تقلیل یک‌سومی اعتبارات فرهنگی استان
سیرنگ: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت : اعتبارات فرهنگی استان بوشهر در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک سوم تقلیل یافته است.
كدخبر: id-6297
تاريخ: 2019-11-13 09:08:38

به گزارش «سیرنگ»، نشست مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در سالن کنفرانس این اداره‌کل برگزار شد. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این نشست ضمن تبریک فرارسیدن هفته وحدت و هفته کتاب و کتابخوانی و تقارن این دو مناسبت با یکدیگر گفت: خداوند اولین آیه‌ای که بر پیامبر نازل کرد با محوریت خواندن بود و کتاب را معجزه پیامبر قرار داد تا جایگاه کتاب را به همگان یادآوری کند.

فاطمه کرمپور در ادامه با اشاره به اینکه هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی است که نسل جوان را بیشتر از پیش با کتاب مانوس کنیم، افزود: از این‌رو ویژه‌برنامه‌هایی به‌صورت منسجم و با محوریت کتاب و پیامبر مهربانی را در سراسر استان برنامه‌ریزی شده است تا بتوان به کمک آنها فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در جامعه ترویج دهیم. البته بسیاری از طرح‌های پایتخت کتاب بوشهر همچنان در حال اجرا هستند که امسال بخشی از آنها به‌صورت نمادین در مناطق کمتر برخوردار نیز اجرائی خواهد شد.

وی در خصوص روزشمار هفته کتاب و کتابخوانی که از 22 آبان‌ماه آغاز می‌شود، تصریح کرد: به روال هر سال هر یک از روزهای هفته کتاب و کتابخوانی به یک نام نامگذاری شده است که نام روزهای این هفته، امسال به این شرح اعلام شده‌اند. روز اول (چهارشنبه، 22 آبان‌ماه) کتاب و پایتخت کتاب، روز دوم (پنجشنبه، 23 آبان‌ماه) کتابخانه و کانون فرهنگی محله، روز سوم (جمعه، 24 آبان‌ماه) کتاب، معجزه پیامبر (ص)، روز چهارم (شنبه، 25 آبان‌ماه) وقف کتاب و ترویج کتابخوانی، روز پنجم (یکشنبه، 26 آبان‌ماه) مدرسه کتاب‌محور و دانش‌آموزان کتابخوان، روز ششم (دوشنبه، 27 آبان‌ماه) کودک کتاب‌دوست آینده‌ساز ایران، روز هفتم (سه‎شنبه، 28 آبان‌ماه) کتاب زمینه تمدن‌سازی، روز هشتم (چهارشنبه، 29 آبان‌ماه) کتاب، رسانه و فضای مجازی و روز نهم (پنجشنبه، 30 آبان‌ماه) کتابفروشی و پاتوق فرهنگی.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی را که در سراسر استان اجرا می‎شود، به این شرح معرفی کرد: پیاده‌روی کتاب و صبحانه با کتاب، جلسه شورای فرهنگ عمومی با موضوع کتاب و کتابخوانی، زنگ مطالعه و بامداد کتاب در مدارس، دیدار با ناشران، بازدید از کتابخانه شخصی ابوالقاسم ایرانی (شاعر بوشهری)، کارگاه نمایشنامه‌نویسی، کارگاه نویسندگی خلاق، اجرای شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی، جلسه نقد و بررسی و رونمایی از کتاب، مدرسه کتاب‌محور، دانش‌آموز کتابخوان، ویژه‌برنامه هفته کتاب ویژه نابینایان همراه با اهدا کتاب گویا به کتابخانه انجمن، نشست تخصصی کتاب و گفت‌وگوی ملت‌ها، ایستگاه نقاشی با موضوع کتاب و کتابخوانی، ایستگاه قصه‌گویی، ایستگاه تبادل کتاب، ایستگاه نذر کتاب، نشست تخصصی پیوند متن و تصویر با حضور ناشران، مولفان و تصویرگران، نشست تخصصی کتابخوانی و رشد فرهنگی، اردوی کتاب، اهدای کتاب تخصصی به حوزه علمیه، نشست تخصصی ادبیات کودک همراه با رونمایی از کتاب، جشن کتاب، نشست تخصصی کتاب و فضای مجازی، کتابگردی، نقد و بررسی و رونمایی از کتاب ف کارگاه «کتاب، قصه و موسیقی»، اهدای کتاب به مراکز ترک اعتیاد و خانه‌های گرم (ویژه کارتن‌خواب‌ها) و...

کرمپور با بیان اینکه نمایشگاه بزرگ کتاب بوشهر هم اوایل دی‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد، یادآور شد: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی رو رویداد دیگر هم در استان اجرا می‌شود که یکی سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران (21 و 22 آبان‌ماه در سینما آوینی بوشهر) و جشنواره استانی تئاتر بوشهر (26 آبان‌ماه تا یکم آذرماه) است.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در این نشست ضمن بزرگداشت تقارن هفته وحدت با هفته کتاب و کتابخوانی گفت: اولویت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سال جاری اجرای برنامه‌های کتابخوانی در مناطق کم‌برخوردار مثل جزیره شیف است. با توجه به اینکه این جزیره هیچ‌گونه زیرساخت فرهنگی ندارد، از این‌رو ما بر آن شدیم تا با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی یک ویژه‌برنامه به‌منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این جزیره همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی اجرائی کنیم.

آنیتا مظفری در ادامه به ویژه‌برنامه‌های هفته وحدت -که برخی از آنها با محوریت کتاب برگزار می‌شود- اشاره کرد و افزود: در این هفته برنامه‌هایی متنوع و متمایزی پیش‌بینی و اجرا می‌شود که این تمایز به دولیل است؛ یکی اینکه اغلب آنها با مشارکت مردمی برگزار می‌شود و دیگر اینکه بسیاری از این برنامه‌ها با محوریت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین معرفی پیامبر مهربانی به نسل امروز برنامه‌ریزی شده‌اند.

Thumbnail

به گفته وی، همایش بزرگ قرآنی و تقدیر از حفاظان قرآن، برپایی محافل انس با قرآن، اجرای کرسی تلاوت و اذان‌گویی با حضور قاریان بین‌المللی، نشست مدیران مراکز و موسسات قرآن و عترت استان بوشهر، جشن میلاد همراه با محفل قرآنی، اجرای طرح علمی پژوهشی مطالعه مرتبط با شهدا، رونمایی از کتاب تربیت اجتماعی، دوره آموزشی نماز ویژه مهدها، کارگاه داستان‌نویسی و نقد آثار کودکان و نوجوانان، کارگاه نمایشنامه‌نویسی با موضوع پیامبر مهربانی و... از جمله برنامه‌هایی است که در قالب جشن بهار مهربانی در استان برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بخش پایانی توضیحات خود گفت: استان بوشهر در سال جاری در بخش کتاب پیشرفت‎هایی را داشته است که حاصل تلاش‌هایی بوده که در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی صورت گرفته است. در شش ماهه اول سال 10 ناشر مجوز نشر گرفته‌اند، دو کتابفروشی به کتابفروشی‌های شهر اضافه شده، 27 عنوان کتاب از سوی نویسندگان بومی در تیراژ 18 هزار منتشر شد. دو هزار کتاب به مناطق کمتر برخوردار هدیه شد. تعداد باشگاه‌های کتابخوانی شهر بوشهر به 1500 کتابخانه رسید.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم در این نشست گفت: از امروز تا پایان هفته آینده دو برنامه در پیش رو داریم که یکی از برنامه‌ها سی ‌و ششمین برنامه فیلم کوتاه است که همزمان در بوشهر اکران می‌شود. ۳۷ فیلم کوتاه طی این دو روز در استان بوشهر اکران می‌شود. این فیلم‌ها در سه سانس و در چهار بخش (انیمیشن، مستند، تجربی و داستانی) در سینمای شهید آوینی بوشهر اکران می‌شوند.

محمدحسین زندویان در ادامه با اشاره به اینکه دیگر رویدادی که از 26 آبان‌ماه تا یکم آذرماه در بوشهر برگزار می‌شود، جشنواره استانی تئاتر بوشهر است، افزود: ۲۳ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که بر اساس رای هیات بازبین متشکل از غلامحسین دریانورد، اشرف سلطانی‎نیا و رامتین بالف ۱۱ گروه نمایشی توانستند مجوز ورود به سی ‌و یکمی جشنواره تئاتر استان بوشهر را به دست بیاورند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دو گروه از گناوه، چهار گروه از بوشهر، دو گروه از دیّر، یک گروه از کنگان، یک گروه از اهرم و یک گروه از دیلم در این جشنواره پذیرفته شدند، تصریح کرد: هر شب بعد از پایان اجراها برنامه نقد و بررسی آثار برگزار می‌شود.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان با اشاره به اینکه آیین پایانی جشنواره استانی تئاتر بوشهر نیز یکم آذرماه در بوشهر برگزار می‌شود، تصریح کرد: در نهایت از سوی هیات انتخاب دو گروه برای حضور در جشنواره منطقه‌ای انتخاب می‌شوند.

رئیس انجمن سینما جوانان استان بوشهر هم در ادامه این نشست با اشاره به رونمایی از انیمشن «نوستالوژی» ساخته دنیا کرم‌زاده همزمان با برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در بوشهر گفت: در شش‌ماهه نخست انجمن سینماجوانان 455 دقیقه تولید محتوای صوتی ویژه کتاب و کتابخوانی داشته است اعم از معرفی کتاب و خوانش آن که بخشی را خود نویسنده اثر خوانده است و بخشی هم گویندگان خوش‌صدا با ما همکاری کردند.

عبدالرحمان برزگر در پایان تاکید کرد: هنرمندانی در سینماجوانان بوشهر فعالیت می‌کنند که هنرهایشان در سطح بین‌الملل امروز دیده شده است، از این‌رو انتظار می‎رود که رسانه‌ها موفقیت‌ها آنها را ببینند و بازتاب بدهند تا به ادامه کار تشویق شوند.

نایب‌رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر هم در این نشست گفت: تعداد اجراها و تماشاگران تئاتر استان بوشهر روند صعودی دارد.

محمد مظفری با تاکید بر اینکه تئاتر یک رسانه است که مفاهیم مهم ارزشی را از این طریق می‌توان منتقل کرد. متاسفانه از این رسانه مهم برای کارهای مهم کمتر استفاده می‌کنیم، افزود: هرچند تئاتر در استان بوشهر کم‌کم در حال دیده شدن است، تصریح کرد: ۶۱ نمایش در نیمه نخست امسال اجرای عمومی شد و این یک اتفاق خوب است که در استان بوشهر افتاده است.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های نمایشی ما بدون کمترین پشتوانه از دستگاه‌های دولتی کارهای خوبی را تولید می‌کنند و امیدواریم شاهد بهبود اقتصاد تئاتر هم در این راستا باشیم، تصریح کرد: در حال حاضر شش نمایش از استان بوشهر در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حضور دارند.

مظفری با بیان اینکه جشنواره هنرهای نمایشی و تئاتر استانی ویترین همین عملکردها است و انتظار داریم بودجه کافی برای اجرای برنامه‌ها جشنواره تئاتر تخصیص یابد، یادآور شد: در نیمه نخست امسال ۶۱ نمایش با ۲۵۳ سانس اجرا و ۲۷ هزار و ۷۵۸ تماشاگر در استان بوشهر داشتیم.

نائب‌رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان در پایان با اشاره به اینکه اقتصاد هنر هنوز هم نتوانسته نیازهای خود را تامین کند، یادآور شد: واگذاری فضاهای هنری و یا ورزشی به بخش خصوصی مشکلات فعالان این حوزه را بیشتر کرده است. پلاتوهای نمایش برای هنرمندان اهمیت بالایی دارد و انتظار داریم دولت حمایت لازم را داشته باشد.

در بخش پایانی این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه بوشهر از فصل پنج فرهنگی برای کمک به فعالیت‌های هنری بی‌بهره بوده است، گفت: در حال تلاش هستیم تا راهی باز شود که استان بوشهر هم از این حمایت‌ها و کمک‌ها بهره‌مند شود.

کرمپور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد وضعیت تخصیص اعتبارات فرهنگی از وزارت ارشاد، بیان کرد: اعتبارات فرهنگی استان بوشهر در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک سوم تقلیل یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه بوشهر از استان‌های برتر در حوزه باشگاه‌های کتابخوانی است، تصریح کرد: تلاش شده تا توازن را در برنامه‌های ترویج فرهنگ کتاب در نقاط مختلف استان برقرار کنیم. برنامه‌های مربوط به حوزه کتاب در نقاط مختلف استان بوشهر در دست اجرا است و در شهرستان‌ها برنامه‌های مختلفی را در نقاط مختلف و خصوصا نقاط کم‌برخوردار داریم.

کرم‌پور در پایان تاکید کرد: برای تکمیل مجتمع فرهنگی عسلویه ۶۰ میلیارد تومان نیاز است. این مجتمع در جنوب کشور بی‌نظیر است و اعتبار آن از اعتبارات استان و وزارتخانه خارج است و انتظار داریم وزارت نفت و پتروشیمی‌ها برای بهره‌برداری از این مجتمع حمایت لازم را داشته باشند.

منبع: بامداد جنوب - الهام بهروزی