دنیای عاشقانه فیلم کوتاه را دوست دارم

کد خبر : 5246تاریخ ثبت : 1396/8/7 11:11:36
دنیای عاشقانه فیلم کوتاه را دوست دارم داریوش غریب‌زاده:

دنیای عاشقانه فیلم کوتاه را دوست دارم

سیرنگ: داریوش غریب‎زاده، هنرمند و فیلمساز باتجربه و مطرح بوشهری و یکی از موفق‎ترین هنرمندانی است که در حوزه فیلم کوتاه فعالیت می‎کند.

به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامدادجنوب - الهام بهروزی: داریوش غریب‎زاده، هنرمند و فیلمساز باتجربه و مطرح بوشهری و یکی از موفق‎ترین هنرمندانی است که در حوزه فیلم کوتاه فعالیت می‎کند. او گاهی دریا را روایت می‎‎کند و گاهی معلمی متعهد و عاشق (عبدالمحمد شعرانی) که کوچک‎ترین مدرسه دنیا را در گوشه‎ای از جنوب استان بوشهر به جهان معرفی کرد.

داریوش غریب‎زاده، هنرمند و فیلمساز باتجربه و مطرح بوشهری و یکی از موفق‎ترین هنرمندانی است که در حوزه فیلم کوتاه فعالیت می‎کند. او گاهی دریا را روایت می‎‎کند و گاهی معلمی متعهد و عاشق (عبدالمحمد شعرانی) که کوچک‎ترین مدرسه دنیا را در گوشه‎ای از جنوب استان بوشهر به جهان معرفی کرد. غریب‎زاده در طول چهار دهه فعالیت هنری خود موفق شده کارنامه پرباری را خلق کند؛ در کارنامه این فیلمساز، عکاس و مدرس سینما، داوری چندین جشنواره ملی و بین‌المللی، مشاور فیلمنامه و کارگردانی فیلم‌های کوتاه، مستند و سینمایی متعدد از جمله «تنهای تنهای تنها»، «بالابان»، «عامو سردار پینوکیو و رئیس علی دلواری» به چشم می‌خورد.
 
 از جمله افتخارت وی می‎توان به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از بیست‌ و ‌ششمین جشنواره فیلم فجر، تندیس و مدال طلای جشن خانه سینما، جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی در بخش ملی و بین‌الملل و جایزه تماشاگران جشنواره فیلم کوتاه تهران، جایزه بهترین فیلم آموزشی جشنواره سینما حقیقت، جایزه ویژه فیلمساز نوظهور چهل‌ و نهمین جشنواره فیلم کوتاه برنو شانزده جمهوری چک، جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی کابل افغانستان، مدال نقره هفتادمین کنگره یونیکاف تونس، جایزه بزرگ دهمین جشنواره اسلاتوریا رومانی، جایزه بزرگ شاهین طلایی جشنواره بین‌المللی فیکاف تونس، جایزه بهترین فیلم داستانی جشنواره ستاره شیکن قزاقستان، جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم قرقیزستان، جایزه اول در بخش راه زندگی در بیست ‌و دومین جشنواره غیرحرفه‌ای تاتراشامویس اسلواکی، جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی قرقیزستان، جایزه سوم از جشنواره بین‌المللی استونی، جایزه بزرگ شاهین طلایی جشنواره بین‌المللی فیکاف تونس، جایزه بهترین فیلم داستانی ستاره‌های شیکن قزاقستان و بیش از ۱۰۰ جایزه ملی و بین‌المللی اشاره کرد.
 
غریب‌زاده در مورد فیلمسازی معتقد است: «ما نخست باید تکلیف خودمان را روشن کنیم و به این پرسش اساسی پاسخ دهیم که برای چه در نظر داریم فیلم بسازیم؟! سال‌ها پیش که شروع به فیلمسازی کردم از خودم این سوال را پرسیدم و با غرور جواب دادم که می‌خواهم دیگران دنیا را از زاویه دید و تحلیل‌های من ببینند و نگاه خود را به دیگران عرضه کنم. اگر فیلمسازان در فکر این باشند تا نگاه شخصی خود را به دیگران معرفی کنند و دنیا را به تماشای دنیا از دریچه چشم خودشان دعوت کنند، صد درصد موفق خواهند بود، چراکه  دنیا از دریچه چشم هر انسانی به شدت زیباست. در صورتی که آن انسان یک پیرزن بی‎سواد روستایی دور افتاده نیز باشد، تعریف و جهان‌بینی او زیبا خواهد بود، زیرا او تجربیاتی دارد که دیگران ندارند و تماشای دنیا از زاویه دید او پر از رویدادها، تصاویر و موقعیت‌هایی است که ما هرگز در چشم‌مان ندیدیم. مشکل ما فیلمسازان این است که به خودمان مراجعه نمی‌کنیم و به زاویه دید خودمان نیز اعتنا نمی‌کنیم و به سراغ داستان‌های تکراری می‌رویم». غریب‌زاده امروز یکی از گنجینه‎هایی است که به غنای هنر استان افزوده و چهره‎ای است که به پاس یک عمر تلاشش در حوزه فیلم کوتاه پنج اثر وی (شامل چهار فیلم داستانی «لاک‌پشت»، «مردآبی»، «سُکار»، «بومرنگ» و یک فیلم مستند به نام «مدرسه کوچک، آرزوهای بزرگ») در دومین روز سی ‌و ‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که به دبیری سیدصادق موسوی ۲۵ تا ۳۰ مهرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، (در بخش مرور این رویداد هنری) به نمایش درآمد‌.
 
سیدرضا صافی، کارگردان سینما و مستندساز بوشهری که در حوزه کودک و نوجوان و مستندسازی تاکنون خوش درخشیده، در خصوص داریوش غریب‎زاده به بامداد جنوب گفت: داریوش را نه با فیلم‌هایش که با خلق و خوی ویژه و منحصربه‎فردش می­شناسم! شاید حتی بیش از آن‎که او را فیلمساز بدانم، یک داستان‌نویس بی‎همتا می‎دانم! عکاس، تحلیلگر اجتماعی و شاعر. بله شاعر! البته شاعری که شعر نمی‌سراید اما نگاهش، کلامش، سکوتش و حتی هیجان و برافروختگی‎اش و صد البته فیلم‌ها و داستانک‌هایش، صدها شعر و غزل است...
 
وی در خصوص آشنایی‌اش با غریب‎زاده نیز توضیح داد: اوایل سال 67 بود؛ حدود سی سال پیش... آن ‏روزها داریوش یا همان رسول به‎تازگی وارد انجمن سینمای جوانان بوشهر شده بود و هر دوی‏مان در حال ساخت اولین تجربه‎هایمان بودیم. من نوجوانی 16 ساله بودم و او بیست و چند ساله! «مَسخ» اولین کار داستانی هشت میلی‎متری‎اش بود که همزمان شد با دومین فیلم من به نام «یار مهربان». یادم نمی­رود که هر دو در آخرین ساعاتِ قبل از آغاز جشنواره استانی، در دو اتاقِ کنار هم-که تنها مایملک آن روزهای انجمن بود- مشغول صداگذاری نخستین تجربه­های خودمان بودیم... آن سال داریوش جایزه بهترین کارگردانی را گرفت و من بهترین تدوین را... سال‎هایی طلایی بودند آن روزها... شوریدگی و عشق مانند اکسیژن احاطه‎مان کرده بود و هیچ گَپی نبود، مگر بحث سینما و هنر، تاریخ و ادبیات و داستان و این‌گونه چیزها... عشق­بازی با چند دانه کتاب سینما که تمام دارایی فنی و تخصصی‎مان بود و فیلم دیدن... که اتفاقی نادر بود! چون فیلمی نبود که ببینیم مگر ماهی یکی دو بار در سینما فانوس بوشهر. حتی از ویدئو و فیلم‎های بتاماکس هم اثر چندانی نبود... ترکیب کاملا متضادی در جریان بود؛ فقر مادی و امکانات، نبود کتاب، فیلم و جزوات آموزشی از یک طرف و عشق بی‌پایان به فراگیری سینما از دیگر سو!  اما همین تضاد و کُنتراست همه ما را به کاشفان شگفت‎زده هنر هفتم بدل کرد. امروز با گذشت سال‎های متمادی و در عصر وفور محصولات بصری، تنها دارایی ما بچه‌های آن ایام طلایی، همان شوریدگیِ‎ به‌جا مانده از آن روزهاست و دیگر هیچ... . سال‎ها گذشت.. بزرگ شدیم... تحصیل، کار، ازدواج و معیشت خیلی از جوانانِ مشتاق و شوریده آن ایام را با خود برد... مثل همیشه که سیلاب سهمگین زندگی همه‌چیز و همه‌کس را می‌شوید، می‎برد و می­کند..! امروز اما به‎جرات و با صدای بلند اعلام می­کنم: «تنها طلبه مشتاق و عاشقی که گذشتِ زمان او را با خود نبرد، داریوش است، همان رسول همیشگی ما...».
 
با این اوصاف، داریوش غریب‌زاده سرشار از ایده و خلاقیت است اما چندسالی است که از وضعیتی که بر فضای فیلم کوتاه استان حاکم شده، گله‎مند است. او خواهان توجه بیشتر و باکیفیت‎تر به هنری چون فیلم کوتاه است که در همه حال قابلیت دیده شدن دارد. این هنرمند که نقش زیادی در پویایی فیلم کوتاه داشته، به پاس خدمات ارزنده‎اش در عرصه فیلمسازی در آیین پایانی جشنواره بین‏المللی فیلم کوتاه تهران مورد تقدیر قرار گرفت. این موفقیت بهانه‎ای شد تا پای سخنان فیلمساز کهنه‎کار بوشهری بنشینیم، ماحصل این گفت‎وگو در ادامه می‎آید.
 
برایمان کمی از کودکی و رویاهای هنری که در این سن داشتید، بگویید؟
 
کودکی من در ساحل باسیدون محله بهبهانی طی شد. دو عنصر «دریا» و «معماری شگفت‎انگیز محله و منزل» وقتی با روایت‎های بزرگ‌ترها از قصه‎ها و حتی خاطرات ترکیب می‌شد مرا به دنیای دیگری پرتاب می‌کرد‌. دنیایی سراسر خیال و فانتزی .
 
چگونه شد که داریوش غریب‎زاده جذب دنیای فیلم کوتاه شد؟
 
برادر بزرگم (رضا) علاقه شدیدی به سینما داشت. قبل از دبستان وقتی پنج شش ساله بودم، مرا به سینما می‌برد. فریم فیلم جمع می‌کرد. ذره‎بین و چراغ قوه داشت و فریم فیلم‎ها را روی دیوار گچی خانه نمایش می‌داد. من مسحور آن دنیا شدم. سال پنجاه و چهار دوربین فیلمبرداری هشت میلیمتری و پروژکتور نمایش فیلم خرید. اسپلایسر، آگراندیسمان، دوربین و لنز عکاسی. همان زمان هم فیلم‌های کوتاه در سالن کوچک خانه هنر بوشهر نماش داده می‎شد و من با نوع عجیبی از سینما مواجه شدم؛ فیلم کوتاه و هنوز دنیای عاشقانه فیلم کوتاه را دوست دارم .
 
در فیلم کوتاه بیشتر به‌دنبال پرداختن به چه سوژه‌هایی هستید و چرا؟
 
طبیعت و رفتارهای انسان در برابر طبیعت که ریشه در زیست جنوب دارد. دریا در اکثر کارهای من حضور دارد .
 
بیشترین چالش‌ها و مشکلاتی که امروز در حوزه کارگردانی فیلم کوتاه دیده می‌شود، کدام هستند و شما چه راهکاری برای خروج از این مشکلات و چالش‌ها دارید؟
 
شاید منظورتان فیلم کوتاه است، چون کارگردانی فقط یک عنصر ساخت فیلم است. به‎نظرم بزرگ‌ترین مشکل فقر ادبیات داستانی به‎عنوان آبشخور سینماست. تازه همان تک و توک داستان جذاب هم خواننده چندانی ندارند. داستان رکن اساسی روایت سینمایی است .
 
آیا فیلم کوتاه توانسته جایگاه خود را در کشور بیابد؟
 
به نظر من فیلم کوتاه الان نسبت به سال‏های دور، حضور پررنگ‌تری دارد. دلیل آن هم گسترش فضاهای مجازی است. امروز هر کس روی گوشی موبایلش روزانه می‌تواند فیلم کوتاه مستند و داستانی ببیند.
 
برگزاری جشنواره فیلم کوتاه چقدر می‌تواند به ایجاد انگیزه و ارتقای سطح کیفی فیلمسازان فیلم کوتاه و مستندسازی کمک می‌کند؟
 
این جشنواره در واقع پاتوق بچه‎هاست. بیشترین خاصیت آن آشنایی فیلمسازان با هم و تبادل نظر است.
 
چهار اثر داستانی و یک اثر مستند شما در جشنواره فیلم کوتاه امسال پخش شد، در این میان کدام اثر را بیشتر دوست دارید و در کدام یک به جنوب به‌خصوص بوشهر بیشتر توجه کرده بودید؟
 
در زمینه این‎که کدام اثر را بیشتر دوست دارم، نمی‎توانم پاسخ دقیقی دهم، چون هر کدام از این فیلم‎ها تکه‌‎ای از روح من است. در این فیلم‎ها بیشتر اقلیم ساحل و سختکوشی انسان‌ها نمایش داده‎ام. چه در مستند که سرباز معلمی به‎نام عبدالمحمد شعرانی بر محرومیت‌ها چیره می‌شود چه «سکار» و «بومرنگ» که مثلا تخیلی هستند و قهرمانان آنها زنده‎اند و امید می‎دهند.
 
از دید شما فیلم کوتاه بیشتر مناسب پرداختن به چه موضوعاتی است؟
 
سپهر فیلم کوتاه هیچ محدویت تماتیک ندارد. در آن هر چه می‌خواهد دل تنگت بگو. منتها در فیلم کوتاه قالب شما رباعی است! نه مثنوی.
 
شما افزون بر فیلمسازی، فیلمنامه هم می‌نویسد، فکر می‌کنید در فیلمسازی بیشتر موفق هستید یا در فیلمنامه‌نویسی؟
 
فیلمنامه! من عاشق نوشتن هستم. شما نمی‎توانید کارگردان فیلم داستانی کوتاه باشید مگر این‎که ایده و داستان جذاب داشته باشید. حالا چه به قلم خودتان، چه دیگران و چه اقتباس از ادبیات.
 
توصیه شما به هنرآموزانی که خواهان فعالیت در عرصه فیلم کوتاه هستند، چیست؟
 
داستان کوتاه زیاد بخوانند !
 
با روی کار آمدن مدیر جوانی چون سیدصادق موسوی آیا تحولی در حوزه فیلم کوتاه به وجود آمده، به‌عنوان مثال آیا تلاشی برای اکران فیلم کوتاه در سینما صورت گرفته، فکر می‌کنید اکران فیلم‌های کوتاه از سینما چه کمکی به این هنر می‌کند؟
 
هیچ مدیری موفق نمی‎شود مگر با مدد از خرد جمعی! شما ببینید در پنج سال اخیر جریان فیلمسازی کوتاه بوشهر تعطیل است. کاملا تعطیل چون مدیر ارشاد استان اصولا نه شناختی از فیلم کوتاه دارد و نه علاقه‎ای به آن! با گفت‌وگو و نطرخواهی هم میانه‌ای ندارد. آقای موسوی مدیر جوانی در مرکز است و به‌قاعده شناختی از من ندارد اما به خرد جمعی اعتقاد دارد و از موسفیدان و باتجربه‎های این صنف نظر می‎خواهد. آنها ناصر غلامرضایی از خرم‌آباد، ابراهیم سعیدی از کردستان و من که بوشهری‎ام را برای بزرگداشت یا مرور آثار معرفی می‌کنند. البته نمی‌گویم که وی جای نقد ندارد، بلکه می‌گویم از بیخ و بن این جریان را تعطیل نکرد و آثار خوب تولید می‎شود.
 
فیلم کوتاه نسبت به فیلم بلند چه مزیت‌هایی دارد؟ آیا ممکن است روزی تولید یک اثر بلند را هم استارت بزنید؟
 
هیچ علاقه‌ای ‏به ساخت فیلم بلند ندارم، چون جهان روایی مختصر را دوست دارم. فیلم کوتاه و داستان کوتاه می‏خوانم و تولید می‏کنم. به‌قول حافظ: «جهان و هر چه در او هست سهل و مختصر است»
 
سخن پایانی؟
 
اشک شوق می‎ریزم، وقتی می‎بینم شاگردانم در جای‌جای کشور فیلم کوتاه و مستند می‎سازند. آنان را که می‎بینم حس می‌کنم زندگی‎ام بیهوده نبوده است. سپاسگزار آنان می‌شوم که به من آموختند. سپاسگزار حبیب احمدزاده، حسین روشنکار، مهتاب ابراهیم‎زاده، جواد رمضانی، سیدرضا صافی و احسان عبدی‌پور هستم. سپاسگزار کریم فائقیان تصویربردار و تدوینگر آثار اخیرم؛ برادر نازنینی که اگر نبود بهترین کارهایم ساخته نمی‎شد.
 
در پایان این گفت‌وگو ضرورت دارد، یادآوری شود که فیلم کوتاه یکی از مناسب‎ترین قالب‎ها برای پرداختن به ابعاد گوناگون زندگی و چالش‌هایی است که امروز گریبان جامعه، را گرفته است، چون این هنر به‎دلیل کوتاه بودنش در کمترین زمان به مخاطب تلنگر می‎زند و او را به تامل و تعمق پیرامون آن معضل، زیبایی‌ها یا دغدغه‌ها وامی‎دارد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شدهنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنندانتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه



فرهنگ و هنر استان بوشهر

  • دیدار رئیس بسیج هنرمندان استان با مدیرکل ارشاد بوشهر
  • نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است
  • کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شد
  • هنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنند
  • انتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
  • برترین‌های جشنواره شعر علوی در استان بوشهر معرفی شدند
  • مجوز راه‌اندازی سینما در عالیشهر صادر شد
  • فراخوان سوگواره هنری عاشورایی بوشهر منتشر شد
  • مجموعه «شعر و شور دشتیاتی» منتشر شد
  • محافل طنز استان بوشهر به‌صورت مجازی برگزار می‌شود
  • دو نمایشگاه فرهنگی و هنری در بوشهر افتتاح شد
  • برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بوشهر
  • فروش طرح بهارانه کتاب استان بوشهر ۸۰ درصد افزایش یافت
  • انجمن ادبی دشتی در بنیاد شعر و ادب ایرانیان ثبت شد
  • پویش مجازی «خاک خورشید» در بوشهر راه‎‌اندازی شد
  • کتاب «بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه» منتشر شد
  • برگزیدگان بوشهری جشنواره ملی موسیقی جوان تجلیل شدند
  • اقلیم و دین دو عامل تاثیرگذار در پوشش ایرانیان
  • نمایشگاه کتاب دهه فجر در بوشهر افتتاح شد
  • نمایش آثار جشنواره فیلم فجر در بوشهر کلید خورد
  • سودای جان‌بخشی سیمرغ فجر به سکوت سینمایی بوشهر
  • درخشش هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»
  • شرکت ۵۴ کشور در جشنواره بین‌المللی پویانمایی بوشهر
  • برگزیدگان سوگواره شعر «از عرشیان نینوا» معرفی شدند
  • برگزیدگان جشنواره شعر خلیج فارس معرفی شدند
  • امضای تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری فرهنگ، هنر و رسانه استان بوشهر
  • موزه مطبوعات، چاپ و نشر بوشهر راه‌اندازی می‌شود
  • پخش ۶٠ هزار دقیقه برنامه هفته دفاع مقدس از صداوسیمای بوشهر
  • برگزیدگان جشنواره واخوان خیال در بوشهر معرفی شدند
  • ‌دومین دوره جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور برگزار می‌شود
  • راهیابی آثار هنرمند بوشهری به جشنواره گلدسته‌ها
  • برپایی نمایشگاه نقاشی عاشورایی رستاخیز در بوشهر
  • افزایش 120 درصدی فروش تابستانه کتاب در استان بوشهر
  • آخرین اثر زنده‌یاد رمضان امیری در بازار کتاب
  • آئین اختتامیه جایزه ملی شعر جم برگزار شد
  • نامزدهای چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در بوشهر معرفی شدند
  • کتاب شعر «سیب‌های سرخ معطر» در بوشهر رونمایی شد
  • کرونا گردهمایی سالانه عکاسان بوشهر را لغو کرد
  • بانوی نقال خوان بوشهری در جشنواره غدیر خوش درخشید
  • نتایج دومین فراخوان آثار خوشنویسی قدر اعلام شد
  • دفاع مقدس به تولید فیلم با استاندارد بین‌المللی نیاز دارد
  • انگیزه‌‌ام از پژوهش، یافتن هویت هنری خودم است
  • پذیرفته شدن اثر فیلمساز اهرمی در جشنواره بین‌المللی انگلیس
  • برگزیدگان کتاب سال استان بوشهر درباره کتابهایشان چه گفتند؟
  • برگزیدگان جایزه کتاب سال بوشهر معرفی شدند + تصاویر
  • چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در استان معرفی می‌شود
  • بسیج هنرمندان خط مقدم مقاومت هنری است
  • مجموعه نقاشی «مهر و ماه» اثر استاد علی بحرینی
  • باند بازی معضل بزرگ هنرهای تجسمی است
  • اختتامیه جایزه شعر جم به فروردین ماه موکول شد
  • چهار هزار بوشهری اجراهای موسیقی فجر را تماشا کردند
  • نمایشگاه «شیشعر» در بوشهر گشایش یافت
  • تعطیلی فعالیت‌های هنری استان بوشهر
  • واگذاری مجتمع فرهنگی هنری بوشهر
  • اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در بوشهر برگزار شد + تصاویر
  • برگزاری جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بوشهر
  • جشنواره نمایش‌های کوتاه آبادان از بوشهر آغاز شد
  • هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر فجر درخشیدند
  • جدول جشنواره موسیقی فجر بوشهر منتشر شد
  • شب‌شعر «غیاب شاعر» در گناوه برگزار شد
  • آرشیو