پایان فیلمبرداری مستند «تالاب شادگان» + تصاویر
سیرنگ: فیلمبرداری مستند «تالاب شادگان» به تهیه کنندگی و کارگردانی سیدحسین صافی هنرمند مستندساز پیشکسوت استان بوشهر به پایان رسید.
كدخبر: id-5629
تاريخ: 2018-06-30 12:09:31

سیدحسین صافی در گفتگو سیرنگ در این‌باره اظهار داشت: تالاب شادگان به عنوان یکی از بزرگترین تالاب‌های ایران به ثبت شده بین‌المللی رسیده است و هم‌اکنون با مشکلات بغرنجی روبرو است که در این مستند به آن پرداخته می‌شود.

تهیه‌کننده و کارگردان مستند «تالاب شادگان» افزود: این مستند به سفارش صداوسیمای مرکز آبادان ساخته می‌شود و زمان آن 30 الی 35 دقیقه است.

صافی خاطرنشان در خصوص این مستند گفت: عمده مشکلات تالاب به حقابه آن از رودخانه کارون و جراحی بازمی‌گردد که 90 درصد آب تالاب از این حقابه، بارش‌های فصلی، طغیان رودخانه کارون و آبراهه‌های فصلی تأمین می‌شود و در واقع این تالاب منطقه‌ای به مساحت بیش از 500 هزار هکتار و گود است که در آن آب رودخانه کارون و جراحی در مسیر دریا در آن جمع می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با احداث سد روی این رودخانه ها حقابه این تالاب کاهش زیادی داشته است که در مقطعی به صورت کامل قطع و به خشک شدن بخش‌های زیادی از آن منجر شد و برای جبران آن پساب‌های کشت و صنعت نیشکر به تالاب شادگان استفاده شد که این پساب شوری بسیار زیاد و نیترات بیش از حد استاندار دارد و موجب صدمه دیدن محیط زیست و حیات‌وحش تالاب شده است.

کارگردان مستند «تالاب شادگان» خاطرنشان کرد: این مشکلات محدود به محیط‌زیست و حیات‌وحش ندارد و این مشکلات زندگی هزاران نفر که زندگی آنان وابسته به این تالاب است مانند ماهیگیری یا تغذیه دام‌های پربازده گاومیش از علوفه این تالاب تحت تأثیر قرار داده و برخی از روستاهای اطراف تالاب متروکه شده‌اند.

صافی یادآور شد: فیلمبرداری این مستند از آبان ماه 96 آغاز و تیرماه ماه 97 به چایان رسیده است و ابراهیم قهوه‌چی زاده فیلمبردار دوم و اکبر ابراهیمی صداگذار این مستند هستند.

Thumbnail

Thumbnail