۱۹ آئین سوگواری بوشهری‌ها در فهرست آثار ملی معنوی ثبت شد
سیرنگ: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: از ۵۲ اثر ناملموس و معنوی ثبت شده استان بوشهر در فهرست آثار ملی معنوی ۱۹ اثر آن مربوط آئین‌های سوگواری ماه محرم است.
كدخبر: id-5785
تاريخ: 2018-09-23 08:32:44

ناصر امیرزاده آئین‌های عزاداری در  جای جای استان بوشهر را از جذابیت‌های این استان دانست و اظهار داشت: آئین‌ها و سوگواری‌های مردم استان بوشهر به ویژه در ایام شهادت ائمه اطهار(ع) مورد توجه همه مردم ایران و حتی جهان قرار دارد که این مراسم در ماه محرم به ویژه در ایام تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی به شور می‌رسد.

به گزارش «سیرنگ»، وی از برگزاری ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) در نقاط مختلف استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: آئین‌های عزاداری سنتی از جمله سینه‌زنی، سنج، دمام، زنخیرزنی و تعزیه‌خوانی از جمله مراسم سوگواری مردم استان بوشهر در ماه محرم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از مسافرت گردشگران در ماه محرم به بوشهر خبر داد و تصریح کرد:  همزمان با دهه نخست ماه محرم  بسیاری از گردشگران از مناطق مختلف کشور برای آشنایی و شرکت در آئین‌های عزاداری سنتی بوشهری‌ها به این استان سفر می‌کنند.

امیرزاده افزود: بسیاری از عزاداران حسینی در این ایام برای شرکت در عزاداری‌های پر شور و شنیدن نوحه دلنشین بوشهری به این شهر سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه آئین‌های ماه محرم در بوشهر به لحاظ آئینی، نمایشی و موسیقیایی برجسته است گفت: علاوه بر این مراسم سوگواری بوشهری‌ها به لحاظ شکل و محتوا یکی از غنی‌ترین آئین‌های مذهبی در کشور به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به ترتیب اجرای مراسم سوگواری در بوشهر خاطرنشان کرد: آئین‌ سنج و دمام  از برنامه‌های آغازین مراسم عزاداری بوشهری‌ها است که این مراسم با تاسی از فرهنگ سنتی ساحل‌نشینان بوشهری تلفیقی از روایت‌گری صیادان و نخلداران این منطقه را به‌صورت تصویر و نوا در چشم و گوش همگان ماندگار می‌کند.

امیرزاده با بیان اینکه در تمام نقاط استان بوشهر همراه با دسته‌های سینه‌زنی و هنگام تعزیه‌گردانی، سنج و دمام نواخته می‌شود گفت: سنج و دمام نه تنها در مراسم عزاداری محرم بلکه در بسیاری آئین‌های سوگواری در مناطق مختلف کشور مبین حضور بوشهری‌ها در آنجاست.

وی پامنبری ذکرخوانی در رثای حضرت اباعبدالله(ع) و سینه‌زنی سنتی را از دیگر برنامه‌های بوشهری‌ها در مراسم سوگواری ماه محرم و صفر دانست و افزود: سینه‌زنی سنتی بوشهری‌‌ها نگین درخشان عرض ارادت بوشهری‌ها به سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و ائمه اطهار(ع) است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر آئین‌ صبحدم، تعزیه‌خوانی، هیا مظلوم و شام غریبان را از دیگر برنامه‌های سوگواران حسینی دانست و گفت: در استان بوشهر 53 اثر معنوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

امیرزاده با بیان اینکه 19 آئین‌ عزاداری بوشهری‌ها در ماه محرم در فهرست آثار ملی معنوی ثبت ملی شده است تصریح کرد: سینه‌زنی، نوحه‌خوانی، سنج و دمام‌زنی، پامنبری و هیامظلوم، تعزیه، گرده بخشو، شبیه‌گردانی عاشورا  از جمله آئین‌های محرم در بوشهر است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع: تسنیم