جشنواره استانی تئاتر بوشهر آبان برگزار می‌شود
سیرنگ: دبیرخانه سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی بوشهر فراخوان این جشنواره را با رویکرد و بر مبنای اجرای عموم آثار منتشر کرد.
كدخبر: id-6162
تاريخ: 2019-05-20 08:28:55

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهردر نشست بررسی برگزاری جشنواره تئاتر استانی با اشاره به برگزاری سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر اظهار داشت: انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر جشنواره تئاتر استانی در 2 بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌کند.

به گزارش «سیرنگ»، جهانشیر یاراحمدی با بیان اینکه بخش صحنه‌ای جشنواره با هدف ارتقاء سطح کیفی آثار و ارتباط مؤثر تماشاگران با آثار نمایشی برگزار می‌شود گفت: گروه‌های نمایشی در صورتی می‌توانند در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر استانی شرکت کنند که نمایش خود را از آبان ماه سال قبل تا 30 شهریورماه امسال با مجوز شورای نظارت بر تئاتر در سطح استان روی صحنه برده باشند.

وی افزود: گروه‌های نمایشی که از آبان ماه سال قبل تا خردادماه امسال نمایش‌های خود را روی صحنه برده‌اند تا 17 تیر فرصت دارند تقاضای حضور در جشنواره را در دبیرخانه ثبت کنند.

یاراحمدی بیان کرد: گروه‌هایی که از تیر تا آخر شهریور امسال نمایش‌های خود را روی صحنه ببرند تا پنجم مهر فرصت دارند تقاضای حضور در جشنواره را در دبیرخانه ثبت کنند.

وی به بخش خیابانی جشنواره تئاتر استانی بوشهر پرداخت و خاطرنشان کرد: دبیرخانه جشنواره با همکاری و همراهی امور اجتماعی استانداری و نهادهای مختلف فرهنگی، به منظور ارج گذاشتن به هنر هنرمندان تئاتر خیابانی و نیز اشاعه فرهنگ تئاتری در میان جامعه، بخش خیابانی جشنواره را با رویکردهای شهروندی و آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌کند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر با بیان اینکه این بخش به صورت رقابتی برگزار می‌شود تصریح کرد: بازبینی آثار متقاضی دهه نخست مهرماه انجام و به گروه‌های نمایشی راه یافته به این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

یاراحمدی، مهلت ثبت تقاضای آثار صحنه‌ای را در دو مرحله 15 تیر و 15 مهر اعلام کرد و افزود: مهلت ثبت تقاضای آثار خیابانی: پایان مرداد، بازبینی آثار هر دو بخش، نیمه دوم مهر و برگزاری جشنواره، آبان تعیین شده است.

فراخوان سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر

سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنر‌های نمایشی استان در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌شود.

الف) بخش صحنه‌ای:

بخش صحنه‌ای جشنواره با هدف ارتقاء کیفی آثار و ارتباط مؤثر تماشاگران با آثار نمایشی بر اساس شرایط و زمان‌بندی زیر برگزار می‌شود:

١- گروه‌هایی که از آبان ١٣٩٧ تا ٣٠ شهریور ١٣٩٨ آثار خود را با مجوز «شورای نظارت بر تئاتر» در استان روی صحنه برده باشند.

٢- گروه‌هایی که از آبان ١٣٩٧ تا خرداد ١٣٩٨ نمایش‌های خود را روی صحنه برده‌اند تا ١٧ تیر فرصت دارند تقاضای حضور در جشنواره را در دبیرخانه ثبت کنند.

٢- گروه‌هایی که از تیر تا آخر شهریور ١٣٩٨ نمایش‌های خود را روی صحنه ببرند تا پنجم مهر فرصت دارند تقاضای حضور در جشنواره را در دبیرخانه ثبت کنند.

نکته:

گروه‌های متقاضی حضور در جشنواره می‌توانند چگونگی بازبینی آثار خود را به صورت «شکل زنده» یا از «طریق فیلم» انتخاب و به دبیرخانه اعلام کنند.

شرایط:

١- تقاضا‌های کتبی باید بر اساس تاریخ‌های مشخص شده باید به امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر (دبیرخانه جشنواره/ کارشناس تئاتر) تحویل داده شود. به تقاضا‌های دریافت شده پس از این تاریخ ترتیب اثر داده نمی‌شود.

٢- نیازی به ارسال متون نمایشی نیست. کارگردانان هنگام تحویل تقاضانامه، فایل متن نمایشی به همراه یک نسخه از متن خود را جهت آرشیو به امور هنری/ دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.

٣- نمایش‌های ارائه شده نباید با اجرای همان گروه (کارگردان و بازیگران) در هیچ جشنواره‌ای شرکت کرده باشد.

٤- ارائه مجوز کتبی نویسنده به هنگام درخواست شرکت الزامی است. درخواست‌های بدون مجوز ترتیب اثر داده نمی‌شوند.

٥- متون ارائه شده برای حضور در جشنواره استانی باید ایرانی باشند.

٦- ارائه آثاری بر اساس متون اقتباسی (ایرانی شده) آزاد است.

٧- به نمایش‌های منتخب برای حضور در جشنواره تئاتر استانی کمک هزینه اجرا پرداخت می‌شود.

٨- خبر اجرای عموم در پورتال تئاتر استان در پایگاه ایران تئاتر باید به پیوست درخواست به دبیرخانه ارائه شود.

٩- اجرا‌های عموم باید در یکی از سالن‌های تئاتر در شهر‌ها و مناطق استان صورت گرفته باشد.

ب) بخش خیابانی:

دبیرخانه جشنواره با همکاری و همراهی معاونت امور اجتماعی استانداری و نهاد‌های مختلف فرهنگی، به منظور ارج نهادن به هنر هنرمندان تئاتر خیابانی و نیز اشاعه فرهنگ تئاتری در میان جامعه، بخش خیابانی جشنواره را با رویکرد‌های زیر برگزار می‌کند:

الف) شهروندی مانند حق و حقوق شهروندی، نقش شهروندان در اداره شهر، بهبود وضعیت شهری و نقش مردم در حفظ بافت قدیم

ب) آسیب‌های اجتماعی (پیامد‌ها و راه‌های پیشگیری از وقوع آن)

شرایط:

١- گروه‌های متقاضی حداکثر تا پایان مرداد ١٣٩٨ باید درخواست کتبی خود را به واحد امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.

٢- نمایش‌های پذیرفته شده علاوه بر حضور در جشنواره تئاتر استانی باید بر اساس برنامه‌ریزی دبیرخانه جشنواره در نقاط مختلف استان نیز اجرا شوند.

٣- این بخش به صورت رقابتی برگزار خواهد شد.

٤- بازبینی آثار متقاضی دهه نخست مهر انجام خواهد گرفت.

٥- ستاد برگزاری جشنواره هیچ تعهدی برای حضور آثار برگزیده این بخش در جشنواره‌های کشوری ندارد بنابراین گروه‌های خیابانی باید به طور مستقیم در جشنواره‌های تئاتر خیابانی مریوان و فجر شرکت کنند.

٦- به گروه‌های راه‌یافته به این بخش کمک‌هزینه پرداخت می‌شود.

تقویم جشنواره:

١- مهلت ثبت تقاضای آثار صحنه‌ای: مرحله اول ١٥ تیر و مرحله دوم ٥ مهر ١٣٩٨

٢- مهلت ثبت تقاضای آثار خیابانی: پایان مرداد ١٣٩٨

٣- بازبینی آثار هر دو بخش: نیمه دوم مهر ١٣٩٨

٤- برگزاری جشنواره: آبان ١٣٩٨