نمایشگاه عکس «موج و مرجان و خارگ» در بوشهر برپا می‌شود
سیرنگ: نمایشگاه عکس نمایشگاه عکس «موج و مرجان و خارگ» با آثاری از مصطفی دهقان در فرهنگسرای بافت بوشهر برپا می‌شود.
كدخبر: id-5249
تاريخ: 2017-10-29 19:59:12

مصطفی دهقان در گفتگو با سیرنگ در این خصوص اظهار داشت: در این نمایشگاه 32 قطعه عکس در سایر 45*30 با موضوع تاریخ و آثار باستانی، طبیعت، دنیای زیرآب و مناظر دیدنی جزیره به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تصاویر در بازه زمانی 15 ساله ثبت شده است، گفت: هموطنان با توجه به شرایط خاص خارگ امکان بازدید از این جزیره را ندارند در صورتی که مناطق تاریخی و جاذبه‌های ارزشمندی در خارگ وجود دارد که ناشناخته باقی مانده‌اند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه سعی شده است جزیره خارگ در قالب تصاویر از نگاهی که کمتر به آن پرداخته شده، معرفی شود و تصاویر نمایشگاه برگزیده‌ای از تصاویر کتاب «موج و مرجان و خارگ» است.

دهقان یادآور شد: نمایشگاه عکس «موج و مرجان و خارگ» از 20 الی 25 آبان ماه در فرهنگسرای بافت بوشهر در عمارت دهدشتی دایر می‌شود و علاقمندان می‌توانند صبح‌ها از ساعت 9 الی 12 و بعدازظهرها از ساعت 17 الی 20:30 از نمایشگاه بازدید کنند.

وی در خصوص اطلس تصویری «موج و مرجان و خارگ» نیز اظهار داشت: در این کتاب 101 عکس رنگی در 160 صفحه با موضوع آثار باستاني، جاذبه‌هاي طبيعي، دنياي زیرآب و خارگ امروز به صورت دو زبانه با مقدمه دکتر ویلم فلور مورخ هلندی-آمریکایی با حمایت شهرداری خارگ منتشر شده است و در آن تصاویر آثاری از دوران قبل از اسلام تا زمان حال ارائه شده‌اند.

در مقدمه‌ دکتر ويلم فلور بر این کتاب آمده است: «کتاب حاضر تاريخ کامل جزيره را از نخستين شواهد باستان‌شناسی گرفته تا تأسيس پايگاه تجاري هلنديان در قرن هجدهم و تا هنگام پايان يافتن شيوه سنتي حيات در جزيره و تبديل شدنش به يک مجتمع صنعتي روايت مي‌کند. اين مهم با استفاده از عکس‌هایی زيبا صورت گرفته که عمدتاً توسط خود مؤلف، به عنوان يک بومي خارگ، گرفته شده است و مي‌خواهد که اين کتاب نه تنها قصيده‌اي بر زیبایی‌های شهر يا وطنش باشد، بلکه به عنوان دعوت‌نامه‌ای است براي شما خوانندگان تا از زیبایی‌های اين جزيره لذت ببريد.»

کتاب «موج و مرجان و خارگ» در شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات هلیله منتشر شده است.

گفتنی است مصطفی دهقان دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه خوارزمی تهران است.