بوشهر فعال‌ترین استان در حوزه مد و لباس است
سیرنگ: سومین دوره جشنواره منطقه‌ای مد و لباس خلیج فارس روز سه‌شنبه (18 اردیبهشت‌ماه) در بوشهر به کار خود پایان داد.
كدخبر: id-5596
تاريخ: 2018-05-24 18:28:18

به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامداد جنوب - الهام بهروزی: سومین دوره جشنواره منطقه‌ای مد و لباس خلیج فارس روز سه‌شنبه (18 اردیبهشت‌ماه) در بوشهر به کار خود پایان داد؛ جشنواره‌ای که با حضور 21 گروه در سه بخش مانتو اجتماع، مانتو مجلسی و لباس مردانه از چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برگزار شد و از فحوایی غنی در عرصه طراحی و دوخت لباس برخوردار بود. این جشنواره که از 16 اردیبهشت‌ماه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای الزهرا بوشهر آغاز به کار کرد، میزبان بانوان هنرمندی بود که با الهام از طبیعت، سنت‌‌ها و نقوش حک شده بر بناهای باستانی و تاریخی طرح‌ها و لباس‌های زیبایی را طراحی و دوخت کردند تا با عمل ثابت کنند هنر نزد ایرانیان است و بس. عمده محور این جشنواره متکی بر احیا و شناسایی لباس‌های بومی و سنتی و تلفیق آنها با مدل‌های امروزی بود تا از این رهگذر نسل آینده را به فرهنگ اصیل پوششی خود گره بزنند. 

 
در اینجا لازم است که اشاره شود استان بوشهر یکی از استان‌های پیشتاز در عرصه مد و لباس ایرانی‌اسلامی است. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به‌عنوان متولی این حوزه با تشکیل کارگروه مد و لباس از سال 93 تا کنون کوشیده با ارائه طرح‌ها و برگزاری کارگاه‌ها‌ی آموزشی، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های متنوع، شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و بسترسازی مناسب به ترویج و گسترش لباس اصیل ایرانی بر کرانه خلیج فارس بپردازد که چه‌بسا در صورت مدیریت صحیح و تداوم این برنامه‌ها می‌توان به تبدیل شدن بوشهر به‌عنوان درگاهی برای صدور پوشاک سنتی و منحصربه‌فرد ایرانی به دیگر سرزمین‌ها امیدوار شد. حال برگزاری سومین دوره جشنواره منطقه‌ای مد و لباس خلیج فارس که به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای الزهرای بوشهر به مدت سه روز در بوشهر برگزار شد، فرصتی مناسب بود برای رسیدن به طرح‌های تلفیقی و خوش‌دوخت به‌منظور مبارزه با تهاجم فرهنگی و اعتلای لباس بومی و اصیل ایرانی. 
 
این آیین که با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس ایرانی- اسلامی، محمد اللهیاری مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکبر منصوری‌نسب رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای الزهرا استان بوشهر، حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، آنیتا مظفری معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ... برگزار شد، پس از قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و طنین‌اندازی سرود جمهوری اسلامی ایران، با اجرای خوب خدیجه آبزن، گوینده مجرب مرکز صدا و سیمای بوشهر آغاز شد. از نکات قابل توجه آیین پایانی جشنواره مد و لباس خلیج فارس می‌توان به دکور زیبا و زنده آن اشاره کرد که خانم بوریایی بانوی هنرمند هم‌استانی آن را طراحی و اجرائی کرده بود و در آن چهار بانو با پوشش سنتی و زیبای چهار استان حاضر در جشنواره، روی سن عظمت و زیبایی خیره‌کننده لباس ایرانی را به رخ می‌کشیدند. 
در بخش نخست این آیین، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر سومین جشنواره مد و لباس خلیج فارس گفت: جشنواره منطقه‌ای مد و لباس خلیج فارس یکی از افتخارات بزرگ کشور است که هنرمندان با طراحی و دوخت لباس‌های متنوع، تولیدات خوبی را مناسب با ذائقه مردم به نمایش می‌گذارند.
 
حمیده ماحوزی در ادامه با بیان این‌که حمایت از تولید کالای ایرانی و فرایند کارآفرینی و اشتغال‌زایی از اهداف محوری این جشنواره بود، افزود: عفاف و حجاب از الزامات امروز جامعه است که هر استان با معرفی لباس‌های سنتی خود با پیشینه و فرهنگ غنی می‌تواند نقش ارزنده‌ای را در این زمینه ایفا کند.
 
 
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: برگزاری هفت نمایشگاه، ١١ کارگاه تخصصی در طراحی لباس، ٢٨ کارگاه آموزشی، جشنواره مد و لباس استانی و منطقه‌ای و اعطای ١٤٠٠ گواهی آموزشی نشان از توانمندی و علاقه جوانان و نوجوانان این استان به بخش مد و لباس دارد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین گفت: خرده فرهنگ و تنوع فرهنگی با قرار گرفتن کنار هم اشتراک فرهنگی و وحدت رویه فرهنگی یک ملت را پدید می‌آورند. برای یک طراحی خوب فکر و اندیشه لازم است که هنرمندان و طراحان ما قابلیت این را دارند محصولات متنوع را با ذائقه‌های افراد تولید کنند.
 
حمید قبادی با اشاره به این‌که امروزه هنر مد و لباس به‌عنوان یک صنعت شناخته شده، افزود: اگر باورهای خود را به جامعه انتقال دهیم یک شادابی و پویایی را شاهد خواهیم بود. هنرنمایی در مدت سه روز به‌صورت زنده از سوی گروه‌های مختلف در قالب مانتو اجتماع، مانتو مجلسی و لباس مردانه کار ساده‌ای نیست که طراحان در این جشنواره توانستند با سربلندی از آزمون خارج شوند.
وی در ادامه به استان‌های مهمان در جشنواره اشاره کرد و گفت: نماد و نمونه‌های خلیج فارس در شکل‌های مختلف لباس استان هرمزگان، گرمی وطن و سرشار از محبت در لباس خوزستان و سوزن‌دوزی بلوچ را با تلفیق رنگ‌های متنوع در این جشنواره شاهد بودیم. 
قبادی در پایان لباس را به‌عنوان یک عنصر مقاومت در دهه‌های مختلف ایران معرفی و بیان کرد: این لباس اقوام مختلف بود که با تهاجم فرهنگی به‌صورت علنی مقابله کرد و عزت و سربلندی را به ارمغان آورد. همه استان‌هایی که ظرفیت و قابلیت انتقال مفهوم و محتوا را با لباس خود دارند باید در شکل‌های مختلف این امر مهم را انجام دهند تا در جامعه نهادینه شود. این جشنواره به‌دلیل پتانسیل بالایی که در این زمینه دارد، در سال آینده به صورت ملی برگزار خواهد شد.
 
دبیر جشنواره ملی مد و لباس ایرانی-اسلامی در حاشیه آیین پایانی سومین جشنواره منطقه‌ای مد و لباس خلیج فارس در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که اهدافی که در حوزه مد و لباس دنبال می‌کنید، کدام هستند و در این سال‌ها در رسیدن به این اهداف پیشرفت داشته‌اید، به بامداد جنوب گفت: صنعت مد و لباس به‌عنوان یکی از شاخصه‌های فرهنگی و تمدنی همواره مورد توجه است؛ چنانچه در قانون ساماندهی مد و لباس هم این موضوع به‌صورت مشروح اشاره‌ شده و به‌طبع ما از آن به‌عنوان یک صنعت فرهنگی یاد می‌کنیم.
 
یکی از مهم‌ترین اقدامات در سراسر کشور که در دست مدیریت کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده، این است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنرمندان بومی و استانی این فعالیت‌ها را در سراسر کشور تقویت، ترویج و تبلیغ کنیم. خوشبختانه استان بوشهر یکی از فعال‌ترین استان‌ها در عرصه مد و لباس است. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با درایت حمیده ماحوزی و با به‌کارگیری ظرفیت‌های استانی، بهره‌گیری از ادارات، دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی موفق شده که یکی از جلودارترین استان‌های سراسر کشور در این حوزه قلمداد شود.
 
بدون‌شک وجود فرهنگ‌های گوناگون، خرده‌فرهنگ‌ها و اقلیم‌های متعدد در سراسر کشور، اقتضای بهره‌مندی از لباس را فراهم کرده است؛ در استان بوشهر هم به‌تناسب همزیستی و مجاورت با خلیج‌فارس و وجود دریا، این جغرافیا تعریف خاص خودش را دارد. به نظرم کم‌کم این مساله در استان بوشهر در حال فراگیر شدن است و ما شاهد ارائه محصولاتی هستیم که حاصل تلاش هنرمندان طراح استانی است. نکته حائز اهمیت این است که ما نمونه‌هایی داریم که در طی این دو سه سال اخیر که این فعالیت‌ها شکل‌گرفته هم باور و هم‌توان آنها افزایش پیداکرده است. بنابراین شاهد ارائه و بازتولید آثار ارزشمندی در این عرصه هستیم.
 
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که یکی از راهکارهای شما ارائه و بازنشر لباس‌های بومی و سنتی است. به‌تازگی استاندار هرمزگان با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده که استفاده از لباس بومی و محلی در ادارات و نهادهای دولتی و مدارس منعی ندارد. فکر می‌کنید که احیای این لباس‌های محلی چقدر می‌تواند به ارتقای فرهنگ یک جامعه کمک کند و نسل جوان را بیشتر با این صنعت آشنا کند، توضیح داد: اصولا رنگ و تنوع یکی از ویژگی‌های مهم مد و لباس و پوشاک است! خوشبختانه لباس اقوام ایرانی مملو و سرشار از این دو عنصر هستند.
 
به نکته مهمی اشاره کردید؛ این‌که با حمایت استاندار هرمزگان و وزیر ارشاد استفاده از لباس بومی در ادارات و مدارس منعی ندارد، نکته مهمی است، چراکه با این اقدام قابلیت کاربردی به آن لباس‌ها داده‌ایم. البته بعضی از لباس‌های اقوام، شاید به‌صورت روزمره امکان استفاده از آن را نداشته باشند. این هنر طراحان ما است که بتواند این قابلیت را در آن صنعت احیا بکنند و به‌صورت کاربردی آن را در جامعه فعال بکنند! استان بوشهر هم مستثنی از این قضیه نیست.
 
قبادی در جواب این پرسش مبنی بر این‌که امسال، سال حمایت از کالای ایرانی است و بوشهر با توجه به این‌که یک استان مرزی است محل صدور و ورود بسیاری از کالاها قرارگرفته؛ آیا شما در سال جاری طرحی برای عرضه و احیای لباس بومی در راستای حمایت از کالای ایرانی دارید؟ مثلا فکر می‌کنید همین جشنواره‌هایی که در بوشهر برگزار شد آیا می‌تواند تاثیر مثبتی در این روند داشته باشد، تصریح کرد: بالاخره این حوزه یک ظرفیت انبوه و گسترده‌ای در خود دارد و همان‌طور که اشاره کردم پتانسیل‌های ویژه‌ای در آن نهفته است. به‌طور قطع ما در عرصه‌های بین‌المللی از لباس اقوام و مناطق ایران بهره خواهیم برد. موتیف‌ها و نشانه‌های فرهنگی اقوام به‌راحتی قابل تکثیر در همه حوزه‌هاست و در برنامه سال ۹۷ ما هم این موضوع را مدنظر قرار داده‌ایم که در مناسبت‌های بین‌المللی از این لباس اقوام استفاده بهینه شود.
 
دبیر کارگروه مد و لباس ایرانی- اسلامی کشور در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم استان‌های دیگر مثل خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و.... که از ظرفیت و محتوای غنی و فاخری در حوزه لباس بومی و سنتی برخوردار هستند، انتظار می‌رود مانند این چهار استان جنوبی راغب به فعالیت در عرصه مد و لباس شوند و با ارئه طرح‌های خلاقانه بستر مناسب را برای ترویج مد و لباس ایرانی- اسلامی بسط و گسترش دهند.
 
از دیگر بخش‌های این آیین می‌توان به اجرای شورآفرین گروه «لیوا» به سرپرستی اسماعیل بختیار آزاد اشاره کرد. همچنین در این برنامه از یک نرم‌افزار به نام پوشاپ که به همت فاطمه علیخواه هنرمند بوشهری طراحی شده، رونمایی شد. پایان‌بخش این هم معرفی و تجلیل از گروه‌های برتر بود که از سوی هیات داوران به این شرح اعلام شد: بخش مانتو اجتماع: گروه اول: تنها از بوشهر، گروه دوم: سوفیا از بوشهر، گروه سوم: برقه از هرمزگان. بخش مانتو مجلسی: گروه اول: یاس کبود یک از بوشهر، گروه دوم: به‌صورت مشترک چهار فصل ١ و چهار فصل ٢ از بوشهر، گروه سوم: به‌صورت مشترک بلوچ‌دوز از سیستان و بلوچستان و سیریا از بوشهر و شایسته تقدیر: پارسه از هرمزگان. گروه اول: در این بخش هیات داوران انتخابی نداشت. گروه دوم: کارون از خوزستان و گروه سوم: به‌صورت مشترک پروانه از خوزستان و یاس کبود ٢ از بوشهر.