شاعر شعرهای دریایی استان بوشهر در گناوه تجلیل شد
سیرنگ: «ابوالقاسم ایرانی» نویسنده، روزنامه‌نگار و شاعر برجسته شعرهای دریایی استان بوشهر در گناوه با حضور فعالان و شاعران مطرح سپید سرا تجلیل شد.
كدخبر: id-5971
تاريخ: 2019-01-07 10:24:23

ایرانی را که آخرین بازمانده مکتب شعر بوشهر می‌دانند، هم اکنون حامی شعر نو در بوشهر است و با شاعران بسیاری از جمله منوچهر آتشی، بیابانی، علی باباچاهی، ایرج شمسی زاده شریف و رضازاده همراه بوده است.

به گزارش «سیرنگ»، ابوالقاسم ایرانی در این آیین گفت: دریا، همه زندگی ساحل‌نشینان استان بوشهر همانند موجودی زنده و حقیقی در کنار خانه و کاشانه ما زنده، زندگی‌بخش و بی‌رحم و کشنده است و به همین دلیل غالب واژه‌ها و فضاهای شعرم بصورت آشکار و پنهان با دریا و ساحل گره خورده است.

وی افزود: مدت 50 سال شعرخوانی می‌کنم و مدتی نیز با قلم‌زدن در مطبوعات حرفه‌ای و رادیو و تلویزیون فعالیت و امرار معاش زندگی خود را از همین طریق تأمین می‌کردم.

این شاعر پیشکسوت استان بوشهر گفت: معتقدم شعر، شرف شاعر است و قلم و حرمتی بالاتر از تقدس دارد و شاعر و نویسنده باید آزاد و رها باشد.

وی ادامه داد: جای اهل‌قلم دربند و تنگنای اتاق‌های تک نفره نیست و اگر هم بود باید آزاد باشد و آزاد بگردد.

Thumbnail

وی از برگزارکنندگان این برنامه تقدیر و خواستار تداوم چنین برنامه‌هایی در نقاط دیگر استان بوشهر شد که در ترغیب و تشویق هرچه بیشتر نسل جوان به شعر اثرگذار خواهد بود.

مسئول انجمن آدینه ادبی گناوه گفت: این انجمن فعالیت خود را از سال 1372 بصورت هیئت‌امنایی آغاز و از زمان راه‌اندازی فعالیت‌های متعددی در زمینه‌های ادبی و شعر انجام داده است.

مهدی بیات نسب افزود: برپایی کارگاه‌های تخصصی غزل، شعر سپید، ترانه، شب داستان، جشنواره شعر و داستان، رونمایی و نقد کتاب‌های ادبی نویسندگان استان و شهرستان و برپایی جلسات هفتگی روزهای جمعه با قدمت 25 سال از عمده فعالیت‌های این انجمن است.

وی یادآور شد: همایش ادبی شب سپید به همت این انجمن به مدت 3 روز با برگزاری نشست‌های تخصصی و با حضور فعالان و شاعران مطرح سپید سرای استان برگزار و در روز پایانی از مقام ادبی استاد ابوالقاسم ایرانی تجلیل شده است.

ابوالقاسم ایرانی متولد 1325 در بوشهر، شاعری را از نوجوانی و اوایل دهه 40 با سرودن غزل و اشعار کلاسیک آغاز کرد و سپس در اواسط دهه 40 به سرودن شعر نیمایی روی آورد و با انتشار شعر «بازگردیم و چراغی بزنیم» در شماره 909 مجله فردوسی در اردیبهشت 1348 نگاه شاعران و منتقدان آن زمان را به خود جلب کرد.

نخستین کتاب او با عنوان «زنجیر تا ابد» آماده چاپ شد که تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و به‌ناچار ایران را برای چندین سال ترک کرد.

این شاعر پس از 1357 با انتشار روزنامه صدای بوشهر در شهر بوشهر فعالیت روزنامه‌نگاری خود را پی گرفت اما این روزنامه پس از انتشار چند شماره تعطیل شد.

اولین مجموعه شعرهای استاد ایرانی که در برگیرنده 170 اثر از وی است در سال 1393 با نام «جاده تا آنجا که ایستاده‌ای می‌آید» توسط انتشارات نگاه به چاپ رسیده است.

در این آیین چند تن از شاعران مطرح استان و شهرستان گناوه شعرخوانی کردند.

منبع: ایرنا