خالو حسین دشتی را برای نقل مناسب دیدم‌
سیرنگ: طوبی شیرکانی نقال جوان اهل بوشهر امسال با نقل خالو حسین دشتی در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به اجرای برنامه می پردازد.
كدخبر: id-5161
تاريخ: 2017-09-01 10:28:21

به گزارش «سیرنگ»، «خالو حسین دشتی» نوشته و کارگردانی طوبی شیرکانی است و برای نخستین بار در تهران اجرا می شود. خالو حسین دشتی یکی از هم رزم های رئیسعلی دلواری در جنگ ایران و انگلیس بوده است و در آستانه برگزاری این نقل باشگاه نقالان گفتگویی کوتاه را با این نقال جنوبی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

طوبی شیرکانی کارشناس ارشد ادبیات نمایشی گفت که از کودکی کار تئاتر را آغاز کرده و پس از ورود به دانشگاه هنر در رشته ی بازیگری، به صورت حرفه ای کار خود را ادامه داده است و در دانشگاه از طریق استادم دکتر ناصربخت با هنر نقالی آشنا شدم و با تشویق های ایشان کارم را در این زمینه آغاز کردم. در ابتدا در کنار تئاتر، نقالی هم کار می کردم ولی هر چه پیش رفتم با نقالی آمیخته تر شدم و تصمیم گرفتم فقط در این حوزه کار کنم و تئاتر را کنار گذاشتم و به صورت حرفه ای چندی نزد مرشد مجتبی حسن بیگی آموزش دیدم و کار کردم.

طوبی شیرکانی در ادامه درباره انتخاب نقل خالو حسین دشتی در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت: «از آنجایی که تمامی نقل های من در رابطه با داستان ها و شخصیت های شاهنامه بود و من در منطقه ای با باورهای سنتی بومی زندگی می کردم و تماشاچیان من مردمان منطقه ی محل زندگیم بودند، احساس کردم برای برقراری ارتباط بیشتر با چنین تماشاچیانی باید موضوع داستان هایم را تنوع بخشم و از موضوعاتی استفاده کنم که برای آنها قابل درک و باور پذیر باشد، به همین خاطر شروع کردم به پژوهش در مورد شخصیت های منطقه ی شهرستان دشتی استان بوشهر، کتابهایی را مطالعه کردم و با افراد مختلف صحبت کردم تا بالاخره شخصیت خالو حسین دشتی را برای نقل مناسب دیدم‌».

طوبی شیرکانی

این نقال جوان خالو حسین دشتی را یکی از هم رزم های رئیسعلی دلواری در جنگ ایران و انگلیس و یکی از افراد تاثیر گذار در این جنگ معرفی کرد و ادامه داد: من با تحقیق و مطالعه این نقل را نوشتم و از اولین اجرای من استقبال خوبی شد و در پی این استقبال تصمیم به ادامه اجرای این نقل گرفتم و تصمیم دارم از دیگر شخصیت های استان بوشهر نقل بنویسم و اجرا کنم.

طوبی شیرکانی درباره چگونگی شرکت در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی و پذیرفتن نقل خالو حسین دشتی افزود: وقتی فراخوان جشنواره ی نمایشهای آیینی و سنتی را دیدم و بخش نقالی را مطالعه کردم متوجه شدم از اجراهایی با موضوعات و شخصیت های جدید تاکید دارد. من هم به این فکر افتادم نقل خالو حسین دشتی که نقلی جدید برای اهالی تهران و شرکت کنندگان جشنواره است را پیشنهاد کنم که خوشبختانه پذیرفته شد و امیدوارم بتوانم با اجرایی خوب این شخصیت را به دیگران بشناسانم و رسالت خودم را به عنوان یک نقال اهل بوشهر و کسی که در حوزه ی فرهنگ و هنر و گسترش آن فعالیت می کند، انجام دهم.

طوبی شیرکانی

از دیگر آثار راه یافته به هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی می توان به «تولد رستم» نوشته یوسف فخرایی به کارگردانی منیژه واحد از سیاهکل، «داستان شاهنامه» به کارگردانی طاهره بهرامی نهادفر از تهران، «درخت بخشنده» نوشته سیلورا ستاین به کارگردانی فاطمه حیدری‌فر از تهران، «رزم رستم و اشکبوسی» به کارگردانی زهرا محمودی از تهران، «شاهنامه خوانی – شیرین و خسرو» به کارگردانی محمدهاشم دهقانی از تهران، «فرامرز نامه» نوشته جلالا خالقی مطلق به کارگردانی داوود معینی‌کیا از تهران، «نقل فرامرز و گشسپ» به کارگردانی مسعود نوری‌فرد از کاشان، «نقل کشته شدن فرود» نوشته و کارگردانی فهیمه باروت‌چی از تهران و «نقالی» نوشته و کارگردانی محمدرضا آزادفر از تهران اشاره کرد.

هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی با دبیری داوود فتحعلی بیگی از ۸ تا ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۶ در تهران برگزار می شود.