برگزاری برنامه‌های متنوع هفته کتاب در شهرستان دیلم
سیرنگ: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دیلم گفت: در هفته کتاب و کتابخوانی برنامه های مختلفی در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی در شهرستان دیلم برگزار خواهد شد.
كدخبر: id-5849
تاريخ: 2018-11-03 08:22:24

زهره محنایی اظهار داشت: به مناسبت فرارسیدن بیست و ششمین  دوره بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی برنامه های مختلفی در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی در شهرستان دیلم  برگزار خواهد شد.

به گزارش «سیرنگ»، وی افزود: بیست و چهارم آبان ماه هر سال به مناسب درگذشت علامه طباطبایی مطابق تقویم رسمی کشور، روز گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

محنایی با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه های هفته کتاب افزود: هفته کتابخوانی فرصت مناسبی برای پیشرفت وضعیت فرهنگی خانواده ها، تقویت روحیه علمی و دینی فرزندان این مرز و بوم، باز شدن افق دید آینده سازان برای مشاهده شگفتی های جهان و صعود به قله های بلند آوازه  کمال و ارزش های والای انسانی است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دیلم دستگاه‌های فرهنگی را به عنوان پایه گذاران اصلی فرهنگ کتابخوانی در جامعه دانست و خاطر نشان کرد: با اجرای طرح برنامه های هدفمند و محتوا محور نوجوانان و جوانان می توان از گشت و گذارهای بیهوده در دنیای مجازی آنهارا به سمت حوزه ارزشمند کتاب و کتابخوانی سوق داد و این میتواند تاثیر بسزایی در جهت ترویج کتاب وکتابخوانی در جامعه داشته باشد.

یادآور می‌شود مراسم شب شعر،  نواختن زنگ کتاب در مدارس، نشست با امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی، اهداء کتاب به مدارس و مهدکودک ها و ادارات فرهنگی، برگزاری مسابقه انشاء نویسی باموضوع کتاب در مدارس، برگزاری کارگاه قصه گویی ویژه کودکان در مهدکودکها، نشست با باشگاههای کتابخوانی از ویژه برنامه های مهم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دیلم در بیست وششمین دوره هفته کتاب وکتابخوانی است.

گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه

زهره محنایی عصر چهارشنبه در نشست با رئیس کتابخانه عمومی این شهر گفت: فرهنگ، هویت یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه است.

وی افزود: ترویج فرهنگ کتابخوانی باعث افزایش سطح اطلاعات مردم خواهد شد و تاثیر به سزایی در تصمیم گیری‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سایر بخش‌های زندگی آن‌ها خواهد داشت و به پیشرفت کشور در عرصه‌های علمی، هنری و فرهنگی کمک خواهد کرد.

وی افزود: درگیر کردن خانواده‌ها با موضوع کتابخوانی مانند هر روش تربیتی دیگر مهم است و چنانچه کتابخوانی از خانواده آغاز شود می‌تواند اثر ماندگار و مطلوبی داشته باشد.

 محنایی ، ضمن  بیان اهمیت ترویج  فرهنگ کتابخوانی بیان کرد: میتوان با انجام کارهایی مانند ایجاد فضاهای مطلوب و بانشاط برای مطالعه، در دسترس قرار دادن کتابهای جیبی و الکترونیکی در وسائل نقلیه شهری و بین شهری، ایجاد کتابخانه های سیار در پارک ها و میادین عمومی به این امر کمک بسیاری کرد.

ترویج کتابخوانی

رئیس کتابخانه عمومی شهرستان دیلم در این نشست به مجموعه اقدامات و فعالیتهای انجام شده درامر کتابخوانی در شهرستان اشاره کرد و افزود: ارتقای سطح آگاهی جامعه در گرو ترویج کتابخوانی در جامعه است.

مجتبی خدری گفت: توجه به کتابخانه های عمومی و کتابخوانی در ارتقای سطح آگاهی جامعه اثر مستقیم دارد و با وجود فضای مجازی و فناوری جدید، نیاز است نهادهای فرهنگی در کنار یکدیگر بیش از پیش تلاش کنند تا جایگاه اصلی و ویژه کتاب در جامعه حفظ شود چرا که افزایش میزان مطالعه و کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه باعث ارتقای  جایگاه آن خواهد شد.

منبع: مهر