خلیل عمرانی شاعر فصل انقلاب
سیرنگ: آیین ششمین بزرگداشت خلیل شعر انقلاب زنده یاد استاد خلیل عمرانی با حضور شاعران کشوری و استانی در بندر دیر برگزار شد.
كدخبر: id-5960
تاريخ: 2018-12-29 13:02:06

خلیل عمرانی در سال ۱۳۴۳ در روستای‌ لمبدان بندر دیر در استان بوشهر به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در روستا و دوره متوسطه را در شهر به پایان برد و در سال ۱۳۶۳ دانشجوی مرکز تربیت معلم پسران‌ بوشهر شد.

به گزارش «سیرنگ» به نقل از فارس، عمرانی 2 سال بعد به‌ زادگاهش برگشت و در مدرسه‌ای‌ که خود در آن درس خوانده بود، به تدریس ادبیات پرداخت.

وی تا اوایل انقلاب به صورت پراکنده به فعالیت شعری خود ادامه داد و در سال ۵۷ به صورت جدی وارد عرصه شعر شد و از همان دوران به عضویت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درآمد.

خلیل عمرانی متخلص به‌ پژمان دیری در سال‌ 1367 ازدواج کرد و به دانشگاه‌ یزد رفت و هم‌زمان با تحصیل، در واحد کارشناسی فعالیت‌های ادبی‌ استان به پرورش استعدادهای‌ جوان و نوجوان در زمینه شعر پرداخت.

وی در سال 1372، پس از اخذ لیسانس ادبیات فارسی دبیر دبیرستان آیت‌الله طالقانی‌ بندر دیر شد و یک سال بعد، معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده گرفت.

در سال 1376 به تهران آمد و ضمن‌ فعالیت‌های فرهنگی به تدریس‌ ادبیات در اسلامشهر پرداخت و از سال 1378 کارشناس فعالیت‌های‌ ادبی اداره کل آموزش و پرورش‌ تهران شد.

او همیشه پای ثابت کنگره های شعر دفاع مقدس و مقاومت بین الملل بود و یکی از غزل‌سرایان و مثنوی‌سرایان انقلاب اسلامی است که در دوبیتی سرایی نیز دستی داشت.

 وی را شاعری آیینی می‌شناسند که تعهد و انقلابی بودن در بیت‌هایش موج می‌زند. انقلاب، دفاع مقدس، مردم مظلوم بحرین، بیداری اسلامی و... از جمله دغدغه‌های او بود که در شعرهایش دیده می‌شود.

او به سال 1383 در دوره ی کارشناسی ارشد ادبیّات فارسی پذیرفته شد و پایان نامه ی خود را زیر نظراستاد راهنما مرحوم قیصر امین پوربه سرانجام رساند. آخرین بیست قیصر به خلیل عمرانی تعلّق گرفت و این دانشجوی حق شناس تا آخرین لحظات عمراستاد در بیمارستان درکنار او ماند تا از او مراقبت کند.

عمرانی در سال1385 به سمت مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان منصوب شد و در سال 1387 مشاورفرهنگی وزیر شد و تا پایان عمر با برکت خویش، در همین سمت، سه وزیر آموزش و پرورش را درک کرد. خلیل عمرانی در کنار این مسؤولیّت ها،  رئیس انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان کشورنیز بود.

آثار وی به صورت پراکنده در نشریات و مجلات به ویژه جنگ‌های دفاع مقدس انتشار یافت و در اغلب کنگره‌های شعر به عنوان شاعر، میهمان و داور حضور داشته‌ است.

خلیل عمرانی (پژمان دیری)در آذر سال 1391 و در سن 48 سالگی به علت سکته مغزی درگذشت.

 مروارید فراموش (گزیده غزل‌ها) ، ساعت به وقت شرعی دریا (مجموعه غزل) و گزیده ی شعرها (مجموعه نیستان) از جمله آثار این شاعر فقید می باشد.

آیین ششمین بزرگداشت استاد خلیل عمرانی با حضور جانشین سازمان بسیج هنرمندان کشور، شاعران کشوری و استانی و خانواده زنده یاد عمرانی و مسئولان شهرستان دیر در تالار فرهنگ دیر برگزار شد.

Thumbnail

امام جمعه دیر در ششمین آیین بزرگداشت زنده یاد خلیل عمرانی با بیان اینکه انسان ها سه دسته اند، اظهار داشت: برخی مسئولیت گریز و مسئولیت ستیز هستند اما عده ای در قبال مسائل جامعه احساس مسئولیت می کنند.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی افزود: دو ویژگی  حس مسئولیت پذیری و بصیرت در سراسر عمر زنده یاد خلیل عمرانی برجسته است.

وی اشعار زنده یاد خلیل عمرانی را جهت دار و هدفمند خواند و افزود: ایشان از تبار کمیت ها و دعبل خزاعی هاست.

امام جمعه بندر دیر ابراز کرد: در طول تاریخ نقش شاعران متعهد کمتر از شمشیر بران در مقابل دشمن نبوده است و ما می بینیم گاهی اوقات یک بیت شعر دشمن را زمین گیر کرده است.

Thumbnail

وی با بیان اینکه در دفاع از ارزش ها یک بیت شعر نقش چندین سخنرانی را ایفا می کند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره نسبت به هنر و هنرمندان بویژه هنر شعر و شاعری توجه ویژه دارند و هرساله شاعران را به حضور می پذیرد و آنها را تجلیل می کند.

حسینی یاد آور شد: یک شاعر انقلابی  می تواند در حوادث روز به جامعه ما خط بدهد و در جریان تحریم های ظالمانه دشمن ، مردم را به ایستادگی دعوت کند که زنده یاد خلیل عمرانی این چنین بود.

وی با بیان اینکه انسان بی بصیرت در زمین دشمن بازی می کند، گفت: گاهی اوقات انسان مسئولیت پذیر است اما بدلیل آشنا نبودن به مسیر به بیراهه می رود.

امام جمعه بندر دیر تأکید کرد: زنده یاد خلیل عمرانی در دوران حیات خود در عرصه های مختلف و حوادث گوناگون جامعه انقلابی  بود و انقلابی ماند و هیچ حادثه و مسئله ای وی را از انقلاب و ولایت جدا نکرد چون بصیرت داشت و در خط ولایت بود.

وی اظهار کرد: این شاعر بزرگ نه تنها خود شعر می گوید بلکه هنگامی که احساس می کند باید برای آینده انقلاب شاعرانی متعد تربیت شوند، شاگردانی تربیت می کند که امروز جزء شاعران برجسته کشور هستند.

Thumbnail

جانشین سازمان بسیج هنرمندان کشور در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه زنده یاد استاد خلیل عمرانی انسانی فوق العاده ساختار مدار و برنامه محور بود، اظهار داشت: شاگرد پروری و اهمیت دادن به تربیت نسل جدید شاعر متعهد انقلابی و شبکه سازی دو ویژگی بارز زنده یاد استاد خلیل عمرانی بود.

جواد جمیری افزود: سازمان بسیج هنرمندان کشور در  راستای تربیت نسل شاعر جوان انقلابی با  ارتباط گیری و شبکه گیری که مد نظر زنده یاد عمرانی بود در انجمن شعر بسیج هنرمندان تمام استان ها بدنبال شناسایی جوانان علاقه مند به فعالیت در حوزه تخصصی شعر است.

وی ادامه داد: از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی، جشنواره های درون شبکه ای و محافل شعری و سایر برنامه ها بدنبال این هستیم که در سال های آینده بازهم نسل جدید شاعر انقلابی داشته باشیم.

Thumbnail

مسئول انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: استاد عمرانی از چهره های نام آور و شاخص ادبیات انقلاب بود که امروز هم  آثار وی میراث ارزشمندی است که می تواند راه را برای شاعران جوان نشان دهد.

رضا اسماعیلی افزود: این شاعر آیینی دغدغه احیای کرامت های انسانی و تحقق جامعه توحیدی را داشت.

 مبین اردستانی از شاگردان زنده یاد خلیل عمرانی به خبرنگار فارس گفت: استاد عمرانی به معنای حقیقی کلمه نمونه بارز یک انسان، معلم و شاعر بسیار ساده زیست بودند و با اینکه مسئولیت های جدی در عرصه های فرهنگ داشتند اما نسبت به استفاده درست از بیت المال و سرمایه های فرهنگی کشور  در جهت پرورش شاعران خوب و اهل فرهنگی که برای آینده این سرزمین  مؤثر باشند اهتمام جدی داشتند .

Thumbnail

وی خاطرنشان کرد: ایشان نه تنها  خودشان آثار ارزشمندی برای خاندان عصمت و طهارت دارند بلکه شاگردانی هم پرورش داده اند که آنها نیز در این زمینه به جد و پر تپش خلق اثر می کنند و برکات اندیشه معلمی زنده یاد عمرانی  همچنان مشهود است.

اردستانی یاد آور شد: یکی از مشخصات بارز شعر انقلاب پرداختن به اشعار آیینی است تا آنجا که پیش از این نه از لحاظ کثرت و نه گستردگی در هیچ دوره ای به شعرهای با موضوع خاندان عصمت و طهارت بر نمی خوریم.

وی عنوان کرد: اشعاری که در این دوره سروده می شوند با حال و هوای عاشورا و کربلا گره خورده و تا امروز  ادامه دارد و این از اثرات پر خیر و برکت انقلاب اسلامی است.

Thumbnail

علی هوشمند از شاعران استان بوشهر گفت: شعرهای خلیل و خلیل عمرانی ها داشته های ماست و باید قدر آنها را بدانیم.

وی افزود: متأسفانه  ما چه در زمان حیات استاد عمرانی و چه الان که در میان ما نیست کم لطفی کرده ایم و آن طور که باید توجهی نشده است.

هوشمند بیان کرد: حداقل کاری که می توانیم در حق این بزرگان انجام دهیم نامگذاری خیابان یا مکانی آموزشی یا فرهنگی به نام آنان است.

 مسئول کانون بسیج هنرمندان شهرستان دیر گفت: امثال استاد خلیل عمرانی ها افتخار ما هستند و باید یاد و نام آنها در جامعه زنده نگه داشته شود.

 محمد حسن زاده اظهار کرد: فرهنگی اجتماعی سپاه دیر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری، شهرداری، آموزش و پرورش ، شبکه بهداشت و درمان و اداره گاز شهرستان دیر در برگزاری ششمین بزرگداشت زنده یاد عمرانی با ما همکاری داشتند.

Thumbnail

بر اساس این گزارش، رضا اسماعیلی، مبین اردستانی،علی هوشمند، حیدر منصوری،مصطفی فخرایی و احمدی فرد در این آیین بزرگداشت شعرخوانی کردند.

منبع: فارس