برگزاری جایزه هنری استاد ایرج صغیری در سطح ملی
سیرنگ: رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر گفت: برگزاری جایزه‌ هنری به نام «ایرج صغیری» هنرمند پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما می‌تواند در رشد و ارتقاء تئاتر استان موثر باشد.
كدخبر: id-6213
تاريخ: 2019-08-01 09:50:34

جهانشیر یاراحمدی افزود: پیشکسوتان سرمایه‌های مهم جامعه در بخش‌های مختلف هستند که تاثیرگذاری این قشر در حوزه هنر بیشتر نمایان است.

به گزارش «سیرنگ»، وی ادامه داد: قدردانی از پیشکسوتان هنر ایران زمین یک وظیفه همگانی است که علاوه بر پاسداشت یاد و خاطره این افراد، موجب تشویق جوانان بیشتری به هنر می‌شود.

رئیس انجمن هنر‌های نمایشی استان بوشهر بیان کرد: ایرج صغیری پیشکسوت عرصه تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور و استان بوشهر است که برگزاری یک جایزه‌ هنری به نام وی، کوچک‌ترین اقدام در برابر فعالیت‌های این هنرمند است.

یاراحمدی گفت: در نشستی با این موضوع و موافقت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، پیش نویس این جایزه هنری به انجمن هنر‌های نمایشی ایران فرستاده شد، که پس از موافقت و امضای تفاهم‌نامه برای اجرا به صورت فراخوان به اطلاع عمومی خواهد رسید.

وی عنوان کرد: این جایزه در گام نخست در گستره ملی و بخش نمایشنامه نویسی و مرحله دوم در حوزه اجرا و گستره‌ استانی برگزار می‌شود که البته بخش دوم نیازمند تدوین یک آیین‌نامه اجرایی برای چگونگی برگزاری به شکل سالانه است.

ایرج صغیری متولد اول آذر ۱۳۲۵ در بوشهر بازیگر، کارگردان، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس ایرانی است. او با بازی در نقش ابوذر در تئاتری که با همکاری داریوش ارجمند و نظارت علی شریعتی در دانشگاه فردوسی و حسینیه ارشاد اجرا شد، توانست مهارت خود را به نمایش بگذارد و به محبوبیت دست یابد.

نمایشنامه «قلندرخانه» از آثار او به عنوان اثر شایسته تقدیر بیستمین دوره جایزه کتاب فصل شناخته شد. کارگردانی فیلم سفر غریب و نمایش‌های محپلنگ، شب شولای عبدالرحمان، خالو نکیسا، بنات النعش، یوز پلنگ و خلخال شوم از دیگر آثار اوست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان