نمایشگاه «زیورآلات ایرانی و هنرهای سنتی» در بوشهر
سیرنگ: چهارمین نمایشگاه زیورآلات ایرانی و هنرهای سنتی با آثاری از مهدی فیروززادگان هنرمند هم استانی از اول تا چهاردهم بهمن‌ماه در بوشهر برگزار می‌شود.
كدخبر: id-2905
تاريخ: 2017-01-21 07:12:24

آثار مهدی فیروززادگان دانش‌آموخته نقوش ایرانی و پژوهشگر هنرهای سنتی از اول تا چهاردهم بهمن‌ماه در بوشهر در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

مهدی فیروززادگان در گفتگو با سیرنگ در این خصوص اظهار داشت: برند «فیروز زادگان» به عنوان یک برند هنری و بومی با محوریت هنرهای سنتی و بومی استان بوشهر ثبت شده است و موتیف های بومی (نقش‌مایه‌ها) که در ملزومات خانگی استفاده شده است و به صورت کاربری مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا اصالت آثار حفظ شود و هدف از ثبت برند با این مشخصات و محوریت نیز حفظ ارزش‌های بومی است.

وی با بیان اینکه آثار هنری با طرح‌های بومی استان بوشهر با استقبال عمومی مواجه شده است، گفت: استقبال از طرح‌های بومی و سنتی در استان و کشور در حال گسترش است و نمی‌توان گفت در حال دور شدن از مدرنیته هستیم اما سلیقه عمومی به دنبال آثاری هستند که سنت را با مدرنیته تلفیق کرده‌اند و در مواردی نیز شاهد بازگشت کامل بخشی از جامعه به طرح‌های بومی و سنتی هستیم.

این هنرمند هم استانی ادامه داد: استفاده از محصولات با طراحی‌های قدیمی در حال افزایش است و این نشانه خوبی است که ما به دنبال آرامش طرح‌های بومی و سنتی هستیم و چیزی که در حال فراموشی یا شاید نابودی بود در حال احیا شدن است و منظور از بیان اینکه محوریت برند «فیروززادگان» طرح‌های بومی و سنتی است اشاره به این موضوع دارد.

این پژوهشگر هنرهای سنتی افزود: امروزه مشاهده آثاری با طرح‌های بومی و سنتی در ساختمان‌های بزرگ و مدرنی که ساخته شده‌اند امری عادی است و استفاده از مزایایی مدرنیته به همراه بهره بردن از نکات مثبت طرح‌های بومی و سنتی موجب ایجاد جریانی تازه شده است.

فیروززادگان ادامه داد: روی آوردن جوانان به استفاده از طرح‌ها و سبک‌های قدیمی قابل مشاهده است و این به دلیل آرامشی است که این محصولات در کنار زیبایی‌های آن دارد و تجربه نمایشگاه‌های گذشته نشان می‌دهد استقبال از کارهای بومی و سنتی در مقایسه با طرح‌های مدرن بسیار بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه چهارمین نمایشگاه زیورآلات ایرانی و هنرهای متفاوت از نمایشگاه‌های گذشته است، بیان کرد: از طرح‌هایی که برای اولین بار در چهارمین نمایشگاه زیورآلات ایرانی و هنرهای سنتی ارائه می‌شود باغ های شیشه‌ای (تراریوم) هستند که با نقوش بومی با استفاده آرایه‌های عمارت دهدشتی، عمارت حاج رئیس و... طراحی‌شده‌اند یا لوسترهای چراغ و زيرليوانى که در بازار با طراح‌های آنتیک، فانتزی و... عرضه می‌شوند در این نمایشگاه با طرح‌های بومی ارائه خواهند شد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه  تقريبا 300 اثر در قالب محصولات چوب، زیورآلات، قاب کاشی، لیوان و زیرلیوانی، دفتر، آیینه با طرح‌های بومی و سنتی و... به نمایش گذاشته شده‌اند و به زودی سایت عرضه آنلاين محصولات  برند «فیروززادگان» در طول نمايشگاه راه اندازي ميشود.

فیروززادگان تأکید کرد: کیفیت مهمترین اصل برای ارائه آثار در این نمایشگاه است و به دنبال نمایش آثاری در شان تاریخ و فرهنگ بوشهر و استان هستیم.

وی در پایان یادآور شد: فاطمه صفرزاده (رئیس سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری بندر بوشهر)، مسعود غلام‌زاده فرد (رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندر بوشهر)، علیرضا آماره، مهرزاد آسایش و ندا عبداله زاده (شورای شهر بوشهر)، میلاد جعفری (لیان ایده)، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، توانا و اهرمى (مجتمع چاپ سروش گرافیک لیان)، حكانى (دکور آذین- مجتمع پيشرفته برش ليزر) حاجتى و شبانى (خونه هنر جار) در برپایی این نمایشگاه همکاری داشته‌اند.

گفتنی است چهارمین نمایشگاه زیورآلات ایرانی و هنرهای سنتی از اول تا چهاردهم بهمن‌ماه در «خونه هنر جار» در بوشهر (خیابان سنگی انتهای خیابان مبارزان) از ساعت 18 الی 23 دایر است.

اخبار مرتبط:

محصولات هنرمند بوشهری به بازار عرضه می شود + تصاویر

برند هنرمند بوشهری رونمایی می‌شود + تصاویر