ هنرهای تجسمی است آرشیو گزارش و یادداشتنگارخانهنمایشخانه |