یادداشتی بر نمایش سال آزاری زارپولات-ریگستان گل افروزها

کد خبر : 100تاریخ ثبت : 1395/8/29 16:13:10
یادداشتی بر نمایش سال آزاری زارپولات-ریگستان گل افروزها

یادداشتی بر نمایش سال آزاری زارپولات-ریگستان گل افروزها

سیرنگ: برای تولید هنری رجوع به دستمایه‌های بزرگ کاری است ستودنی و بسیار قابل تشویق و اجرای اثری نمایشی از یک رمان فارسی آن هم یک رمان از نویسنده‌ای جنوبی که از بهترین‌های رمان فارسی است کاری بسیار قابل احترام است و...

حسین زارعی: برای تولید هنری رجوع به دستمایه‌های بزرگ کاری است ستودنی و بسیار قابل تشویق و اجرای اثری نمایشی از یک رمان فارسی آن هم یک رمان از نویسنده‌ای جنوبی که از بهترین‌های رمان فارسی است کاری بسیار قابل احترام است و باید کوشید آثار داستانی ادبیات جنوب که بسیار قدرتمند و رفیع جایگاه در ادبیات داستانی ایران است، دستمایه تولید گونه‌های دیگر هنری قرار گیرد، مخصوصا تئاتر و سینما که ارتباط دیداری راحت‌تری را می‌توانند با مخاطبین ایجاد کنند اما این تولیدات نیازمند دقت و بحث است تا تکثیر بیشتری پیدا کند.

رمان «من ببرنیستم پیچیده به بالای خود تاکم» اثر محمدرضا صفدری رمانی است بسیار قدر در تصویر و زبان و بازآفرینی زبانی. ویژگی‌های این رمان در جای خود نیازمند بحث جدی و نقد و نظری علمی است اما بر اساس این رمان اثری نمایشی تولید شده که هر چند وجود ریشه و عقبه رمان در اثر نمایشی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در این میان، استقلال اثر نمایشی نیز ویژگی اصلی مورد انتظار خواهد بود و توقع نگاهی مستقل از نگاه صفدری از سوی گروه نمایش نیز می‌رود.
 
به‌طور ساده در داستان نویسنده بخشی از واقعه را روایت می‌کند و بخش اعظم واقعه در تخیل خواننده زاده می‌شود و در واقع نویسنده با شگرد خاص خود و تکنیک داستانی ذهن خواننده را به دنیایی که می‌خواهد هدایت کرده و با روایتی متکی بر نقل و گفتار اثر نهایی را در ذهن خواننده باز‌آفرینی می‌کند. تفاوت نویسنده‌ها در شیوه این هدایت است در رمان «من ببر نیستم پیچیده به بالای خود تاکم» شیوه برجسته با تکیه بر زبانی منحصر‌به‌فرد و تصاویر بکر و قدرتمند این هدایت به دنیای رمان انجام می‌شود. در طرفی دیگر در نمایش و تئاتر به‌جای هدایت مخاطب برای ساختن دنیای خاص متکی بر روایتی آمیخته از نقل و گفتار، دنیایی دیداری بر بستری عینی ساخته می‌شود، مخصوصا در تئاتر که دارای چهارچوبی محدودتر از گونه نمایشی از سینما است، یعنی در یک کار نمایشی دنیایی برای مخاطب ساخته می‌شود تا مخاطب از طریق چشم و تماشای آن ارتباط برقرار کند. در نمایش «سال‌آزاری زارپولات-ریگستان گل افروزها» اما این دنیای دیداری به هیچ وجه ساخته نمی‌شود قبل از ذکر دلیل آن باید گفت، هر طرحی ممکن است در یک نوع اثر هنری بیشتر و تواناتر خلق شود تا جایی که تبدیل آن به اثر هنری دیگر سخت و گاهی ناممکن است، «من ببر نیستم پیچیده به بالای خود تاکم» به‌دلیل اتکا به زبان یکی از این اثرهاست که احتمالا داستانی‌ترین اثر از یک طرح است که بسیار سخت قابل تبدیل شدن به نمایش یا سینما باشد اما ناممکن نیست البته اگر اصول و تکنیک داستان‌نویسی و زبان صفدری خوب تحلیل و شناخته شود و اصول و تکنیک نمایشی نیز رعایت شود.
 
در نمایش اجرا شده دنیای دیداری مستقلی ساخته نمی‌شود، مهم‌ترین دلیل ضربه فنی نمایش از رمان است. در نمایش زبان تصویر بر مبنای کنش و واکنش و در نهایت لحظه دراماتیک خلق می‌شود و در صحنه‌ای عینی شکل می‌گیرد اما در داستان تصویر از ترکیب حرکت و توصیف بر اساس روایت و در ذهن شکل می‌گیرد؛ این تفاوت نمایش و داستان بزرگ‌ترین ضعف موجود در این نمایش است، یعنی به‌جای خلق کنش و واکنش دراماتیک و ساخت عینیت در نمایش و نوشتن دیالوگ مستقل، بخش‌هایی از گفتار روایتی داستانی و غیر نمایشی یا کنش‌های بدون واکنش از متن رمان انتخاب شده و مدام روایت می‌شود‌ و داستان گفته شده تا نمایش شکل نگیرد مانند تفاوت روضه‌خوانی و تعزیه هر دو یک دستمایه دارند؛ یکی روایت می‌کند و یکی روایت را اجرا می‌کند.
 
در نمایش سال‌آزاری زارپولات به‌جای ساخت لحظه دراماتیک لحظه روایت داستانی شکل می‌گیرد و رمان‌خوانی می‌شود. این ضعف را می‌شد با نوشتن دیالوگ و ساخت‌های نمایشی حل کرد، در واقع به‌جای نقل مداوم از سوی شخصیت‌ها که زنان زارپولات و گل‌افروزها هستند که از متن رمان انتخاب شده، متنی دیگر خلق می‌شد تا نمایش اتفاق بیفتد.
 
دلیل دیگر موفق نبودن نمایش، استفاده نکردن از ظرفیت‌های نمایشی که در رمان وجود دارد مثل معماری و اشیا و حالات نمایشی مانند آتش، افسانه‌ها و متل‌ها و آواها و صداهای موجود در زندگی رمان و... که متاسفانه در نمایش اثری از آن نیست. استفاده نکردن از ظرفیت‌های صحنه خود نمایش به‌عنوان اثری مستقل نمایشی از دیگر ضعف‌های نمایش است، دکوری چندلایه که می‌توانست به خوبی در کار مورد استفاده قرار بگیرد، تنظیم ریتم گفتاری بازیگران که در اکثر لحظات نمایش ریتمی واحد و با شکلی کابوس‌وار نقل می‌کنند و ارتباط چندانی با گفتار دیگر بازیگران ندارد و هر کدام به تنهایی و مستقل حرفی می‌زند و بیشتر مونولوگ‌های کوتاه داستان‌گویی به‌جای دیالوگ‌های نمایشی می‌گویند و بسیاری از میزانسن‌ها با شخصیت‌ها یعنی زنان ریگستانی نمایش سازگار نیست مانند حرکات شبه رزمی زنان از روی پشت یکدیگر که ممکن بود در نمایش دیگری خوب بنشیند اما در این کار نه. اما درخشان‌ترین میزانسن نمایش شاید جو خوردن اسب از دامان زن است که هر چند کامل در نیامده اما میزانسنی زیبا است،. هر چند می‌توانست دقیق‌تر و نمایشی‌تر و با استفاده از ابزار موجود در صحنه اجرا شود تا کسی که رمان را نخوانده نیز با آن ارتباط بهتری برقرار کند.
 
این چند دلیل و دلایل گفته نشده دیگری در این یادداشت، نمایش «سال آزاری و زارپولات-ریگستان گل افروزها» را در خلق یک اثر دراماتیک زیبا و جذاب برای تماشاگر ناتوان کرده حال آن‌که در رمان لحظاتی زیبا وجود دارد و البته بکر و خاص با تمام این مسائل باید از استفاده گروه نمایشی از رمانی قابل توجه برای خلق یک اثر نمایشی خرسند بود و امیدوار به ادامه این روند برای حسن رضایی و محسن حلوایی و گروه نمایشی هیرو و سایر گروه‌های تولید آثار هنری بود و البته تشویق تماشاگر برای دیدن این نمایش و توجه به ادبیات قدرتمند داستانی مکتب جنوب پر منفعت خواهد بود.
 
منبع: بامداد جنوب
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شدهنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنندانتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه



فرهنگ و هنر استان بوشهر

  • دیدار رئیس بسیج هنرمندان استان با مدیرکل ارشاد بوشهر
  • نقاشی‌‌هایم روضه‌ تصویری است
  • کتاب «راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان» رونمایی شد
  • هنرمندان تئاتر گناوه در جشنواره ملی رضوی شرکت می‌کنند
  • انتشار فراخوان سوگواره شعر عاشورایی تشّان
  • برترین‌های جشنواره شعر علوی در استان بوشهر معرفی شدند
  • مجوز راه‌اندازی سینما در عالیشهر صادر شد
  • فراخوان سوگواره هنری عاشورایی بوشهر منتشر شد
  • مجموعه «شعر و شور دشتیاتی» منتشر شد
  • محافل طنز استان بوشهر به‌صورت مجازی برگزار می‌شود
  • دو نمایشگاه فرهنگی و هنری در بوشهر افتتاح شد
  • برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بوشهر
  • فروش طرح بهارانه کتاب استان بوشهر ۸۰ درصد افزایش یافت
  • انجمن ادبی دشتی در بنیاد شعر و ادب ایرانیان ثبت شد
  • پویش مجازی «خاک خورشید» در بوشهر راه‎‌اندازی شد
  • کتاب «بقیه نقیه و ضمیمه اللطیفه» منتشر شد
  • برگزیدگان بوشهری جشنواره ملی موسیقی جوان تجلیل شدند
  • اقلیم و دین دو عامل تاثیرگذار در پوشش ایرانیان
  • نمایشگاه کتاب دهه فجر در بوشهر افتتاح شد
  • نمایش آثار جشنواره فیلم فجر در بوشهر کلید خورد
  • سودای جان‌بخشی سیمرغ فجر به سکوت سینمایی بوشهر
  • درخشش هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»
  • شرکت ۵۴ کشور در جشنواره بین‌المللی پویانمایی بوشهر
  • برگزیدگان سوگواره شعر «از عرشیان نینوا» معرفی شدند
  • برگزیدگان جشنواره شعر خلیج فارس معرفی شدند
  • امضای تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری فرهنگ، هنر و رسانه استان بوشهر
  • موزه مطبوعات، چاپ و نشر بوشهر راه‌اندازی می‌شود
  • پخش ۶٠ هزار دقیقه برنامه هفته دفاع مقدس از صداوسیمای بوشهر
  • برگزیدگان جشنواره واخوان خیال در بوشهر معرفی شدند
  • ‌دومین دوره جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور برگزار می‌شود
  • راهیابی آثار هنرمند بوشهری به جشنواره گلدسته‌ها
  • برپایی نمایشگاه نقاشی عاشورایی رستاخیز در بوشهر
  • افزایش 120 درصدی فروش تابستانه کتاب در استان بوشهر
  • آخرین اثر زنده‌یاد رمضان امیری در بازار کتاب
  • آئین اختتامیه جایزه ملی شعر جم برگزار شد
  • نامزدهای چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در بوشهر معرفی شدند
  • کتاب شعر «سیب‌های سرخ معطر» در بوشهر رونمایی شد
  • کرونا گردهمایی سالانه عکاسان بوشهر را لغو کرد
  • بانوی نقال خوان بوشهری در جشنواره غدیر خوش درخشید
  • نتایج دومین فراخوان آثار خوشنویسی قدر اعلام شد
  • دفاع مقدس به تولید فیلم با استاندارد بین‌المللی نیاز دارد
  • انگیزه‌‌ام از پژوهش، یافتن هویت هنری خودم است
  • پذیرفته شدن اثر فیلمساز اهرمی در جشنواره بین‌المللی انگلیس
  • برگزیدگان کتاب سال استان بوشهر درباره کتابهایشان چه گفتند؟
  • برگزیدگان جایزه کتاب سال بوشهر معرفی شدند + تصاویر
  • چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در استان معرفی می‌شود
  • بسیج هنرمندان خط مقدم مقاومت هنری است
  • مجموعه نقاشی «مهر و ماه» اثر استاد علی بحرینی
  • باند بازی معضل بزرگ هنرهای تجسمی است
  • اختتامیه جایزه شعر جم به فروردین ماه موکول شد
  • چهار هزار بوشهری اجراهای موسیقی فجر را تماشا کردند
  • نمایشگاه «شیشعر» در بوشهر گشایش یافت
  • تعطیلی فعالیت‌های هنری استان بوشهر
  • واگذاری مجتمع فرهنگی هنری بوشهر
  • اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در بوشهر برگزار شد + تصاویر
  • برگزاری جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بوشهر
  • جشنواره نمایش‌های کوتاه آبادان از بوشهر آغاز شد
  • هنرمندان بوشهری در جشنواره تئاتر فجر درخشیدند
  • جدول جشنواره موسیقی فجر بوشهر منتشر شد
  • شب‌شعر «غیاب شاعر» در گناوه برگزار شد
  • آرشیو