زندگی بناهای فرسوده در این کتاب جاری است

کد خبر : 5023تاریخ ثبت : 1396/4/26 08:03:07
 زندگی بناهای فرسوده در این کتاب جاری است

زندگی بناهای فرسوده در این کتاب جاری است

سیرنگ: «بوشهر دیر، بوشهر دور» نام کتابی است که در دل خود تصاویری بکر و غیرقابل تکرار از بناهای شاخص و تاریخی شهر بوشهر را جای داده است؛ بناهایی که برخی از آنها دیگر وجود خارجی ندارند.

به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامدادجنوب - الهام بهروزی: «بوشهر دیر، بوشهر دور» نام کتابی است که در دل خود تصاویری بکر و غیرقابل تکرار از بناهای شاخص و تاریخی شهر بوشهر را جای داده است؛ بناهایی که برخی از آنها دیگر وجود خارجی ندارند. این کتاب به همت اسماعیل جاشویی، عکاس، فیلمبردار و مستندساز هم‎استانی تهیه و گردآوری شده است و یک اثر فاخر و ارزشمند در حوزه معماری بناهای شاخص و بافت تاریخی بوشهر به شمار می‎رود. این اثر که با حمایت خشایار پورمحمد‌شاهيني، مسوول واحد پژوهش و فناوري منطقه اقتصادي انرژي پارس پارس جنوبی منتشر شده، همزمان با روز ملی خلیج فارس در بوشهر رونمایی شد.

این هنرمند علاوه بر عکاسی، در زمینه فیلمسازی، مستندسازی و فیلمبرداری نیز موفق ظاهر شده است و تاکنون آثاری شامل «شيرجه»، «دود»، «فيلمنامه»، «پيرمرد و خاطره»، «پرواز»، «روزنه»، «افق»، «مداد آبی»، «صياد كوچك»، «بودن»، «حسنك كجايي»، «ب مثل باران»، «صدای صبح»، «دهه محرم»، «چرخه طبيعی»، «ماهيگيری»، «شب»، «جایی ديگر»، «جيلم»، «تعزيه روستای زيارت»، «چرخاب» و «زندگی من» تولید یا فیلمبرداری کرده است. جاشویی داوری جشنواره‎های متعددی نظیر داوری چهارمين نمايشگاه و مسابقه سالانه عكس استان بوشهر (1379)، جشنواره فرهنگي-هنري دي بآذر (1382)، مسابقه عكس خبري ديدار (1386)، مسابقه عكس محرم در قاب سرخ (١٣٨٦)، جشنواره عكس فانوس دريايي (١٣٨٨)، جشنواره بافت تاريخي بوشهر (1388)، جشنواره انسان و جامعه (139٠) در کارنامه هنری خود دارد. این عکاس، مستندساز و فیلمساز تاکنون نمايشگاه‎هاي عكس انفرادی با نام‏های «تعزيه روستای زيارت»، «مجموعه آثار»، «جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر»، «آثار تاريخی استان بوشهر»، «سيم‌ها و سايه‌ها»، «بافت قديم بوشهر» برگزار کرده است.

اسماعیل جاشویی یکی از هنرمندان مطرح و صاحب‎نظر در حوزه معماری و فیلمسازی است و کوشیده در این سال‎ها با ثبت تصاویری تاثیرگذار ارزش و غنای حوزه معماری و تاریخ پربار استان بوشهر را به نمایش بگذارد. وی تاکنون چاپ كتاب‎های «سيراف مرواريد خليج فارس»، «سفر سنگ»، «عكاسی پژوهش مردم‌نگاری شهرستان دشتستان» و... را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.
 
گفت‏ وگویی را با وی صورت داده‏ ایم...
 
کتاب «بوشهر دیر، بوشهر دور» شامل چه عکس‌هایی است و چطور به فکر تهیه این کتاب افتادید؟
اين كتاب شامل مجموعه‎عكس‎هایی از بناهاي تاريخي درون شبه جزيره بوشهر است؛ بناهايي كه تمام هويت فرهنگي تاريخي پنج هزار ساله اين شبه‎جزيره را در درون خود نهفته دارند. از حدود دوره عيلامي مردمان اين منطقه داراي دانش معماري خاص خود بوده و در طول پنج هزار سال ذره‎ذره بر اين دانش افزوده شد تا حدود چند دهه قبل معماري سنتي ما از اين دانش بهره‎مند بود. متاسفانه با ورود معماري سطحي و بساز و بفروش امروزي رفته‎رفته تمام اندوخته اين چند هزار سال نابود شد و اینک آخرين بازماندگان آن بناهاي ارزشمند به سرعت در حال تخريب و نابودي است. ثبت تصويري معماري سنتي باقيمانده به‏عنوان اسنادي تاريخي براي نسل‎هاي آينده از اهميت زيادي برخوردار بود. اين معماري سنتي بخش مهمي از فرهنگ سنتي و گذشته ماست. حفظ و نگهداري از اين فرهنگ غني براي پربار كردن فرهنگ امروز و آينده ارزش بسيار زيادي دارد. 
 
انسان‎ها در مسير حركت تاريخي خود با اختراع خط وارد مرحله بسيار مهم و البته پرهيجاني شدند. اختراع خط از نظر فرهنگي آغاز تمدن محسوب شده و جالب است كه از نظر تصويري نيز اين مرحله بسيار مهم و تاثيرگذار است. انسان‎ها خيلي قبل‎تر از اختراع خط با كشيدن نقاشي سعي كردند با خدايان و ديگر انسان‎ها ارتباط برقرار كنند. در واقع كشيدن نقاشي شكل ديگر زندگي اساطيري آن دوران بود. آنها براي فهم جهان هستي و جواب دادن به پرسش‎هاي بيشمار در خصوص چرايي و چگونگي دنياي پيرامون خود با خلاقيت بسيار داستان‎هاي اساطيري را خلق کردند.
 
 به زبان امروزي در واقع انسان‎هاي هوشمند و هنرمند با ساخت اين داستان‏هاي اساطيري پاسخ ذهن پرسشگر آن دوران را دادند. اين اساطير شفاهي با نقاشي قابليت ديدن و فهم پيدا كردند. اين نقاشي‎ها در روند تكامل ذهني انسان بسيار ارزشمند بود و در مسيري چند هزار ساله كم‎كم تبديل به خط تصويري شدند. خط در ابتداي ورود به تاريخ تمدن به‏صورت تصويري بود و با در كنار هم قرار گرفتن تصاوير تبديل به خط تصويري شد. از اين مقدمه بسيار خلاصه شده متوجه ارزش بسيار زياد تصوير در زندگي انسان مي‌شويم.
 
تصاوير به اشكال مختلف و متنوع كاركرد انتقال مفاهيم را بر عهده داشته و انسان‏ها در هر دوره به شكل متفاوتي از آن استفاده مي‎كردند. با انقلاب صنعتي و در اوج دوران مدرن عكاسي متولد مي‎شود. عكاسي حاصل تفكر فلسفي، اجتماعي و صنعتي انسان قرن ١٩ ميلادي بود. نياز انسان به سرعت بسيار زياد در توليد و انتشار تصوير منجر به اختراع دوربين عكاسي شد. انسان در اين دوره تاريخي به‌دليل رشد بسيار زياد علم و با دانش خود از سلطه دنياي اساطيري خارج شد. در اين دوره پاسخ جست‎وجوي ذهن پرسشگر انسان مدرن فقط با علم و دانش به‏دست مي‏آيد. در چنين روزگاري توليد تصوير به اشكال مختلف همان كاركرد انتقال مفاهيم باقي مي‎ماند. روزگاري تصاوير نقاشي تقدس داشته و داراي مفاهيم اساطيري بودند. اين تقدس كم‎كم رنگ باخته ولي كاركرد اصلي تصوير يا همان انتقال مفهوم و پيام در ذات تصوير باقي ماند.
 
 در ابتداي قرن بيستم مفهوم انتقال پيام تصوير نيز به چالش كشيده شد ولي در هر صورت هر تصوير انتقال‎دهنده يك حس يا مفهوم خاص بوده و نقش اصلي آن به‎عنوان يك رسانه مد نظر است. آنچه كه در مورد كتاب «بوشهر دير، بوشهر دور» مد نظر بوده، جمع‌آوري و انتشار تصاوير بناهاي تاريخي شبه‌‌جزيره بوشهر به‌عنوان يك سند تاريخي است. دليل اصلي انتشار اين كتاب يادآوري حضور تعداد زيادي از بناهاي تاريخي شهر بوشهر در حال حاضر است. بناهايي كه در مرحله بسيار حساسي از نظر زماني در معرض فرسودگي و خطر تخريب قرار دارند. به‌عنوان يك شهروند وظيفه داشتم اين خطر را گوشزد كنم.
 
در این مجموعه عکس تاکید شما بیشتر روی چه چیزی بود؟
بناهاي تاريخي شبه‌جزيره بوشهر. ثبت تصاوير اين بناهاي در حال تخريب در اين دوره زماني كاركرد اصلي اين كتاب است. در حال حاضر دوربين‌هاي ديجيتال كار ثبت تصاوير را بسيار ساده كرده‌اند و هر روزه ميليون‌ها عكس توليد مي‌شود. عكس هم به مانند نوشتار نيازمند يك نظم و هدف خاص و معين است تا توانايي انتقال يك مفهوم درست را داشته باشد. با وجود ثبت ميليون‌ها عكس ولي تعداد كمي از آنها نتيجه قابل قبولي را پيدا مي‌كنند. عكاسي مستند از بناهاي تاريخي بوشهر با عكاسي رنگارنگ و شيك از اين بناها متفاوت است. در اين مجموعه عكس وضعيت فعلي اين بناها به نمايش درآمده، فارغ از زيبا يا زشت بودن. به‌عنوان مثال عمارت سعيدي در حال حاضر محل زندگي تعداد زيادي خانواده كم‌درآمد است كه با ديواركشي و از ريخت انداختن، عمارت قديمي را تكه‌تكه و عجيب و غريب كرده‌اند. عكس اين هزارتوي هول‌انگيز اصلا زيبا نيست ولي ثبت اين عكس كه وضعيت معماري امروز اين بناهاي ارزشمند تاريخي را نشان مي‌دهد، بسيار ضروري است. اين بنا در صورت مرمت اصولي و رفع زوايد و ديوارهاي امروزي‌اش قابليت تبديل شدن به يك عمارت تاريخي ارزشمند و زيبا را دارد. نشان دادن اين گنج‌هاي پنهان در گوشه و كنار شبه‌جزيره بوشهر مهم‌ترين هدف اين كتاب است و در حقیقت زندگی بناهای در حال تخریب و فرسوده در این کتاب جاری است.
 
آیا در این مجموعه بنا یا عمارتی ثبت شده که دیگر الان وجود خارجی نداشته باشد؟
يكي از بخش‌هاي كتاب مربوط به بناهايي است كه تخريب شده و در حال حاضر وجود ندارند. البته فقط تعداد معدودي از كل بناهاي تاريخي تخريب شده، بناهايي كه در طي چند ساله اخير نابود شده و شانس عكاسي از آنها را داشتم.
 
چرا نام کتاب را «بوشهر دیر، بوشهر دور» گذاشتید؟
نام كتاب برگرفته از نام شعري از منوچهر آتشي است. اين شعر با زباني زيبا بوشهر را توصيف مي‎كند. بخش آغازين اين شعر وصف دقيق و بااحساس زندگي در شهر بوشهر است. انگار آتشي با دوربين عكاسي به شكار تصاوير زندگي مردمان بوشهر رفته است. بناهاي تاريخي بوشهر در هيچ نوشتاري به اين زيبايي توصيف نشده است. اين شعر بسيار بلند از شاعر بزرگ بوشهر منوچهر آتشي است كه ابتداي شعر بدين صورت است: «بوشهرِ دیر/ بوشهرِ دور/ دورتر از روزهای کودکی من./ بوشهر/ با کوچه‌های تنگِ خم‌اندر خم/ -که آسمان باریک و خیس و منکسر از آنها می‌ریزد-/ و خانه‌ها، به شانه آن کوچه‌ها/ آن‌گونه رو به جانب هم‌سینه پیش داده‌اند که/ انگار -با آن دریچه‌ها و درهای بسیار-/  پرگوییِ زنانه بی‌پایانی را/ يكبند/ واگویه می‌کنند...».
 
چه مدت طول کشید کتاب را جمع‌آوری کنید و چگونه شد که منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی از انتشار اثر شما حمایت مالی کرد؟
عكس‌هاي اين كتاب حاصل يك دهه عكاسي است كه البته پنج سال آخر به‌صورت مستمر و متمركز كار شده است. انتشار اين كتاب خود داستان مفصلي است. نمي‌خواهم وارد جزئيات شوم. چنين كارهاي فرهنگي كه سال‌ها براي انجام آن وقت و انرژي و هزينه بسيار زيادي مي‌برد، مي‌بايست با حمايت بخش‌هاي فرهنگي دولت و يا بخش فرهنگي شهرداري صورت پذيرد. دليل اين‌كه شهرداري در چنين كارهاي فرهنگي سهيم شود حفظ هويت فرهنگي تاريخي شهر بوشهر است. هر شهر هويت و شناسنامه خاص خود را دارد. در شهرهاي تاريخي همچون بوشهر يكي از وظايف مهم شهرداري فرهنگ‌سازي در خصوص حفاظت از بناهاي تاريخي است. شهرداري مي‌بايست نسبت به آگاهي‌رساني و كار فرهنگي براي شهروندان كارهاي اساسي انجام دهد. مستندسازي تصاوير بناهايي كه از نظر تاريخي و فرهنگي بسيار ارزشمند هستند و در خطر تخريب و نابودي قرار دارند از وظايف اصلي شهرداري است.
 
 هر شهر با حفظ هويت و شناسنامه فرهنگي تاريخي خود مي‌تواند آينده معماري و شهرسازي را بر اساس هويت اصيل خود بنا کند. يكي از مهم‌ترين دلايل بي در و پيكر بودن شهرهاي ما و ساخت و سازهاي بي‌هويت درون آن در همين بي‌توجهي به تاريخ معماري و شهرسازي است. شهرهاي ما بدون توجه به گذشته ارزشمندشان در روند نوسازي تبديل به يك ملغمه بي‌نظم و فاقد هويت شده و در اين چنين شهرها زندگي انسان از هر نظر فاقد معيارهاي فرهنگي اجتماعي بوده و در نهايت آرامش از زندگي ما دور شده و از بين مي‌رود. كارهاي فرهنگي زيربناي هويت شهر است و متاسفانه كار فرهنگي اين روزها در حد تبليغات بيلبوردها تنزل يافته است. صرف عكاسي مستند در طي يك دهه بدون مساله چاپ كتاب توان و هزينه بالايي را طلب مي‌كند. دولت‌ها و شهرداري‏ها از جمله مهم‌ترين وظايفشان حمايت از چنين پروژه‌هاي طولاني مدتي است كه به هيچ عنوان از دست بخش خصوصي برنمي‌آيد. اگر كه به كارنامه فرهنگي مراكز دولتي و شهرداري نگاه كنيم متاسفانه چندان قابل توجه نيستند. 
 
هميشه در مراجعه به چنين مراكزي مساله كمبود بودجه را مطرح مي‌كنند، درحالي كه مي‌بينيم هزينه تبليغات روزمره اين مراكز در بالا بردن بيلان كاري خود بسيار چشمگير بوده ولي ميزان خروجي و توليد فرهنگ واقعي آنها تقريبا نزديك به صفر است. چاپ كتاب «بوشهر دير، بوشهر دور» در هيچ‌كدام از اين مراكز فرهنگي شهر بوشهر امكان انتشار نيافت. در نمايشگاه كتاب سال قبل با آقاي خشايار پورمحمد‌شاهيني مدير محترم پژوهش و فناوري منطقه اقتصادي انرژي پارس كه در آنجا غرفه داشتند، آشنا شدم. در نهايت با درايت و بينش فرهنگي خاصي كه وی داشتند كار چاپ كتاب به سرانجام رسيد.
انتشار کتاب‌هایی در خصوص بناهای شاخص و بافت تاریخی چقدر می‌تواند در حفظ و احیای آنها تاثیر داشته باشد؟
چاپ كتاب در كنار ديگر فعاليت‌هاي فرهنگي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين كارهاي زيربنايي در حفاظت از بناهاي تاريخي است. بناهاي تاريخي در طول زمان فرسوده شده و نياز به مرمت مستمر دارند. اين مرمت بسيار پر هزينه بوده و البته كاري تخصصي و علمي است. شايد به نظر برسد مشكل اصلي كمبود مسائل مالي است ولي واقعيت غير از اين را نشان مي‌دهد. به عنوان مثال در مرمت عمارت حاج رئيس چند ميليارد تومان هزينه شده ولي متاسفانه با مرمت غلط اين بنا ارزش‌هاي تاريخي خود را از دست داده است. خيلي از بناهاي مرمت شده بوشهر دچار اين نابودي هويت تاريخي شده‌اند. در كتاب «بوشهر دير، بوشهر دور» هيچ عكسي از اين بناهاي مرمت شده نگذاشتم. به‌عنوان مثال از خانه «هفته» عكس قبل از مرمتش را در كتاب گذاشتم، در حالي كه عكس بعد از مرمت خانه «هفته» را كه بسيار شيك نوسازي شده، داشتم. رفتار بساز و بفروشي با مرمت بناهاي تاريخي موجب نابودي كامل هويت تاريخي بناها شده است. دليل اين امر استفاده نکردن از علم روز جهاني در اين كار تخصصي است. حتي در سال‌هاي اخير از استادكاران بناي قديمي نيز در مرمت بناهاي تاريخي استفاده نمي‌كنند. مشكلات مرمت و حفاظت از بناهاي تاريخي تنها در همين موارد خلاصه نمي‌شود.
 
 اگر بخواهيم در يك كلمه همه اين موارد را خلاصه كنيم، فقط كلمه فرهنگ است. فقر فرهنگي در تمامي زمينه‌ها مرتبط با اين بناهاي تاريخي بيداد مي‌كند. در چنين وضعيتي كار فرهنگي و در واقع فرهنگ‌سازي از مهم‌ترين و زيربنايي‌ترين اقدامات هر علاقه‌مند به اين آثار تاريخي است. در تمامي شهرهاي تاريخي كشورهاي توسعه‌يافته وظيفه حفاظت از بناهاي تاريخي برعهده شهرداري‌هاست. در ايران متاسفانه اين وظيفه از دوش شهرداري خارج شده و خود دولت عهده‌دار انجام آن شده است. وظيفه‌اي كه به دوش سازماني از نظر مالي بسيار ضعيف گذاشته شده است. مجموع بناهاي تاريخي كشور ايران بسيار زياد و همه آنها نيازمند هزينه بسيار زياد برای مرمت مستمر هستند. شهرداري از دو نظر مي‌‌بايست عهده‌دار اين مسووليت خطير باشد. از نظر مالي به‌واسطه توان كافي انجام اين پروژه‌هاي مرمتي و دوم از نظر نظارتي كه از سوي مردم يا همان شوراي شهر بر انجام اين امور صورت مي‌گيرد. البته اين يك ايده‌آل نهايي براي حفاظت از بناهاي تاريخي است و در شرايط امروزي كه همه چيز به‌صورت سطحي انجام شده و بدنه كارشناسي شهرداري‌ها فاقد هرگونه تخصص در زمينه مرمت بناهاي تاريخي است، اين واگذاري كار به شهرداري عواقب وحشتناكي همچون فرو ريختن طارمه خانه «طاهري» در پي دارد. در طرحي بسيار غيركارشناسي شده شهرداري بافت قديم عهده‌دار مرمت جداره بيروني اين خانه شد كه متاسفانه به فاجعه ختم شد.
 
مهم‌ترین هدفتان از انتشار این کتاب چه بود؟
دغدغه هميشگي‌ام جلوگيري از تخريب بناهاي تاريخي است و در طول چند دهه به اين نتيجه رسيدم كه تنها راه يا حداقل مهم‌ترين راه رسيدن به اين خواسته كار فرهنگي و فرهنگ‌سازي در خصوص اين هويت تاريخي است. شهروندان اين شهر اگر گنج درون اين بناها را كشف كنند، خودشان بهترين حفاظت كنندگان اين معماري ارزشمند مي‌شوند. اين هدف ساده‌اي نيست و فقط با كار فرهنگي و توليد آثاري كه ارزش‌هاي درون اين بناهاي تاريخي را هويدا كند، ميسر است. فرهنگ‌سازي كاري سخت و زمان‌بر است ولي تنها راه نجات هويت تاريخي ما تلاش مستمر در اين راه است. البته چاپ كتاب عكس يكي از هزاران راه در اين مسير است. هر شهروند علاقه‌مند با هر ابزار و وسيله و يا حتي با آگاهي‌رساني به دوستان خود مي‌تواند گام كوچك ولي بسيار مهمي در اين مسير بردارد. نبايد تقصير تخريب بناهاي تاريخي را به گردن ديگران يا دولت يا شهرداري انداخت. البته كه همه وظيفه دارند در اين راه تلاش كنند ولي بسيار مهم است كه خود ما شهروندان علاقه‌مند هر كاري كه از دستمان برمي‌آيد، انجام دهيم. هنرمند با هنرش، نويسنده و روزنامه‌نگار و تمامي اهالي قلم با هر رسانه‌اي كه در دست دارند. حتي يك شهروند دغدغه‌مند با علاقه‌مند كردن دوستان خود مي‌تواند بزرگ‌ترين گام را در راه جلوگيري از تخريب بيشتر اين آثار گرانبها بردارد.
 
آیا هنر عکاسی این قابلیت را دارد که عظمت تاریخ معماری و بافت تاریخی را به نمایش بگذارد؟
عكاسي به‌عنوان يك رسانه توانايي‌هاي بسيار زيادي دارد. هم به‌عنوان هنر و يا خبر و گزارش اين توانايي در ذات تصوير عكس وجود دارد. عكاسي مثل قلم، توانايي بسيار زيادي در انتقال مفاهيم دارد. اين توانايي بستگي به افراد در استفاده از ابزار و شناخت نسبت به موضوع دارد. يك مساله بسيار مهم در خصوص عكس ارزش آن به‎عنوان يك سند است. اين اسناد تاريخي در گذشت زمان بسيار ارزشمند مي‎شوند. هر قوم و ملت و حتي فردي با داشتن حافظه تاريخي توانايي ساخت آينده خود را پيدا مي‌كند. بدون اين حافظه تاريخي همچون فردي بدون هويت مي‎شويم كه هيچ شناختي از گذشته خود ندارد. اين فرد يا قوم و ملت بدون حافظه هيچ آينده‌اي نيز در پيش نخواهد داشت. يكي از مهم‎ترين دلايل عقب‌ماندگي كشور و شهر ما همين نداشتن حافظه تاريخي است و به همين دليل هميشه در طول تاريخ مجبور به اختراع هزارباره چرخ شده‌ايم. چرخي كه در كشورهاي پيشرفته فقط يك بار اختراع شده و بعد از آن روند رشد و بالندگي شهر و كشورشان دنبال شده است.
 
 فقط نظاره هزينه‌هاي تكراري به‎خاطر استحكام نداشتن و خيلي از نقص‎هاي معماري ساختمان‏هاي امروزي اين مشكل حافظه تاريخي را به‎خوبي نشان مي‎دهد. ما مردم بوشهر و البته همه شهرها و روستاهاي كشور ايران متاسفانه در معماري امروزمان هيچ درسي از معماري بسيار ارزشمند گذشته خود نگرفتيم. معماري تمام شهرهاي ايران بدون تطابق با اقليم و جغرافيا و طبيعت پيرامونش يك شكل و بسيار سطحي شده است. شايد بخش كوچكي از اين مشكل به‎خاطر مسائل مالي است و با اطمينان مي‏توان گفت معماري در حال حاضر نسبت به گذشته خود بسيار افت كرده است. عكس به‏عنوان يك سند تاريخي اين حافظه تاريخي معماري را براي آيندگانمان حفظ مي‏كند و البته همه نقاط قوت و ضعف با هم نشان مي‏دهد. عكس همين معماري نازل امروزي براي چند نسل آينده بهترين سندي است كه از ناپايداري و ضعف معماري امروز پرده‎برداري مي‏كند. اگر كه ما داراي حافظه تصويري قوي بوديم و البته فرهنگ نگاه به گذشته براي عبرت خود را داشتيم، شهرهاي ما اين وضعيت اسفناك فعلي را نداشتند.
 
تازه‌ترین اثرتان در چه زمینه‌ای است و چه نام دارد؟ آیا باز هم به کمک هنر عکاسی پیام خود را به مخاطب منتقل می‌کنید؟
بعد از كتاب «سيراف مرواريد خليج فارس» و «سفر سنگ» همين كتاب «بوشهر دير، بوشهر دور» كه زمستان ١٣٩٦ منتشر شد، آخرين كار بود. در ادامه همين كار در حال تلاش براي انجام پروژه عكاسي بعدي هستم كه حداقل سه سال زمان مي‎برد.
 
چرا عکس را به‎عنوان ابزاری برای انتقال پیامتان در کتاب «بوشهر دیر، بوشهر دور» قرار دادید؟ آیا علاوه برعکس‏ها در این کتاب توضیحی هم در خصوص بناها و ... ارائه شده است؟
نقاشي‎هاي انسان نخستين كم‏كم تبديل به خط نقاشي شد و با انتزاعي شدن در نهايت به خط امروزي در شكل‎هاي مختلف خود رسيد. تصوير و خط هر دو يك وسيله انتقال پيام هستند. مفاهيم از هر دو روش امكان انتقال به مخاطب دارد. عكس‎هاي اين كتاب به‏عنوان اسنادي از معماري گذشته و در حال تحول امروز هستند. مخاطب اين كتاب اگر هيچ آشنايي با بوشهر نداشته باشد از طريق توضيحات مقدمه كتاب اطلاعات لازم را كسب مي‏كند و خود عكس‎ها داراي زيرنويس مكان و زمان عكاسي هستند.
 
سخن پایانی؟
اميدوارم همه شهروندان بوشهر كه نسبت به فرهنگ غني و پربار گذشتگان خود آشنايي و علاقه دارند با هر وسيله و ابزاري تلاش كنند اين سرمايه عظيم فرهنگي و اقتصادي حفظ شود. نسل‎هاي آينده از كم‎كاري ما خيلي متضرر مي‎شوند. تا صد سال آينده نفت و گازي براي فروش باقي نمي‎ماند و مطمئن باشيد مهم‎ترين و بهترين سرمايه در آن روزگار همين آثار تاريخي خواهند بود. صنعت گردشگري حرف اول اقتصاد آينده را مي‎زند. همين عمارت‎هاي هفت بنگله كه در فهرست آثار تاريخي كشور به ثبت رسيده و متاسفانه در وضعيت بدي قرار دارند، در صورت مرمت صحيح يكي از بزرگ‎ترين سرمايه‎هاي شهر محسوب مي‎شوند. اين بناهاي فرسوده نيازمند توجه فوري هستند. با وجود تخريب‎هاي گسترده در طي ساليان قبل هنوز بناهاي تاريخي زيادي در سرتاسر شبه‎جزيره وجود دارند. معماري سنتي بوشهر تا چند دهه قبل باز توليد شده، بناهاي تاريخي ارزشمندي در حال حاضر در محلات جبري، سنگي، صلح‌آباد، باغ زهرا تا تنگك و هليله وجود دارند كه مي‌بايست مورد توجه قرار گيرد. همه دستگاهاي دولتي، شهرداري و مهم‎تر از همه خود شهروندان وظيفه دارند براي حفاظت از اين ميراث گرانبها تلاش كنند.
 
اخبار مرتبط:
 
 
 
 
 
 
 
 
نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شدهنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنندانتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
اخبار مرتبط
    کلمات کلیدی
    ثبت دیدگاه



    فرهنگ و هنر استان بوشهر

  • دیدار رئیس بسیج هنرمندان استان با مدیرکل ارشاد بوشهر
  • نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است
  • کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شد
  • هنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنند
  • انتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
  • برترین‌های جشنواره شعر علوی در استان بوشهر معرفی شدند
  • مجوز راه‌اندازی سینما در عالیشهر صادر شد
  • فراخوان سوگواره هنری عاشورایی بوشهر منتشر شد
  • مجموعه «شعر و شور دشتیاتی» منتشر شد
  • محافل طنز استان بوشهر به‌صورت مجازی برگزار می‌شود
  • دو نمایشگاه فرهنگی و هنری در بوشهر افتتاح شد
  • برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بوشهر
  • فروش طرح بهارانه کتاب استان بوشهر ۸۰ درصد افزایش یافت
  • انجمن ادبی دشتی در بنیاد شعر و ادب ایرانیان ثبت شد
  • پویش مجازی «خاک خورشید» در بوشهر راه‎‌اندازی شد
  • کتاب «بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه» منتشر شد
  • برگزیدگان بوشهری جشنواره ملی موسیقی جوان تجلیل شدند
  • اقلیم و دین دو عامل تاثیرگذار در پوشش ایرانیان
  • نمایشگاه کتاب دهه فجر در بوشهر افتتاح شد
  • نمایش آثار جشنواره فیلم فجر در بوشهر کلید خورد
  • سودای جان‌بخشی سیمرغ فجر به سکوت سینمایی بوشهر
  • درخشش هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»
  • شرکت ۵۴ کشور در جشنواره بین‌المللی پویانمایی بوشهر
  • برگزیدگان سوگواره شعر «از عرشیان نینوا» معرفی شدند
  • برگزیدگان جشنواره شعر خلیج فارس معرفی شدند
  • امضای تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری فرهنگ، هنر و رسانه استان بوشهر
  • موزه مطبوعات، چاپ و نشر بوشهر راه‌اندازی می‌شود
  • پخش ۶٠ هزار دقیقه برنامه هفته دفاع مقدس از صداوسیمای بوشهر
  • برگزیدگان جشنواره واخوان خیال در بوشهر معرفی شدند
  • ‌دومین دوره جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور برگزار می‌شود
  • راهیابی آثار هنرمند بوشهری به جشنواره گلدسته‌ها
  • برپایی نمایشگاه نقاشی عاشورایی رستاخیز در بوشهر
  • افزایش 120 درصدی فروش تابستانه کتاب در استان بوشهر
  • آخرین اثر زنده‌یاد رمضان امیری در بازار کتاب
  • آئین اختتامیه جایزه ملی شعر جم برگزار شد
  • نامزدهای چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در بوشهر معرفی شدند
  • کتاب شعر «سیب‌های سرخ معطر» در بوشهر رونمایی شد
  • کرونا گردهمایی سالانه عکاسان بوشهر را لغو کرد
  • بانوی نقال خوان بوشهری در جشنواره غدیر خوش درخشید
  • نتایج دومین فراخوان آثار خوشنویسی قدر اعلام شد
  • دفاع مقدس به تولید فیلم با استاندارد بین‌المللی نیاز دارد
  • انگیزه‌‌ام از پژوهش، یافتن هویت هنری خودم است
  • پذیرفته شدن اثر فیلمساز اهرمی در جشنواره بین‌المللی انگلیس
  • برگزیدگان کتاب سال استان بوشهر درباره کتابهایشان چه گفتند؟
  • برگزیدگان جایزه کتاب سال بوشهر معرفی شدند + تصاویر
  • چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در استان معرفی می‌شود
  • بسیج هنرمندان خط مقدم مقاومت هنری است
  • مجموعه نقاشی «مهر و ماه» اثر استاد علی بحرینی
  • باند بازی معضل بزرگ هنرهای تجسمی است
  • اختتامیه جایزه شعر جم به فروردین ماه موکول شد
  • چهار هزار بوشهری اجراهای موسیقی فجر را تماشا کردند
  • نمایشگاه «شیشعر» در بوشهر گشایش یافت
  • تعطیلی فعالیت‌های هنری استان بوشهر
  • واگذاری مجتمع فرهنگی هنری بوشهر
  • اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در بوشهر برگزار شد + تصاویر
  • برگزاری جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بوشهر
  • جشنواره نمایش‌های کوتاه آبادان از بوشهر آغاز شد
  • هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر فجر درخشیدند
  • جدول جشنواره موسیقی فجر بوشهر منتشر شد
  • شب‌شعر «غیاب شاعر» در گناوه برگزار شد
  • آرشیو