نمایش «اسم» در بوشهر تحلیل و بررسی شد
سیرنگ: جلسه تحلیل و پخش فیلم تئاتر «اسم» در فرهنگسرای بافت تاریخی بندر بوشهر برگزار شد.
كدخبر: id-5745
تاريخ: 2018-09-01 07:12:12

پنجمین جلسه تحلیل و پخش فیلم تئاتر در فرهنگسرای بافت واقع در عمارت دهدشتی با پخش تئاتر «اسم» نوشته ماتیو دولاپورت و الکساندر دولاپتولیر و کارگردانی لیلی رشیدی برگزار شد.

به گزارش «سیرنگ»، در این نشست پس از نمایش فیلم تئاتر به تحلیل اثر با حضور منتقد مدعو جناب آقای استاد فرید میرشکار پرداخته شد و بنا به شیوه مرسوم در جلسات تحلیل عمارت دهدشتی ابتدا هنرمندان حاضر در جلسه سؤالات و چراهای خود را مطرح کردند.

در ادامه فرید میرشکار منتقد این نشست با بیان اینکه اولین وظیفه کارگردان انتخاب صحیح متن است، گفت: کارگردان اثر با توجه به اولین تجربه در حوزه کارگردانی از این مسئله سربلند بیرون آمده است و متن اثری با ساختار ترکیبی است که نمی‌توان به راحتی ژانر یا سبک‌ متن رو تعیین کرد.

عضو شورای نظارت بر تئاتر استان بوشهر افزود: متن تعداد بسیاری از کشور نام می‌برد یا نمادی از آنها می‌آورد زیرا نمی‌خواهد متن را تنها در بستر فرانسه شروع و تمام کند و در محدوده اجرایی خاصی محبوس کند و بحث اصلی کج‌فهمی آدم‌ها از واژه‌ها است.

وی به آشفتگی دکور اشاره کرد و یادآور شد: این آشفتگی عمدی و بر اساس متن است و شلوغی آن دست و پای بازیگر را می‌بندد.

میرشکار خاطرنشان کرد: بازیگرها روی توانمندی خود بازی می‌کنند و کارگردان کمتر در هدایت و حرکت نقشی داشته است چون اندازه کارگردانی و تجربه کارگردانی کمتر از سایر بازیگرها است و حرکت زیاد بازیگرها و شلوغی دکور باعث از بین رفتن تمرکز تماشاگران می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: غیرقابل پیش‌بینی بودن واکنش بازیگران یکی از نقاط قوت این اجراست و به دلیل اینکه حسن معجونی از تمام توان خود در این اثر بهره نبرده گاه‌گاهی حرکات او قابل پیش‌بینی است و البته استفاده از هارمونی گفتار نیز از نقاط قوت کار عنوان شد.

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail