سودای جان‌بخشی سیمرغ فجر به سکوت سینمایی بوشهر
سیرنگ: هرچند سینماها امسال تعطیلی‌ طولانی مدتی را به علت شیوع کرونا تجربه کردند اما هنر هفتم تعطیل نشد و سیمرغ فجر بال گشوده جان دوباره به سینما و هواداران این هنر در بوشهر بخشیده است.
كدخبر: id-6417
تاريخ: 2021-01-31 15:34:32

به گزارش «سیرنگ»، ۲۰ دی‌ماه بود که پس از ۱۰ ماه اعلام شد اکران فیلم در سالن‌های سینمای شهرهای زرد (با خطر متوسط) و آبی (کم‌خطر) از لحاظ وضعیت شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ می‌تواند از سر گرفته شود و بر اساس نقشه رنگارنگ کرونایی، بوشهر نیز بخاطر رنگ آبی آن مخاطب این تصمیم قرار گرفت.

این استان ۱۰ سالن سینما در شهرهای بوشهر، خارگ و برازجان دارد اما نمایش هنر هفتم تنها در یکی از سینماهای شهر از سرگرفته شد و استقبال چندانی نیز از آن صورت نگرفت، مشابه اتفاقی که در بسیاری از استان‌های دیگر کشور نیز روی داد؛ هر چند پرده‌های سینما با اکران فیلم روشن شد اما سالن‌ها همچنان سوت و کور باقی ماند.

سنما بهمن بوشهر با سه سالن و ۸۰۰ صندلی تنها سینمای بوشهر بود که اکران را آغاز کرد تا میزبان مخاطبان محدودی باشد که شمار آنها در هر سانس گاه به کمتر از ۱۰ نفر نیز رسید.

در ۲۰ روز گذشته از این آغاز مجدد، هفت فیلم سینمایی با عنوان‌های دیدن این فیلم جرم است، پیشی میشی، آقای سانسور، زن‌ها فرشته‌اند ۲، بی‌حسی موضعی، آبادان یازده ۶۰ و مولان در سالن‌های دریا، فانوس و ساحل این سینما اکران شد که تماشاچیان آن در بیشتر مواقع بسیار کمتر از چیزی بود که پیش از شیوع ویروس کرونا در بزرگ‌ترین سینمای شهر دیده ‌بودیم.

عوامل خمودی سینماها، ترس از کرونا و کیفیت فیلم‌ها

به گفته مسئولان و کارشناسان نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا و کیفیت و تازگی فیلم‌هایی که اکران شد از مهمترین عواملی است که باعث شده تا همچنان پای هنر دوستان به تنها سینمای فعال شهر بوشهر باز نشود.

سایر سالن‌های سینما در بوشهر به دلیل آنچه محمدحسین زندویان معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر مشکلات فنی پروژکتور می‌نامد بسته است تا تنها بهمن به اکران فیلم در این روزهای بی‌مخاطب بپردازد.

وی اذعان می‌کند که استقبال از سینماها به شدت ضعیف بوده است تا جایی که در بیشتر سانس‌ها کمتر از ۱۰ درصد از همان ۵۰ درصد ظرفیت مجاز سالن‌ها پر می‌شود و دلیل آن را هم تنها نگرانی مردم از ابتلا به ویروس کرونا در محیط سربسته سینما می‌داند.

او گفت: هر چند که متولی سینما موظف است ضدعفونی سالن پس از هر سانس انجام دهد و تهویه مناسب و فاصله‌گذاری مناسب بین مخاطبان را رعایت کند و سینماهای شهر این امکان را هم دارد، اما باز هم نگرانی‌ها و سبب استقبال بسیار کم از سینما شده است.

هر چند این نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا در لابه‌لای سخن‌های چند تن از مصاحبه‌کنندگان دیده می‌شود اما در برخی از موارد با دلایل دیگر نیز همراه می‌شود تا عاملی کافی برای نرفتن به سینما بسازد.

فاطمه شبانکاره که به گفته خودش در سال چندباری به همراه خانواده‌اش به همین سینما بهمن خیابان سنگی می‌رفته است، اکنون می‌گوید: در این شرایط حساس سعی می‌کنم تنها به مکان‌های عمومی بروم که کار ضروری دارم.

او ادامه می‌دهد: هر چند دیدن فیلم خوب در سینما و حضور در فضاهای فرهنگی اهمیت دارد اما این برنامه امروز در اولویت خانواده‌ام نیست و ترجیح می‌دهم فیلم‌های قوی که پیشتر اکران شده است اما ندیده‌ام در خانه با سایر اعضای خانواده ببینیم.

ای اظهارنظر، فراوانی بالایی در میان همشهریان، دوستان و همکارانی دارد که البته علاقه‌مند به تماشای فیلم در سینما بوده‌اند و دست‌کم چندباری در سال برای دیدن فیلم‌هایی که تعریفش را از آشنایان می‌شنیدند، مراجعه می‌کردند.

اما در این میان جوانی که به نظر می‌رسد بیش از بقیه هوادار سینما است، می‌گوید: من برای تماشای فیلمی که در هر دوره اکران گروهی از فیلم‌ها، بهتر به نظر می‌رسد به همراه دوستان یا خانواده به سینما می‌رفتم اما اکنون نزدیک به یک‌سال است که در این مکان حضور نیافته‌ام.

علی یاری ادامه می‌دهد: حضور ۲ ساعته در فضای سینما به جای خود اما راستش فیلم قابل تماشایی نیز اکران نشده است، شاید اگر فیلم‌های خوب جشنواره امسال در سینماهای بوشهر اکران شود، بروم.

Thumbnail

به جز سه مورد، دیگر فیلم‌های سینمایی که پس از روزهای طولانی تعطیلی، روی پرده سینما بهمن بوشهر رفت، پیش از این به صورت آنلاین به نمایش درآمده بود و به گفته «محمد مهدی مباشرت‌کار» مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان بوشهر همین عاملی برای کاهش استقبال مخاطب شد.

مدیر سینما بهمن بوشهر می‌گوید: از هفت فیلم اکران شده تنها «دیدن این فیلم جرم است»، «آقای سانسور» و «پیشی میشی» تازگی دارد و بیشتر بلیت فروشی این روزها نیز مربوط به «دیدن این فیلم جرم است» بوده است که با تلاش و پیگیری حوزه هنری به روی پرده رفت، فیلمی که با همین شرایط شیوع کرونا، تاکنون در کشور نیز مورد استقبال قرار گرفته و بیش از ۶۰۰ میلیون تومان فروخته است.

باز بودن درهای سینما راه احیای سالن‌های نمایش هنر هفتم

مباشرت‌کار اذعان می‌کند: در مرحله اول به دنبال کسب سود مالی نیستیم بلکه می‌خواهیم درهای سینما روی مردم باز باشد زیرا در این صورت است که راه امیدی برای احیا و ادامه یافتن راه صنف و صنعت سینما باز می‌شود، به همین دلیل نیز برخی از سانس‌ها با تنها چهار و پنج نفر اکران شده است.

به گفته وی سینماها سازوکارهای مشخصی دارند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معین کرده است و مورد نظارت قرار می‌گیرند، محدودیت‌ها در ساعت‌های اکران و استفاده از ظرفیت سالن و فاصله‌گذاری حاضران اعمال شده است و همه اینها نشان می‌دهد که سینما محیطی کنترل‌پذیر است، به عکس بسیاری از محیط‌های عمومی غیرفرهنگی که رعایت ضعیف پروتکل‌ها در آنها را همه در سطح شهر می‌بینیم اما بازماند.

او معتقد است: این تعطیل ماندن، اجحاف در حق سینما بود، بخش خصوصی و دولتی از این رویداد بسیار آسیب دیدند و تعدیل نیرو صورت گرفت.

به اعتقاد مباشرت‌کار هر حمایتی از سینما، بسته به فعالیت و فروش آن است و امید است با رونق گرفتن و اکران‌های نوروزی مناسب بتوانیم نیروهای تعدیل شده را برگردانیم و سینما همان بشود که بود.

پرواز سیمرغ در آسمان سینمایی بوشهر

اما اکنون پس از گذراندن روزهای بی‌مخاطب ۲۰ روزه، سیمرغ با سودای ایجاد شور و هیاهو در سالن‌های سینما به بوشهر نیز رسیده است و ۱۶ فیلم سینمایی جشنواره فجر در سینما شهید آوینی اکران می‌شود.

پیشتر معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر گفته بود این سینما مشکل پروژکتور دارد و به دنبال تجهیز و رفع این مشکل هستیم. گویا اکنون این سینمای ۵۵۰ نفری آماده پذیرایی از سودای سیمرغ شده است.

Thumbnail

زندویان روز گذشته اعلام کرد که اکران فیلم‌های جشنواره با استفاده ۳۰ درصدی از ظرفیت سینما مانند سایر استان‌ها، از پانزدهم آغاز می‌شود و بلیت‌فروشی اینترنتی است.

هر چند مدیر سینما بهمن معتقد است این سینما بار مخاطب شهر را به دوش می‌کشد و سال گذشته یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون از فروش ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومانی سینمای بوشهر را به خود اختصاص داده‌ است، بنابراین باید اکران‌های جشنواره فجر به این سینما نیز راه ‌یابد اما در بوشهر نیز مانند بیشتر استان‌ها تنها یک مرکز میزبان تازه‌ترین فیلم‌های سینمایی کشور شده است.

هر سال با پرواز سیمرغ به آسمان هنر هفتم، سالن‌های سینما جان می‌گرفت و گیشه‌ها روزهای شلوغی را تجربه می‌کرد و روزهای خوش سینما دوستان دو آتشه می‌شد و بلیت‌ها در استان‌ها رزرو و تمام می‌شد.

امسال ویروس شاخدار بسیاری از برنامه‌ها را مختل کرد یا تغییر داد، این تغییر در سینما و البته پس از گذراندن اما و اگرهای بسیار در برگزاری به موقع سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، اعمال محدودیت برای شمار مخاطبان و کاهش ظرفیت سالن‌ها و نحوه بلیت‌فروشی بود.

سینمای میزبان اکران‌های سودای سیمرغ در بوشهر می‌تواند در هر سانس پذیرای نزدیک به ۱۸۰ نفر باشد و سینما دوستان امیدوارند سیمرغ با خود رونق سینما را به بوشهر بیاورد، رونقی که نزدیک به از یک سال در شهر دیده نمی‌شود.

منبع: ایرنا