نشست «آینده‌نگاری بومی» در بوشهر برگزار شد + تصاویر
سیرنگ: نشست «آینده‌نگاری در داستان‌نویسی، تجسمی و معماری» با حضور علاقمندان به فرهنگ و هنر در بوشهر برگزار شد.
كدخبر: id-5935
تاريخ: 2018-12-15 09:27:18

در ابتدای این نشست مسئول انجمن هنرهای تجسمی بوشهر اظهار داشت: جایگاه مطالعات و مسائل تئوریک پیرامون هنرهای تجسمی از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که این مهم می‌تواند به عنوان یک راهنما و الگو در کنار تکنیک قرار گیرد.

به گزارش «سیرنگ»، امرالله اسماعیلی افزود: گونه گونی تولیدات هنری در عصر حاضر چنان زیاد است که اگر این مطالعه وجود نداشته باشد حتی معنی اثر هنری که در دوره مدرن وجود داشته تغییر پیدا می‌کند و امروزه این درآمیختگی و قرابت بینا رشته‌ای در عرصه هنرهای تجسمی معاصر باعث شده است معیارهایی نظیر فردیت، هویت و بوم گرایی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

استاد دانشگاه خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: بعد از رواج نوعی اکسپرسیونیسم انتزاعی دهه هفتاد تا اواسط دهه هشتاد در ایران اقبال غالب هنرمندان به هنر معاصر باعث ارجاع به گذشته غنی فرهنگی و تصویری شد و اگرچه رواج استفاده از فرهنگ تصویری گذشته به دوره جنبش مدرن ایران یعنی مکتب سقاخانه بازمی‌گردد اما مؤلفه‌های عصر حاضر با توجه به پیچیدگی‌های خاص خود ناشی از جهانی‌شدن و تکنولوژی و بومی‌گرایی نیازمند مطالعه و مداقه افزون دارد و بدین ترتیب شناخت این مسیر وجهت راه را برای خلق آثاری جدید باز می‌کند.

 وی یادآور شد: برگزاری این نشست را ضروری می‌دانستیم و طرف انجمن هنرهای تجسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری اهالی فرهنگ و هنر این نشست برگزار شود.

در ادامه نشست «آینده‌نگاری بومی در بوشهر» موسا درویشی اظهار داشت: بوم و اقلیم منشأ هویتی ساکنان یک شهر یا مردمان یک کشور را نه فقط مستلزم حضور در یکجا و بومی خوانده شدن است بلکه توجه به اصل زمان و درک واقعی این ویژگی در روند زندگی را مهم‌ترین پایه‌ی دریافت حس و حرکت در کنش‌های بومی قلمداد می‌شود.

این کارشناس سینما افزود: با ترسیم طرح‌واره‌ای از انسان بومی و انواع رویکردهای آن دقت در اصل تغییر موضوعی مهم در حرکت انسان بومی است و آینده‌پژوهی با آینده‌نگری و آینده‌نگاری تفاوت دارد.

درویشی گفت: در این جلسه که بنای بررسی ادبیات داستانی، تصویرگری و معماری بر اساس آینده‌نگاری بومی گذاشته شده بود، علاقمندان به فرهنگ و هنر با شناخت داستان‌های بومی به کارکرد و چگونگی آینده‌نگاری در روند داستان‌نویسی آشنا می‌شوند.

این نویسنده دیری با برشمردن ویژگی‌های نویسندگان بومی چون چوبک، صفدری، روانی پور و بردستانی خاطرنشان کرد: آفرینش متون تازه و خلاقانه در این عرصه به وسیله آینده‌نگاری امری ضروری و امکانی مناسب در فضای غیرقطعی رخدادهای آینده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای توسعه نگرش‌ها در هنرهای تجسمی و رویکردهای خلاقانه که بتواند مسیر تازه و تأثیرگذاری در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی بگشاید باید به معماری نیز پرداخته شود، گفت: نوسازی و حرکت معماری بومی در بهره‌گیری از الگوهای سنتی و کاربردی و پافشاری بر این رویه را نوعی دور ماندن از صورت و سیمای بومی در حال حاضر دانست که باعث می شود عناصر کاربردی معماری متناسب با ضرباهنگ زندگی انسان بومی در جنوب به دست فراموشی سپرده شود.

درویشی تأکید کرد: آینده‌نگاری در این معماری می‌تواند به چندین امکان رخداد که بازتاب روح سازه و ساختمان در شرایط آب و هوایی ویژه است را محقق سازد و از این رو می‌بایست با حساسیتی بیشتر کارگران و مواد و نوع معماری خانه‌های جنوبی را با رویکرد آینده نگارانه به صحنه ظهور آورد.

وی در پایان مطالبی در خصوص ساحت هنر تصویرگری به آثار ویلیام بلیک، موریس سنداک و سارا فانلی بیان کرد و تصویرگری کتاب‌هایی این کتاب‌ها را بررسی و درباره رویه آینده‌نگاری در جهت خلق خیال‌های حتمی ضروری دانست.

رونمایی از رمان «برهوت سفید» اثر منوچهر بایندری و مجموعه آثار خوشنویسی «قلمرو» اثر محمود نادری از دیگر بخش‌های نشست «آینده‌نگاری در داستان‌نویسی، تجسمی و معماری» بود.

مهدی بهرامی از مدعوین برنامه در خصوص رمان «برهوت سفید» در این نشست اظهار داشت: برهوت سفید داستان یکی از ساکنان کره خاکی است قهرمانی بدون نام که می‌توانست نام هرکدام از ما به جای قهرمان قرار گیرد. انسانی بسیار عادی با افتخارات کم که برای رسیدن به ذره‌ای آزادانه زیستن و به دست آوردن اندکی زندگی عادلانه تلاشی نافرجام دارد. رمان سرگذشت رو به تباهی انسانی است که همه عمر شکست‌خورده است. فردی که تا سال‌های آخر عمر نتوانسته اندک جایی یا دلی را به تملک خود در بیاورد و این نداری از او آدمی درویش‌مسلک بی‌ادعا و قانع بار می‌آورد. قهرمان داستان ما سختی‌ها را به امیدی فردایی بهتر تاب میاورد. سال‌های کارمندی‌اش با محافظه‌کاری‌ها سرخوردگی‌ها و بدون هیچ خلاقیت و اتفاق خاصی طی می‌شود. بعد از بازنشستگی روزهای خوب و زیبا آغاز می‌شود...

وی یادآور شد: کتاب ساده و سلیس نوشته شده است نویسنده در «برهوت سفید» بدون هیچ غروری مثل سرنوشت قهرمان روایتی زیبا را به تصویر می‌کشد. در این کتاب کلی نام‌ها کتاب‌ها و نویسندگانی که ما دوستداران کتاب دوست می‌داریم مرور می‌شود. چینش فصل‌ها و ماجراها طوری است که مخاطب را تا انتها به دنبال خود می‌کشد و حس تعلیق و انتظار تا پایان داستان فروکش نمی‌کند. ضمن این‌که پایان‌بندی داستان نیز کاملاً طبیعی و قانع کننده است.

کتاب گزیده آثار خوشنویسی محمود نادری با نام «قلمرو» شامل مجموعه قطعات نستعلیق است که در قالب چلیپا، سیاه‌مشق و قطعه به تحریر در آمده است و با مقدمه علی شیرازی استاد ارشد انجمن خوشنویسان ایران به زیور طبع آراسته شده است.

در این مجموعه قطعات نستعلیق به شیوه خاص این هنرمند با تذهیب زیبا و در قالب یک آلبوم به دوستداران این هنر عرضه شده است.

یادآوری می‌شود محمود نادری متولد 1360 عضو رسمی انجمن خوشنویسان ایران، عضو افتخاری انجمن هنرهای تجسمی ایران، مدرس انجمن خوشنویسان ایران است. برگزاری بیش از 10 نمایشگاه انفرادی و شرکت در بیش از 20 نمایشگاه جمعی در تهران، اصفهان، مشهد، بوشهر و... به همراه اجرای برنامه آموزشی خوشنویسی در صداوسیمای مرکز بوشهر، تألیف و چاپ مجموعه آموزشی خط تحریری، چاپ گزیده آثار خوشنویسی به صورت چاپ نفیس و برگزاری چندین کارگاه آموزشی خوشنویسی و نقاشی‌خط در کارنامه هنری این هنرمند دیده می‌شود.

 شعرخوانی شاعران استان بوشهر از دیگر بخش‌های «آینده‌نگاری در داستان‌نویسی، تجسمی و معماری» بود. غلامرضا ابراهیمی، مرتضی زندپور، عبدالحسین فلاحی، محمد ابراهیمی و عبدی پور به خوانش اشعار خود پرداختند.

اجرای موسیقی اسماعیل عاشوری و شعبده بازی امرالله و مهدی باقرزاده پایان بخش این نشست بود.

گزارش: مسعود عرب زاده

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail