موزه چاپ و نشر در بوشهر ایجاد می‌شود
سیرنگ: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: مرکز گردشگری فرهنگی، موزه چاپ و نشر و سایت موزه‌ها در هفته دولت افتتاح می‌شود.
كدخبر: id-5655
تاريخ: 2018-07-17 08:33:36

ناصر امیرزاده با اشاره به وجود بیش از 900 اثر تاریخی در استان بوشهر اظهار داشت: 53 اثر ناملموس و 294 اثر ملموس و 2 شی منقول استان بوشهرتاکنون به ثبت آثار ملی رسیده است.

به گزارش «سیرنگ»، وی، ویژگی‌های بافت تاریخی بوشهر را برشمرد و بازسازی عمارت‌ها و اجرای طرح‌های زیرساختی را مورد اشاره قرار داد و افزود: بافت تاریخی بوشهر در 38 هکتار دارای بناها زیبا با معماری گذشتگان زمینه‌ای مناسبی برای اجرای طرح‌های فرهنگی و هنری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از بازسازی بناهای تاریخی بوشهر خبر داد و تصریح کرد:با بازسازی بناهای زیبای بافت تاریخی بوشهر، آنها به  مراکز  و کانون‌های فرهنگی هنری در حوزه‌های گوناگون تبدیل می‌شود.

امیرزاده قدمت بافت بوشهر را  حدود 2 قرن  دانست و افزود: بافت تاریخی بوشهر با  چهار محله دهدشتی، کوتی، شنبدی و بهبهانی مربوط به دوران زندیه است که این محل مرکز تجارت، فعالیت‌های فرهنگی و زندگی روزمره مردم بوشهر بوده است.

وی با اشاره به بازسازی عمارت علوی در بافت بوشهر بیان کرد: عمارت علوی که در آن قدیمی ترین چاپخانه فعال کشور  استقرار داشت دارای 107 سال قدمت است که با تکمیل  بازسازی این عمارت در آن موزه چاپ و نشر بوشهر ایجاد می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر مساحت عمارت علوی را 710 متر مربع عنوان کرد و گفت برای بازسازی عمارت علوی با زیربنای 559 مترمربع در بافت تاریخی بوشهر اعتبارات لازم اختصاص یافته است.

امیرزاده با اشاره به بازسازی قلعه زائرخضرخان اهرمی و تبدیل آن به مرکز گردشگری فرهنگی افزود: این اثر یکی از قلعه‌های تمام خشتی در استان بوشهر است که از نظر طراحی و مصالح به کار رفته منحصر به فرد است.

وی با بیان اینکه قلعه زائر خضر خان  معروف به کلات اهرم مربوط به اواخر دوره قاجار است خاطر نشان کرد: این اثر به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت فهرست آثار ملی  رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر قلعه محمدخان دشتی را به عنوان یکی ازمهمترین آثار تاریخی و فرهنگی استان برشمرد و بیان کرد: این اثر تاریخی که بازسلازی آن رو به پایان است به عنوان سایت موزه محمد خان و مرکز گردشگری در هفته دولت افتتاح می‌شود.

امیرزاده با اشاره به افتتاح سه بنای تاریخی، عمارت علوی، قلعه زائرخضرخان اهرمی و قلعه محمدخان دشتی در هفته دولت گفت: برای بازسازی این سه اثر تاریخی 55 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

منبع: تسنیم