آیین شب شعر محلی در گناوه لغو شد
سیرنگ: شب‌شعر محلی «بُلبُلی بی و گُلی، زِر نَفسِ باد شمالی» که قرار به مناسبت زادروز زنده‌یاد «ایرج شمسی زاده» شاعر محلی سرای گناوه برگزار شود، لغو شد.
كدخبر: id-6211
تاريخ: 2019-07-24 11:35:02

به گزارش «سیرنگ» به نقل زا ایرنا، اجرای این برنامه از چند روز قبل در فضاهای مجازی در فراخوانی به همت انجمن ادبی آدینه انتشار یافته بود.

متولیان برگزاری این برنامه با توجه به لغو آن در مجتمع فرهنگی خلیج‌فارس آن را در کنار قبر این شاعر در قطعه هنرمندان آرمستان در فضایی نامناسب و با حضور شاعران مطرح استانی و علاقه‌مندان به ادبیات و فرهنگ بومی اجرا کردند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناوه در این خصوص گفت: متولیان برگزاری برنامه از این اداره درخواست صدور مجوز کردند که تقاضای آنها برای طی مراحل قانونی به مدیریت متبوعه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ارسال شد.

علیرضا سبحانی افزود: مدیریت استان به علت تأخیر در درخواست توسط متولیان اجازه برگزاری آن را نداد.

لغو این برنامه در فضاهای مجازی شهرستان گناوه بازتاب داشت و بنا به گفته‌ها ورود و دستور برخی نهادها و افراد در استان بوشهر و شهرستان گناوه در اجرا نشدن این برنامه دخیل بوده است.

مرحوم ایرج شمسی زاده متولد یکم مردادماه ۱۳۲۱ در سال ۱۳۵۶ از دانشگاه تهران در رشته ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل و از طلایه‌داران شعر بومی جنوبی است و در شعر محلی «ایرجو» تخلص می‌کند.

Thumbnail

شمسی زاده در همه قالب‌های شعر فارسی طبع‌آزمایی کرده و غزل‌های لطیف و پرمغز او پهلو به پهلوی غزل‌سرایان بزرگ فارسی می‌زند.

در شعر نیمایی و شعر سپید، نوآوری‌های خاص خود را دارد اما آنچه نام این شاعر فقید را بر زبان‌ها جاری ساخته، شعرهای محلی است که او را به عنوان یکی از پرآوازه‌ترین محلی سرایان، بر قله شعر محلی استان بوشهر نشانده است.

اشعار محلی که مواقعی با رویکرد طنز سروده شده و سرودن اشعار سیاسی و اجتماعی جزو پررنگ‌ترین سروده‌های این شاعر محسوب می‌شود.

در سال ۱۳۹۲ در آئین بزرگداشت استاد شمسی زاده از گزینه سروده‌های وی در آئینی باشکوه در تالار میلاد گناوه رونمایی شد و این کتابچه را می‌توان به گونه‌ای تنها کتاب شعر این شاعر در طول عمر وی دانست که به همت یکی از دوستدارانش به چاپ رسید.

از جمله مشهورترین سروده‌های محلی این شاعر محبوب جنوبی می‌توان به «عیده بیو»، «آهای مردم»، «زن ذلیل»، «ویمونویمو»، «بیو بارون» و «تلفن» یاد کرد.

«هموطن»، «این بندر عزیز» و «حماسه خلیج‌فارس» از جمله شاخص‌ترین سروده‌های وی در اشعار کلاسیک این شاعر فقید به شمار می‌رود.

وی در ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ در پی ابتلاء به بیماری سرطان درگذشت.