امروزه داستان فارسی دچار بحران مخاطب است
سیرنگ: مدرس کارگاه داستان نویسی حوزه هنری استان بوشهر گفت: امروزه یکی از نقاط ضعف داستان فارسی عدم استفاده از تعلیق است و داستان فارسی دچار بحران مخاطب است.
كدخبر: id-6351
تاريخ: 2020-01-26 12:04:28

به گزارش «سیرنگ» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، اولین روز از دوره جدید کارگاه آموزش داستان نویسی، صبح و بعد از ظهر پنجشنبه با حضور اعضای انجمن داستان حوزه هنری و علاقه مندان به داستان نویسی در سالن فرهنگسرای حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر برگزار شد.

مدرس کارگاه داستان نویسی ضمن اشاره به عناصر داستان گفت: عناصر داستان ارتباطی کاملا پیوسته دارند و هنگام شروع داستان باید به همه عناصر چون شخصیت پردازی، پیرنگ، فضا، لحن، زبان و زاویه دید توجه داشت.

فرهاد رفیعی به آسیب شناسی داستان فارسی اشاره کرد و افزود: امروزه یکی از نقاط ضعف داستان فارسی عدم استفاده از تعلیق است و داستان فارسی دچار بحران مخاطب است.

وی با اشاره به معنا و اهمیت تعلیق، ادامه داد: یکی از راهکارهای جذب توجه مخاطب، تعلیق داستان است. برای ایجاد تعلیق نیاز به عنصر شخصیت و پیرنگ می باشد.

رفیعی با اشاره به دغدغه های زبانی و متون کهن بیان کرد: بعضی واژگان با وجود کارایی در امروز، فراموش شده و یک داستان نویس با احیای واژه ها و یا واژه سازی در داستان خود، از یک فرهنگستان در انتقال آن موثرتر خواهد بود.

وی با اشاره به مزیت های برگزاری این گونه کارگاه ها یادآور شد: داستان خوانی و برگزاری کارگاه آموزشی، روند یادگیری فرد را که طی سال ها مطالعه و آزمون و خطا به دست می آید، کوتاه تر می کند.

رفیعی با اشاره به این اقدام حوزه هنری و تقدیر از آن افزود: هنرجو با استفاده از تکنیک های ارائه شده در کارگاه و استفاده از دانش، استعداد، خلاقیت و پشتکار خود می تواند زودتر به خلق آثار ادبی و هنری دست یابد.

در ادامه کارگاه، تعدادی از اعضا، داستان های خود را خوانش کرده و هر یک مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

رفیعی فعالیت حرفه ای خود را در عرصه داستان نویسی، از سال 78 شروع و اولین اثر داستانی کوتاه خود را با عنوان «افسون طعم مرگ» در سال  80  به چاپ رساند.

بعدها در سال 83 اولین کتاب خود با عنوان مجموعه داستان های «شب مارهای آبی» را چاپ و درسال 85 دومین مجموعه داستان خود با عنوان «زمستان شغال» را چاپ کرد.

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail