فراخوان جشنواره منطقه ای مد و لباس ایرانی اسلامی
سیرنگ: فراخوان سومین جشنواره منطقه ای مد و لباس ایرانی اسلامی خلیج فارس ( زیرمجموعه نمایشگاه ملی مد و لباس ایرانی اسلامی فجر) منتشر شد.
كدخبر: id-5289
تاريخ: 2017-11-12 10:52:38

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اعلام این خبر افزود: این جشنواره با حضور آثار هنرمندان چهار استان بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

به گزارش «سیرنگ»، وی بیان کرد: هدف این جشنواره تشویق دانش‌آموختگان طراحی لباس به خلق ایده‌های جذاب و جدید با بهره‌گیری از سنت‌های پوششی منطقه در قالب عفاف و حجاب و اقتصاد مقاومتی است.

ماحوزی افزود: شناسایی و معرفی استعدادهای نو، در حوزه طراحی، دوخت و تزئین لباس، قرار دادن جوانان در مسیر فرهنگ و هنر دانش‌بنیان در کارگروهی، معرفی طرح‌های ابداعی به تولیدکنندگان، تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد فرصت اشتغال از دیگر هدف‌های برگزاری این جشنواره منطقه‌ای است.

وی گفت: طراحی، دوخت و تزئین لباس مانتوهای اجتماع، مجلسی و پیراهن مردانه از محورهای سومین جشنواره منطقه‌ای مد و لباس ایرانی اسلامی خلیج‌فارس است.

ماحوزی یادآور شد: استفاده خلاقانه و روزآمد از نمادها، اسطوره‌ها، سنت‌های پوششی و سبک زندگی اسلامی، ملی و منطقه‌ای، زیبایی، راحتی، وقار در عین پوشیدگی کامل، قابلیت تولید انبوه متناسب با قدرت خرید مردم در بخش لباس اجتماع از امتیازهای ویژه برای شرکتت کنندگان این جشنواره محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: بخش طراحی و دوخت لباس بصورت گروهی و در 2 مرحله برگزار می‌شود که اعضای هر گروه متشکل از طراح، الگوساز و دوزنده است.

ماحوزی ادامه داد: خلاقیت در طراحی، مانکن سازی، رنگ‌آمیزی در قالب طرح با دقت پی دی آی 300 و انتقال آن روی لوح فشرده و مقوا مناسب آ 3 و توضیحاتی کوتاه مربوط به ایده طراحی و نحوه برش (حداکثر در یک کاغذ آ 4) باید همراه طرح فرستاده شود.

وی گفت: تهیه الگوی دقیق و اصولی وظیفه الگوساز است و دوخت و آماده‌سازی لباس نیز بصورت عملی در 2 روز با حضور دوزنده برگزار می‌شود.

ماحوزی افزود: طراحی و بافت پارچه و چاپ روی پارچه با موضوع خلیج‌فارس نیز 2 بخش دیگر جشنواره است که ارائه پیشینه، ایده‌ها و الهامات طرح، تکنیک‌های چاپ و انواع رنگ‌های بکار رفته در سه صفحه آ 4 و چاپ آن روی شال، روسری، لباس از جمله شرایط شرکت در این 2 بخش است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: در بخش علمی (پژوهش، مقاله و کتاب) نیز از استادان و دانشجویان و پژوهشگران عرصه طراحی مد و لباس درخواست می‌شود برای شرکت در بخش علمی جشنواره پژوهش‌های خود را در موضوع المان‌های بومی خلیج‌فارس با پیشینه، اصالت، نوآوری و خلاقیت، ایده از معماری‌های استان‌های جنوبی، ایده از لباس اقوام جنوب و ایده از فرهنگ‌عامه جنوب به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند.

ماحوزی تأکید کرد: پژوهش و یا مقاله مدنظر باید تاکنون در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده و شیوه نگارش مقاله نیز باید بصورت کاملاً علمی و کمتر از 10 صفحه و بیشتر از 30 صفحه نباشد.

وی افزود: مهلت ارسال آثار به این جشنواره نیز 30 دی‌ماه سال جاری است و داوطلبان شرکت در نمایشگاه می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ارسال کنند.

منبع: ایرنا