برگزاری نشست تخصصی هنرمندان با محوریت قرآن و هنر در بوشهر
سیرنگ: نشست تخصصی هنرمندان با ارائه آثار هنری و محوریت قرآن و هنر به مناسبت ماه رمضان در سالن نمایش حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
كدخبر: id-6174
تاريخ: 2019-06-01 09:31:29

به گزارش «سیرنگ» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، این نشست با حضور اساتید و هنرمندان در عرصه خوشنویسی، شعر خوانی، موسیقی، تواشیح، نقالی خوانی و قرائت قرآن با هدف بررسی جلوه‌های قرآن در آثار هنرمندان برگزار شد.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر، با بیان اهمیت جایگاه هنر و تمدن اسلامی و اشاره به حدیث الله جمیلُ و یحب الجمال ادامه داد: بزرگترین شاهکارهایی که در مناطق مختلف اسلامی، ازجمله استانبول، آندلس، قرطبه و ایران همچون اصفهان، تبریز و بوشهر وجود دارد حاصل از هنر هنرمند مسلمان بوده است.

امید پارسایی فر با اشاره به معماری مساجد بیان کرد: معماری مساجد ایران و جهان حاصل از اندیشه‌ای است که از وحی نشأت گرفته است.

وی با بیان کاربرد واژه هنر در زبان عربی که حاصل از کلام وحی است اظهار داشت: حاصل دانش و حکمت در منظر اعراب هنر بوده است و نکته اصلی و منبع اصلی هنر در اسلام کلام الله است.

پارسایی فر افزود: با وجود اینکه که اعراب دارای شعری قوی در زمان جاهلیت بودند اما دارای خوشنویسی نبودند و با ورود قرآن، هنری به نام خوشنویسی متولد شد و کلام وحی با خط کوفی به نگارش درآمد.

وی با اشاره به اینکه اغلب هنرمندان مسلمان در آثار معروف تاریخی، گمنام هستند و امضایی از خود باقی نگذاشتند اظهار داشت: در اندیشه اسلامی جهان عقبی جهان جاودانه و جهان فعلی جهان موقتی است. و این اندیشه در دل هنر اسلامی نیز تجلی پیدا کرده است.

پارسایی فر با اشاره به ابعاد موسیقی در قرآن گفت: علاوه بر خوشنویسی، موسیقی نیز از جلوه‌های درخشان قرآن در عالم هنر اسلامی است.

وی افزود: همواره بر استفاده از جلوه‌های زیبایی در کلام وحی، تاکید شده است و پیامبر اکرم همواره می‌فرمودند زینوا القرآن باصواتکم، قرآن را با صوت زیبا بخوانید.

پارسایی فر اظهار داشت: بی دلیل نیست که در آغاز ماه مبارک رمضان، مقام معظم رهبری در دیدار با قاریان تاکید داشتند که قران عالی‌ترین زبان هنر است و عالی‌ترین زبان برای هنرمند مسلمان قرآن است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر، با اشاره به پیشینه هنر در تمدن اسلامی بر ظرفیت‌های قصه‌های قرآن جهت تولید آثار نمایشی و سینمایی تأکید کرد و افزود: هنرمندان ما باید یکبار دیگر به صورت جدی به قرآن به عنوان یک منبع مهم هنری توجه کنند.

غزلیات حافظ از صورت قرآن بهره گرفته است

رئیس انجمن دوستداران حافظ در این نشست با اشاره به بهره گیری حافظ از صورت قرآن اظهار داشت: حافظ از صورت قرآن وام گرفته است و خیلی از کسانی که حافظ را می‌خوانند و حافظ را حفظ بوده‌اند؛ بیشتر از صورت قرآن بهره گرفته‌اند.

عباس عاشوری نژاد با بیان اینکه معجزه بزرگ پیامبر اسلام صورت قرآن است گفت: حتی پرندگان هم که نمی‌دانند صورت قرآن چیست در جایی که تلاوت قرآن صورت می‌گیرد جمع می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه صورت شعر حافظ برگرفته از قرآن کریم است بیان کرد: حافظ از قرآن بهره‌های بسیار برده است؛ ابیات و غزلیات حافظ همه بیت الغزل معرفت است و هر کدام در جای خود معنا دقیق دارد که می‌توان با قرآن کریم و معنای دقیق آیات مقایسه کرد و فرقی نمی‌کند که فرد قرآن را از ابتدا بخواند یا از وسط قرآن بخواند.

عاشوری نژاد با بیان اینکه ما در بین این همه کتاب به حافظ تفعل می زنیم نیز ادامه داد: بهره گیری حافظ از قرآن دلیل این نزدیکی است.