قصه قدمتی پابه‌پای انسان دارد

کد خبر : 4902تاریخ ثبت : 1396/3/4 03:23:59
 قصه قدمتی پابه‌پای انسان دارد سمیه رسولی:

قصه قدمتی پابه‌پای انسان دارد

سیرنگ: «دختر تنها و خسته و دلگیر از همه به سمت دریا رفت و شروع کرد «دی ماهی» (مادر ماهی) را صدا زدن. «دی ماهی»، «دی ماهی» کجایی؟ بیو (بیا) کارت دارم...، طولی نکشید که دی ماهی به سطح آب آمد و گفت: جون دی‌ماهی، چه شده؟... ».

به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامدادجنوب - الهام بهروزی: «دختر تنها و خسته و دلگیر از همه به سمت دریا رفت و شروع کرد «دی ماهی» (مادر ماهی) را صدا زدن. «دی ماهی»، «دی ماهی» کجایی؟ بیو (بیا) کارت دارم...، طولی نکشید که دی ماهی به سطح آب آمد و گفت: جون دی‌ماهی، چه شده؟... ».
این بریده‌ای از یک قصه کهن است که شب‌های زیادی با شنیدن آن به خواب شیرین فرو رفتم. قصه‌هایی که در هیچ کتابی ثبت و ضبط نشده بودند و تنها در سینه مامان‎بزرگ‎ها و دایه‎هایمان وجود داشتند و شب‏ها آنها را با عشقی وافر برای ما تعریف می‎کردند. چقدر شیرین و هیجان‌انگیز بودند و شنیدنی.

قصه‌ها و متل‌ها بخشی از تاریخ شفاهی هر ملت است و جزء جدایی‌ناپذیر فرهنگ هر سرزمین. قصه‌ها همیشه بوده‌اند، از همان زمانی که انسان زندگی را در زمین آغاز کرد. قدیمی‌ترین قصه عالم همان داستان آدم و حواست که پر از عبرت و پیام است. در این عصر که به‌شدت از زندگی ساده و سنتی به‏سوی زندگی مدرن در حرکت هستیم، قصه‎ها می‏توانند نقش بسزایی را در حفظ داشته‎ها و میراث فرهنگی و ادبی ما داشته باشند. قصه‏هایی که بسیار از آنها هنوز در سینه‏ها قرار دارند و نیاز است که مکتوب شوند تا بتوان آنها را به نسل آینده منتقل کرد. استان بوشهر یکی از استان‎هایی است که در زمینه قصه، متل و افسانه بسیار قوی و غنی است و خوشبختانه اکنون در این منطقه افراد زیادی مشغول گردآوری بسیاری از این قصه‎ها و افسانه‎ها هستند. قصه‌ها و افسانه‎هایی که با رگ و پی مردمان جنوب پیوندی ناگسستنی دارد... . چه بسیار جاشوانی که شب‎های طولانی و تیره دریا را با پناه جستن به این قصه‎ها و افسانه‎ها به صبح رساندند و چه بسیار مادربزرگ‏هایی که با تعریف داستان‎های جن و پریان نوه‎هایشان را به تفکر و خواب می‌سپردند. خوب یادم می‎آید همیشه با شنیدن قصه دختری که پس از هفت برادر دنیا آمده بود اما دیو بود و شب که می‎شد، به تبر تبدیل می‎شد و به خوردن آدمیزا می‎پرداخت... ساعتی بیدار می‎موندم و این مساله عجیب را در ذهنم تجزیه و تحلیل می‏کردم و به‏نوعی پذیرفته بودم که دیو وجود دارد و... اما بعدها متوجه شدم که دیوها در این قصه‎ها همان انسان‌های بدطینت جامعه هستند که برای رسیدن به امیال پلیدشان از کاری فروگذار نمی‎کنند. این قصه‎ها لبریز از درس و تجربه هستند که می‏طلبد پس از مکتوب کردن آنها، از سوی صاحب‌نظران این حوزه ریشه‌شناسی شوند. در خصوص قصه و نقش آن با سمیه رسولی که در حال حاضر دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر و از قصه‌گوهای مطرح است و سابقه داوری چندین جشنواره قصه‌گویی را در کارنامه ادبی خود دارد، گفت‌وگویی را صورت دادیم که در ادامه شما را به خواندن این گفت‌وگو دعوت می‏کنم.

قصه چیست و چه تعریفی از قصه دارید؟
اگر بخواهیم معنی تحت لفظی آن را بیان کنیم، در فرهنگ لغت معین، قصه را حکایت، داستان و سرگذشت معنی کرده‌اند و دراصطلاح به آثاری قصه گفته می‌شود که در آنها حوادث خارق‌العاده اتفاق می‌افتد و یک سلسله علت و معلول برای رخ دادن یک ماجرا و یا به نتیجه رسیدن آن وجود دارد اما اگر به‌گونه‌ای دیگر بخواهم بگویم در واقع قصه یکی از پراهمیت‌ترین گونه‌های ادبیات عامه است که با حیات بشری دوستی دیرین دارد.

قصه چه تاثیری بر روحیه و تربیت کودکان دارد؟
خیلی کوتاه و در یک جمله می‌توانم بگویم تاثیر فراوانی دارد. شمار روزافزون روان‌درمانگرانی که از قصه و داستان براي کمک به حل مشکلات مراجعه کنندگان خود استفاده مي‌کنند، کم نیست و همه اینها نشان از تاثیر قصه بر روان آدمی دارد. کارشناسان حوزه کودک و نوجوان معتقدند که قصه برای کودکان خردسال فقط یک فعالیت برای سرگرمی نیست، بلکه کارکردهای فراوانی برای این گروه سنی دارند و می‌توان اهداف تربیتی بسیاری را از آن مطالبه کرد. در واقع کودکان از طریق قصه‌ها با محیط پیرامون خود آشنا می‌شوند. هر قصه‌ای می‌تواند فضایی را به وجود بیاورد که کودکان هنگام رویارویی و مواجهه با نمونه‌های واقعی آن، رفتار و واکنش مناسبی را از خود بروز دهند و غافلگیر نشوند.

آیا قصه‌ها بر شخصیت کودک هم تاثیر گذار هستند ؟
بله، مطمئنا. قصه به کودک کمک می‌کند تا ارتباط‌ها را درک و کشف کند. رابطه‌ای را که بین شخصیت‌های مختلف یک قصه وجود دارد، ببیند و از بین خوب و بد انتخاب کرده و الگویابی کند و این خود یک رویکرد شخصیتی به کودک می‌دهد.

از بعد اجتماعی چطور؟ آیا باز هم بر کودکان تاثیر دارد؟
بدون‌شک قصه‌ها رویکردهای اجتماعی نیز دارند و تاثیر زیادی بر اجتماعی شدن کودک دارد. به این نحو که قصه‌ها حاوی پیام‌هایی است که طی یک قصه‌گویی این پیام‌ها از قصه‌گو به مخاطب منتقل می‌شود. کودک در اثر شنیدن، تخیل کردن و تکرار کردن آن در ذهن خود می‌تواند این پیام‌ها را دریافت کرده و ارزش‌های اجتماعی و انسانی را یاد بگیرد. در عین حال قصه‌ها باعث می‌شوند کودکان با کلمات و واژه‌های بیشتری آشنا شوند و دایره واژگان آنها گسترده شود. طی این امر آنها با کلمه‌هایی آشنا می‌شوند که در گفت‌وگوهای رسمی و غیررسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کودک برای بیان نیازهای خود می‌تواند به‌درستی و خوبی از آنها بهره ببرد و این یکی از لازمه‌های توانمندی در برقراری ارتباط و رفع نیازها برای هر شخص است.

آیا در آموزش از قصه و قصه‌گویی هم می‌توان کمک گرفت؟
استفاده از قصه به‌عنوان یک شیوه آموزشی برای انتقال اطلاعات و مفاهیم بسیار مفید و کمک‌کننده می‌تواند باشد. با قصه‌گویی می‌توان در دانش‌آموزان ایجاد علاقه کرد وکاری کرد تا مفاهیم در چارچوبی منظم به نام قصه قرار گیرند که به درک بهتر می‌انجامد. شروع درس به‌صورت قصه، ضمن این‌که به دانش‌آموزان شور و نشاط می‌بخشد وآنها را سرگرم می‌کند، باعث می‌شود دانش‌آموزان خیلی آرام و شاد وارد حیطه مفاهیم درسی شوند و در کل غیرمستقیم بودن پیامی که قصه دارد موجب می‌شود که آموزش برای کودک دلنشین و جذاب و دوست‌داشتنی باشد و تاثیر بیشتری هم داشته باشد.

چطور است که بعضی از قصه‌ها در بین ملل مختلف یکسان است؟ و یا گاه با تغییرات جزئی شنیده می‌شود؟
در کتابی به‌نام «انسان و سمبل‌هايش» خواندم که می‌گفت، اگرچه ممکن است ما دارای زمينه‌هاي فرهنگي و مذهبي متفاوتي باشيم اما همه ما در ضميری ناخودآگاه، مشترک و سهيم هستيم. این همان زمینه مشترکی است که در همه انسان‌ها یکسان است و البته تاثیرپذیر. این‌گونه است که قصه‌ها برای همه انسان‌ها با هر ملیت یا مذهبی آشنا هستند، چراکه همه آن را با همان ضمیر ناخودآگاه مشترک دریافت می‌کنند و این‌گونه است که قصه‌ها سفر می‌کنند و از جایی به جای دیگر می‌روند و با خودشان جهانی از تجربه را جابه‌جا می‌کنند و برای آنها هیچ حد و مرزی نیست.

برای انتخاب قصه به چه چیزهایی باید توجه شود؟
باید توجه شود که «قصه» متناسب با شرايط سني و رشد فكري كودك انتخاب شود. این امر موجب می‌شود که کودک به درک درست و صحیحی از قصه برسد و بتواند پیام قصه را به‌درستی درک کند و در درون او اتفاقات خوبی بیفتد که ما انتظار داریم. همچنین باید توجه كنيم كه ما داریم با یک قصه‌گویی مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها را به کودک منتقل می‌کنیم و می‌آموزیم که بایدها و نبایدها چیست؟ پس در انتخاب قصه خوب بسیار دقت کنیم.

آیا استان بوشهر در زمینه قصه غنی است؟
بله. گنجینه‌های داستانی و افسانه‌های بسیار زیبایی در فرهنگ عامه بوشهر وجود دارد. دریا و نخلستان هر دو از دیرباز با افسانه‌ها و قصه‌ها و متل‌ها و مثل‌ها عجین و آمیخته بوده‌اند و در ادبیات شفاهی و غیرشفاهی بوشهر حضوری فعال و پررنگ داشته‌اند. جاشوانی که دریاها را طی می‌کردند باید شب‌های بلندی را که بر سینه دریا راه می‌پیمودند، با چیزی کوتاه می‌کردند و چه چیزی بهتر از قصه پریان دریایی؟ سینه انبوه نخلستان هم همیشه مالامال از قصه‌ها و افسانه‌های جن و پری بوده است. بدون هیچ اغراقی باید بگویم مردم ما دارای فرهنگی غنی در حوزه فولکلور یا همان ادبیات عامه هستند.

در مورد ادبیات فولکلور توضیحات بیشتری بدهید؟
فولکلور یا دانش عامه که جایی خواندم به آن «توده‌شناسی» هم می‌گویند در واقع یک شاخه از دانش مردم‌شناسی است و زیرشاخه‌های مختلف و وسیعی دارد مثل آداب و رسوم، بازی‌ها، قصه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، ترانه‌هایی که در شادی و عزای یک قوم و ملت خوانده می‌شود که زبان به زبان و دهان به دهان از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و بررسی آنها باعث می‌شود به نکات مهمی در مورد زندگی و اخلاق و عادات، طرز تفکر و اندیشه و آن قوم و ملت برسیم.

و قصه هم از آن جمله است؟
دقیقا، قصه از مهم‌ترین و رایج‌ترین گونه‌های ادبیات عامه است كه با زندگی مردم پیوند تنگاتنگ و نزدیك دارد. کارشناسان حوزه قصه و قصه‌گویی عقیده دارند، قصه قدمتی پابه‌پای انسان دارد و در گذشته قصه برای اقوامی كه خط و نوشته نداشتند، به نوعی وسیله‌ای برای تاریخ‌نگاری بوده است. اهمیت بالای آن از همین موضوع شروع می‌شود.

اگر قصه را یک هنر بدانیم آیا این هنر بر دیگر هنرها هم تاثیر گذار بوده است؟
بله، بدون‌شک. ورای این نکته که هنرها همه تاثیرگذار و تاثیرپذیر هستند، باید اشاره کنم که اگر به فیلم و سينما نگاه کنیم، مي‌بينيم این هنر که بسیار هم مقبول جامعه ماست، بر اساس قصه بنا نهاده شده است و اگر قصه را از آن بگیرند، هیچ از آن باقی نمی‌ماند. نقاشی‌ها را ببینید، هر نقاشی برای خود قصه‌ای دارد، قالی‌هایی که زنان ایل می‌بافند و نقش و نگارهایی که بر آنها نقش بسته است، همه یک قصه را بازگو می‌کنند و... .

سخن پایانی؟
«قصه» قدیمی‌ترین نوع ادبیات و «قصه‌گويي» تجربه مشترك همه انسان‌هاست از کنار آنها به راحتی رد نشویم. قصه‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند... .

 

 

 

 

 

 

نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شدهنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنندانتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
اخبار مرتبط
    کلمات کلیدی
    ثبت دیدگاه



    فرهنگ و هنر استان بوشهر

  • دیدار رئیس بسیج هنرمندان استان با مدیرکل ارشاد بوشهر
  • نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است
  • کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شد
  • هنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنند
  • انتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
  • برترین‌های جشنواره شعر علوی در استان بوشهر معرفی شدند
  • مجوز راه‌اندازی سینما در عالیشهر صادر شد
  • فراخوان سوگواره هنری عاشورایی بوشهر منتشر شد
  • مجموعه «شعر و شور دشتیاتی» منتشر شد
  • محافل طنز استان بوشهر به‌صورت مجازی برگزار می‌شود
  • دو نمایشگاه فرهنگی و هنری در بوشهر افتتاح شد
  • برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بوشهر
  • فروش طرح بهارانه کتاب استان بوشهر ۸۰ درصد افزایش یافت
  • انجمن ادبی دشتی در بنیاد شعر و ادب ایرانیان ثبت شد
  • پویش مجازی «خاک خورشید» در بوشهر راه‎‌اندازی شد
  • کتاب «بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه» منتشر شد
  • برگزیدگان بوشهری جشنواره ملی موسیقی جوان تجلیل شدند
  • اقلیم و دین دو عامل تاثیرگذار در پوشش ایرانیان
  • نمایشگاه کتاب دهه فجر در بوشهر افتتاح شد
  • نمایش آثار جشنواره فیلم فجر در بوشهر کلید خورد
  • سودای جان‌بخشی سیمرغ فجر به سکوت سینمایی بوشهر
  • درخشش هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»
  • شرکت ۵۴ کشور در جشنواره بین‌المللی پویانمایی بوشهر
  • برگزیدگان سوگواره شعر «از عرشیان نینوا» معرفی شدند
  • برگزیدگان جشنواره شعر خلیج فارس معرفی شدند
  • امضای تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری فرهنگ، هنر و رسانه استان بوشهر
  • موزه مطبوعات، چاپ و نشر بوشهر راه‌اندازی می‌شود
  • پخش ۶٠ هزار دقیقه برنامه هفته دفاع مقدس از صداوسیمای بوشهر
  • برگزیدگان جشنواره واخوان خیال در بوشهر معرفی شدند
  • ‌دومین دوره جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور برگزار می‌شود
  • راهیابی آثار هنرمند بوشهری به جشنواره گلدسته‌ها
  • برپایی نمایشگاه نقاشی عاشورایی رستاخیز در بوشهر
  • افزایش 120 درصدی فروش تابستانه کتاب در استان بوشهر
  • آخرین اثر زنده‌یاد رمضان امیری در بازار کتاب
  • آئین اختتامیه جایزه ملی شعر جم برگزار شد
  • نامزدهای چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در بوشهر معرفی شدند
  • کتاب شعر «سیب‌های سرخ معطر» در بوشهر رونمایی شد
  • کرونا گردهمایی سالانه عکاسان بوشهر را لغو کرد
  • بانوی نقال خوان بوشهری در جشنواره غدیر خوش درخشید
  • نتایج دومین فراخوان آثار خوشنویسی قدر اعلام شد
  • دفاع مقدس به تولید فیلم با استاندارد بین‌المللی نیاز دارد
  • انگیزه‌‌ام از پژوهش، یافتن هویت هنری خودم است
  • پذیرفته شدن اثر فیلمساز اهرمی در جشنواره بین‌المللی انگلیس
  • برگزیدگان کتاب سال استان بوشهر درباره کتابهایشان چه گفتند؟
  • برگزیدگان جایزه کتاب سال بوشهر معرفی شدند + تصاویر
  • چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در استان معرفی می‌شود
  • بسیج هنرمندان خط مقدم مقاومت هنری است
  • مجموعه نقاشی «مهر و ماه» اثر استاد علی بحرینی
  • باند بازی معضل بزرگ هنرهای تجسمی است
  • اختتامیه جایزه شعر جم به فروردین ماه موکول شد
  • چهار هزار بوشهری اجراهای موسیقی فجر را تماشا کردند
  • نمایشگاه «شیشعر» در بوشهر گشایش یافت
  • تعطیلی فعالیت‌های هنری استان بوشهر
  • واگذاری مجتمع فرهنگی هنری بوشهر
  • اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در بوشهر برگزار شد + تصاویر
  • برگزاری جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بوشهر
  • جشنواره نمایش‌های کوتاه آبادان از بوشهر آغاز شد
  • هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر فجر درخشیدند
  • جدول جشنواره موسیقی فجر بوشهر منتشر شد
  • شب‌شعر «غیاب شاعر» در گناوه برگزار شد
  • آرشیو