برگزاری همایش «نگاهی نو به زبان و ادبیات عامه» در بوشهر
سیرنگ: همایش ملی «نگاهی نو به زبان و ادبیات عامه» در آیینی با حضور شماری از استادان و کارشناسان زبان و ادبیات فارسی در بوشهر گشایش یافت.
كدخبر: id-5525
تاريخ: 2018-03-01 02:30:01

دبیر دومین همایش ملی نگاهی نو به زبان و ادبیات عامه در حاشیه این آیین گفت: 190مقاله به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که از این شمار 158اثر مورد پذیرش هیئت‌داوران قرار گرفت.

به گزارش «سیرنگ»، منیژه پور نعمت رودسری افزود: چکیده مقالات ارسالی در قالب یک کتاب به رشته تحریر درمی‌آید.

وی بیان کرد: آثار پذیرش شده گواهی مربوط به جشنواره را دریافت و 12 مقاله نیز در قالب سخنرانی در آیین اختتامیه همایش ملی نگاهی نو به زبان و ادب عامه ارائه می‌شود.

پورنعمت رودسری با اشاره به اینکه آثار ارسالی به دبیرخانه همایش ملی زبان و ادبیات عامه از اقصی نقاط کشور است افزود: «خوشه‌بندی روایت‌های اوسنه عامیانه سنگ صبور»، «اثر بخشی چیستان و ضرب‌المثل بر عملکرد اجتماعی و انطباق‌پذیری دانش آموزان دوره ابتدایی شهر بوشهر»، «تحلیل جامعه‌شناسی نمادهای عامیانه در داستان‌های منیرو روانی پور»، «برسی تفرد قهرمان زن در افسانه ننه ماهی با استناد به چرخ روانی مورداک»، «رمزگشایی نمادها و اسطوره‌ها در داستان عامیانه اصلی و کرم» و «نقد و بررسی ژرف ساخت اسطوره‌های مراسمی آیینی در منطقه قنات چنار پاریز» از جمله مقاله‌هایی است که در قالب سخنرانی در این همایش ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر در آیین گشایش این همایش گفت: هدف دومین همایش ملی نگاهی نو به زبان و ادبیات عامه احیا، صیانت، توسعه و ترویج زبان و ادبیات عامه کشور است.

عبدالمجید مصلح افزود: زبان و ادبیات فارسی عامه یک ثروت ارزشمند است که در تک‌تک افراد جامعه وجود دارد و باید با هدف استفاده نسل آینده به طرز صحیحی جمع‌بندی شود.

وی ادامه داد: استان بوشهر با تنوع گویش و تاریخ خود یکی از پرافتخارترین استان‌های کشور در حوزه ادبیات عامه است.

Thumbnail

مصلح گفت: در کشور شاید بوشهر تنها شهری باشد که از فراوانی بالایی در برخورداری از شاعران، نویسندگان و اندیشمندان قرار داشته باشد.

قرائت اشعاری از خیام توسط گیورکی خولارداوا دانشجوی گرجستانی، کارگاه‌های آموزشی «گونه شناسی شعر عامه»، «روش تحقیق در ادب عامه»، «جایگاه و شیوه‌های اجرا نمایش سیاه بازی»، برگزاری شب شعر محلی، بازدید از بافت قدیم شهر بوشهر، برپایی غرفه کتاب‌های منتشر شده دانشگاه خلیج‌فارس، غرفه‌های کتاب‌های حوزه هنری بوشهر، هوشنگ مرادی کرمانی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با عنوان بوشهر پایتخت کتاب از دیگر برنامه‌های همایش 2 روزه نگاهی نو به زبان و ادبیات عامه در بوشهر است.

منبع: ایرنا