کتاب «تاریخ خاندان آل‎مذکور» در بوشهر رونمایی شد
سیرنگ: یکی از برنامه های نکوداشت هفته بوشهر نشست علمی-تخصصی دریا و دریانوردی بود که در سالن سینما کانون بوشهر برگزار شد.
كدخبر: id-4751
تاريخ: 2017-03-10 01:07:56

به گزارش «سیرنگ» » به نقل از روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی بوشهر؛ در این مراسم از کتاب «تاریخ خاندان آل مذکور» از مجموعه حکمرانان بوشهر و بنادر جنوب رونمایی گردید. نویسنده این کتاب علیرضا مظفری زاده است که آن را همراه با عکس‌ها و اسناد فراوان در 648 صفحه فراهم آورده است.

 شیوخ آل مذکور از دوره افشاریه تا اوایل قاجاریه بین سالهای 1148-1268ه.ق/1114-1231ه.ش ( قرن‌های دوازدهم و سیزدهم هجری) قریب 120 سال بر بوشهر و مناطق شمالی خلیج فارس و زمانی هم بر کرانه‌های جنوبی از جمله جزیره بحرین حکومت کردند و مرکز حکمرانی آنها بندر بوشهر بود.

شیخ ناصرخان بوشهری(آل مذکور) در دوره کریم خان زند، فرزندش شیخ نصرخان در آغاز عصر قاجار، شیخ عبدالرسول خان در زمان فتحعلیشاه قاجار و فرزندش شیخ نصر دوم تا اوایل سلطنت ناصرالدین شاه بر این نواحی فرمانرویی کردند. حاکمان آل مذکور همواره تابع دولت مرکزی ایران و مدافع آب و خاک این کشور بودند. آنان در آبادانی بوشهر کوشیدند و بوشهر در دوره آنان به مهم ترین بندر حوزه خلیج فارس تبدیل گردید.

برای تهیه این کتاب که در واقع تاریخ مدون بوشهر در عصر جدید است، صدها منبع فارسی، عربی و اروپایی از قدیم و جدید مورد بررسی قرار گرفته و با دهها نفر از آگاهان به تاریخ محلی از جمله بازماندگان و اعقاب خاندان آل مذکور در استان و سایر نقاط کشور گفتگو شده است.

کتاب« تاریخ خاندان آل مذکور» را بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر و انتشارات صفحه سفید در تهران منتشر نموده اند. این کتاب در کتابفروشی های معتبر بوشهر قابل عرضه به مشتاقان تاریخ و فرهنگ بوشهر و خلیج فارس است.