آیا باز هم مجموعهای بزرگ با موضوعات دینی خلق خواهید کرد؟
بله. اتودهای مجموعه جدیدم که شامل 10 تابلوی بسیار نفیس و فاخر در زمینه عاشوراست، زده شده و جا دارد از محمدصادق سعیدی فرهیخته به خاطر حمایتهایش در زمانی که تصدی مدیریت سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری بوشهر را برعهده داشت، صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و برایش آرزوی توفیق بیش از پیش دارم. این عزیز قسمتی از هزینههای تولید مجموعه جدیدم را متقبل شدند که انشاءالله خلق این مجموعه پس از برگزاری نمایشگاه 30 سال نقاشی آغاز خواهد شد. قطع آثار دو متر در سه متر و با تکنیک رنگ روغن خواهد بود.
طبیعت و انسان چقدر در تصاویر شما حضور دارند و چرا؟
پیش از این اکثر تم کاری من طبیعت و انسان بود؛ اما سالهای اخیر با توجه به دغدغههای جدیتر بیشتر تولیداتم در زمینه مذهب هست.
معمولا برای خلق آثارتان از چه منبعی الهام میگیرید؟
کارها بیشتر دلی هستند. دغدغههایم همیشه هستند. من با دغدغهها و آثاری که هنوز متولد نشدهاند، زندگی میکنم. وقتی زمان تولد یک ایده میرسد به وجد میآیم. پیرامون هر مجموعه علاوه بر معلومات قدیمی و همچنین فضای حسی خودم بسیار تحقیق و مطالعه میکنم که اثری که تولید میشود قابل تامل و تاثیرگذار باشد.
بیشترین تکنیکی که در نقاشی به آن توجه دارید، کدام است و چرا؟
من بیشتر رنگ روغن را میپسندم؛ زیرا رنگ روغن ماندگاری بیشتری دارد. سبک آثارم نیز قبلا بیشتر رئال بود؛ اما اکنون بیشتر شخصی شده و برداشتی از امپرسیونیسم هست. امروزه این سبک مخاطب بیشتری دارد و در سراسر دنیا به آن بیشتر پرداخته میشود. معمولا روزانه آثار نقاشان زیادی را بررسی میکنم که البته بیشتر نقاشان خارجی است. عقیده دارم هرکس در هر رشتهای میخواهد کار کند باید از علم روز غافل نماند و در نوع خود بهترین باشد.
آیا گرانی بر کار شما هنرمندان نقاش هم تاثیر گذاشته است؟ چراکه برای خلق آثار فاخر نیاز به مواد اولیه با کیفیت است که در اثر تحریمها بسیار گران شدهاند!
متاسفانه بهتازگی قیمت وسایل هنری سیر تصاعدی داشته و عملا کار کردن در این شرایط بسیار سخت است. آن هم کاری که در استان بازاری یا مکانی برای ارائه و فروش آن وجود نداشته باشد. حتی هنرجویانم نمیتوانند از پس هزینههای بالای وسایل هنری بربیایند.
در دورههای آموزشی خود به هنرآموزان چه نکاتی را یادآوری میکنید؟
در کلاسهایم تاکیدم این است که هنرجویان کنار کار هنری، مطالعه آزاد داشته باشند. از این رو، یک هنرمند باید اطلاعات همهجانبهای داشته باشد تا بتواند با اشراف لازم به موضوعات مختلف آثاری را تولید کند و سختگیری بنده همیشه یادگیری کامل طراحی است. اگر هنرجویی نتواند بهدرستی طراحی کند، در گامهای بعد بیانگیزه خواهد شد و خیلی زود نقاشی را رها خواهد کرد.
سخن پایانی؟
از شما که همواره دلسوزانه پیگیر اتفاقات هنری استان هستید، سپاسگزار و از سردبیر و هیات تحریریه روزنامه بامداد جنوب که حامی هنرمندان این خطه هستید نیز قدردانی میکنم. دوست دارم با حمایت کسانی که دستشان میرسد همواره نمایشگاههای بزرگ هنری را در سراسر استان برگزار کنیم و شاهد برگزاری نمایشگاههایی بهروز از همه اساتید و هنرمندان در استان باشیم. بگذاریم نسل امروز که استعدادهای فراوانی در خود دارند به بیراهه نروند و به این اصل واقف باشیم که نجات حتی یک انسان برای ما غنیمتی بزرگ است. ما به هنرمندان نسل نو بسیار محتاجیم.