کتاب «نیم‌قرن شعر بوشهر» روانه بازار کتاب شد
سیرنگ: کتاب دوجلدی «نیم‌قرن شعر بوشهر» اثر منتقد، نویسنده و استاد دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر روانه بازار کتاب شد.
كدخبر: id-6367
تاريخ: 2020-02-15 00:32:41

بشیر علوی در زمینه انتشار این کتاب چنین اظهار داشت: این کتاب چهارمین اثر من است و به نام «نیم‌قرن شعر بوشهر» و با عنوان فرعی «نقد جریان‌های شعر معاصر بوشهر»، با نشر روزگار در دو جلد و پنج فصل با جلدسخت و تیراژ ۱۰۰۰ جلد روانه بازار شد.

به گزارش «سیرنگ»، این استاد دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: تمامی دفترهای شعری چاپی استان بوشهر بعد از انقلاب در این اثر موردنقد دانشگاهی و علمی قرارگرفته است.

علوی در ادامه بیان داشت: این اثر به جریان مختلف شعری از جمله جریان سنت‌گرای معاصر، نیمه سنتی، نو، گویشی و طنز معیار پرداخته است و جنم و شمای اصلی این اثر نقد است. وی با بیان اینکه بر این اساس تمامی مجموعه‌های شعری استان در این کتاب در نیم‌قرن اخیر موردنقد و واکای علمی و پژوهشی قرارگرفته است، افزود: کتاب به پنج فصل تقسیم‌شده است و اشعار موجود هر جریان در همان جریان مورد واکاوی قرارگرفته است.

علوی خاطرنشان کرد: در پردازش و نقد شعرها شیوه کار بر اساس نخست اندکی زندگی‌نامه علمی و هنری شاعر مطرح‌شده و در ادامه، در ابتدا، دفتر شعری را با توجه به ساختار موجود و رویکرد زبانی و بُعد واژگانی و ترکیبات موردنقد و واکاوی قرارگرفته که آیا در این زمینه‌ها موفق بوده است یا خیر.

Thumbnail

وی تصریح کرد: در بَعد و در اصل، کار بر اساس نقد پویایی یا ایستایی، نقد صور خیال، نقد محور فرهنگی، عوامل و مؤلفه‌های بومی، آوانگاردها و گروتسک‌ها، محور عاطفه و درون‌مایه و موضوع و اندیشه، گونه‌های نوآوری، محور فنی و هنری و مؤلفه‌های پست‌مدرنیته (شعرهایی که این جریان دارند) صورت گرفته است.

گفتنی است کتاب‌های نیلوفران خونین، نقد چهارجانبه در شعر معاصر و ترجمان صبح (نقد شعر دکتر شفیعی کدکنی) از آثار قبلی بشیر علوی از نویسندگان و منتقدان ادبی برجسته استان بوشهر است.