۳۵۰۰ کتابخانه با ۲.۵ میلیون عضو در کشور فعالیت دارد
سیرنگ: معاون برنامه ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: دو هزار و ۵۰۰ کتابخانه عمومی و هزار کتابخانه مشارکتی و مستقل در سطح ملی فعال هستند.
كدخبر: id-5912
تاريخ: 2018-11-29 09:13:19

امین متولیان در نشست بررسی مسائل مناطق اولویت دار اجتماعی در شهرستان گناوه اظهار داشت: چند سال است که مسائل آسیب های اجتماعی به عنوان یکی از راهبردهای کلان حاکمیتی مورد نظر نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

به گزارش «سیرنگ»، وی افزود: شخص رهبر معظم انقلاب با صرف وقت و دقت و پیگیری  مستمری که دارند نسبت به مدیریت این حوزه وارد شده و پیگیری می کنند و دولت و دستگاه های حاکمیتی و گروهای مردمی با برنامه های راهبردی تدوین شده وارد این حوزه شده اند که اثراتی نیز داشته است.

متولیان گفت: اگر چه تا افق مطلوب و آنچه زیبنده جامعه اسلامی است هنوز فاصله است ولی امید است با همت مضاعف این فاصله کاهش یابد.

وی گفت: بیش از یک سال است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اجتماعی که بخشی از سیاست های فرهنگی و اجتماعی  شورای اجتماعی کشور را در این حوزه بررسی می کند شکل گرفته است.

عضویت ۲.۵ میلیون نفر در کتابخانه‌ها

وی بیان کرد: از آنجا که نگاه ما به کتابخانه صرفا یک مرکز اطلاع رسانی و ارائه امانت نیست بلکه یک مرکز ارائه خدمات فرهنگی هنری و اجتماعی است و ما می توانیم در بهبود وضعیت اجتماعی نقش آفرینی داشته باشیم نهاد کتابخانه های عمومی کشور وارد این حوزه شد و به عنوان یکی از دستگاه ها و نهاد های پیشرو در این زمینه حسب مسئولیتی که داشت  به ایفای نقش می پردازد.

وی اضافه کرد: نهاد کتابخانه های عمومی  به عنوان بزرگترین شبکه های فرهنگی کشور در حال حاضر در روستاها و شهرها حدود ۲۵۰۰ نقطه کتابخانه عمومی دارد که این کتابخانه ها توسط  این نهاد اداره می شوند.

وی افزود: نزدیک به یک هزار  کتابخانه نیز به صورت مشارکتی و مستقل در سطح ملی فعال هستند و نزدیک به دو میلیون ۵۰۰ هزار نفر عضو کتابخانه ها هستند که هم خدمات اطلاع رسانی و امانت و کتاب و هم خدمات فرهنگی در سطح کتابخانه ها دریافت می کنند.

فعالیت ۶۰۰۰ کتاب‌دار

متولیان گفت: این ظرفیت یک ظرفیت بی بدیل است که می تواند به عنوان یک بستر خدمت رسان در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی خدمتات فرهنگی و اجتماعی ارائه کند.

وی تصریح کرد: امروز حدود شش هزار کتابدار در سطح کشور علاوه بر خدمات سنتی کتابداری و کتابخانه داری خدمات فرهنگی و اجتماعی در حوزه های مختلف اراده می کنند.

معاون برنامه ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: این هفتمین سفر به شهرستان های اولویت دار که توسط مراجع ذی صلاح به عنوان مراکز که باید از نظر اجتماعی در اولویت قرار گیرند است.

وی بیان کرد: در این برنامه‌ها ضمن شناسایی آسیب های جدی اجتماعی و اقشار آسیب پذیر و آسیب دیده سعی می شود که بتوانیم از ظرفیت کتابخانه های عمومی در کنار سایر ظرفیت های فرهنگی اجتماعی استفاده کنیم و در راستای ارتقای سلامت اجتماعی و آنچه امروز سواد اجتماعی گفته می شود و مردم باید در حوزه مسائل اجتماعی بدانند که بیشتر جنبه فرهنگ سازی و پیشگیرانه دارد در آن حوزه فعال شویم.

نوسازی کتابخانه‌ها

متولیان گفت: برای رسیدن به  این هدف لازم است که در وهله اول  زیرساخت های سخت افزاری نوسازی و بهسازی رابهبود ببخشیم که یکی از این زیرساخت ها که می تواند محلی برای پذیرش اقشار مختلف مردم و کسانی که دغدغه مند هستند و محدودیت مکانی و امکاناتی دارند کتابخانه ها است.

وی گفت: در وهله اول کتابخانه ها را نوسازی و زیرسازی می کنیم و اگر فضا و امکانات فراهم نیست از مکانیزم های جایگزین مانند کتابخانه های سیار خدمات را ارائه می کنیم.

معاون برنامه ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور اضافه کرد: در مرحله دوم به مسائل آموزشی و فرهنگی و نرم افزاری می رسیم و با ارائه کتاب هایی با اولویت مسائل اجتماعی در رده روانشناسی ، مدیریت آسیب های اجتماعی، برگزاری برنامه های فرهنگی ،جشن ها که ناظر بر توسعه روحیه نشاط اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی است می پردازیم و نهایتا کتابخانه را به عنوان یک مدیریت اجتماعی تبدیل کرده و در آن برنامه هایی مانند برنامه مشاوره تدارک می‌بینیم.

منبع: مهر