تشکیل کلوپ (باشگاه) موسیقی در استان بوشهر + تصاویر
سیرنگ: مسئول انجمن موسیقی استان بوشهر در نشست هم‌اندیشی هنرمندان موسیقی از تشکیل کلوپ های (باشگاه های) سه‌گانه موسیقی بومی، سنتی و کلاسیک در استان بوشهر خبر داد.
كدخبر: id-5986
تاريخ: 2019-01-18 19:27:37

بهرنگ حکیمی پور صبح جمعه در نشست هم‌اندیشی هنرمندان موسیقی استان بوشهر اظهار داشت: تشکیل کلوپ های (باشگاه های‌) سه‌گانه موسیقی بومی، سنتی و کلاسیک با عضویت هنرمندان و هنرجویان موسیقی از برنامه‌های پیشنهادی انجمن موسیقی استان برای تعالی بیشتر این هنر به جامعه هنری و هنردوستان است.

به گزارش «سیرنگ»، وی افزود: این کلوپ ها در قالب سمن‌ها به صورت رسمی مجوز فعالیت خواهند داشت و طبق اساسنامه یار و حامی انجمن موسیقی برای انجام فعالیت است و امتیازهای خاصی برای اعضای آن مانند تخفیف بلیت کنسرت‌ها، برگزاری کارگاه موسیقیایی و... در نظر گرفته شده است.

امید تکین هنرمند آواز استان بوشهر در این نشست با بیان اینکه مدرسین برخی از آموزشگاه‌های موسیقی استان فاقد سطح هنری مناسب برای تدریس هستند، گفت: باید معیاری برای ارزیابی و تعیین سطح کیفی مدرسین موسیقی در استان بوشهر تعیین شود.

 مسئول انجمن موسیقی استان بوشهر در این خصوص اظهار داشت: این موضوع از دغدغه‌های انجمن موسیقی و تمامی دلسوزان موسیقی استان بوشهر است که بر کیفیت آموزش هنرجویان تأثیر منفی دارد اما بر طبق وظایف تعریف شده قانونی در اساسنامه انجمن موسیقی، نظارت بر عهده این انجمن نیست و در این خصوص تنها می‌تواند پیشنهاد به مدیران آموزشگاه‌های موسیقی یا اطلاع‌رسانی به اداره کل ارشاد استان بوشهر داشته باشد و هیچگونه ابزار اجرایی برای اعمال نظر انجمن در خصوص سطح هنری مدرسان موسیقی در استان بوشهر وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: انجمن موسیقی وزارت ارشاد در حال تدوین ساختاری برای نحوه ارزیابی سطح کیفی مدرسان موسیقی و شرایط لازم برای آموزش موسیقی است و با نهایی شدن و ابلاغ این ساختار در استان بوشهر آن را اجرا می‌کنیم اما تا آن زمان تشکیل یک شورا با حضور هنرمندان با تعامل و همکاری مدیران آموزشگاه‌های موسیقی بهترین راه‌حل است.

حکیمی پور گفت: اداره ارشاد تاکنون در زمینه آموزش و نظارت بر آموزش آنگونه که انتظار می‌رود اقدام نکرده است و بخشی دیگر از این وضعیت به دلیل عدم همکاری برخی از آموزشگاه‌های موسیقی است که به دلایل گوناگون همکاری مناسبی نداشته‌اند.

اسماعیل بختیاری آزاد هنرمند نوازنده بوشهری در این نشست با تأکید بر اهمیت وجود سطح‌بندی برای هنرمندان و گروه‌های موسیقی بیان داشت: باید سطحی معین برای اجرا در برنامه‌های هنری و حضور در جشنواره اعمال شود تا شاهد اجراهای ضعیف در برنامه‌های مختلف نباشیم.

این هنرمند با انتقاد از عدم همدلی هنرمندان موسیقی، افزود: فعالیت‌های انفرادی و عدم ارتباط نزدیک هنرمندان موسیقی یک آسیب برای موسیقی استان بوشهر است و حضور هنرمندان در این نشست‌ها حتی اگر منجر به نزدیکی نظرات نشود اما اتفاقی مثبت است.

 حکیمی پور در بخش دیگری از این نشست، اظهار داشت: تشکیل ارکستر استانی سازهای ملی از ایده‌هایی است که توسط انجمن مطرح و در حال پیگیری است و اجرایی شدن آن در افزایش سطح کیفی موسیقی استان بوشهر مؤثر خواهد بود و افزایش انگیزه هنرمندان و هنرجویان به همراه ایجاد فرصتی جدید برای معرفی توانایی و استعدادهای موسیقیایی استان در سطح کشور از دیگر آثار تشکیل ارکستر سازهای ملی در استان بوشهر است.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی کنسرت‌های بومی استان اعضای انجمن بدون دعوت با خرید بلیت حضور یافته و حمایت از هنرمندان و موسیقی استان را وظیفه خود می‌دانند.

مسئول انجمن موسیقی استان در ادامه این نشست گفت: بودجه انجمن محدود و اندک است اما قانون به انجمن اجازه داده است تا تاریخ کنسرت بگیرد و در مناقصه به بخش خصوص واگذار کند و درآمد حاصل به حساب انجمن برای اجرای برنامه‌ها واریز شود.

وی با تأکید بر اینکه از سال آینده از این طریق برای تأمین بخشی از بودجه لازم برای اجرای برنامه‌ها اقدام می‌کنیم، یادآور شد: حساب انجمن موسیقی مستقل از اداره ارشاد است و طبق قوانین موجود درآمدهای آن با نظارت مسئولین مربوطه هزینه می‌شود و هم‌اکنون اطلاع‌رسانی شفافی از درآمدها و هزینه‌های انجمن و در آینده نیز این روند را ادامه می‌دهیم.

غلامرضا وزان پیشکسوت موسیقی استان بوشهر در بخشی از نشست اظهار داشت: مردم ساده پسند شده‌اند و نباید برای جذب مخاطب، آثاری ارائه کرد که برخی از آنان با ماهیت واقعی موسیقی بومی متفاوت باشد زیرا موسیقی بومی و محلی حدود مشخص دارد و از گذشتگان به ما رسیده است.

پیشکسوت موسیقی بوشهر با اظهار تأسف از عدم استقبال جوانان از موسیقی بومی عنوان کرد: خوانندگان و گروه‌های نه چندان معروف کشور در استان 6 تا 7 سانس اجرا کرده و منفعت اقتصادی کسب می‌کنند در حالی که برای عموم چندان شناخته شده نیستند اما موسیقی بومی چنین توانایی ندارد و بخشی از آن به دلیل عدم توجه مسئولین موسیقی محلی استان است.

وزان تأکید کرد: گروه‌های شناخته شده موسیقی بومی استان که در جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور دارند حمایت نمی‌شوند و منظور از حمایت فقط پیستیانی مالی نیست بلکه اهمیت دادن و ارزش قائل شدن به هنر و فعالیت هنرمندان بیشتر مدنظر است.

مسئول مجتمع فرهنگی هنری بوشهر نیز دراین‌باره بیان کرد: این صحبت پیشکسوت موسیقی دغدغه هنردوستان است اما در دنیای امروز بحث تبلیغات و برندینگ یک علم است که سرمایه‌های زیادی در آن هزینه می‌شود و جوانان و نوجوانان جامعه هدف آنان هستند و از این طریق می‌توانند سالن‌های کنسرت را پر کنند.

حسین لاله رخ افزود: سرمایه‌گذاری مناسبی روی موسیقی بومی و هنرمندان آن نداشته‌ایم و توقع استقبال گسترده از کنسرت بومی و استانی در شرایط فعلی منطقی نیست و 80 تا 90 درصد شعر و ملودی کنسرت‌های موسیقی بومی یکسان و این ضعف باید با نوآوری و ارائه آثار جدید با حفظ اصالت و رعایت ساختار این موسیقی برطرف شود و رعایت سنت‌ها و توجه به خواسته‌های مخاطب باید همزمان مدنظر باشد.

این هنرمند گفت: ریشه عمده مشکلات آموزشگاه‌های موسیقی در استان و ایران ناشی از نبود صنف است و اگر صنفی تشکیل شود می‌تواند در زمینه صلاحیت مدرسان موسیقی اظهار نظر کرده و حدودی را تعیین نماید و به عنوان بازوی اجرایی جامعه موسیقی عمل کند زیرا در شرایط فعلی هرگونه تصمیم‌گیری به دلیل نبود الزام و بازوی اجرایی نتیجه‌ای ندارد.

مسئول مجتمع فرهنگی هنری بوشهر تأکید کرد: سالن مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برای حمایت از هنرمندان و موسیقی بومی استان تنها به اجرای کنسرت‌های بومی و سنتی اختصاص پیدا کرده است و با کمترین هزینه و حداکثر حمایت در اختیار هنرمندان استان قرار می‌گیرد و پس از 10 سال اولین کنسرت بومی با هنرنمایی گروه شبدیز در سالن مجتمع فرهنگی هنری بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید سطح‌بندی گروه‌های موسیقی استان بوشهر انجام شود تا بر این اساس مکان اجرای گروه مشخص شود و یک گروه سطح پایین و آماتور در سالن‌های بزرگ استان نباید اجرا داشته باشد و پیشنهاد حذف زمان‌بندی کنسرت‌های موسیقی محلی را مطرح کرده‌ایم تا هنرمندان موسیقی محلی مانند کنسرت‌های پاپ محدود به قوانین فاصله بین دو کنسرت و... نباشند و در زمان و مکان مناسب هر زمان مایل باشند به اجرا بپردازند.

موضوع قراردادهای همکاری و پایبندی به تعهدات میان مدرسان موسیقی و آموزشگاه‌ها و فی‌مابین هنرمندان و گروه‌های از دیگر دغدغه اهالی موسیقی بوشهر مطرح شده توسط اهالی موسیقی بود که مسئول انجمن موسیقی استان بوشهر دراین‌باره اظهار داشت: با امضای قرارداد میان هنرمندان با آموزشگاه‌ها و گروه‌های موسیقی می‌توان تا اندازه این مشکل ساماندهی شود اما تنظیم قرارداد و تشکیل صنف راه‌حل مناسبی برای پیگیری از این مشکل است و در باید هنرمندان، گروه‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی در این خصوص تعامل همدلی داشته باشند.

حکیمی پور در پایان نشست یادآور شد: برگزاری جشنواره استانی هنرجویان موسیقی با داوری اساتید کشوری در بخش‌های محلی، سنتی و کلاسیک در دستور کار انجمن موسیقی استان است و تا پایان سال برگزار می‌شود.

شایان ذکر است اولین نشست هم‌اندیشی هنرمندان موسیقی استان بوشهر با حضور هنرمندان موسیقی و بهرنگ حکیمی پور (مسئول انجمن موسیقی استان)، علیرضا همتی (نائب رئیس)، محسن حیدریه و عبدالوهاب زنگویی (عضو انجمن)، فرشاد برنجی (عضو و مسئول امور مالی انجمن) در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار شد.

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

http://sirangnews.ir/uploads/sirangnewsir/7221038941%20(8).JPG

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail