10 اثر ناملموس استان بوشهر به ثبت ملی رسید
سیرنگ: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: 10 اثر ناملموس این استان به تازگی در شورای ثبت میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
كدخبر: id-5070
تاريخ: 2017-08-09 16:42:05

ناصر امیرزاده افزود: این آثار شامل شبیه گردانی عاشورا در بندر ریگ (شهرستان گناوه)، تعزیه قانیان در بندر ریگ (شهرستان گناوه)، استاد نجف دریابندری گنجینه زنده بشری در میراث ناملموس، گَرده بخشو (شیوه یا سبک خواندن جهانبخش کردی زاده از بزرگان آوازهای آئینی بوشهر)، چاووشی خوانی بوشهر که در بیشتر مناطق استان در مراسم مذهبی خوانده می‌شود از جمله این آثار است.

به گزارش «سیرنگ»، وی اضافه کرد: بیت خوانی یا سرور که در مراسم شادی و غم اجرا می‌شود، آواز مقامی بیدگونی که در مناطق شبانکاره، سعدآباد و بخش‌هایی از شهرستان‌های گناوه و دیلم به شیوه‌های مختلف در مراسم‌های آیینی مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله دیگر آثار ناملموس ثبت شده استان بوشهر در فهرست آثار ملی کشور است.

امیرزاده افزود: همچنین افزون بر این سه بازی بومی محلی استان بوشهر نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: این نخستین بار است که در استان بوشهر 10 اثر ناملموس در یک نشست شورای ثبت ملی به ثبت می‌رسد.

امیرزاده اظهار داشت: تاکنون در استان بوشهر 43 اثر ناملموس شامل بازی‌های بومی محلی، صنایع‌دستی، غذاهای بومی محلی، مراسم آیینی، موسیقی، ابزارآلات موسیقی و 300 اثر ملموس شامل بناها، محوطه‌ها و آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: همچنین 2 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی با همکاری فرماندار کنگان برای ثبت جهانی سیراف مصوب شده است که در نخستین فرصت، فرایند ثبت جهانی آن آغاز می‌شود.

منبع: ایرنا