هنرهای سنتی هويت یک ملت است
سیرنگ: باران جانبخشی در حال باریدن بود، کم‌کم به هنرخانه کوچک اما زیبای «جار» رسیدم وقتی وارد سالن کوچکش شدم، هنردوستانی را دیدم که با ذوق و چهره‌‌هایی بشاش به دست‌ساخته‌های هنرمند خلاق بوشهری چشم‌ دوخته‌اند.
كدخبر: id-2996
تاريخ: 2017-01-28 00:15:13

به گزارش «سیرنگ» به نقل از بامدادجنوب- الهام بهروزی: باران جانبخشی در حال باریدن بود، کم‌کم به هنرخانه کوچک اما زیبای «جار» رسیدم وقتی وارد سالن کوچکش شدم، هنردوستانی را دیدم که با ذوق و چهره‌‌هایی بشاش به دست‌ساخته‌های هنرمند خلاق بوشهری چشم‌ دوخته‌اند. هر چند فضایی که آثار در آن به نمایش گذاشته شده، کوچک است اما این فضا یک حسی را به تو منتقل می‌کند که لوکس‌ترین و مجهزترین نگارخانه‌ها هم نمی‌تواند به تو منتقل کند. محیط باصفای جار با تابلوهای گره‌چینی و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه مهدی فیروززادگان عجیب به دل می‌نشیند. انگار همه چیز دست‌به دست هم داده بود تا غمی که از عصر در گوشه دلم جا خوش کرده بود، آرام آرام با قطره قطره باران شسته شود و جایش حسی شیرین در دلم بنشیند. در حین گردش در این نمایشگاه، نگاهم مجذوب دستبندها و گردنبندهایی شد که از جنس ورشو و با نگین‌های عقیقین، یاقوت و فیروزه آراسته شده بودند. 

کمی جلوتر رفتم نهایت ذوق و هنر را در ترکیب آیینه‌ای دیدم که با هنر گره‌چینی خیلی خواستنی خود را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشید. چند قدم دیگر پیش رفتم تابلویی کوچک که ترکیبی از گره‌چینی و کاشی بود، مرا میخکوب خود کرد. طرحی که بر کاشی نقش بسته بود مرا یاد کاشی‌کاری‌های ایران کهن انداخت... . روی میزی که سمت چپ سالن قرار داشت، جعبه‌های جواهرات، گلدان، جاشمعی، زیرلیوانی و... که از جنس چوب و با طرح‌های از دوره ساسانی (شامل گلبوته‌ها و...) و نقوش هنری و بی‌نظیر عمارت تاریخی دهدشتی بوشهر، ملک و ... روی آنها تراش خورده بود، دیده می‌شد. دمی نگاهم به دیوار دوخته شد و تابلویی با قاب سلطنتی طلایی دیدم که در آن سنجاق سینه، گردنبند، گوشواره و دستبند‌های برنجین با هنرمندی مریم سیاکی، بانوی هنرمند بوشهری خودنمایی می‌کرد.
 
هر چه بیشتر در این نمایشگاه چرخ می‌زدم، بیشتر مجذوب دنیای نهفته در اعماق این دست‌ساخته‌های سنتی می‌شدم. مهدی فیروزادگان پیش از این نمایشگاه، سه نمایشگاه دیگر از آثار و دست‌ساخته‌های خود در استان بوشهر برگزار کرده است. این هنرمند همچنین چندی پیش برند هنری خود را به نام «فیروززادگان» به ثبت رسانده است. اینک وی در چهارمین نمایشگاه خویش بیشترین تمرکزش را روی نمایش زیورآلاتی گذاشته که در ورای ظاهر عتیق‌گونه خود نوعی مدرنیته را در خود نهفته دارد. وی در نمایشگاه‌های پیشین خود آثاری را که برگرفته از نقوش و معماری عمارت‌های کهن بوشهر (دهندشتی، حاج‌رئیس، ملک و...) و مسجد شیخ فضل‌الله اصفهان و نقوش زیبا و مهیج قالی ایرانی بود، به کمک هنر ویترای به نمایش گذاشته بود اما در این نمایشگاه بیشتر با آثاری به استقبال هنردوستان بوشهری آمده که رها از تجملات دست و پاگیر امروزی هستند و با تماشای آنها آرامشی به انسان دست می‌دهد که نمی‌توان در هیچ‌کدام از کارهای مدرن آنها را لمس کرد.
 
این هنرمند در حاشیه این نمایشگاه در خصوص تعداد آثاری که در چهارمین نمایشگاه هنرهای سنتی و زیورآلات به نمایش گذاشته است، به بامداد جنوب گفت: در اين نمايشگاه بيش از ٣٠٠ اثر موجود هست كه بیشتر آنها برگرفته از موتيف‌ها و آرایه‌هاي بومي است.
مهدی فیروززادگان در ادامه با بیان این‌که بیشتر این تابلوها، جعبه‌ها و زیورآلات الهام گرفته از سنت و علايقي است كه به‌تازگی خوشبختانه مورد اقبال مردم به‌ویژه جوانان واقع شده‌اند، افزود: این نمايشگاها را با هدف معرفی طرح‌هاي خاص بومي و با رويكرد شناساندن هنرهاي سنتي و بومي برگزار می‌کنم. البته سخت اصرار دارم که آنها را با كيفيت مطلوب و در خور شأن مردم به نمایش بگذارم.
 
وی با تاکید بر این‌که در چهارمین نمایشگاه هنرهای سنتی و زیورآلات، تراريوم (‌باغ شيشه‌ايي) با موتيف‌هاى بومي، زيورآلات كتيبه‌ايي و طرح قديمي، لوستر و صندوقچه‌ با طرح‌هایی از عمارت‌هاي زيباي بوشهر به نمایش گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه كارهايي كه به‌صورت تلفيقي نظیر ترکیب گره‌چینی و آیینه، گره‌چینی و کاشی‌کاری و... نمايش داده شده، نمونه کارهایی است که می‌تواند در زندگی روزمره کاربرد داشته باشند. اين كارها با رويكرد نشان دادن و به کار بردن زيبايي‌هاي پیرامونی‌مان در ملزومات خانگي كه ديده نمي‌شود، خلق شده‌اند. 
این هنرمند در ادامه با اشاره به این‌که با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که انجام دادیم به مقتضی شرایط آب و هوایی استان بوشهر بیشتر زیورآلاتی از جنس برنج و ورشو در این نمایشگاه عرضه شده است، گفت: خوشبختانه تاکنون استقبال از نمایشگاه خیلی خوب و رضایت‌بخش بوده، به‌طوری که هر شب بعد از پایان کار نمایشگاه بیشتر نمونه‌های آثار فروخته می‌شود. البته پیش از این در نمايشگاه يك‌روزه‌ای که در شيراز داشتیم، نیز بخش زیادی از آثار به فروش رفت و ان‌شاءالله به‌زودی در شهرهای تهران و اهواز هم نمایشگاهی از زیورآلات دست‌ساخته خود برگزار خواهیم کرد.
فیروززادگان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که هنردوستان بیشتر برند فیروززادگان را با زيورآلات و تابلوهای تلفیقی گره‌چيني و كاشي‌ می‌شناسند، تصریح کرد: تمام تلاش من این است که با ثبت این برند ملی بتوانم سفير صادقی برای هنر سنتي و بومي بوشهر در جاي‌جاي ايران باشم. در واقع احساسي كه از اين كار دارم همانند عشق مادري به فرزندش است كه همواره نمي‌تواند کودک را از خود دور و جدایی او را تحمل کند، چراکه هنری که دنبال می‌کنم، الهام گرفته از سنت، رفتار و هويت یک ملت است.
 
وی در پایان این گفت‌وگو از تمام دوستان و مشوقان خود که همواره به وی انگیزه ادامه فعالیت در این هنر ماندگار و دیدنی را می‌دهند، تشکر کرد. مهدی فیروزادگان که سال گذشته با تابلوهایی از گلیم‌فرش کوشیده بود تا دوباره هنر گلیم‌بافی را به خانه‌های ایرانی بیاورد و زینت‌بخش دیوارهای خانه‌های مدرنی سازد که روزبه‌روز از میراث هنری و صنایع دستی کهن سرزمین خود فاصله می‌گیرند، در این نمایشگاه مصمم است که هنرهای کاشی‌کاری و گره‌چینی را که از هنرهای اصیل ایرانی است، جانی دوباره ببخشد و مانع از فراموشی آنها شود. این نمایشگاه هر چند در فضای کوچکی چیده شده بود ولی پر از پیام بود، پیام‌هایی از تاریخ، فرهنگ، هنر، خلاقیت، استعداد، توانمندی، ایران سرزمین کهن و... . همچنینی دستبندها و گردنبندهایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، بسیار خودنمایی می‌کنند البته این هنرمند به‌کمک لیزر روی برخی از زیورآلات در نهایت ظرافت و تبحر نقوش سنتی را حک کرده است که نگاه‌ها را به خود خیره می‌سازد. چهارمین نمایشگاه زیورآلات ایرانی و هنرهای سنتی که از یکم بهمن‌ماه در هنرخانه «جار» (بوشهر، خیابلان سنگی، انتهای خیابان مبارزان) آغاز به کار کرده است تا چهاردهم بهمن‌ماه از ساعت 18 تا 23 پذیرای هنردوستان است.
 
اخبار مرتبط:

نمایشگاه «زیورآلات ایرانی و هنرهای سنتی» در بوشهر

نمایشگاه «زیورآلات ایرانی و هنرهای سنتی» در بوشهر برپا می‌شود

محصولات هنرمند بوشهری به بازار عرضه می شود + تصاویر