کارگاه داستان‌نویسی و مهارت نویسندگی در بوشهر برگزار شد
سیرنگ: کارگاه آموزشی داستان نویسی و آموزش مهارت نویسندگی با استقبال هنردوستان در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
كدخبر: id-6187
تاريخ: 2019-06-30 16:24:15

به گزارش «سیرنگ» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر بیژن کیا مدرس این کارگاه در این کارگاه با ارزیابی داستان نویسان و بیان تاریخچه داستان کوتاه در ایران و جهان اظهار داشت: داستان نویسان برای آغاز روند داستان نویسی باید در رابطه با موضوعات مختلف بنویسند و سپس آن را ارزیابی کنند.

مدرس کارگاه داستان نویسی به بررسی «سوژه» و اهمیت آن در داستان نویسی اشاره کرد و افزود: هر سوژه با سه روش شخصیت، تعادل و روش فانتزی بررسی می شود.

وی با اشاره به کاراکترهای داستان و انواع آن بیان کرد: کاراکتر عنصر ادبیات داستان است که کنش و واکنش عاطفی داشته باشد؛ هر کاراکتر به دو بخش کاراکتر واقعی در شرایط غیرواقعی و کاراکتر غیرواقعی در شرایط واقعی تقسیم می شود و در تمام بخش های داستان از شروع، شخصیت اصلی، حادثه اصلی و پایان باید به آن توجه کرد.

کیا افزود: ارائه اطلاعات تخصصی و دقیق، خونسردی، تکرار و زاویه دید از راه های افزایش تکنیک باورپذیری داستان است.

Thumbnail

مدرس این کارگاه با بیان شخصیت و تاثیرگذاری آن در چگونگی نگارش داستان عنوان کرد: انتخاب در طراحی شخصیت ها بسیار مهم است و هر فردی در طول زندگی با سه عنصر شناخت، هنجار و محیط با محوریت فرهنگ در کنش است.

کیا با بیان اینکه در داستان نویسی ایرانی بیشتر از «گفتار» برای شخصیت پردازی استفاده می شود اظهار داشت: استفاده از گفتار باعث می شود شخصیت داستان کلیشه ای و تکراری شود.

وی با اشاره به «انتخاب موضوع» و نقش آن در نویسندگی عنوان کرد: داستان باید وحدت مکان، زمان و موضوع داشته باشد.

چگونگی استفاده از عناصر حسی، فضاسازی در داستان و روش های پایان داستان از دیگر مباحث مطرح شده از سوی بیژن کیا در این کارگاه داستان نویسی و آموزش مهارت نویسندگی بود.

گفتنی است این کارگاه تا ۴ مرداد ماه هر هفته در حوزه هنری استان بوشهر برگزار می شود.