جشنواره استانی جنگ‌نامه‌خوانی و نقالی برگزار می شود
سیرنگ: مسئول واحد موسیقی حوزه هنری استان بوشهر گفت: حوزه هنری اولین جشنواره استانی جنگ نامه خوانی و نقالی را در بوشهر برگزار می کند.
كدخبر: id-6214
تاريخ: 2019-08-01 10:19:55

اصغر قربانی در جمع خبرنگاران بیان کرد: آثار این جشنواره مبتنی بر حماسه های دینی، استانی و ملی است که باید بر اساس وقایع تاریخی و منابع مستند کار شده باشد.

به گزارش «سیرنگ»، وی اظهار داشت: «جنگ ‌نامه خوانی» بخشی از آیین کهن «بر خوانی» است اما آنچه که «جنگ‌نامه خوانی» را از روایت‌های «بر خوانی» جدا می‌کند قصه گویی استوار آن «جنگ‌نامه خوان» برای بازتاب اتفاقات و حوادثی است که در خاک ایران به شکل حقیقی به وقوع پیوسته است.

قربانی افزود: هنر نقالی در فرهنگ ایرانی ریشه دارد و قدیمی‌ترین شکل بازگو کردن قصه‌ها و داستان‌های حماسی و یا دینی است و نقال با استفاده از حرکات دست، چهره و اشاره به پرده نقاشی شده، داستانی حماسی را تعریف می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت تولید در سال ۹۸ گفت: حضور برای تمام رده های سنی آزاد است و استفاده از انواع سبک های نقالی و جنگ نامه خوانی در حوزه موسیقی و نمایش مجاز است.

قربانی بیان کرد: اختتامیه این جشنواره روز شنبه ۲ شهریور ماه در سالن کانون آموزش و پرورش فجر واقع در سعد آباد برگزار می شود.

دبیر جشنواره جنگنامه خوانی و نقالی با اشاره به مهلت ارسال آثار گفت: آخرین مهلت ارسال آثار ۲۵ مرداد ماه می باشد و دبیرخانه مسئولیتی در قبال ارسال ناقص و آسیب دیده آثار نخواهد داشت.