آیین‌نامه موسیقی در استان بازنگری می‌شود
سیرنگ: وقتی نام بوشهر مطرح می‌شود، پسوند آن، نام موسیقی و افسانه خود را به رخ می‌کشد چراکه مردمان این دیار از دیرباز به فرهنگ و هنر نگاه ویژه‌ای داشته و دارند.
كدخبر: id-5767
تاريخ: 2018-09-11 10:06:16

به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامداد جنوب - الهام بهروزی: وقتی نام بوشهر مطرح می‌شود، پسوند آن، نام موسیقی و افسانه خود را به رخ می‌کشد؛ چراکه مردمان این دیار از دیرباز به فرهنگ و هنر نگاه ویژه‌ای داشته و دارند و از این‌رو، در این سالیان چهره‌های بزرگ ادبی و هنری شاخصی را به کشور معرفی کرده است اما با وجود این‌که این بندر کهن از سیمایی فرهنگی برخوردار است ولی شوربختانه در سال‌های اخیر آن‌گونه که باید هنر این خطه از نظر مالی حال و روز خوبی ندارد؛ هرچند این مشکل مختص بوشهر نیست و درد مشترک بیشتر استان‌هاست. مساله‌ای که انتظار می‌رود دولتمردان و سیاستگذاران به‌صورت ویژه برای آن وقت بگذارند؛ چراکه سلامت و فرهنگ جامعه تحت شعاع همین کمبود بودجه‌ها آسیب‌ دیده است و باید پذیرفت که با سهم نیم‌درصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه کل کشور نمی‌توان کاری کرد!!! حال شما فرض کنید این بودجه اندک باید میان همه استان‌ها تقسیم شود. بدیهی است که نمی‌توان با این اعتبارات ناچیز حال نزار فرهنگ و هنر را خوب کرد.

همان‌گونه که اطلاع دارید استان بوشهر به‌دلیل استقرار صنایع کوچک و بزرگ نفت و گاز به‌عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می‌شود که بسیاری از این صنایع در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود گام‌های استواری را در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی استان برمی‌داشتند و سهم بسزایی را در حمایت از فرهنگ و هنر جنوب ایفا می‌کردند ولی شوربختانه حمایت‌های مالی این صنایع در چند ماه اخیر در راستای تغییر سیاست‌های وزارت نفت برداشته شده که این تصمیم خواه ناخواه در رشد و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان تاثیر معکوس خواهد گذاشت. با این اوصاف، باید بپذیریم که فرهنگ و هنر در سال جاری با شرایط سخت‌تری مواجه خواهد بود. با وجود این، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در چند سال اخیر تلاش کرده در برخی از حوزه‌ها با تمرکز بر فرهنگ و ادبیات بومی فعالیت‌های خود را پیش ببرد. هرچند نمی‌توان گفت که بدون نقص ظاهر شده اما باید اعتراف کرد که در برخی از حوزه‌ها که دغدغه جامعه امروز است، خوب ورود کرد و توانست جایگاه خوبی را در کشور از آن خود کند. 
 
برای مثال، حال و روز موسیقی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید خوب شد که این مهم با نگاه ویژه حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوشهر مسیر روبه‌رشدی پیدا کرد البته در این میان با همه نقدی که بر مصطفی سالاری، استاندار سابق استان در حوزه تخصیص اعتبار به فرهنگ و هنر و پروژه‌های هنری وارد است اما نمی‌توان نگاه روشن وی را به مقوله موسیقی نادیده انگاشت. با همه اینها موسیقی مسیر خود را یافت؛ تعداد موسسات کنسرت‌گزار از یک موسسه به چهار موسسه ارتقا پیدا کرد، تعداد اجراهای صحنه‌ای افزایش یافت؛ به‌گونه‌ای که در سال گذشته به مرز 400 اجرا در سال رسید که همه این اتفاقات را می‌توان به فال نیک گرفت برای عرصه موسیقی استان اما در این میان یک‌سری آسیب‌ها و آفت‌هایی وارد موسیقی شده که می‌طلبد انجمن موسیقی استان به‌عنوان متولی این هنر در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به توسعه این هنر و به حاشیه نرفتن و کوتاه شدن دست افراد سودجو از آن، آیین‌نامه‌ای جدید تدوین و اجرائی کند تا بتوان این هنر را در سلامت به سرانجام مقصود رساند و از این رهگذر نشاط و امید اجتماعی را در سطح جامعه بسط داد.
 
 همچنین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دو سه سال اخیر با تمرکز بر فعالیت‌های کتابخوانی با ارائه طرح‌های خلاقانه و نوآورانه موفق شد در سال 96 عنوان پایتخت کتاب ایران را از آن خود و با راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی تحولی را در حوزه دانش‌آموزی ایجاد کند. از سوی دیگر این اداره‌کل با حمایت همه‌جانبه از انجمن هنرهای نمایشی استان گام‌های استواری را در برگزاری جشنواره‌های معتبر تئاتری و اجراهای عمومی در سطح استان برداشت و زیرساخت‌های تئاتری را افزایش داد تا بتواند بستر مناسب را برای بالندگی هنرمندان تئاتر استان فراهم کند. 
 
فعالیت‌های قرآنی و همچنین مقوله مد و لباس ایرانی‌- اسلامی دیگر حوزه‌هایی بودند که در این مدت جزء اولویت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و در هر دو حوزه موفق شد رتبه برتر کشور را از آن خود کند. بدیهی است این موفیقت‌ها می‌تواند موید برنامه‌ریزی اصولی متولیان فرهنگی استان باشد که نتیجه بخش بوده است؛ البته در پاره‌ای از شاخه‌های هنری نظیر هنرهای تجسمی چندان پررنگ ظاهر نشد که ظاهرا در سال جاری برنامه‌های حمایتی خاصی برای تقویت و توسعه این هنر برنامه‌ریزی شده است که احداث نگارخانه در سراسر استان از جمله این برنامه‌هاست. 
 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت‌وگویی با بامداد جنوب وضعیت هنر را در استان تشریح کرد. حمیده ماحوزی در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که آیا در سال جاری شاهد تدوین آیین‌نامه موسیقی خواهیم بود، گفت: آیین‌نامه موسیقی در سال گذشته تدوین شده که برای ساماندهی حوزه موسیقی می‌تواند راهگشا باشد و ان‌شاءالله با همراهی انجمن جدید موسیقی استان و فعال شدن آن دوباره بازنگری و عملی خواهد شد.
 
وی در ادامه خبر از برگزاری جشنواره بین‌المللی موسیقی نواحی خلیج فارس در بوشهر داد و افزود: با توجه به غنای موسیقی بوشهر و وجود هنرمندان موفق و توانمند در این استان، این جشنواره پیش‌بینی شده که با همکاری انجمن موسیقی و موسسه فرهنگی-هنری دی بآذر  برگزار می‌شود. به‌طور قطع این جشنواره علاوه بر فراگیری نشاط اجتماعی و ایجاد شور و نشاط در میان هنرمندان، در شناساندن موسیقی خلیج فارس و هنرمندان این حوزه تاثیرگذار ظاهر خواهد شد و سبب می‌شود هنرمندان ما حرفه‌ای‌تر  به فعالیت‌های خود ادامه دهند.
 
ماحوزی درخصوص برنامه‌های حمایتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرهای نمایشی در استان تاکید کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر هنرهای نمایشی استان با تلاش‌های انجمن هنرهای نمایش استان و حمایت‌های این اداره‌کل جایگاه بسیار خوبی را در سطح کشور به‌دست آورده و توانسته چزء سه استان برتر نمایشی کشور مطرح شود. البته مشکل اصلی این هنر همان کمبود اعتبارات است که این مشکل در سال 97 با انعقاد تفاهمنامه وزیر فرهنگ و ارشاد با استاندار بوشهر امید می‌رود حل شود تا هنرمندان این استان  در همه زمینه‌ها  بتوانند فضای بهتری را تجربه و افتخارات بیشتری را کسب کنند. 
 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه کتابخوانی ادامه خواهد یافت، گفت: بله، فعالیت‌های کتابخوانی مانند نهالی است که  برای تنومند شدن و میوه دادن به مراقبت نیاز دارد. این اداره‌کل همواره در این حوزه بجد تلاش خواهد کرد و ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم بتوانیم در سال 97 حضور حداکثری شهرهای استان را در طرح پایتخت کتاب ایران شاهد باشیم؛ چراکه حضور کتاب در جامعه امروزی ضروری است و ما باید با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در جامعه ترویج دهیم. بدون‌شک جامعه کتابخوان، جامعه‌ای آرام و به‌دور از آسیب‌های اجتماعی است.
 
ماحوزی در ادامه با اشاره به این‌که البته همکاری شهرداری‌ها و شورا‌های شهر و روستا می‌تواند در عمومی شدن فعالیت‌های کتابخوانی تاثیر خوبی داشته باشد، در خصوص کمرنگ ظاهر شدن فعالیت‌های کتابخوانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در فصل تابستان تاکید کرد: فعالیت‌های ما در حوزه کتابخوانی کمرنگ نشده و این اداره‌کل همچنان در ترویج فرهنگ کتابخوانی فعال است ولی به‌دلیل گرمی هوا و مسافرت شهروندان بوشهری و همچنین کاهش ساعات اداری در تابستان معمولا کارها نمود خارجی کمتری دارد اما فعالیت‌های سازمانی و پیگیری امور در دستور کار قرار داشته که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به خرید کتاب، حمایت مالی از ایجاد کتابفروشی و کافه کتاب در استان، هماهنگی برای همکاری در فروش پاییزه کتاب، برنامه‌ریزی روسای ادارات ارشاد شهرستان‌ها و تاکید بر تدوین برنامه‌های پایتخت کتاب ایران و فعال شدن شهرهای استان برای حضور در این طرح و آموزش مربیان باشگاه‌های کتابخوانی اشاره کرد که ان‌شاءالله با بازگشایی مدارس و شروع فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی، برنامه‌های کتابخوانی ما قوت بیشتری به‌خود می‌گیرد.
 
وی در بخشی دیگر از سخنانش حوزه مد و لباس ایرانی-اسلامی را از اولویت‌های این اداره‌کل معرفی کرد و توضیح داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تشکیل کارگروه مد و لباس در استان فعالیت‌های خود را در این حوزه با هدف حمایت از کالای داخلی و ترویج لباس‌های بومی انجام می‌دهد و خوشبختانه در حوزه مد و لباس در سال 96 توانستیم مقام اول را در کشور کسب کنیم. در همین تابستان با همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان و صنف خیاطان دوره طراحی دوخت برگزار شد که بدون شک با فعال شدن این صنف، افزون اشتغال‌زایی در استان، در زمینه ترویج و بومی‌شدن لباس برنامه‌‌هایی اجرائی خواهد شد.  
 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه به راه‌اندازی رشته موسیقی در هنرستان هنرهای زیبای فاطمیه اشاره و بیان کرد: پیش از این در این هنرستان رشته‌های انیمیشن، نقاشی، تئاتر و گرافیک تدریس می‌شد که از سال گذشته رشته موسیقی به رشته‌های تخصصی آن افزوده شده و برای سال جاری در این رشته هنرجو می‌پذیرد که به‌طور قطع این اقدام در پرورش هنرجویان مستعد و علاقه‌مند تاثیر بسزایی خواهد داشت، چراکه وقتی هنر موسیقی از پایه به‌صورت رسمی آموزش داده شود با  ادامه تحصیلات آکادمیک می‌توان نوازنده‌ها و موسیقدان‌های موفق و موثری را به جامعه معرفی کرد.
 
ماحوزی همچنین در خصوص وضعیت هنرهای تجسمی در استان گفت: بوشهر خوشبختانه در هنرهای تجسمی از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است که متاسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل کمبود اعتبارات  حمایت خوبی از این حوزه نشده ولی با تلاش‌های این اداره‌کل  هم از طریق وزارتخانه و هم در تفاهمنامه سال 97 وزارت ارشاد با استانداری بوشهر هم بازار هنر و هم جشنواره برنامه‌ریزی شده که امیدوارم بتوانیم با اجرائی کردن این برنامه‌ها امید و رونق را در این رشته باارزش به‌وجود بیاوریم.
 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره ملی مشاعره رضوی در مهرماه در بوشهر یادآور شد: مرحله پایانی سیزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های تهران، فارس، همدان، اصفهان، زنجان، لرستان، کرمانشاه و بوشهر و با داوری سعید بیابانکی، رضا معتمد، علی هوشمند، رضا احمدی‌فرد، صدیقه مزارعی‌زاده و مرضیه معصومی برگزار می‌شود. در این جشنواره شرکت‌کنندگان در قالب گروه‌های هشت‌نفره به رقابت می‌پردازند و امسال خوشبختانه به تعداد برگزیدگان افزوده شده و نفرات اول و دوم هر گروه به دور پایانی جشنواره راه می‌یابند. در مجموع در این مرحله 57 نفر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند که از میان 380 نفر به‌صورت تلفنی به جشنواره راه یافته‌اند.