هنرمندان بوشهری خواستار حمایت مالی از فعالیت‌های هنری
سیرنگ: عدم حمایت مناسب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از گروه‌های هنری استان بوشهر باعث ایجاد نارضایتی شده است.
كدخبر: id-5739
تاريخ: 2018-08-31 06:00:34

به گزارش «سیرنگ» به نقل از مهر - نساء کروندی:  هنر همواره مروج آداب، رسوم، دغدغه ها و رویداد های روزانه مردم در هر جامعه بوده است و مردم نیز پیوند عمیقی با هنر و هنرمندان دارند.

هرچند که همه مردم و مسئولان به اهمیت هنر و فعالیت‌های هنری واقف هستند ولی آنگونه که شایسته هنرمندان است، به نیازهای آنان توجه نمی‌شود و گاها برخی کمبودها موجب می‌شود تا نیازهای هنرمندان تامین نشود.

با توجه به تاکیدات این دولت مبنی بر انجام فعالیت های مختلف برای ایجاد نشاط در جامعه؛ هنر می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب ایجاد نشاط در جامعه هنر است چرا که هنر از دیرباز با زندگی این مردم عجین شده است.

حمایت هنرمندان موجب می‌شود جامعه ای شادابتر و هنرمندانی خلاقتر داشته باشیم؛ چرا که بدون دغدغه های مالی تنها به خلق آثار فاخر می پردازند.

نگاه سلیقه ای و جناحی به هنر دست هنرمند را برای فعالیت قفل و آثار به سمت تبلیغاتی شدن خواهد رفت.

استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه هنری است که برای دستیابی به اهداف عالیه در هنر باید حمایت‌های مادی و معنوی لازم از هنرمندان استان صورت گیرد.

حمایت مالی از هنرمندان برای حضور در جشنواره‌های فرااستانی یکی از مهمترین مسائلی است که اهالی هنر از متولیان و به ویژه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انتظار دارند؛ موضوعی که اخیرا موجب انتقاد و گلایه برخی از اهالی هنر استان شده است.

ابراز نارضایتی از عدم حمایت ارشاد بوشهر

سرپرست گروه نمایشی «دریایی‌ها» که در جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی حضور دارد، در این خصوص اظهار داشت: ما در حالی به جشنواره اعزام شده‌ایم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به وظیفه ذاتی خود که اعزام هنرمندان به جشنواره‌ها است عمل نکرده است.

روح‌الله پورقصاب گفت: برای اعزام به این جشنواره به اداره ارشاد مراجعه کردیم و علیرغم موافقت معاون محترم فرهنگی ارشاد استان و کارشناس تئاتر اما متأسفانه مسئولین مالی این اداره کل حاضر نشدند کمک‌هزینه‌ای را برای اعزام این گروه نمایشی پرداخت کنند.

سرپرست این گروه نمایشی افزود: همه می‌دانند نمایش عروسکی هزینه‌های بسیاری دارد و ما بیش از هشت میلیون تومان برای ساخت عروسک و دکور نمایش هزینه شده و تاکنون دستمزد عروسک سازان نیز پرداخت نشده است و هزینه رفت و برگشت به تهران را به صورت شخصی پرداخت کرده‌ایم.

پورقصاب خاطرنشان کرد: بیش از ۱۵ نفر از هنرمندان تئاتر گناوه بیش از پنج ماه از وقت خود را برای ساخت این اثر نمایشی بدون هیچگونه چشمداشت مالی صرف کرده‌اند و سال گذشته نیز برای شرکت در جشنواره آیینی سنتی اداره کل ارشاد استان کمک هزینه‌ای به ما پرداخت نکرد.

Thumbnail

کمک ارشاد بوشهر بسیار ناچیز بود

صادق نیک پرست دستیار کارگردان نمایش دریایی‌ها نیز اظهار داشت: تئاتر ما خیابانی است، بلیط فروشی انجام نمی شود و برای انجام فعالیت نیازمند حمایت ارشاد هستیم.

وی افزود: علیرغم اینکه در جشنواره های ملی و بین المللی شرکت کرده ایم، تا کنون هیچ کمکی از ارشاد به گروه ما نشده است.

دستیار کارگردان تئاتر دریایی‌ها گفت: بالغ بر ۹ میلیون هزینه اعزام گروه به جشنواره بین المللی بوده که ارشاد تنها ۳۰۰ هزار تومان قصد داشت به گروه کمک کند.

وی عنوان کرد: تنها هزینه انتقال گروه از ترمینال تا محل اسکان بیش از ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

هنرمندان حمایت می‌شوند

کارشناس امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این خصوص گفت: این اداره کل تلاش دارد با حمایت از هنرمندان زمینه فعالیت هنرمندان را فراهم کنیم.

اردشیر محمودی‌فر عنوان کرد: بعد از مراجعه هنرمندان به اداره کل آثار در شورا بررسی و برای دریافت تسهیلات به امور مالی ارجاع داده می شود.

وی گفت: تا حد توان تلاش می شود بعد از تحلیل محتوای آثار حمایت چه به صورت نقدی و چه غیر نقدی کمک شود.

مسئول گروه کمک ما را نپذیرفت

معاون اداری و مالی ادار کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در خصوص حمایت از هنرمندان بیان کرد: حمایت از هنرمندان از اولویت های این اداره کل است.

اکبر بردستانی عنوان کرد: در صورت وجود بودجه هنرمندان حمایت مالی و تجهیزاتی نیز می شود.

وی در خصوص صحبت های اعضای گروه تئاتر دریایی‌ها مبنی بر عدم حمایت ارشاد از این گروه، عنوان کرد: کمک‌های خوبی به این گروه شده است و برای اعزام به جشنواره بین المللی اخیر نیز با توجه به بودجه موجود مبلغی بنا بود واریز شود که مسئول گروه نپذیرفت.

مسئولان ارشاد اسلامی اعلام می‌کنند که در حد توان قصد حمایت از گروه تئاتر را داشته‌اند ولی گروه تئاتری این کمک‌ها را نپذیرفته‌اند و البته هنرمندان این گروه نیز کمک‌ها را بسیار ناچیز عنوان می‌کنند که ارزش گرفتن نداشته است.