کوچه فستیوال موسیقی، دریچه ای به پهنای ایران
سیرنگ: کوچه فستیوال موسیقی که روزهای پایانی 97 دومین دوره آن در بوشهر برگزار شده به گواه صاحب نظران و فعالان عرصه فرهنگ و هنر دریچه ای به پهنای ایران برای رسیدن به اتحاد، همدلی و نشاط اجتماعی است.
كدخبر: id-6110
تاريخ: 2019-04-02 16:03:09

کارشناسان علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی و روان شناسان بر این باورند اهمیت شادی در جامعه به گونه‌ای است که امروز مقوله‌ای بنام اقتصاد شادی نیز در جامعه وارد متون اقتصادی شده است و شاد بودن را زمینه‌ساز تعالی، پیشرفت، سرزندگی و نشاط در جامعه قلمداد کرده و یاس و سرخوردگی را عاملی برای انزوا و سکون جامعه می‌دانند.

به گزارش «سیرنگ»، به گفته کارشناسان علوم اجتماعی، شاد بودن منجر به تغییرات مثبت و بسیار مهمی در آینده فرد می‌شود طوری که شادی پیش‌زمینه‌ای برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی است.

آنان با بیان اینکه مشکلات زیادی در جامعه دست به دست هم داده تا شادی و نشاط مورد انتظار از جامعه ایرانی رخت ببند یادآور شد: با توجه به تأثیری شادابی و نشاط برای گذر از مشکلات و یا حداقل به فراموش سپردن آنها حتی برای چند لحظه دارد باید برای تحقق این مهم که ارمغان آور اتحاد و همبستگی است تدبیری نو درانداخت.

کارشناسان یادشده افزود: بخشی از ناشادی افراد جامعه ناشی از روند عمومی است که بر اثر پیشبرد فرآیند مدرنیزاسیون و تعمیق ماشینیسم، کم و بیش در همه جای جهان رخ می‌دهد اما رتبه شاد بودن مردم ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاهی خوبی ندارد و باید به شیوه‌های مختلف زمینه ارتقای سطح شادی و فرح بخشی را در جامعه گسترش داد.

جامعه شناسان معتقدند: داستان ناشاد بودن افراد در جامعه ما به مراتب عمیق‌تر از ناشادی است که بر اثر فرآیند مدرنیزاسیون و تک سلولی شدن زندگی ایجاد می‌شود طوریکه شتاب در رانندگی صرف‌نظر از رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و بی‌توجهی به زمان در محیط کار و منزل این تناقض رفتاری نشانه‌ای قوی از بحران روحی اجتماعی موجود است.

در این راستا برگزاری کوچه فستیوال موسیقی بوشهر حداقل در تجربه 2 ساله نشان داد که این موسیقی برگرفته از نواحی ایران خو معجزه‌ای برای شاد زیستن و همچنین احیا آداب‌ورسوم کهن ایران‌زمین است.

در کنار تعدد قومیت‌های مختلف در ایران موسیقی را شاید بتوان وسیله‌ای بی‌بدیل برای رسیدن به شادی قلمداد کرد.

امروز عمده کشورهای برخوردار از منابع نفتی در مسیر گریز از درآمد نفتی قرار گرفته‌اند به نظر می‌رسد عمده آنها روی گردشگری حساب ویژه‌ای گشوده‌اند که با بررسی کوچه فستیوال موسیقی بوشهر این مهم از جهت‌های مختلفی قابل نمایان شدن است.

Thumbnail

به گفته اعضای برگزارکننده کوچه فستیوال آنها با وجود هزینه‌های زیاد برگزاری چنین فستیوال‌هایی اعتقاد دارند که باید به دور از حساب و چرتکه برای منابع مادی، در قالب موسیقی معجزه‌گر ایران ارمغان آور شادی، نشاط و همدلی در جامعه شد.

آنان تصریح کردند: در شرایطی که دشمنان ناامید از ترفندهای مختلف بکار گرفته برای غلبه بر ایران درصدد اختلاف‌های قومیتی با فضای مجازی هستند برگزاری کوچه فستیوال‌های این چنینی در فضای حقیقی مهر ابطالی بر تلاش‌های آنها و تقویت بیش از پیش وحدت و همدلی اقوام ایرانی با ابزار موسیقی است.

یکی از دوستداران فرهنگ و هنر بوشهر گفت: در مقطعی که جامعه ما با توجه به شرایط خاص خود بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی است فستیوال موسیقی بوشهر فرصتی بود تا قومیت‌های مختلف از جمله فارس، عرب، لر، ترک، کرد و غیره با ابزار موسیقی نواحی زمینه‌ساز و تقویت دوستی‌ها شوند.

محمد آرامش افزود: با توجه به اهمیت برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی در بالا بردن روحیه شادابی و نشاط در بین شهروندان می‌توان فستیوال موسیقی نواحی در اقصی نقاط کشور برگزار کرد.

وی ادامه داد: در روزگاری که موسیقی نواحی در جامعه روز به روز در حال کمرنگ شدن است باید با پیش‌بینی سازوکار مناسبی زمینه احیا آن را فراهم کرد.

یک دانش‌آموخته تاریخ نیز گفت: برگزاری فستیوال موسیقی بوشهر در بافت تاریخی این شهر می‌تواند به‌خوبی بافت را در کانون توجه اذهان عمومی قرار دهد.

علی سلیمیان اظهار داشت: در روزگاری همگان ضرورت احیا بافت تاریخی بوشهر را یادآور می‌شوند تحقق این مهم تنها با مرمت و بهسازی احیا نمی‌شود بلکه با کشاندن جمعیت شهری به بافت در قالب ویژه‌برنامه‌های مختلف است که این مهم رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

یک شهروند بوشهری نیز گفت: شادی بعنوان حلقه مفقوده جامعه ایرانی در چند دهه اخیر ایجاب کرده برگزاری برنامه‌های شادی‌آور از سوی نهاد فرهنگی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

عباس علیزاده افزود: با توجه به تجربه خوبی که فستیوال موسیقی بوشهر در این زمینه بر جای گذاشته باید برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی به کل کشور تعمیم داده شود.

وی یادآور شد: اینکه چنین رویدادی بدون هزینه‌های گزاف نواحی مختلف ایران را گرد هم می‌آورد این خود ابزاری برای ترویج اتحاد و همدلی بین قومیت‌های مختلف در سطح کشور است.

منتقد بنام موسیقی کشور نیز گفت: به جرئت می‌توان گفت فستیوالی با ابعاد دومین کوچه فستیوال موسیقی نواحی بوشهر در ایران نداریم و انگار که تمام انرژی شهر درگیر این فستیوال شده بود.

امیر بهاری افزود: حتی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز چنین حسی را در بین پایتخت‌نشینان ایجاد نمی‌کند و این یک اتفاق بزرگ در سرزمین ایران است.

پژوهشگر موسیقی و از برگزارکنندگان کوچه فستیوال موسیقی بوشهر نیز معتقد است: فستیوال در هر شکلی می‌تواند مفید و باعث ترویج نشاط، بالا بردن سطح اطلاعات عمومی برای مخاطب در معرفی فرهنگ، سنن، آداب، موسیقی، سازها و ادبیات مناطق مختلف شود.

محسن شریفیان افزود: اما اینکه ما چگونه فستیوالی برگزار کنیم که در دستیابی به اهداف مورد نظر مؤثر باشد مهم است.

وی یادآور شد: نکته‌ای که در فستیوال کوچه بوشهر بارز و شاخص شد برگزاری مردمی این فستیوال بود که تاکنون در کشور برگزاری چنین رخدادهای فرهنگی توسط مردم کمتر رخ داده است.

سرپرست گروه موسیقی لیان اظهار داشت: باید به مردم اعتماد کرد تا خودشان برنامه‌های فرهنگی را عهده‌دار شوند هرچند ممکن است اشکالاتی نیز در نحوه برگزاری وجود داشته باشد که باید با سعه‌صدر برخورد شود تا شیوه صحیح برگزاری نهادینه شود.

شریفیان با بیان اینکه برگزاری آیین‌های عزاداری در بوشهر به دلیل مردمی بودن از کیفیت برخوردار است گفت: اگر برنامه‌ای دولتی شود افزون بر صرف بودجه و هزینه‌های زیاد در اثرگذاری پیام به مخاطب نیز ناتوان خواهد بود.

وی افزود: کوچه فستیوال موسیقی بوشهر بدون هزینه کرد یک ریال بودجه دولتی بازتابی ملی و بین‌المللی داشت.

پژوهشگر موسیقی اضافه کرد: اغلب برنامه‌های فرهنگی که توسط دستگاه یا نهاد دولتی برگزار می‌شود به دلیل عدم شناخت ماهیت و ابعاد وجود برنامه توسط برگزارکنندگان نه تنها حرمت اهالی هنر حفظ نمی‌شود بلکه از نظر کیفی نیز با حداقل استانداردها فاصله زیادی دارد.

شریفیان گفت: تا زمانی که فستیوال دولتی و سیاست خاصی را دنبال کند جوابگو نیست و حتی اگر قراراست سیاستی نیز مدنظر باشد باید برگزارکنندگان اهل این کار باشند.

وی افزود: برگزاری کوچه فستیوال موسیقی بوشهر با استقبال خوبی روبرو شد طوریکه در 24 ساعت تمام بلیط ها به صورت اینترنتی به فروش رسید و در مدت برگزاری زمینه رونق اقتصادی در حوزه گردشگری فراهم شد.

نویسنده کتاب اهل زمین؛ موسیقی و اوهام در جزیره خارگ معتقد است: باید نگاه جدیدی به فستیوال‌ها داشته باشیم تا به سرنوشت جشنواره موسیقی فجر که سالانه چند میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه می‌شود و نه تنها اهالی موسیقی راضی نیستند بلکه از استقبال مردمی نیز برخوردار نیست مبتلا نشود.

شریفیان گفت: ما موسیقی می‌خواهیم که فروش داشته باشد و ضمن تأمین هزینه‌های سالن و هنرمندان رضایت مردمی را نیز جلب کند.

معاون دفتر امور اجتماعی استانداری بوشهر گفت: نشاط به عنوان یکی از ضروری‌ترین خواسته‌های بشری و احتیاج‌های روانی انسان در زندگی جمعی همواره به عنوان مؤلفه‌ای تعیین‌کننده در سلامت افراد و جامعه نقش پررنگی دارد.

محمد مظفری افزود: در توسعه‌یافتگی هر جامعه، سلامت به عنوان مؤلفه‌ای تعیین‌کننده و مهم نقش‌آفرینی می‌کند که بر اساس دیدگاه صاحب‌نظران حوزه‌های اجتماعی میزان تزریق نشاط در هر جامعه‌ای بر سلامت آن جامعه تأثیر مستقیم دارد.

وی ادامه داد: در توسعه نشاط اجتماعی علاوه بر تزریق شادی به جامعه برنامه‌های مدون در جهت مصونیت خانواده‌ها از آسیب‌های اجتماعی از مؤلفه‌های مهم است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: کوچه فستیوال موسیقی بوشهر وسیله‌ای برای تبادل فرهنگی و بسیار در حوزه فرهنگ و هنر حائز اهمیت است.

محمدحسن زندویان افزود: این نوع تبادل، مردم مناطق مختلف کشور را با آداب فولکلور یکدیگر آشنا می‌کند که باعث تقویت روحیه همدلی، وحدت، آرامش و انسجام در جامعه خواهد شد.

وی اظهار داشت: همچنین کوچه فستیوال موسیقی بوشهر اقدامی سترگ در راستای حمایت از موسیقی نواحی در هر منطقه از کشور است که نتیجه این حمایت اعتلا و تجلی موسیقی نواحی است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: گروه‌های موسیقی با شرکت در فستیوال بوشهر به نوعی سفیرانی برای معرفی دیگر مردمان ایران‌زمین هستند که این خود به نوعی رونق دهنده فعالیت‌های گردشگری است.

عضو کمیته برگزاری کوچه فستیوال موسیقی نواحی ایران در بوشهر نیز گفت: این فستیوال موسیقی بدون هیچگونه کمک دولتی و فقط با همکاری علاقمندان به هنر موسیقی در بوشهر برگزار شد.

شاهین بهرام نژاد افزود: برگزاری چنین فستیوالی در تلاش است تا موسیقی نواحی بوشهر با فرهنگ خاص خود را به جامعه معرفی کند.

وی ادامه داد: اسفند پارسال با وجود همه مشکلات مالی و هزینه‌های سرسام‌آور بلیت هواپیما و اسکان دومین کوچه فستیوال موسیقی نواحی ایران در بوشهر برگزار شد.

بهرام نژاد ادامه داد: ایده این کار توسط احسان عبدی پور کارگردان بوشهری مطرح که با استقبال بسیار خوبی توسط دوستداران موسیقی و فرهنگ بوشهر مواجه شد.

وی اظهار داشت: با هدف اطلاع‌رسانی مناسب یک سایت خبری نیز راه‌اندازی شد تا تمامی اتفاقات مربوط به کوچه فستیوال منتشر و دوستداران این عرصه بطور کامل در جریان اخبار مرتبط با آن قرار گیرند.

بهرام نژاد افزود: امسال گروه‌های هیرون و شبدیز از بوشهر، گروه شب عرب شامل موسیقی محفلی و نوستالژی عربی از خوزستان و عراق، شب هرات شامل موسیقی افغانستانی، موسیقی آذربایجان با استاد اسدالهی، موسیقی خراسان شمالی نغمه ستان، سرنای احسان عبدی پور لرستان، داماهی از هرمزگان در این فستیوال به اجرا پرداختند.

Thumbnail

وی گفت: در بداهه‌نوازی شب جنگ با اجرای مهدی ساکی، شب ریتم با سازهای کوبه‌ای، شب اصفهان با تم راک و شب شیراز به نام زنهار با موسیقی فولکلور، شب موسیقی خیابانی (دوئت ویولن و آکاردئون) اثر آسو کهزادی و کاوه غفاری، شب بردستان توسط میثم عبدی پور و شب هرمز از رضا کولغانی دیگر برنامه‌های کوچه فستیوال موسیقی نواحی ایران در بوشهر بود.

بهرام نژاد اظهار داشت: شروه و لالایی، خیام خوانی، ورکشاپ نیمه خوانی، تئاتر «زنبور» اثر محمد مطهری پور و موسیقی حنابندان از دیگر برنامه‌های کوچه فستیوال موسیقی نواحی در بوشهر بود که با استقبال مردم و هنردوست قرار گرفت.

وی یادآور شد: ظرف چند ساعت از اجرا برنامه‌ها کلیپ‌هایی یک‌دقیقه‌ای از برنامه‌های اجرا شده برای دوستداران این هنر در شبکه‌های مختلف مجازی از جمله صفحه کوچه فستیوال موسیقی بارگذاری می‌شد.

ایده پرداز دو کوچه فستیوال موسیقی نواحی ایران در بوشهر گفت: پیش از شروع فستیوال به دنبال اطلاع‌رسانی در این حوزه نبودیم اما ذات این کار به سمتی رفت که نشستی در این زمینه با خبرنگاران برگزار شود.

احسان عبدی پور افزود: اساس این فستیوال همواره این است که با وجود هزینه‌های فراوانش از ورود حتی ریالی از بیت‌المال به این برنامه پرهیز و با این فستیوال تجارت راه نیفتد.

وی یادآور شد: برای برگزاری این فستیوال وقتی فراخوانی برای شهروندان بوشهری داده شد تا در حد توان خود اسکان گروه‌های موسیقی را متقبل شوند شمار قابل‌توجهی از آنها با روحیه مهمان‌نوازی و خونگرم خود این کار را پذیرفتند.

عبدی پور ادامه داد: عمده تأثیر این مهمان‌نوازی آشنایی بوشهری‌ها با نخبگان عرصه موسیقی نواحی و همچنین کمکی بزرگ به دست‌اندرکاران کوچه فستیوال موسیقی بوشهر برای کاهش هزینه‌ها بود.

وی افزود: طی سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی در حوزه موسیقی استان بوشهر صورت گرفته و موسیقی بوشهر به کل کشور به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی ارائه شده است.

داریوش غریب‌زاده مستندساز و از مجریان این طرح نیز گفت: فستیوال موسیقی بوشهر محلی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ بوشهر است و در این بین موسیقی ریلی شده تا واگن‌های مختلف حامل فرهنگ را به همدیگر متصل کند.

وی عنوان کرد: اینکه موسیقی را به صرف موسیقی تنها نگاه نکنیم و همه مسائل فرهنگی را به خوبی ببینیم و تنها به دید موسیقی به این فستیوال نگاه نکنیم موضوعی است که به بالندگی ابعاد مختلف هنر منجر خواهد شد.

ویژه برنامه‌های دومین کوچه فستیوال موسیقی بوشهر از 20 تا 26 اسفندماه در کافه‌های حاج رئیس، کهان، ناجی و قهوه‌خانه جفره علیباش به اجرا شد و با استقبال بسیار گسترده مردم روبرو شد.

منبع: ایرنا