برگزاری همایش بزرگداشت فردوسی در خورموج
سیرنگ: همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در فرهنگسرای شهید شهریاری شهر خورموج برگزار شد.
كدخبر: id-4892
تاريخ: 2017-05-24 01:31:53

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی در این همایش گفت: شاهنامه‌خوانی و نقالی در شهرستان دشتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و‌ این حرکت رو به رشد در فضای باز اندیشه‌ای میسر شده است.

به گزارش «سیرنگ»، حمید زارعی افزود: شاهنامه همچون درختی تناور ریشه‌ای گسترده در ژرفای هزاران سال فرهنگ و تمدن جهان دارد و همواره سرسبز و پربار سایه پر مهر خود را بر سر انسان‌ها خواهد گستراند.

شاهنامه شناس خورموجی نیز بیان کرد: شاهنامه فردوسی در جایگاه یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای ادب فارسی، اثری است که دارای عناصر و نمادهای فراوان اسطوره‌ای و حماسی و کهن‌ الگویی است و از این‌رو منبع و بستری مناسب برای پژوهش در این حوزه جدید نقد ادبی به شمار می‌رود.

مسعود بهرامی اضافه کرد: یکی از مکتب‌های مورد توجه منتقدان ادبی، مکتب روان‌شناسی تحلیلی «کارل گوستاو یونگ» روان‌شناس مشهور سوئیسی است که در نیمه دوم سده بیستم توسط او بنیان نهاده شد. وی بیان کرد: طبق نظریه یونگ هنرمند و شاعر با بهره‌گیری از محتویات ناخودآگاه جمعی کهن الگوها به آفرینش هنری دست می‌زند.

بهرامی ادامه داد: فردوسی چه در زمان حیات و چه مماتش بی‌مهری‌های زیادی از مردم دیارش دیده است ولی حق بزرگی بر فرهنگ و تمدن و هنر این سرزمین دارد.

شعرخوانی سید محمدرضا هاشمی زاده و ابراهیم شاکری مطلق٬ اجرای نقالی مکیه بهرسی٬ میترا و ملیکا صیادی٬ مهسا و مهتاب نظامی٬ زهرا سیفی٬ شکیبا زارعی و اجرای موسیقی توسط سید مهدی هاشمی و سید پوریا موسوی از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

منبع: ایرنا