با خریداری آثار به هنرمندان جان ببخشیم

کد خبر : 4722تاریخ ثبت : 1395/12/18 09:20:34
 با خریداری آثار به هنرمندان جان ببخشیم

با خریداری آثار به هنرمندان جان ببخشیم

سیرنگ: پاییز بود و زمستان و تابستان، بهار هم بود. دخترک تنها، پیرمردی فرتوت، گلدانی از شمعدانی‌های شکفته، شبی مهتابی و حال و هوای عارفانه-عاشقانه، کوچه‌باغ‌های سرسبز و بهاری، درختان خزان‌زده و فرشی از برگ‌های سرخ‌رنگ، دختری با چشمانی از جنس آیینه و...

به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامدادجنوب - الهام بهروزیپاییز بود و زمستان و تابستان، بهار هم بود. دخترک تنها، پیرمردی فرتوت، گلدانی از شمعدانی‌های شکفته، شبی مهتابی و حال و هوای عارفانه-عاشقانه، کوچه‌باغ‌های سرسبز و بهاری، درختان خزان‌زده و فرشی از برگ‌های سرخ‌رنگ، دختری با چشمانی از جنس آیینه، حوض ماهی، ازدحام یک روز بازاری، سبد گل رز و... موتیف‌هایی است که به تابلوهای نخستین نمایشگاه و حراج بزرگ آثار هنرمندان (تجسمی) دشتستانی طراوت و جان بخشیده است. در گوشه‌ای دیگر از این نمایشگاه تابلوهای خط و نقاشی‌خط‌هایی خودنمایی می‌کند که دل را راهی کربلا می‌سازد و عطش و غربت آنجا را در ذهن ترسیم می‌کند. این نمایشگاه مکانی است که تمام زیبایی‌های عالم را چون فیلمی کوتاه از مقابل دیدگانت می‌گذراند، سرشار از خلاقیت و هنرمندی است.

با دیدن این نمایشگاه بیش از پیش به توانمندی و خلاقیت هنرمندان هم‌استانی‌ام معترف شدم، هنرمندانی که کمبود امکانات هم آنها را از هدف بزرگشان بازنمی‌دارد. آنها نقش می‌زنند، می‌آفرینند و به لوح‌های سپید جان می‌بخشند تا هنر را همچنان زنده و پویا نگه دارند. خیلی وقت بود که جای خالی یک حراج بزرگ در حوزه هنرهای تجسمی در استان بوشهر به‌شدت احساس می‌شد، چراکه هنرمندان تجسمی این استان با وجود این‌که افتخارآمیزترین هنرمندان این خطه به‌شمار می‌روند اما همچنان نادیده گرفته شده‌اند و زیرساخت‌های موجود متاسفانه پاسخگوی تلاش‌ها و توانمندی‌های آنها نیست. بنابراین در وضعیتی که ما در حوزه هنرهای تجسمی از حداقل امکانات در سطح استان برخوردار هستیم، برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها و حراج‌ها کمک بزرگی به معرفی هنرمندان این عرصه و فروش آثار فاخر آنها می‌کند. در همین راستا علی بحرینی، رئیس انجمن هنرهای تجسمی بسیج استان بوشهر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان اقدام به برگزاری نخستین نمایشگاه و حراج بزرگ آثار هنرمندان تجسمی هم‌استانی کرده است. این نمایشگاه روز گذشته (یکشنبه 15 اسفندماه) با حضور حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، محمدحسین زندویان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان، برخی از مسوولان شهرستانی و هنرمندان و هنردوستان دشتستانی گشایش یافت. در این نمایشگاه آثار 32 هنرمند در رشته‌های نقاشی، خط، نقاشی‌خط، طراحی و سفال عرضه می‌شود و آثار این هنرمندان با توجه به اندازه و کیفیت بین 100 هزار تومان تا دو میلیون تومان به معرض فروش گذاشته شده است. یک کار ستودنی و خوشایندی که در این نمایشگاه در حال اجراست، این است که هر روز دو نفر از هنرمندان برازجانی به‌طور زنده به خلق هنرشان می‌پردازند تا علاقه‌مندان از نزدیک با تولید یک اثر هنری آشنا شوند.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتستان در حاشیه این آیین در خصوص برگزاری این نمایشگاه به بامداد جنوب گفت: متاسفانه فضای مناسبی در سطح شهرستان و استان برای عرضه تولیدات هنری وجود ندارد و با توجه به این‌که جامعه هنری در سطح شهرستان و استان از جمعیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و حجم تولیدات این طیف از جامعه در طول یک سال بسیار زیاد است و وظیفه ذاتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حمایت از هنرمندان است، پس با برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌توان گوشه‌ای از مشکلات هنرمندان را حل کرد.
محمدحسین زندویان در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا هنرهای تجسمی آن‌گونه که باید مورد حمایت قرار نگرفته است، توضیح داد: به‌دلیل نبود زیر‌ساخت‌های مناسب و امکانات لازم از قبیل نگارخانه و همچنین کمبود اعتبار لازم برای برگزاری برنامه‌های مناسب و مفید موجب شده که متاسفانه این هنر آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگیرد.
وی با تاکید بر این‌که با برپایی کلاس‌های آموزشی زیرنظر اساتید مجرب کشوری و برگزاری جشنواره‌های مرتبط، به این هنر والا در سال آتی ان‌شاءالله رونق خواهیم داد، افزود: عمده‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه و حراج بزرگ آثار هنرمندان تجسمی که برای نخستین‌بار در برازجان برگزار می‌شود، شناساندن هنرمندان شهرستان و استان و همچنین نشان دادن استعدادها و توانمندی هنرمندان به جامعه و مهم‌تر از همه حمایت از تولیدات هنری داخلی است که با برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها کیفیت بالای تولیدات هنری داخلی را در مقابل محصولات ضعیف هنری رده چندمی می‌توان به رخ کشید.
 
 
رئیس انجمن هنرهای تجسمی بسیج استان بوشهر که خود بانی برگزاری این نمایشگاه است، نیز در خصوص برگزاری این حراج بزرگ به بامداد جنوب گفت: برگزاری چنین حراج‌هایی می‌تواند ضمن بهبود نسبی وضعیت اقتصادی هنرمندان در تلطیف روحیه عمومی جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد. ما سعی می‌کنیم با برگزاری چنین برنامه‌هایی در شهرهای دیگر استان مردم را با این هنر فاخر و ماندگار آشناتر کنیم. هرچند در این نمایشگاه قیمت‌گذاری‌ها با توجه به قدرت خرید افراد کم‌درآمد پایه‌ریزی شده و کمک شایانی به اقتصاد هنر نخواهد کرد اما ما با این حرکت چهره‌های موفق هنری در عرصه تجسمی را به جامعه معرفی می‌کنیم تا در آینده با توجه به فرهنگ‌سازی به‌وجود آمده، مردم در عرصه‌های مختلف هنری از این هنرمندان بهره جویند.
علی بحرینی در پاسخ به این پرسش که چگونه به فکر راه‌اندازی این حراج بزرگ افتادید، بیان کرد: از سال‌ها پیش دغدغه من ارائه سالانه آثار هنری به جامعه بود و حتی با اولین اکسپوی هنری بوشهر در سال ۱۳۸۸ این فکر را عملی کردم اما با توجه به تبلیغات گسترده متاسفانه با استقبال عمومی روبه‌رو نشد و تا امسال این اتفاق به تعویق افتاد تا این‌که این‌بار این تجربه را در برازجان رقم زدیم که امیدواریم با استقبال خوبی روبه‌رو شود. ماتصمیم داریم در صورت استقبال شایسته از این نمایشگاه و حراج بزرگ، در سال آینده در شش شهر استان چنین حراجی‌هایی را با همکاری مسوولان محلی برگزار کنیم.
 
وی در ادامه با بیان این‌که در نخستین نمایشگاه و حراج بزرگ آثار هنرمندان تجسمی (بوشهر) سعی کردیم حصور حداکثری هنرمندان را در کنار هم داشته باشیم و حتی در حد ارائه یک تابلو از هر هنرمند فضا را برای حضور همه عزیزان باز گذاشتیم. البته سعی کردیم کارهای باکیفیت هر هنرمند را برای نمایشگاه انتخاب کنیم، تاکید کرد: ما در این حراجی آثاری را در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، طراحی، خط، خط‌نقاشی و سفال و مجسمه از اساتید مجرب عرضه کرده‌ایم تا در کنار دیگر هنرمندان جوان آثار خود را به معرض دید عموم بگذارند.
رئیس انجمن هنرهای تجسمی بسیج استان بوشهر با اشاره به این‌که ما علاوه بر شش نمایشگاه شهرستانی که در سال ۹۶ خواهیم داشت، در نظر داریم از بهترین تجسمی‌کارهای استان برای برگزاری نمایشگاهی گروهی در تهران دعوت کنیم تا در سال‌های پیش رو به‌صورت منظم نمایشگاه‌های مشابهی در مرکز کشور داشته باشیم، خاطرنشان کرد: این حراج تا ۲۶ اسفندماه سال جاری در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی دشتستان از ساعت ۱۶ تا ۲۰ آماده بازدید و فروش آثار خواهد بود. ما سعی کردیم آثار را در این نمایشگاه به قیمت نازلی به فروش بگذاریم که امیدواریم با استقبال خوب مردم روبه‌رو شود و آنها با خرید از اولین حراج فصلی آثار هنری زمینه را برای تولید آثار بعدی هنرمندان فراهم آورند.
 
بحرینی با بیان این‌که من از این فرصت استفاده می‌کنم و از آیت‌الله صفایی‌بوشهری، استاندار و نماینده‌های محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی استمداد می‌طلبم که برای هنر استان به‌خصوص عرصه تجسمی که سالانه افتخارات زیادی را هنرمندان این استان به ارمغان می‌آورند فکری اساسی شود، تاکید کرد: واقعا هنر تجسمی استان بدون پشتوانه و از هم گسیخته است و اگر همت اساتید و هنرمندان این عرصه که خودجوش دارند بار این رسالت را به‌دوش می‌کشند، نبود، امروز نام بوشهر در هیچ محفل ملی این‌گونه پرآوازه نبود و نمی‌درخشید. حقیقتا بودجه‌های هنرهای تجسمی در حد صفر است و با این بودجه‌های ناچیز هیچ اتفاق خوشایندی به وقوع نمی‌پیوندد. واقعا این روند زیبنده این استان پراستعداد نیست. لازم می‌دانم در پایان از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان، اداره تبلیغات اسلامی و معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری برازجان تشکر کنم که در عرصه تبلیعات و اطلاع‌رسانی و همچنین فضای نمایشگاه ما را یاری دادند.
 
در پایان قابل ذکر است که هنرهای تجسمی از جمله هنرهایی است که گوشه‌هایی از اقلیم، فرهنگ، زندگی، طبعیت و... ایران‌زمین را در خود جای داده است، متاسفانه سال‌هاست که هنرمندان این عرصه در وضعیت مطلوبی به‌سر نمی‌برند و به‌خصوص در این چند سال اخیر به‌دلیل ورود بی‌رویه آثار بی‌کیفیت و ارازان‌قیمت چینی بازار آثار این هنرمندان به‌شدت دچار رکود شده است. هر چند از نظر کیفی این آثار قابل مقایسه با آثار هنرمندان ایرانی نیست ولی شوربختانه به‌دلیل قیمت پایین تابلوهای چینی آثار هنرمندان ایرانی مورد استقبال واقع نمی‌شود. با اندکی تامل در می‌یابید که آثار هنری چینی بازار را به انحصار خود در آورده است و می‌طلبد برای حمایت از هنر فاخر ایرانی هم که شده این آثار را خریداری نکنیم و به‌جای آن تابلوهای باکیفیتی که نتیجه زحمت و خلاقیت هنرمند هم‌مهینی ماست، خریداری کنیم. در این میان، دستگاه‌های دولتی و خصوصی هم به حمایت از هنرمندان تجسمی به‌جای خریداری چیزهای دیگر برای میهمانان خود می‌توانند تابلوها و آثار هنرمندان تجسمی را خریداری کنند و به این طریق هم از نظر مالی هنرمندان منطقه خود را تامین می‌کنند و هم موجب پویایی هنر بومی و ملی می‌شوند یا همچنین با خریداری این آثار، دیوار محل کار خود را به هنر ارزشی و مرتبط با فرهنگ زادبوم خود زینت می‌دهند.
 
 
 
 
 
 
نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شدهنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنندانتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه



فرهنگ و هنر استان بوشهر

  • دیدار رئیس بسیج هنرمندان استان با مدیرکل ارشاد بوشهر
  • نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است
  • کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شد
  • هنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنند
  • انتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
  • برترین‌های جشنواره شعر علوی در استان بوشهر معرفی شدند
  • مجوز راه‌اندازی سینما در عالیشهر صادر شد
  • فراخوان سوگواره هنری عاشورایی بوشهر منتشر شد
  • مجموعه «شعر و شور دشتیاتی» منتشر شد
  • محافل طنز استان بوشهر به‌صورت مجازی برگزار می‌شود
  • دو نمایشگاه فرهنگی و هنری در بوشهر افتتاح شد
  • برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بوشهر
  • فروش طرح بهارانه کتاب استان بوشهر ۸۰ درصد افزایش یافت
  • انجمن ادبی دشتی در بنیاد شعر و ادب ایرانیان ثبت شد
  • پویش مجازی «خاک خورشید» در بوشهر راه‎‌اندازی شد
  • کتاب «بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه» منتشر شد
  • برگزیدگان بوشهری جشنواره ملی موسیقی جوان تجلیل شدند
  • اقلیم و دین دو عامل تاثیرگذار در پوشش ایرانیان
  • نمایشگاه کتاب دهه فجر در بوشهر افتتاح شد
  • نمایش آثار جشنواره فیلم فجر در بوشهر کلید خورد
  • سودای جان‌بخشی سیمرغ فجر به سکوت سینمایی بوشهر
  • درخشش هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»
  • شرکت ۵۴ کشور در جشنواره بین‌المللی پویانمایی بوشهر
  • برگزیدگان سوگواره شعر «از عرشیان نینوا» معرفی شدند
  • برگزیدگان جشنواره شعر خلیج فارس معرفی شدند
  • امضای تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری فرهنگ، هنر و رسانه استان بوشهر
  • موزه مطبوعات، چاپ و نشر بوشهر راه‌اندازی می‌شود
  • پخش ۶٠ هزار دقیقه برنامه هفته دفاع مقدس از صداوسیمای بوشهر
  • برگزیدگان جشنواره واخوان خیال در بوشهر معرفی شدند
  • ‌دومین دوره جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور برگزار می‌شود
  • راهیابی آثار هنرمند بوشهری به جشنواره گلدسته‌ها
  • برپایی نمایشگاه نقاشی عاشورایی رستاخیز در بوشهر
  • افزایش 120 درصدی فروش تابستانه کتاب در استان بوشهر
  • آخرین اثر زنده‌یاد رمضان امیری در بازار کتاب
  • آئین اختتامیه جایزه ملی شعر جم برگزار شد
  • نامزدهای چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در بوشهر معرفی شدند
  • کتاب شعر «سیب‌های سرخ معطر» در بوشهر رونمایی شد
  • کرونا گردهمایی سالانه عکاسان بوشهر را لغو کرد
  • بانوی نقال خوان بوشهری در جشنواره غدیر خوش درخشید
  • نتایج دومین فراخوان آثار خوشنویسی قدر اعلام شد
  • دفاع مقدس به تولید فیلم با استاندارد بین‌المللی نیاز دارد
  • انگیزه‌‌ام از پژوهش، یافتن هویت هنری خودم است
  • پذیرفته شدن اثر فیلمساز اهرمی در جشنواره بین‌المللی انگلیس
  • برگزیدگان کتاب سال استان بوشهر درباره کتابهایشان چه گفتند؟
  • برگزیدگان جایزه کتاب سال بوشهر معرفی شدند + تصاویر
  • چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در استان معرفی می‌شود
  • بسیج هنرمندان خط مقدم مقاومت هنری است
  • مجموعه نقاشی «مهر و ماه» اثر استاد علی بحرینی
  • باند بازی معضل بزرگ هنرهای تجسمی است
  • اختتامیه جایزه شعر جم به فروردین ماه موکول شد
  • چهار هزار بوشهری اجراهای موسیقی فجر را تماشا کردند
  • نمایشگاه «شیشعر» در بوشهر گشایش یافت
  • تعطیلی فعالیت‌های هنری استان بوشهر
  • واگذاری مجتمع فرهنگی هنری بوشهر
  • اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در بوشهر برگزار شد + تصاویر
  • برگزاری جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بوشهر
  • جشنواره نمایش‌های کوتاه آبادان از بوشهر آغاز شد
  • هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر فجر درخشیدند
  • جدول جشنواره موسیقی فجر بوشهر منتشر شد
  • شب‌شعر «غیاب شاعر» در گناوه برگزار شد
  • آرشیو