موفقیت‌های موسیقایی‌ام را مدیون بوشهر هستم
سیرنگ: نوای سازش حزنی آمیخته با عطر خاطرات دور و نزدیک در ذهن تداعی می‌کند. خوب می‎داند به چه سان دل را با ملودی‌های جاندار و خوش‌ساختش همراه کند.
كدخبر: id-5682
تاريخ: 2018-07-30 07:37:07

به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامداد جنوب - الهام بهروزی: نوای سازش حزنی آمیخته با عطر خاطرات دور و نزدیک در ذهن تداعی می‌کند. خوب می‎داند به چه سان دل را با ملودی‌های جاندار و خوش‌ساختش همراه کند. گاهی دلت از روزگار لبریز است و جایی نمی‎یابی اندکی بنشینی و به خودت فرصتی برای شروعی دوباره دهی اما به یکباره صدای سازی تو را به خویشتن گمشده‌ات پیوند می‌دهد؛ سازی که با سرپنجه‌هایی هنرمندانه، با صلابت و به‎دور از خودنمایی نواخته می‌شود. گاهی باید خودت را رها کنی و با نوایی همراه شوی که تو را به ناکجاآبادی در رویاهایت ‌می‎برد... . آنجا که ساز است و آواز و دنیایی غریب اما مشحون از زیبایی محض و نوازنده‌ای محجوب و خلاق.

 
او بی‌صدا راهش را برگزید و اخم و سخت‌گیری پدر و مادر را به جان خرید... آنها رویای بزرگ‌تری برای پسرشان داشتند و نمی‎توانستند به خود بقبولانند که هنر می‌تواند آینده وی را تضمین کند اما این پسر نوجوان عزمش را جزم کرده بود و مصرانه بر خواسته‌اش پافشاری ‌کرد تا شد محمدرضا زارعی؛ ویولنیست ماهر گروه محسن یگانه. زارعی متولد سال 70 در بوشهر و دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک (کارشناسی) است.
 
این موسیقیدان سپس تحصیلات خود را در رشته موسیقی (دانشگاه تهران) ادامه داد و موفق شد با معدل 50/19 در این رشته دانش‌آموخته شود. وی اینک سه سالی می‌شود که با محسن یگانه همکاری دارد و در تمام اجراهای وی چه در داخل و چه در خارج از کشور به‎عنوان نوازنده حضور داشته است. زارعی هنرمندی است که برای مشهور شدن به هیاهو و رسانه‎ای شدن روی خوش نشان نداده و معتقد است در وادی هنر باید آهسته و پیوسته گام برداشت. او بیش از شهرت به هدفش فکر می‎کند و می‌کوشد در کنار تجربه‎اندوزی، تحصیلات آکادمیک خود را در حوزه موسیقی ادامه دهد. 
 
این موسیقیدان شش سال است که ساکن پایتخت است و در این سال‌ها افزون بر این‎که نوازنده و عضو ثابت گروه موسیقی محسن یگانه است، سابقه همکاری با اركستر ملي و سمفونيك و خوانندگان مطرحی چون طلیسچی، بهنام بانی، محمد اصفهانی، رضا صادقی، شهرام شکوهی، مهدی مقدم و... را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است. زارعی تیتراژ چندین سریال را نظیر «دردسرهای عظیم» و... برای شبکه سه سیما نیز برعهده داشته است.
 
این نوازنده ویولن همچنین آهنگسازی و نوازندگی برخی از قطعات محمدرضا هدایتی، بازیگر و خواننده پاپ کشورمان را بر عهده‌ دارد. زارعی به‎تازگی قطعه «عطر تو» را که با صدای هدایتی منتشر شده، نوازندگی و آهنگسازی کرده است. با این آهنگساز و ویولنیست که هفته پیش به همراه محسن یگانه به بوشهر آمده بود و به هنرنمایی پرداخت و اجرایش با اقبال ویژه هم‌استانی‎ها روبه‌رو شد، گفت‎وگویی را صورت دادیم که خواندن آن خالی از لطف نیست. 
 
آقای زارعی در ابتدا بفرمایید چطور شد که وارد عرصه موسیقی شدید؟
 
راستش من از بچگی با شنیدن آهنگ‌های شادمهر عقیلی و محسن یگانه علاقه‌مند به موسیقی شدم. پس از آن از پدرم خواستم که اجازه بدهد من به کلاس‌های آموزشی گیتار بروم ولی او در ابتدا به‌شدت مخالفت کرد اما وقتی اصرار و پافشاری مرا دید، به یک شرط اجازه داد و آن هم این‌که فقط اجازه دارم ساز ویولن را آموزش ببینم این در حالی بود که خودم تمایل داشتم نواختن گیتار را بیاموزم ولی در نهایت به خواست و نظر پدرم احترام گذاشتم و آموختن ویولن را زیر نظر استاد اسکندری در بوشهر آغاز کردم و در ادامه با شناخت این ساز روزبه‌روز به آن علاقه‌مندتر شدم. البته پس از آن در کنار ویولن آموزش گیتار را هم شروع کردم و الان به هر دو ساز اشراف دارم. 
 
نخستین استاد شما در نوازندگی ویولن چه کسی بود و در حال حاضر در نواختن این ساز از کدام نوازنده بیشترین تاثیر را می‌گیرید؟
 
اولین استادم آقای اسکندری در بوشهر بود و بیشترین تاثیر را هم از وی گرفتم، زیرا تاثیری که استاد اول به روی نوازنده می‌گذارد، دیگر اساتید نمی‌توانند به این میزان بگذارند. به مدت سه سال با وی کار کردم، پس از این‌که آقای اسکندری از بوشهر رفت، من با استاد دیگری به‌نام خاوند که از آلمان به شیراز آمده بود، آشنا شدم. به مدت پنج سال زیر نظر وی آموزش دیدم تا این‌که در رشته موسیقی در دانشگاه تهران پذیرفته شدم و در دانشگاه هم آموزش‌هایم را زیر نظر استاد ریاحی ادامه دادم. در نوازندگی هم از میان اساتید قدیمی ویولن از مجتبی میرزاده خیلی تاثیر می‌گیرم. 
 
شما موسیقی کلاسیک را هم تجربه کرده‌اید؟
 
بله، من در دانشگاه، موسیقی کلاسیک خواندم. موسیقی سنتی را هم از همان ابتدا با ویولن در بوشهر شروع کردم. وقتی که به موسیقی کلاسیک با ویولن آشنا و مسلط شدم، توانستم لهجه‌های دیگر موسیقی را هم با آن ادا کنم.
 
ساز ویولن بیشتر در کدام سبک موسیقی نمود و کاربرد دارد؟
 
ببینید ویولن اساسا یک ساز بین‌المللی است و پس از پیانو، ساز مادر محسوب می‌شود و تنها سازی است که در دنیا می‌توان همه سبک‌ها را با آن اجرا کرد؛ چون پرده‌بندی ندارد و همه لهجه‌های موسیقی را می‌شود با آن اجرا کرد! موسیقی‌هایی همانند پاپ، کلاسیک و سنتی خودمان، موسیقی ترکی، هندی، عربی و غیره؛ البته خود من تقریبا همه این سبک‌ها را اجرا کرده‌ام و قطعاتم هم موجود است.
 
این ساز در کدام کشور و در کدام نوع موسیقی صدای دلنشین‌تری دارد؟
 
در موسیقی کلاسیک؛ آن هم به‌خاطر گستردگی نت‌هایش این ساز بیشتر کاربرد دارد و صدایش شنیدنی‌تر و جذاب‌تر است. برای مثال این ساز در همه موسیقی ایرانی نمی‌گنجد؛ چرا که وسعتش بسیار بسیط است، این در حالی است که در موسیقی کلاسیک این ساز به اثبات رسیده و از تمامی پرده‌بندی‌های آن در این نوع موسیقی استفاده می‌شود اما در موسیقی سنتی خودمان، تعداد محدودی از این نت‌ها را می‌توان با آن اجرا کرد.
 
چطور با آقای یگانه آشنا شدید و به نوازنده ثابت گروهش تبدیل شدید؟
 
خب، من از بچگی به کارهای شادمهر و محسن یگانه علاقه داشتم. پس از آن که در دانشگاه در رشته موسیقی دانش‌آموخته شدم، از سوی دوستی به من پیشنهاد شد که به‌عنوان نوازنده در گروه آقای یگانه فعالیت کنم و در نهایت در گروه وی دعوت به کار شدم و الان حدود ۳ سال است که با آقای یگانه به‌صورت حرفه‌ای همکاری می‌کنم و از این بابت خوشحالم،؛ چراکه الان وی در جایگاه یکم موسیقی پاپ قرار دارد و در این مدت در تمام اجراهایی که در خارج از کشور هم داشته مثل اروپا،  امریکا، استرالیا و ... حضور داشته‌ام.
 
آقای یگانه از جمله خوانندگانی است که بسیار در کارش سختگیر و بابرنامه است؛ شما چگونه با این سختگیری‌ها خود را وفق داده‌اید؟
 
بله همین‌طور است. آقای یگانه در رابطه با کارش بسیار سختگیر است. او با کسی تعارف ندارد و وسواس به‌خصوصی نسبت به کارش دارد؛ چون خود او هم موسیقیدان است و هم خواننده، از این‌رو بر تمام زیر و بم موسیقی مشرف است؛ البته من مدیون همین سختگیری‌هایش هستم چون مرا در کارمان جدی‌تر و راغب‌تر می‌کند. 
 
وضعیت این روزهای موسیقی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
به نظر من، حال موسیقی ما خوب است. همه می‌دانیم به‌دلیل شرایط خاص اقتصادی، مردم ما این روزها حال و هوای زندگی‌شان غمگین است و موسیقی به‌دلیل ماهیتی که دارد، می‌تواند نقش زیادی در شاد کردن آنها داشته باشد؛ از این‌رو آنها با وجود این مشکلات از کنسرت و موسیقی غافل نمی‌شوند و وقتی به کنسرت می‌آیند دردهایشان را پشت در سالن جا می‌گذارند.
 
به عنوان یک نوازنده بوشهری که بارها کوچه‌ پس‌کوچه‌های قدیمی بوشهر را قدم زدی و شرجی‌هایش را به جان خریده‌ای و نیک می‌دانی موسیقی جزء لاینفک زندگی آنهاست، فضای موسیقایی استان را چگونه یافتید؟ 
 
حس می‌کنم موسیقی اینجا هم حالش خیلی بهتر از قبل است. من موفقیت‌های موسیقایی‌ام را مدیون همین شهر و مردمش هستم. هرچند بیشتر به موسیقی پاپ تعلق خاطر دارم اما همیشه موسیقی بومی بوشهر را دوست داشته و دارم و آرزویم این است که بتوانم در این شهر، در آینده یک آموزشگاه موسیقی در خور و شایسته دایر کنم تا از این طریق استعدادهایی که به‌دلیل نداشتن توان مالی نتوانسته‌اند خودشان را معرفی کنند، حمایت کنم. این خطه مملو از هنرمندان توانمندی است که باید بستر مناسب برای بروز و شکوفایی‌ استعداد و قابلیت‌هایشان ایجاد شود.
 
آقای زارعی شما در کنار نوازندگی و آهنگسازی از صدایی خوبی هم برخوردارید و چندسالی است که در این زمینه طبع‌آزمایی می‌کنید، آیا به فکر انتشار آلبومی از آثارتان در آینده هستید؟
 
بله. تقریبا سه سالی است که می‌خوانم و در حال حاضر، اولویتم در موسیقی خواندن است و بعد نوازندگی. به‌زودی آلبومم که شامل 12 قطعه می‌شود و تقریبا ۳ یا ۴ سالی است که روی آن کار کرده‌ام و در مرحله مجوز گرفتن است، راهی بازار خواهم کرد. همه ترانه‌ها و آهنگسازی این آلبوم بر عهده خودم بوده، همچنین با صدای خودم منتشر خواهد شد. اولین قطعه این آلبوم به نام «تنهام نذار» همین هفته با همکاری موسسه نشر موسیقی دی بآذر راهی بازار خواهد شد.
 
شما در تازه‌ترین آلبوم محمدرضا هدایتی به‌عنوان نوازنده و آهنگساز حضور دارید، کمی در خصوص در این همکاری توضیح دهید؟ 
 
بله، آهنگسازی همه ترانه‌ها، ملودی‌ها و تنظیم‌ این آلبوم را برعهده دارم. همچنین در این اثر به‌عنوان نوازنده ویلون حضور دارم که در حال حاضر دو قطعه از آن راهی بازار نشر موسیقی شده است که این آلبوم هم با همکاری موسسه نشر موسیقی دی بآذر منتشر می‌شود و امیدوارم قطعه سوم آن به‌زودی به بازار موسیقی بیاید.
 
در پایان یادآوری می‌شود، محمدرضا زارعی پیش از این‌که بوشهر را ترک کند، چهار کنسرت نوازندگی ویولن را در این شهر به روی صحنه برده که با اقبال خوبی روبه‌رو شده بود.
 
وی همچنین با همراهی برخی از دوستان خود نخستین ارکستر زهی استان را به‌وجود آورد اما متاسفانه این ارکستر بعدها به‌دلیل مشکلات مالی از هم پاشیده شد. زارعی تاکنون کنسرت‌های مستقلی را در سراسر کشور برگزار کرده که آخرین آن سال گذشته در نیاوران بوده که با اقبال خوبی هم روبه‌رو شد.
 
این هنرمند به‌دور از حاشیه‌ها و شهرت‌جویی پیشرفت خود را در این سال‌ها دنبال کرده اما اینک با درخشش تعجب برخی از موسیقدانان هم‌استانی را برانگیخته، به‌گونه‌ای که یکی از آنها که موزیسنی مطرحی هم است، از این‌که زارعی یک بوشهری است، ابراز خوشحالی کرده و به وی تبریک گفته است.
 
بدیهی است مشهور شدن امروز دیگر کار چندان دشواری نیست اما محبوب شدن بسی دشوار است و محمدرضا زارعی در طول فعالیت حرفه‌ای‌ خود ثابت کرده که محبوب شدنش در سایه زمان و اعتماد به آموزه‌ها و داشته‌هایش میسر شده است. او تشنه آموختن است و میل دارد تحصیلاتش را در موسیقی ادامه دهد.