نشان اصالت یونسکو برای ۲ اثر صنایع دستی استان بوشهر
سیرنگ: سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: دو اثر در رشته خوس‌دوزی و رندبافی موفق به کسب مهر اصالت صنایع دستی یونسکو شدند.
كدخبر: id-5870
تاريخ: 2018-11-12 07:42:41

ارغوان مهدی‌زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان بوشهر در تولید و خلق آثار صنایع دستی از ظرفیت بالایی برخوردار است اظهار داشت: حصیربافی، چرم‌دوزی، ریسندگی، بافندگی، سفال، صدف دریایی، عبابافی، گلیم و گبه‌بافی از جمله تولیدات صنایع دستی استان بوشهر است.

به گزارش «سیرنگ»، وی از صادرات محصولات صنایع دستی استان خبر داد و بیان کرد: صنایع دستی استان بوشهر به سبب داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد خریداران خاصی در داخل و خارج  از کشور دارد و بخش عمده‌ای از این محصولات صادر می‌شود.

مهدی‌زاده با اشاره به برگزاری مراسم داوری شورای جهانی صنایع دستی WCC  خاطرنشان کرد: این مراسم به منظور ارزیابی آثار هنری و محصولات با کیفیت و مرغوب صنایع دستی هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و در این مراسم آثاری که مبین هویت فرهنگی و ملی کشورها و دارای خلاقیت در طرح، روش تولید و استفاده از مواد اولیه طبیعی در خلق اثر باشند، موفق به دریافت گواهینامه جهانی می‌شوند.

 سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از دریافت نشان مهر اصالت یونسکو دو اثر صنایع دستی استان بوشهر خبرداد و افزود: پس از اعلام نتایج داوری شورای جهانی صنایع دستی، دو هنرمند از استان بوشهر لطیفه عبدالهی دررشته خوس‌دوزی و جان‌افروز کاویانی در رشته رندبافی موفق به کسب مهر اصالت صنایع دستی یونسکو شدند.

وی افزود: طبق این اعلام 50 اثر از ایران موفق به دریافت مهر اصالت صنایع دستی شدند که از این تعداد دو اثر متعلق به بانوان هنرمند استان بوشهر است.

مهدی‌زاده ضمن تبریک به این دو بانوی هنرمند به ویژگی‌های این دو اثر اشاره و تصریح کرد : این آثار ریشه در فرهنگ و قومیت در منطقه دارد و اصالت یک سرزمین در آن نقش و نگار بسته است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان اینکه  خاستگاه رشته صنایع دستی خوس دوزی در شهرستان کنگان و عسلویه است  افزود: رند بافی نیز یکی از شاخه‌های بافته‌های داری در استان بوشهر است که با توجه به حضور اقوام قشقایی در مناطق مختلف بوشهر بافته می‌شود و روح و اصالت این قوم با پیوند مردم جنوب در این اثر هویداست.

مهدی‌زاده با بیان اینکه این افتخار برای نخستین بار امسال نصیب مردم استان بوشهر شده است گفت: دو بانوی هم استانی در رشته صنایع دستی ، استان بوشهر را در جهان به گونه‌ایی دیگر معرفی کرده‌اند ‌و این آثار در شورای جهانی صنایع دستی به نام استان بوشهر ثبت شده است.

منبع: تسنیم