گشایش نمایشگاه «30 سال با نقاشی» در جم
سیرنگ: علی بحرینی یکی از اساتید نقاشی مطرح بوشهری است که در کارنامه هنری خود مجموعه‌های فاخر و ارزشی نظیر «مهر و ماه»، «فصل سرخ» و... را ثبت و ضبط کرده است.
كدخبر: id-6296
تاريخ: 2019-11-08 08:14:30

به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامداد جنوب - الهام بهروزی: این هنرمند بیش از پنج سال از عمر خود را وقف آفرینش مجموعه بزرگ دینی «مهر و ماه» کرد که راوی زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) از تولد تا شهادت است و با وجود اینکه این مجموعه بسیار پرمحتوا و فاخر بود؛ اما از سوی هیچ‌کدام از دستگاه‌های فرهنگی و اجرائی استان مورد حمایت قرار نگرفت.

نقاشی یکی از هنرهایی است که در سینه خود مفاهیم و موضوعات بی‌شماری را جای داده، به کمک رنگ‌ها و طرح‌های خیره‌کننده در سبک‌های مختلف جان گرفته‌ و بیننده را مجذوب دنیا سحرآمیز خویش می‎سازد. این هنر امروز بیش از پیش به توجه و حمایت نیاز دارد تا بتواند به حیات چندین هزار ساله خود ادامه دهد.

علی بحرینی یکی از اساتید نقاشی مطرح بوشهری است که در کارنامه هنری خود مجموعه‌های فاخر و ارزشی نظیر «مهر و ماه»، «فصل سرخ» و... را ثبت و ضبط کرده است. این هنرمند بیش از پنج سال از عمر خود را وقف آفرینش مجموعه بزرگ دینی «مهر و ماه» کرد که راوی زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) از تولد تا شهادت است و با وجود اینکه این مجموعه بسیار پرمحتوا و فاخر بود؛ اما از سوی هیچ‌کدام از دستگاه‌های فرهنگی و اجرائی استان مورد حمایت قرار نگرفت؛ اما این کم‌مهری‌ها موجب نشد که او از مسیری که در پیش گرفته، دلسرد شود؛ زیرا او بر این عقیده است که نقاشی می‌تواند همچون کتاب در تصویرسازی زندگی ائمه و رویدادهای بزرگ مذهبی اثرگذار باشد و نسل امروز را با دین بیشتر از پیش پیوند بدهد.

بحرینی اکنون بیش از 30 سال است که به‌صورت جدی نقاشی می‌کند و آن را آموزش می‌دهد. او در تازه‌ترین اقدام حدود 100 اثر خود را با موضوعات گوناگون در نمایشگاهی با نام «30 سال نقاشی» در نمایشگاهی در جم از 19 تا 28 آبان‌ماه به تماشا می‎گذارد تا حیات سی ساله هنری خویش را گرامی بدارد و آثار چشم‌نوازی را که در این سال‌ها به‌وجود آورده است، با دیگران به اشتراک بگذارد. بدون‌شک برگزاری مستمر چنین نمایشگاه‌هایی می‌توان سهم بسزایی در خروج انزوای هنری چون نقاشی داشته باشد و مردم را از ظرفیت مستعدی که در این زمینه در استان وجود دارد، بیش از قبل آشنا ‎سازد.

گفت‌وگویی را با علی بحرینی انجام داده‎‌ایم که در ادامه می‌آید.

آقای بحرینی ایده برگزاری نمایشگاه ۳۰ سال نقاشی چگونه به ذهن شما رسید و از دید شما برگزاری نمایشگاه‌ چقدر می‌تواند از انزوای هنر فاخری چون نقاشی کمک کند؟

معمولا هر۱۰ سال تولیدات هنری خود را در یک جا به نمایش گذاشته‌ام. 10 سال پیش که جشن بیستمین سال تولیدات هنری‌ام را در برازجان برپا کردم. امسال هم نمایشگاه بزرگ ۳۰ سال فعالیت حرفه‌ایم را در شهرستان جم برگزار می‌کنم که روز یکشنبه ساعت ۱۰صبح با حضور مسوولان استانی و شهرستانی در شهرک توحید جم افتتاح می‌شود و تا روز ۲۸ آبان‌ماه جاری از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ پذیرای بازدید علاقه‌مندان خواهد بود. متاسفانه اتفاقات خوب هنری در سطح استان ما بسیار ناچیز است و مردم ما کمتر شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی باکیفیت هستند. هرچقد این رویدادها بیشتر اتفاق بیفتد فرهنگ‌سازی سرعت بیشتری خواهد گرفت. بود و به‌ قول شما از انزوای هنرهای تجسمی جلوگیری خواهد شد. با برگزاری نمایشگاه‌های خوب و ارائه آثار باکیفیت فرهنگ خرید و داشتن اثر هنری به مرور وارد خانواده‌ها خواهد شد.

در این نمایشگاه چند اثر و با چه تکنیک‌هایی به نمایش گذاشته می‌شود؟

در این نمایشگاه ۱۰۰ اثر از من و ۱۲ اثر از هنرجویان موفقم شامل ویدا حسن‌زاده و معصومه مجاهد ارائه می‌شود که غالب آثار با تکنیک رنگ روغن هستند. این آثار، بیشتر بر سبک کاری رئال آفریده شده‌اند؛ اما تابلوهایی با سبک امپرسیونیسم و آبستره نیز به چشم می‌خورد. مجموعه «مهر و ماه» نیز که آخرین مجموعه خودم هست و روایتگر زنگی حضرت امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) از تولد تا شهادت هست در غرفه‌ای جداگانه به نمایش گذاشته خواهد شد.

هنرهای تجسمی از جمله نقاشی چقدر توانسته با مخاطبان ارتباط برقرار کند؟

در این سال‌ها آنچه در توان داشتیم برای معرفی هنرهای تجسمی به‌کار گرفتیم؛ اما هنوز عامه مردم با هنر نقاشی نتوانسته‌اند ارتباطی مطلوب داشته باشند. البته این مهم در نتیجه اراده قوی مسوولان محقق می‌شود که بایستی این اراده به‌وجود بیاید. هنر نقاشی باید از سوی صدا و سیما، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، استانداری و... حمایت شود. ما نیروهای مستعدی در زمینه هنرهای تجسمی داریم که متاسفانه میدان تولید اثر پیدا نکرده‌اند و اصلا در استان ما تولید اثر هنری توجیه اقتصادی ندارد و متاسفانه یک اثر هنری تا آخر برای خود هنرمند می‌ماند که نبود دایره تولید و عرضه در استان استعدادهای هنرمندان را متوقف کرده است. بدون شک این غفلت و بی‌مهری‌های سال‌های اخیر به هنراستان صدمات جبران‌ناپذیری خواهد زد.

شما در آثارتان چه موضوعاتی را دنبال می‌کنید و چرا؟

به عقیده من، هنرمندانی که توانایی ارائه کار در هر زمینه ای را دارند با توجه به دغدغه‌های خود و اجتماع تم کاری خود را مشخص کنند و در آن راستا تولید محتوا کنند. ما به‌شدت به تولید محتوا در آثار نقاشی نیازمندیم. من نیز در هر برهه‌ای برای خودم هدفی تعریف می‌کنم و در همان مسیر آثارم را شکل می‌دهم. در این سال‌ها دو مجموعه در خصوص استان کار کردم. یک مجموعه به‌نام «فصل سرخ» با موضوع عاشورا، یک مجموعه برداشت‌هایی از آثار نقاشان جهان و کارهای متفرقه زیادی را اجرا کردم. پنج سال اخیر هم روی مجموعه بزرگ «مهر و ماه» کار کردم. البته به‌نظر من سرزمین ولایی ما می‌طلبد که بیش از این به تولیدات آثار دینی بپردازیم که در این راستا من همه توان و هنرم را به کار خواهم گرفت وحتی اگر آثاری جز این هم خلق کنم، برای تامین بودجه‌های آثار دینی خواهد بود.

یکی از شاخص‌ترین مجموعه آثار شما «مهر و ماه» است که یکی از بی‌نظیرترین پروژه‌های نقاشی کشور در عرصه نقاشی مذهبی است کمی در خصوص سرنوشت این مجموعه بگویید؟

سال‌ها برای تولد این مجموعه دغدغه داشتم و مطالعه می‌کردم. دوست داشتم مجموعه‌ای فاخر متولد شود که بتواند دو شخصیت بزرگ شیعه را به شایستگی معرفی کند. پس از آماده‌سازی اتودهای مجموعه سراغ تک تک نهادهای فرهنگی و هنری استان وحتی پارس جنوبی رفتم که حمایتی برای مصالح کار صورت بگیرد؛ اما پس از دوندگی‌های بسیار متاسفانه هیچ کمکی صورت نگرفت و از آنجایی که باید این مجموعه را کار می‌کردم، بالاخره با هزینه خودم وسایل کار را خورد‌ خورد آماده کردم و اولین اثر این مجموعه اول سال ۱۳۹۳ خلق شد و سال ۹۷ با پایان آخرین اثر، این مجموعه پایان یافت. دوست داشتم کتابی نفیس از مجموعه چاپ می‌شد تا برای نشر این مجموعه که امروزه بسیار مورد نیاز نسل امروز است مورد استفاده قرار گیرد که هنوز محقق نشده است. همچنین دوست داشتم در حرم مولی امیرالمومنین نمایشگاه داشته باشم که هرچه رایزنی کردم تا کنون موفق نشدم. همچنین شایسته بود این نمایشگاه در کشورهای مسلمان برگزار شود که متاسفانه در این زمینه حمایتی صورت نمی‌گیرد.

Thumbnail

آیا باز هم مجموعه‌ای بزرگ با موضوعات دینی خلق خواهید کرد؟

بله. اتودهای مجموعه جدیدم که شامل 10 تابلوی بسیار نفیس و فاخر در زمینه عاشوراست، زده شده و جا دارد از محمدصادق سعیدی فرهیخته به خاطر حمایت‌هایش در زمانی که تصدی مدیریت سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری بوشهر را برعهده داشت، صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و برایش آرزوی توفیق بیش از پیش دارم. این عزیز قسمتی از هزینه‌های تولید مجموعه جدیدم را متقبل شدند که ان‌شاءالله خلق این مجموعه پس از برگزاری نمایشگاه 30 سال نقاشی آغاز خواهد شد. قطع آثار دو متر در سه متر و با تکنیک رنگ روغن خواهد بود.

طبیعت و انسان چقدر در تصاویر شما حضور دارند و چرا؟

پیش از این اکثر تم کاری من طبیعت و انسان بود؛ اما سال‌های اخیر با توجه به دغدغه‌های جدی‌تر بیشتر تولیداتم در زمینه مذهب هست.

معمولا برای خلق آثارتان از چه منبعی الهام می‌گیرید؟

کارها بیشتر دلی هستند. دغدغه‌هایم همیشه هستند. من با دغدغه‌ها و آثاری که هنوز متولد نشده‌اند، زندگی می‌کنم. وقتی زمان تولد یک ایده می‌رسد به وجد می‌آیم. پیرامون هر مجموعه علاوه بر معلومات قدیمی و همچنین فضای حسی خودم بسیار تحقیق و مطالعه می‌کنم که اثری که تولید می‌شود قابل تامل و تاثیرگذار باشد.

بیشترین تکنیکی که در نقاشی به آن توجه دارید، کدام است و چرا؟

من بیشتر رنگ روغن را ‌می‌پسندم؛ زیرا رنگ روغن ماندگاری بیشتری دارد. سبک آثارم نیز قبلا بیشتر رئال بود؛ اما اکنون بیشتر شخصی شده و برداشتی از امپرسیونیسم هست. امروزه این سبک مخاطب بیشتری دارد و در سراسر دنیا به آن بیشتر پرداخته می‌شود. معمولا روزانه آثار نقاشان زیادی را بررسی می‌کنم که البته بیشتر نقاشان خارجی است. عقیده دارم هرکس در هر رشته‌ای می‌خواهد کار کند باید از علم روز غافل نماند و در نوع خود بهترین باشد.

آیا گرانی بر کار شما هنرمندان نقاش هم تاثیر گذاشته است؟ چراکه برای خلق آثار فاخر نیاز به مواد اولیه با کیفیت است که در اثر تحریم‌ها بسیار گران شده‌اند!

متاسفانه به‌تازگی قیمت وسایل هنری سیر تصاعدی داشته و عملا کار کردن در این شرایط بسیار سخت است. آن هم کاری که در استان بازاری یا مکانی برای ارائه و فروش آن وجود نداشته باشد. حتی هنرجویانم نمی‌توانند از پس هزینه‌های بالای وسایل هنری بربیایند.

در دوره‌های آموزشی خود به هنرآموزان چه نکاتی را یادآوری می‌کنید؟

در کلاس‌هایم تاکیدم این است که هنرجویان کنار کار هنری، مطالعه آزاد داشته باشند. از این رو، یک هنرمند باید اطلاعات همه‌جانبه‌ای داشته باشد تا بتواند با اشراف لازم به موضوعات مختلف آثاری را تولید کند و سختگیری بنده همیشه یادگیری کامل طراحی است. اگر هنرجویی نتواند به‌درستی طراحی کند، در گام‌های بعد بی‌انگیزه خواهد شد و خیلی زود نقاشی را رها خواهد کرد.

سخن پایانی؟

از شما که همواره دلسوزانه پیگیر اتفاقات هنری استان هستید، سپاسگزار و از سردبیر و هیات تحریریه روزنامه بامداد جنوب که حامی هنرمندان این خطه هستید نیز قدردانی می‌کنم. دوست دارم با حمایت کسانی که دستشان می‌رسد همواره نمایشگاه‌های بزرگ هنری را در سراسر استان برگزار کنیم و شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی به‌روز از همه اساتید و هنرمندان در استان باشیم. بگذاریم نسل امروز که استعدادهای فراوانی در خود دارند به بیراهه نروند و به این اصل واقف باشیم که نجات حتی یک انسان برای ما غنیمتی بزرگ است. ما به هنرمندان نسل نو بسیار محتاجیم.