گناوه مرکز ثقل صنایع فرهنگی استان بوشهر شود
سیرنگ: رئیس حوزه هنری بوشهر گفت: بازار و اقتصاد گناوه در کنار خود سرمایه بسیار خوبی برای توسعه این دیار دارد و این شهر می‌تواند مرکز ثقل صنایع فرهنگی استان بوشهر شود.
كدخبر: id-5542
تاريخ: 2018-03-10 10:20:43

به گزارش «سیرنگ» به نقل از حوزه هنری بوشهر، امید پارسایی‌فرد در چهارمین ضیافت «بفرمایید کتاب گناوه» که در مجتمع فرهنگی هنری خلیج فارس این شهر برگزار شد اظهار داشت: اتفاقی از این دست که چند شهروند با همکاری و در کنار هم یک رویداد فرهنگی با ابعاد ملی را نه تنها در سطح استان که در سطح کشور ایجاد کنند مایه مباهات است.

وی افزود: در این رویداد در کنار هنرمندان و صاحبان قلم مردمی هستند که این رویداد را تبدیل به یک رویداد مردمی کرده که این اعجاز فرهنگ است که افراد مختلف را در رویدادهای فرهنگی مانند این مراسم به دور هم جمع می‌کند.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر تصریح کرد: صنایع فرهنگی در دنیای امروز یکی از مهمترین راه‌های و ابزارهای فرهنگ و ایجاد درآمد است.

وی با اشاره به اهمیت صنایع فرهنگی در دنیا با بیان آماری در سطح جهان گفت: بندر گناوه  به عنوان بازار پررونق استان شناخته می‌شود و باید صنایع فرهنگی را در آن جدی گرفت زیرا  برای اشتغال‌زایی در هر صنعتی در سطح کشور میزان سرمایه ‌ذاری بسیار بیشتر از اشتغال‌زایی یک نفر و یک شهروند در صنایع فرهنگی  است.

پارسایی‌فر با اشاره به این که صنایع فرهنگی می‌تواند درآمدزا شود، بیان کرد: در سال ۹۲ و ۹۳ آمار فروش سینمای کشور ۳۲ میلیارد تومان بوده است و آمار امسال آن بعد از استفاده سینما از صنعت دیجیتال به ۱۹۰میلیارد تومان رسیده که نشان می‌دهد در این بحران اقتصادی که هیچ صنعتی رشدی به این سبک ندارد، صنعت سینما سودده است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: این بندر که در اذهان عمومی همواره به نام اقتصاد و بازار و دریانوردی شناخته می‌شود، طبق گزارشات مورخین از اولین شهرهای جنوب ایران است که مکتب‌دار زن داشته و آمار زنان باسواد آن با مردان تقریبا برابر است و اینها شاخص‌هایی که برای توسعه یک دیار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به آماری از تعداد دانشجویان رشته های تحصیلی در گناوه گفت: این آمار و نرخ‌ها نشان می‌دهد که در کنار بازار گناوه، سرمایه بسیار خوبی برای توسعه این دیار دارد و گناوه می‌تواند مرکز ثقل صنایع فرهنگی استان بوشهر شود.

Thumbnail

پارسایی‌فر بیان کرد: امروزه فقط بازار باعث رونق و توسعه استان و شهرستان  نیست بلکه بیشتر از این سرمایه‌های هنری و فرهنگی است که می تواند توسعه اقتصاد را نهایی کند.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر یادآور شد: باید بدانیم که سرمایه‌های ایران اسلامی فقط کارخانه‌ها، برندهای معروف و کمپانی‌ها به تنهایی نیستند بلکه سرمایه‌های اصلی ایران امروز  فرهنگیان، هنرمندان و نویسندگان هستند که با هیچ رقم و نرخ‌گذاری اقتصادی نمی‌توان مبادله و تبادل‌سازی شوند.

وی افزود: سرمایه اصلی جوامع توسعه یافته امروز نیروی انسانی است که گناوه یکی از بالاترین نرخ های توسعه یافتگی فرهنگی در استان را دارد و شهری که تعداد زیادی از زنان به خصوص زنان روستایی  از بالاترین نرخ های باسوادی را دارند.

وی گفت: صنایع فرهنگی در راستای اقتصاد مقاومتی است و برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید به صنایع فرهنگی توجه کرد.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر بیان کرد: صنایع فرهنگی  باعث اشتغال می‌شود و می تواند در برابر بیگانگان ما را نجات دهد زیرا یک فرد فرهنگی می‌تواند بیگانه ستیزی را که لازمه اقتصاد مقاومتی است برای ما متجلی کند.

وی ادامه داد: در کنار صنایع فرهنگی باید اسطوره‌ها و حماسه‌های این دیار نیز حفظ شود و نباید فراموش شوند زیرا در شرایطی که کشور ما نیاز به شخصیت‌ها و اسطوره‌های بیگانه‌ستیز دارد شخصیت هایی مانند میرمهنا قابلیت مطرح شدن و ارائه بین المللی در سطح جهانی دارد که باید هنرمندان، نویسندگان و کارگردانان این دیار مورد توجه قرار دهند.

وی بیان کرد: در حوزه هنری استان بوشهر در حال تولید انیمیشن میرمهنا هستیم که در سال آینده رونمایی خواهد شد.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر تصریح کرد: این انیمیشن مجموعه‌ای از ۱۲ شخصیت است که از لحاظ تاریخی از خلیج فارس دفاع کرده‌اند که  اولین شخصیت این مجموعه، میرمهنا است.

وی گفت: اهالی فرهنگ این دیار  با همکاری مسئولان یک همایش ملی گناوه شناسی را در اولویت کاری خود قرار دهند زیرا نام گناوه  از خیلی از شهرهای استان شهره‌تر است و می‌طلبد که وجهه علمی و فرهنگی این شهر را در کشور معرفی و تقویت کنید که در کنار آن  بازار و اقتصاد آن نیز تقویت و رونق می‌یابد.

پارسایی‌فر گفت: امروز فرهنگ محلی در جهان بسیار مهم است لذا باید فرهنگ‌ها را حفظ  و تقویت کنیم که البته در حوزه هنری همکاری لازم را می‌کنیم که فرهنگ محلی دیار گناوه ثبت و ضبط شود.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر ادامه داد: امیدواریم با وجود پیشینه فرهنگی قوی و علمای بزرگ، اهل قلم، شهدای گران‌قدر و هنرمندان این دیار، شاهد حرکت رو به رشد شهرستان گناوه  به توسعه و شکوفایی در همه زمینه ها باشیم.