بدقولی مسوولان اکران فیلم را به تاخیر انداخت

کد خبر : 5342تاریخ ثبت : 1396/9/8 20:42:50
 بدقولی مسوولان اکران فیلم را به تاخیر انداخت

بدقولی مسوولان اکران فیلم را به تاخیر انداخت

سیرنگ: اکران فیلم «پینوکیو، عامو سردار و رئیسلی» تازه‌ترین اثر سیدرضا صافی، مستندساز و کارگردان هم‌استانی از پنجشنبه (9 آذرماه) در آیینی با حضور چهره‌های برجسته سینمای ایران در سینما بهمن بوشهر آغاز می‌شود.

به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامداد جنوب - الهام بهروزی، اکران فیلم «پینوکیو، عامو سردار و رئیسلی» تازه‌ترین اثر سیدرضا صافی، مستندساز و کارگردان هم‌استانی از پنجشنبه (9 آذرماه) در آیینی با حضور مجید مظفری، فاطمه گودرزی، مرضیه برومند، ایرج طهماسب و امیرحسین صدیق، چهره‌های برجسته سینمای ایران با حمایت اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ساعت 17:30 در سینما بهمن بوشهر آغاز می‌شود. البته این فیلم اجتماعی که در ژانر کودک و نوجوان است، قرار بود مهرماه اکران شود که بنا به دلایلی نمایش آن به آذرماه موکول شد.

هرچند مقرر شده بود که اکران فیلم «پینوکیو، عامو سردار و رئیسلی» دوم آذرماه از تهران آغاز شود اما این مهم اتفاق نیفتاد و در این‌باره تهیه‌کننده فیلم گفته است: «ابتدا قرار بود اکران فیلم از تهران آغاز شود اما باتوجه به ترافیک شدید اکران و فیلم‌هایی که قرار است همزمان با هم به نمایش درآیند؛ تصمیم گرفتیم تا در روند آغاز اکران فیلم «پینوکیو، عامو سردار و رئیسلی» تغییراتی ایجاد کنیم». ناصر عنصری در ادامه با بیان این‌که متاسفانه در اکران فیلم‌ها به مخاطبان شهرستان‌ها آن‌گونه که باید توجه نمی‌شود، افزوده است: «بنابراین ما تصمیم گرفتیم با توجه به این‌که فیلم «پینوکیو، عامو سردار و رئیسلی» در استان بوشهر ساخته شده است و همچنین برای احترام به مخاطبان و کودکان شهرستانی، اکران این فیلم را از شهرستان‌ها آغاز کنیم. از این‌رو، افتتاحیه اکران این فیلم در شهر بوشهر برگزار شده و همزمان با این آیین، اکران آن در شهرهای بوشهر، شیراز، مشهد، اصفهان آغاز می‌شود».

 
فیلم «پینوکیو، عامو سردار و رئیسلی» یکی از پرافتخارترین فیلم‌های سینمای کودک در سال‌های اخیر است که توانسته جایزه بهترین فیلمنامه و فیلم و جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری (برای جلوه‌های ویژه بصری) بخش سینمای ایران از بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های نوجوانان ایران (همدان 1394)، جایزه بهترین فیلم بلند داستانی و جایزه ویژه هیات داوران بخش بین‌الملل چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد (تهران 1395) را از آن خود کند. در این فیلم حجت شورکی، حسین قفلی، جوهر تنگستانی، علی نیک‌فر، اصغر جوادی، احمد قربانی، علیرضا میرشکاری، جعفر بهستانی، جهانگیر اژدری، عباس بارونی، مهدی جهانبخشیان، وحیده حسینی و مهرنوش ذوالفقاری به ایفای نقش می‌پردازند.
 
در خصوص اکران فیلم «پینوکیو، عامو سردار و رئیسلی» با سیدرضا صافی که تاکنون کارگردانی آثاری چون «مداد» و «منظر» (فیلم‌های کوتاه)، «تخم‌مرغ جنگی» (فیلم تلویزیونی)، «قصه‌های عباس و یونس» (سریال)، «برگ‌های دفترم» و «خانه شیشه‌ای» (فیلم داستانی)، «فرار» (تله فیلم)، «بالابان» (فیلم سینمایی) و «5 نفر» (مستند پنج قسمتی) را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است، گفت‌وگویی مفصل صورت داده‌ایم که در ادامه می‌آید.
 
چرا فیلم «پینوکیو، عاموسردار و رئیسلی» با تاخیر اکران شد؟
سال 94 پس از موفقیت این فیلم در جشنواره کودک و نوجوان و دریافت سه جایزه اصلی این جشنواره، با خبر شدیم که سازمان سینمایی در نظر دارد برخی از سینماهای سراسر کشور را برای نمایش آثار کودکان و نوجوانان اختصاص دهد. این وعده زمانی برای ما مسجّل شد که خبر آن را هم از اخبار سراسری سیما دیدیم و شنیدیم. حُسن بارز این وعده و دلیل انتظار ما برای عملی شدن آن، این مساله بود که باعث می‌شد تا هم از حیث تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده و هم از نظر تعداد سانس‌های نمایش، شرایط بهتری در سراسر کشور داشته باشیم! اما این انتظار با امروز و فردای مسوولان آنقدر به درازا کشید که در نهایت ناچار شدیم در گروه آزاد فیلممان را به دریای اکران بسپاریم.
 
این فیلم چه داستانی را روایت می‌کند و چقدر در آن به اقلیم و آیین‌های جنوب توجه شده است؟
همایون، نوجوان 15 ساله پر شر و شور و در عین حال خیالباف دلواری است. اکنون در آستانه بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت رئیسعلی (هم‌ولایتی همایون)، طمع تصاحب جایزه مقاله‌نویسی، همایون را که شاگردی لاابالی است، وسوسه می‌کند. این وسوسه کودکانه سرآغاز قدم نهادن در مسیری است که شوخی‌بردار نیست اما همایون با کودکی‌های خود، تلخی‌های یک روایت تاریخی را برایمان شیرین و آمیخته به چاشنی خیال و رویا می‌کند... . این فیلم مشخصا دارای تعدد حوادث و رویدادهاست که به‌طور پیاپی ما را در وضعیت‌های مختلفِ دوران نوجوانیِ شخصیت اصلی قصه قرار می‌دهد. این خصیصه (تعدد حوادث و رویدادها) از مشخصه‌های بارز و اصلی ژانر کودک و نوجوان است که بنابر نیاز ذهنی و عاطفی مخاطب کم‌حوصله ، باید مدام او (مخاطب) در موقعیت‌های متفاوت داستانی قرار بگیرد تا همراهی با فیلم را از دست ندهد.
 
فیلم کودک متکی به عنصر تخیل است، شما در این اثر چقدر به این مهم توجه کردید؟
یکی دیگر از ابعاد خلق جذابیتِ بصری، توجه به فانتزی‌های تصویری در ژانر کودک و نوجوان است. در این فیلم، حجم نسبتا بالایی از اسپیشیال افکت و انیمیشن (حدود 200 پلان) تعبیه شده و به تناسب روایت، در جای جای قصه، تُقس شده است. خوشبختانه در همین زمینه فیلم ما موفق به دریافت جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری شد که به مدیر جلوه‌های ویژه این فیلم برادر عزیزم، جواد رمضانی تعلق گرفت. علاوه بر جلوه‌های ویژه بصری، تلاش کردیم تا جای‌جای فیلم را از جذابیت‌های دیداری و بصری انباشته کنیم. از دیگر عناصر پررنگ و برجسته در این فیلم استفاده از موسیقی و به‌خصوص موسیقی محلی و پرحرارت بوشهری است. علاوه بر این‌که در چند نقطه از داستان در خودِ فیلم از سوی بازیگران، نغمه‌های محلی سروده و با شکلی ریتمیک اجرا می‌شود، موسیقی ارکسترال نیز در ترکیب با سازهای بومی و طرب‌انگیز جنوبی، فضایی شاد و کودکانه و در عین حال فانتزی را ترسیم می‌کند. در این بخش جا دارد از زحمات آهنگسازان عزیز این فیلم محسن شریفیان و بابک شهرکی تجلیل کنم که الحق و الانصاف سنگ تمام گذاشتند.
 
شما از جمله کارگردان‌هایی هستید که توجه ویژه‌ای به حوزه کودک و نوجوان دارید، از دید شما چرا سینمای کودک دیگر آن رونقی را که در دهه‌های ۶۰ و‌ ۷۰ داشت، ندارد؟
فکر می‌کنم عمده‌ترین دلیل آن مسن شدن جمعیت کشورمان است! تعداد کودکان سرزمین من بسیار کم شده است! در طول دهه‌های پنجاه و شصت ما با کمبود جا و مدرسه مواجه بودیم، از بس که جمعیت کودکان زیاد بود و دقیقا برعکس شرایط فعلی، در آن زمان با انفجار جمعیت کودک، جوان و نوجوان مواجه بودیم..! اما امروزه با کمال تاسف فشارهای اقتصادی، اجتماعی و نیز اعتماد و اطمینان نداشتن به آینده، فرزندآوری را به حادثه‌ای بسیار پرریسک در کشورمان تبدیل کرده است!!! هرچند با کم شدن جمعیت کودکان، از اهمیت تولید فیلم و آثار هنری برای این قشر کاسته نمی‌شود اما از آنجا که فیلمساز ناچار است به‌شدت تابع مختصات اقتصادی و فروش فیلم باشد، کم شدن جمعیت مخاطب ریسک اقتصادی این‌گونه تولیدات را بالا می‌برد. از سوی دیگر، در سال‌های اخیر انواع و اقسام محصولات سینمایی خارجی و بازی‌های رایانه‌ای بازار کشورمان را در قبضه خود گرفته است که این فاکتور نیز دلیل دیگری است بر ریسک بالای فعالیت در این حوزه. با وجود این‌که شرایط ذکر شده حمایت و نگاه ویژه‌تری را از سوی استراتژیست‌ها و متولیان فرهنگی و سینمایی می‌طلبد اما چه کنیم که مسوولان عزیز احساس نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت از کودکان سرزمینشان نمی‌کنند!
 
آموزش و پرورش چقدر در رونق سینمای کودک می‌تواند تاثیر داشته باشد؟
مجموعه آموزش و پرورش خیلی‌خیلی می‌تواند موثر باشد، مشروط بر این‌که مدیران این وزارتخانه نخست سینما را به‌عنوان یک نیاز ضروری برای تربیت نسل آینده لازم و ضروری بدانند و دوم، احساس خطر در شرایط فقدان کار فرهنگی را جدی بگیرند. الان قریب به نیم‌قرن است که جشنواره بین‌المللی فیلم رشد به همت دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود. این جشنواره هم مثل بسیاری از کارها و حرکت‌هایی که در ابتدا با یک شروع خوب استارت زده شدند، آغاز شد ولی متاسفانه در ادامه تبدیل به یک عمل رفع تکلیفیِ روتین شده است که خروجی آن اتفاق چشمگیری را در زمینه سینمای کودک رقم نمی‌زند!
 
فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان بیشتر به محتوا توجه دارند یا گیشه؟ چرا؟
تولیدات در این حوزه، آنقدر نحیف و لاغر و اندک است که مجالی برای نقد جدی وجود ندارد... .
 
خانواده‌ها چگونه می‌توانند به رونق و رشد سینمای کودک کمک کنند؟
خانواده‌ها مصرف‌کننده کالای فرهنگی هستند. مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد که مرغوبت‌ترین کالا را استفاده کند، بنابراین در شرایط فعلی من حَرَجی بر خانواده‌ها نمی‌بینم. تصورم این است که اگر تولیدات خوب سینمایی داشته باشیم و از سوی دیگر، صدا و سیما و شهرداری‌ها که بازوی بسیار قدرتمندی برای تبلیغات هستند، با نگاه حمایتی از محصولات فرهنگی در تبلیغ و تبیین آن همکار سینمای کودک و نوجوان شوند، خانواده‌ها به‌طور قطع استقبال می‌کنند.
 
چرا جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان منفعل عمل می‌کند، در حالی که تنها رویداد هنری بزرگ در حوزه سینما و فیلم کودک است، از دید شما این جشنواره چقدر به رشد و اعتلای سینمای کودک کمک کرده است؟
متاسفانه نگاه «آفتابه، لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی» همچنان بر تمامی جشنواره‌های ما حاکم است. اگر هدف ما از برپایی جشنواره، صرفا برگزاری چند روز جشن و دور همی و نمایش چند فیلم و اهدای چند جایزه است، باید گفت، به همین شکل بسیار خوب و عالی است! اما اگر قرار است که این جشنواره از محصولات برتر حمایت کند، ما که از آن شام و ناهاری ندیدیم!!!
 
هدفتان از فعالیت در حوزه کودک چیست و به نظر شما امروز نیاز است بیشتر چه موضوعاتی در حوزه کودک به فیلم تبدیل شود؟
قبل از این‌که هدفی قطعی به‌معنای مرسوم و کلاسیکش داشته باشم، باید اعتراف کنم که این کودک درونم است که فرمان می‌دهد امروز چه بنویس و فردا چه بساز! بنابراین در این زمینه ریش و قیچی را کاملا به‌دست همان رضا کوچولوی شیطان و نا‌آ‌رام سپرده‌ام! شما دعا کنید، عاقل شود... من امروز به‌عنوان یک پدر تلاش می‌کنم تا فرزندم را برای رویارویی با حوادث آینده زندگی‌اش پرورش دهم. به او می‌آموزم که با مسائل صفر و صدی برخورد نکند، احتمال خطا در رفتار و تصوراتش را منتفی نداند، توان مواجهه با ملایمات را بدون حضور پدر و مادر در آینده داشته باشد، قادر به تشخیص اولویت‌های زندگی خود باشد. خوب را از خوب‌تر و بد را از بدتر تشخیص دهد و بر اساس آن اولویت‌هایش را تعیین کند... طبیعتا فعالیت در حوزه سینمای کودک نیز باید چنین رویکردی داشته باشد؛ یعنی فرزندان ایران و بلکه جهان را (یعنی کودکان ایران و جهان را) فرزندان خود بدانیم و بر اساس همین مسوولیت‌پذیری با زبانی کودکانه، مسیر را تبیین کنیم، چر‌اکه «چون سرو کارت پی کودک فُتاد/ پس زبان کودکی باید گُشاد...».
 
یادآوری می‌شود، فیلم سینمایی «پینوکیو، عامو سردار و رئیسلی» فردا (پنجشنبه نهم آذرماه) با حضور مرضیه برومند، ایرج طهماسب، فاطمه گودرزی، امیرحسین صدیق، مجید مظفری و عوامل فیلم، ساعت 17:30 در سینما بهمن اکران خود را آغاز می‌کند. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شدهنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنندانتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه



فرهنگ و هنر استان بوشهر

  • دیدار رئیس بسیج هنرمندان استان با مدیرکل ارشاد بوشهر
  • نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است
  • کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شد
  • هنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنند
  • انتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
  • برترین‌های جشنواره شعر علوی در استان بوشهر معرفی شدند
  • مجوز راه‌اندازی سینما در عالیشهر صادر شد
  • فراخوان سوگواره هنری عاشورایی بوشهر منتشر شد
  • مجموعه «شعر و شور دشتیاتی» منتشر شد
  • محافل طنز استان بوشهر به‌صورت مجازی برگزار می‌شود
  • دو نمایشگاه فرهنگی و هنری در بوشهر افتتاح شد
  • برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بوشهر
  • فروش طرح بهارانه کتاب استان بوشهر ۸۰ درصد افزایش یافت
  • انجمن ادبی دشتی در بنیاد شعر و ادب ایرانیان ثبت شد
  • پویش مجازی «خاک خورشید» در بوشهر راه‎‌اندازی شد
  • کتاب «بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه» منتشر شد
  • برگزیدگان بوشهری جشنواره ملی موسیقی جوان تجلیل شدند
  • اقلیم و دین دو عامل تاثیرگذار در پوشش ایرانیان
  • نمایشگاه کتاب دهه فجر در بوشهر افتتاح شد
  • نمایش آثار جشنواره فیلم فجر در بوشهر کلید خورد
  • سودای جان‌بخشی سیمرغ فجر به سکوت سینمایی بوشهر
  • درخشش هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»
  • شرکت ۵۴ کشور در جشنواره بین‌المللی پویانمایی بوشهر
  • برگزیدگان سوگواره شعر «از عرشیان نینوا» معرفی شدند
  • برگزیدگان جشنواره شعر خلیج فارس معرفی شدند
  • امضای تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری فرهنگ، هنر و رسانه استان بوشهر
  • موزه مطبوعات، چاپ و نشر بوشهر راه‌اندازی می‌شود
  • پخش ۶٠ هزار دقیقه برنامه هفته دفاع مقدس از صداوسیمای بوشهر
  • برگزیدگان جشنواره واخوان خیال در بوشهر معرفی شدند
  • ‌دومین دوره جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور برگزار می‌شود
  • راهیابی آثار هنرمند بوشهری به جشنواره گلدسته‌ها
  • برپایی نمایشگاه نقاشی عاشورایی رستاخیز در بوشهر
  • افزایش 120 درصدی فروش تابستانه کتاب در استان بوشهر
  • آخرین اثر زنده‌یاد رمضان امیری در بازار کتاب
  • آئین اختتامیه جایزه ملی شعر جم برگزار شد
  • نامزدهای چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در بوشهر معرفی شدند
  • کتاب شعر «سیب‌های سرخ معطر» در بوشهر رونمایی شد
  • کرونا گردهمایی سالانه عکاسان بوشهر را لغو کرد
  • بانوی نقال خوان بوشهری در جشنواره غدیر خوش درخشید
  • نتایج دومین فراخوان آثار خوشنویسی قدر اعلام شد
  • دفاع مقدس به تولید فیلم با استاندارد بین‌المللی نیاز دارد
  • انگیزه‌‌ام از پژوهش، یافتن هویت هنری خودم است
  • پذیرفته شدن اثر فیلمساز اهرمی در جشنواره بین‌المللی انگلیس
  • برگزیدگان کتاب سال استان بوشهر درباره کتابهایشان چه گفتند؟
  • برگزیدگان جایزه کتاب سال بوشهر معرفی شدند + تصاویر
  • چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در استان معرفی می‌شود
  • بسیج هنرمندان خط مقدم مقاومت هنری است
  • مجموعه نقاشی «مهر و ماه» اثر استاد علی بحرینی
  • باند بازی معضل بزرگ هنرهای تجسمی است
  • اختتامیه جایزه شعر جم به فروردین ماه موکول شد
  • چهار هزار بوشهری اجراهای موسیقی فجر را تماشا کردند
  • نمایشگاه «شیشعر» در بوشهر گشایش یافت
  • تعطیلی فعالیت‌های هنری استان بوشهر
  • واگذاری مجتمع فرهنگی هنری بوشهر
  • اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در بوشهر برگزار شد + تصاویر
  • برگزاری جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بوشهر
  • جشنواره نمایش‌های کوتاه آبادان از بوشهر آغاز شد
  • هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر فجر درخشیدند
  • جدول جشنواره موسیقی فجر بوشهر منتشر شد
  • شب‌شعر «غیاب شاعر» در گناوه برگزار شد
  • آرشیو