هنرمندان «بردخونی» از کمبودها می‌گویند
سیرنگ: هنرمندان بخش بردخون شهرستان دیر از نبود امکانات برای بروز استعدادها و عدم حمایت مسئولین گلایه کردند.
كدخبر: id-6235
تاريخ: 2019-08-24 08:54:53

به گزارش «سیرنگ» به نقل از فارس، عده‌ای هنر را زیبایی می‌دانند یعنی هر چیزی که آدمی را به خود جذب می‌کند و انسان خواستار تکرار دیدن یا شنیدن آن است، گروهی دیگر معتقدند که هنر موجب پالایش، والایی و اعتلای روح آدمی می‌شود.

هنر زاییده ذهن خلاق و ذات پاک آدمی است که با خلاقیت، تفکر و تلاش اثری ماندگار می‌آفریند و به دنیای خود هدیه می‌دهد و موجب ماندگاری و بقای آثار و شناخت قدرت خداوند می‌شود.

بردخون دیاری هنرپرور و فرهنگ‌دوست است که مردم آن از سالیان دور به هنر عشق می‌ورزیده‌اند و برای حفظ فرهنگ و داشته‌های خود با همه توان تلاش می‌کرده‌اند و هنرمندانی متعهد و عاشق آب و خاک داشته و امروز نیز با همه مشکلات و کمبودها به بردخون عشق می‌ورزند.

تعدادی از هنرمندان بردخون در فضایی صمیمی و دوستانه درددل‌ها و خواسته‌های خود را با اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار در میان نهادند و برای آینده بهتر بردخون سخن گفتند.

حمید حسینی‌پناه هنرمند نقاش گفت: فضای فرهنگ و هنر به تنهایی کارساز نیست و مدیریت هنر لازم است، هنرمندان زیادی داشته‌ایم و به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند که انتظار است شورای اسلامی و شهرداری دست هنرمندان را بگیرند و آنان را یاری دهند تا در شهر و دیار خود فعالیت کنند.

هنرمندان جایی برای تمرین ندارند

حسین بحرانی بازیگر تئاتر نیز با تأکید بر خرید و نصب تابلو هنرمندان، ابراز داشت: خانه هنرمندان مجتمع فرهنگی هنری است اما وضعیت مدیریت این فضای فرهنگی مشخص نیست و هنرمندان جایی برای تمرین و فعالیت ندارند اما با همه وجود برای زادگاه خود تلاش می‌کنند.

ابراهیم قایدی نیز وجود پلاتو را در بردخون ضروری دانست و گفت: هنرمندان باید متحد و منسجم باشند و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند اما تاکنون ضعیف عمل کرده‌ایم و حرفه‌ای نیستیم.

مسعود کردوانی بازیگر تئاتر و هنرمند موسیقی نیز با بیان اینکه هنرمندان دیده نمی‌شوند، اظهار داشت: اولین جلسه با هنرمندان را به فال نیک می‌گیریم اما سالن و فضای مناسب برای فعالیت نداریم و از داشتن آلات موسیقی در بردخون محروم هستیم.

علیرضا خدادادی هنرمند موسیقی اظهار کرد: بعد از یک سال هنوز اول راهیم و انگار هیچ کاری نشده، انجمن‌هایی تشکیل شد اما اعضا در نشست‌ها شرکت نمی‌کنند و در برخی انجمن‌ها اختلافاتی وجود دارد که به ضرر همه هنرمندان است، از هم‌دیگر حمایت کنیم، به افکار درون ذهنیت مردم توجه شود تا هنرمندان را قشر بی‌مذهب ندانند.

یکی از فعالان رسانه نیز از عدم وجود کتاب در زمینه سابقه و تاریخ بردخون گله کرد و ابراز داشت: سابقه فرهنگی بردخون مشخص است و با وجود مشاهیر، عالمان، بزرگان و حوزه علمیه، نباید از گذشتگان خود غفلت کنیم که ضرورت دارد با تشکیل خانه مشاهیر و نام‌گذاری خیابان‌ها به نام بزرگان و نصب تندیس آنان در منطقه، افتخارات خود را حفظ کنیم.

نامجو زحمتکش بر تقویت مراکز فرهنگی هنری منطقه تأکید کرد و افزود: راه‌اندازی خانه هنر و کلبه فرهنگ و ایجاد دکه مطبوعاتی ضروری است و می‌توان با تشکیل نشست‌ها، جذب همکاری مؤسسات و خیرین و گروه‌های غیردولتی و حمایت از انجمن‌های فرهنگی فعال موجب تعالی فرهنگی منطقه شد.

هنرمندان سرگردان هستند

یک کارگردان تئاتر گفت: پشت گذشته مخفی شدیم و هنر دچار پراکندگی شده و هنرمندان سرگردان هستند، هنرمند احترام می‌خواهد، باید از حقوق هنرمندان دفاع کنیم، آثار هنرمندان خریداری شود و با ساخت کلیپ‌ها و آثار هنرمندان منطقه، بزرگان و میراث فرهنگی را معرفی کنیم تا گردشگران به دیار ما سفر کنند.

محمدرضا وجدی با تأکید بر ضرورت گذر فرهنگی، افزود: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در روستاها وجود دارد اما به دلیل کمبود امکانات و عدم زمینه‌سازی، بهره‌ای از آنان نمی‌بریم.

عکاس بردخونی نیز گفت: هنر در تعریف نمی‌گنجد، در منطقه ما هنر درآمدی ندارد و افراد بر اساس عشق و علاقه به هنر رو می‌آورند، اما ادارات و نهادها می‌توانند از هنرمندان استفاده کنند تا زمینه استخدام آنان فراهم شود و هنرمندان از این دیار مهاجرت نکنند.

صادق نظری آموزش را رکن اساسی هنر خواند و افزود: همگان به هنر اهمیت دهند اما هنرمندان نباید بازیچه افراد یا مسؤولان شوند و با تلاش داشته‌ها را به مردم معرفی کنیم و با توسعه گردشگری بر درآمد هنرمندان بیفزاییم.

ماشاءالله بحرانی بازیگر تئاتر نیز گفت: از چاله به چاه افتاده‌ایم، فضای تمرین و اجرا نداریم، انتظار داشتیم زمینه مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی هنری در منطقه فراهم شود اما در حال بازگشت به عقب هستیم و پیشرفتی نداریم و تئاتر بردخون به مرور ضعیف و راکد می‌شود.

موسیقی در بردخون گمنام شده است

نوازنده موسیقی محلی نیز گفت: بردخون را دوست دارم، موسیقی در شهر ما گمنام شده، فضای فعالیت نداریم، به موسیقی بها داده نمی‌شود و برخی سنگ‌اندازی می‌کنند، لازم است که آموزش را از مدرسه‌ها شروع کنیم.

حسین اعتمادی افزود: به دلیل بی‌مهری بزرگان، نخبگان از منطقه می‌روند و با وجودی که تلاش می‌کنند اما توجه بیشتری لازم است تا هنر بردخون رشد کند و به جایگاه واقعی خود برسد.

Thumbnail

یکی از هنرمندان عرصه نمایش ابراز داشت:  هنرمندان حقوق‌بگیر نیستند اما با وجود کمبودها عاشقانه کار می‌کنند، چندین بار برای ساخت پلاتو درخواست دادیم اما تاکنون عملی نشده، در فضایی کار می‌کنیم که هیچ امکاناتی ندارد و حتی آب خنک یافت نمی‌شود.

احمد رنجبر با بیان اینکه چرا در این منطقه پیشرفت نمی‌کنیم، افزود: مسؤولان می‌توانند به ما کمک کنند، نور و صحنه نداریم، سرویس بهداشتی نداریم، پلاتو ساخته نمی‌شود، همین فضا بازسازی شود، اکنون چهار گروه نمایشی تمرین می‌کنند اما وسیله سرمایشی نیست و ما به این وضعیت عادت کردیم و برای مسؤولان ناراحت هستیم.

مهدی پارو هنرمند تئاتر نیز گفت: از سال‌ها پیش فعالیت می‌کردیم، اکنون امکانات نداریم، سه ماه است که در مجتمع فرهنگی هنری بسته شده و هنرمندان دچار دودستگی شده‌اند.

میزان مصرف کالاهای فرهنگی پایین است

عضو انجمن علوم قرآنی گفت: دوست داشتیم این نشست زودتر تشکیل شود اما الان نیز غنیمت است، برپایی نمایشگاه و سمینار مهارتی ضروری است، تألیفات ضعیف است، میزان مصرف کالاهای فرهنگی و آموزش در منطقه پایین است.

محسن احمدی با بیان اینکه هنرمندان منتظر نمانند و از خود شروع کنند، افزود: نبود نهاد متولی فرهنگ در منطقه، عدم برنامه‌ریزی در زمینه فرهنگ و هنر منطقه، آموزش و رشد غیراصولی برخی هنرمندان، شعارگرایی برخی مسؤولان، سرخوردگی هنرمندان و عدم احساس مسؤولیت در زمینه فرهنگ منطقه علت رکود فعالیت‌های فرهنگی هنری است.

وی اضافه کرد: حوزه فرهنگ و هنر گسترده است و برخی نهادها که بودجه دارند تلاشی در این زمینه ندارند، نبود زیرساخت‌ها، فقر فرهنگ در خانواده‌ها، دید اشتباه مسؤولان که کار فرهنگی را فقط در مراسم می‌بینند از عوامل ضعف است و حمایت در زمینه راه‌اندازی نمایندگی ارشاد، تشکیل خانه هنر، فعال‌کردن باشگاه مجریان و خبرنگاران و توجه به مهارت‌های کاربردی زمینه‌ساز رشد فرهنگ و هنر بردخون خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر بردخون گفت: هنر وسیله‌ای برای انتقال حس و قدرت خلاقانه است و از دیرباز بردخون شهر فرهنگ و هنر بوده و هنرمندان زیادی از آن برخاسته‌اند اما با پیشرفت‌ها هنر کمرنگ شده که شورای پنجم یکی از اهداف خود را تکریم و پرورش هنر قرار داده و در این دوسال توجه خاصی به منطقه داشته است.

از فعالیت‌های فرهنگی حمایت می‌کنیم

احمدرضا عابدزاده افزود: تشکیل اولین جلسه با هنرمندان نشان از توجه به فرهنگ و هنر است اما دوست داریم همکاری دوجانبه باشد و با تمام وجود برای مردم کار کنیم که با حضور شهردار هنرمند و خلاق از فعالیت‌های هنری حمایت می‌شود.

وی اضافه کرد: در شهرداری مشکل و کمبود داریم اما به هنرمندان توجه می‌کنیم و می‌کوشیم مطابق شأن مردم خدمت کنیم و با هنر پدیرفتن واقعیت‌ها و مهارت خلق زیبایی‌ها، راه رشد فرهنگ و هنر را هموار می‌کنیم.

مجید دریایی نائب رئیس شورای اسلامی شهر نیز گفت: فرهنگ و هنر زیربنای توسعه است و مشاهیر مایه فخر جامعه هستند و این شورا آنچه در توان دارد برای اعتلای فرهنگ منطقه هزینه می‌کند.

کمیته‌های مشورتی برای شورا ضروری است

سخنگوی شورای شهر نیز ابراز داشت: هنرمندان درد جامعه را بیان می‌کنند و هنر مایه رشد و حیات جامعه است و با پیشینه فرهنگی که داریم و مفتون سومین دوبیتی سرای کشور از بردخون برخاسته، نیاز است جایگاه فرهنگ و هنر را به مردم بشناسیم.

سیدمحمد حسینی‌زاده افزود: شرایط شهرداری خاص است و با وجود تعهدات 120 میلیارد ریالی در موضوعات مختلف وارد شدیم و مسیر توسعه را ادامه دادیم و با جاهای مختلف رایزنی کردیم و با صرفه‌جویی برخی از مشکلات رفع شد و توسعه رو به جلو را داریم و امیدوار هستیم.

وی اضافه کرد: تشکیل کمیته‌های مشورتی برای شورا ضروری است، سند توسعه فرهنگی هنری بردخون تدوین شود و با استفاده از نقشه راه و بهره‌مندی از ایده‌های هنرمندان و اقشار جامعه به سوی آینده‌ای روشن پیش خواهیم رفت.

سعید قایدی عضو دیگر شورا نیز گفت: دغدغه ما مشکلات و کمبودها و خواسته‌های هنرمندان است که مطرح شد و تلاش می‌کنیم به عمل برسد اما برخی نخبه‌ها را از دست دادیم پس همکاری کنید و تجارب و ایده‌های خود را به ما منتقل کنید.

بردخون را به قطب فرهنگی استان تبدیل کنیم

شهردار بردخون نیز گفت: با کمک هنرمندان می‌توانیم بردخون را به قطب فرهنگی استان تبدیل کنیم زیرا هنرمندان در کنار تمدن‌های بزرگی قرار داشته‌اند و امروز نیز ذوق و علاقه مردم نسبت به هنر بیشتر شده که با حضور اعضای شورا و هنرمندان و انگیزه و اراده آنان، امید بسیاری به آینده داریم.

عبدالخالق قایدی افزود: با زبان هنر می‌توان به اهداف والایی رسید، آنچه شهر را می‌سازد ارتباط مردم با فضاهای شهری است و شاخص‌ترین ویژگی منطقه فرهنگ و هنر است، به گذشته ادبی منطقه افتخار می‌کنیم و باور داریم که فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی مانند آینه واقعیات را نشان می‌دهند.

وی خطاب به هنرمندان ابراز داشت: در مدیریت شهر مشارکت کنید، با وجود همه موانع همیشه در حال فعالیت بوده‌ایم و تا روز آخر از کار و فعالیت باز نمی‌ایستیم، تلاش کنیم کمیت و کیفیت را با هم ارتقاء دهیم و مردم را به آینده امیدوار کنیم و نگذاریم شهر رنگ کهنگی بگیرد.

قایدی با یادآوری محبوبیت هنرمندان بین مردم، اضافه کرد: مردم در مدیریت شهر مشارکت کنند، فعالیت‌ها را تقویت و هنر را مردمی‌تر و با زبان هنر مردم را شاد کنیم و مسؤولان نسبت به هنر دغدغه داشته باشند.

وی ادامه داد: فرهنگ و هنر به عنوان اولویت اول شهر مطرح شود، البته تلاش می‌کنیم آثار هنری هنرمندان را در شهر به کار ببریم و هدف این باشد که بردخون را طوری بسازیم که لذت‌بخش‌تر باشد.

شهردار بردخون بیان کرد: تلاش کردیم نیروها دغدغه مالی نداشته باشند، هنرمندان هم برای هیچ برنامه‌ای دغدغه نداشته باشند و هر کمکی بتوانیم به هنرمندان می‌کنیم، موضوع مجتمع فرهنگی هنری را پیگیری کردیم، امکان ندارد که شهرداری نیرو در اختیار ارشاد قرار دهد، خانه فرهنگ و هنر را پیشنهاد داده‌ایم تا با حمایت شهرداری فعالیت کند.

قایدی تصریح کرد: توافق‌نامه‌ای با آموزش و پرورش امضا می‌کنیم تا در زمینه آموزش بویژه فرهنگی هنری فعالیت شود، فضا را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهیم و برای نامگذاری معابر از ادبیات و فرهنگ بومی شهر استفاده می‌شود و المان‌های شهری با اولویت محیط‌زیست ساخته خواهد شد.

وی گفت: اگر مجتمع فرهنگی هنری به شهرداری واگذار شود آن را به فضای مناسبی تبدیل می‌کنیم که جذابیت داشته باشد، زیرا حوزه هنری قلب تپنده شهر است، تلاش می‌کنیم برنامه‌های فرهنگی هنری در سال 98 تدوین شود و خود را موظف به عمل می‌دانیم و گفته‌ها را عملیاتی می‌کنیم.