نخستین همایش آواها و نواهای مذهبی در دشتی برگزار شد
سیرنگ: نخستین دوره همایش آواها و نواهای مذهبی و آموزش سبک های نوحه های پامنبری در شهرستان دشتی با حضور گروه های مختلف برگزار شد.
كدخبر: id-5515
تاريخ: 2018-02-04 10:48:36

دبیر همایش آواها و نواهای مذهبی دشتی در این همایش گفت: این همایش با هدف احیای آواها و نواهای مذهبی با اجرای قدیمی‌ترین سبک اذان که اکنون کمتر در این منطقه شنیده می‌شود توسط ابوالقاسم یاقوتی از پیر غلامان شهر شنبه آغاز شده است.

به گزارش «سیرنگ»، ابراهیم ابراهیمی افزود: در این همایش که با استقبال بی‌نظیر مردم همراه بود نونهالان و قاریان و حافظان قرآن با لباس‌های سنتی به قرائت قرآن پرداختند که مورد تقدیر حضار قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: این مراسم به سبک و شیوه کامل سنتی اجرا شد که ذکر خوانی از جمله نشانه آغاز مراسم روضه‌خوانی در شهرستان دشتی به‌ویژه بخش شنبه یکی از این موارد است.

دبیر همایش آواها و نواهای مذهبی دشتی ادامه داد: پس از ذکر خوانی، این همایش با اجرای گروهی چاووش‌خوانی که یکی از آداب و رسوم مردم شنبه که در اعزام و سفرهای زیارتی پابوس علی بن موسی‌الرضا٬ کربلای معلا و زیارت‌خانه خدا اجرا می‌شود ادامه پیدا کرد.

ابراهیمی افزود: پس از آن گروه‌های نوحه پامنبری از شنبه٬ درویشی٬ باغان٬ شهر کاکی٬ بادوله به سبک‌های مختلف به زیبایی اجرا کردند.

وی اضافه کرد: یکی از رسوم مردم در شنبه شهرستان دشتی لالایی خوانی عاشورایی در مدح و عزاداری علی‌اصغر امام حسین (ع) بود که توسط گروه‌های شرکت کننده انجام شد.

ابراهیمی ادامه داد: کتاب‌خوانی روضه الشهدا توسط دو تن از ذاکرین اهل‌بیت، اجرای مناجات خوانی، عزم میدان، مراسم صبحدم خوانی با دو سبک قدیم و جدید، مناجات خوانی ویژه ماه مبارک رمضان، نوحه‌خوانی علم و اجرای زنده سینه حسن حسین سبک کم‌نظیر که ویژه مردم شنبه است از دیگر قسمت‌های این همایش بود.

منبع: ایرنا