نشانه‌هایی از هنر بومی را در این نمایشگاه ببیند
سیرنگ: صنایع دستی یکی از هنرهایی است که به دلیل خلاقیت و ظرافتی که در تار و‌پودش جریان می‌یابد جامه هنر بر تن کرده و نگاه مخاطب را به سوی خود جذب می‌کند.
كدخبر: id-5528
تاريخ: 2018-03-01 02:29:35

به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامداد جنوب - الهام بهروزی: صنایع دستی یکی از هنرهایی است که در ساختار خود به اقتضای زمان و مکانی که در آن تولید می‌شود، از اقلیم، سلیقه و ذائقه آنجا تاثیر می‌پذیرد. این صنعت به دلیل خلاقیت و ظرافتی که در تار و‌پودش جریان می‌یابد جامه هنر بر تن کرده و نگاه مخاطب را به سوی خود جذب می‌کند. از این رو، صنایع دستی هر منطقه را می‌توان در زمره هنرهایی قرار داد که معرف فرهنگ، اقلیم و آداب مردمان آن منطقه است.

استان بوشهر با توجه به اقلیم خاص خود و همجوار بودن با خلیج فارس و برخورداری از فرهنگی غنی در زمینه صنایع دستی حرف فراوانی برای گفتن دارد، به گونه‌ای که از دیرباز صنایع دستی متعددی نظیر صدف‌سازی، گبه‌بافی، عبابافی، حصیربافی، صنایع چوبی تزئینی و... در این خطه جریان دارد و برخی از هنرهای آن مثل گبه‌بافی و عبابافی از شهرتی جهانی برخوردارند.

 
با این حال، این صنایع همواره به فرصتی برای معرفی و عرضه نیاز دارند، بدیهی است برگزاری نمایشگاه‌ها فصلی یا دائمی می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند. از این‌رو می‎طلبد که متولیان حوزه صنایع دستی و ارگان‎های مربوط با همکاری بخش خصوصی بستر مناسب را برای احیا، رشد، حفظ و عرضه هنرها و صنایع دستی و بومی استان فراهم آورند تا از این رهگذر انگیزه کافی در میان صنعتگران و هنرمندان بومی و... برای ادامه کار ایجاد شود.
 
سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر یکی از نهادهایی است که از رسالت ویژه‎ای در تامین زیرساخت‎‌های فرهنگی و هنری استان برخوردار است، از این‌رو، این سازمان در راستای حمایت از بانوان هنرمند این حوزه و همچنین توسعه مشاغل خانگی اقدام به برگزاری نمایشگاهی هفت روزه در فرهنگسرای عالی‎آباد کرده است. در این نمایشگاه دست‌ساخته‌های بانوان هنرمند خانه‌دار که شامل صدف‌سازی، گلیم‎بافی، سفال، حصیربافی، سرامیک و... می‌شود، در معرض نمایش گذاشته شده است. 
 
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در این خصوص گفت: هنرهای دستی هر منطقه، نشانه‌ای از تاریخ و گذشته آن بوده و نقشی اساسی در شناخت سنت‌ها و حیات و بقای آنها دارد، با این حال، لازمه دنیای امروز این است که این هنرهای دستی با نیازهای امروزی درآمیخته شده و به مردم عرضه شود تا این هنرها بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
 
فاطمه صفری‌زاده در ادامه با بیان این‌که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر با برپایی این نمایشگاه درصدد برآمده تا علاوه بر در معرض دید عموم قرار دادن هنرهای دستی و کاربردی هنرمندان بوشهری، به احیای سنت‌ها و فرهنگ قدیمی بوشهر بپردازد و از این طرق مانع از فراموشی بسیاری از هنرهای مادر و دیرینه استان شویم.
 
مسوول برگزاری نمایشگاه هنرهای دستی و کاربردی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب هدف از برگزاری آن را این گونه بیان کرد: این نمایشگاه به‌منظور ارائه آثار هنرمندان و شناخته شدن هنرمندان بومی، ایجاد اشتغال و حمایت از بانوان کارآفرین، ایجاد فرصت شغلی در منزل، به وجود آمدن موقعیتی برای فروش آثار و در نهایت ترویج دست‌ساخته‌های بومی و تولیدات داخلی در فرهنگسرای عالی‌آباد برگزار شده است.
 
هما قبادی در ادامه در پاسخ به این پرسش که به نظر شما برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها چقدر به حمایت و معرفی مشاغل خانگی منجر می‌شود، توضیح داد:  با توجه به این‌که هنرهای کاربردی نقش بسزایی در برآوردن نیازهای روزمره زندگی ایفا می‌کنند؛ هم برای هنرمند و هم برای مصرف‌کننده از وجه زیبایی‌شناسی خاصی برخوردار است که این بعد کار به سهم خود تاثیر ویژه‌ای از لحاظ عاطفی و معنوی و آرامش درونی بر مخاطب می‌گذارد. در حقیقت، این وجه نشان‌دهنده فرهنگ بومی و منطقه‌ای هر نقطه از کشور عزیزمان ایران است و بدون‌شک در معرفی و عرضه مشاغل خانگی نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.
 
به گفته وی در این نمایشگاه آثاری شامل کارهایی از جنس صدف در قالب تابلوهای زینتی، زیورآلات صدفی، لباس با تزئینات صدف، حصیر، گلیم، سفال، سرامیک و لعاب، ویترای، طراحی و دوخت لباس و زیورآلات تزئینی بانوان و ... می‌شود که دست‌ساخته‌های بانوان شاغل در منزل است.
 
قبادی در ادامه در خصوص تاثیر این نمایشگاه در انگیزه زنان شاغل در خانه گفت: در این نمایشگاه قطعا وقتی بانوان جایی برای ارائه آثار و تولیدات خود داشته باشند، انگیزه بیشتری برای تولید در آنان به‌وجود خواهد آمد.
وی با اشاره به این‌که همه هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه بومی و اهل بوشهر و دارای تحصیلا آکادیک در زمینه صنایع دستی هستند،  افزود: ولی این‌که این هنرمندان چقدر به فرهنگ بومی خود پایبند هستند، صرفا بستگی به خود هنرمند دارد و البته سلیقه مخاطب در خرید آثار، البته باید بگویم که خوشبختانه این هنرمندان از خلاقیت و تجربه کافی در این زمینه برخورداند و توانسته‌اند آثاری فاخر و ارزشمند بیافرینند. 
 
مدیر فرهنگسرای عالی‌آباد با بیان این‌که خوشبختانه این فرهنگسرا به‌تازگی کاربری برگزاری نمایشگاه را گرفته است، از این‌رو، درصدد هستیم تا در همه فصول به‌منظور حمایت از هنرمندان و هنرهای بومی برنامه‌های
ویژه‌ای را پیش‌بینی و اجرائی کنیم، افزود: بنابراین این نمایشگاه در دوره نخست با هدف پرورش استعدادهای جوان و توسعه مشاغل خانگی و هنرهای بومی برگزار شد.  
 
به گفته قبادی، این نمایشگاه در 10 غرفه برگزار شده است و خوشبختانه آثار به نمایش گذاشته در آن از پتانسیل کافی برای جذب مخاطب برخوردار هستند، از این‌رو، همه تلاش ما هم ترغیب و تشویق هنرمندان به تولید آثار بومی است.
 
مسوول برگزاری این نمایشگاه در پایان در خصوص استقبال از آن گفت: خوشبختانه این نمایشگاه با استقبال خوبی روبه‌رو شده است، یادآور شد: امیدوارم برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها تدام بیابد اما نباید فراموش کنیم که هنرمندان خود با تولید آثار متناسب با ذائقه و نیاز مردم نگاه آنها را به سوی آثارشان جذب می‌کنند و به تسهیل فروش دست‌ساخته‌های خود کمک می‌کنند، از این‌رو، نگاه مردم را با تولید آثار داخلی با کیفیت بالا و طراحی و کاربری مناسب از تولیدات چینی به سمت کارهای خود هدایت می‌کنند.