اختتامیه سوگواره «بر بلندای عاشورا» و «خورشید بر نیزه» برگزار شد
سیرنگ: اختتامیه جشنواره عکاسی «خورشید بر نیزه» و سوگواره نثر و شعر «بر بلندای عاشورا» با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در سالن شهید حکیمی دیر برگزار شد.
كدخبر: id-126
تاريخ: 2016-11-22 16:54:31

 معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان بوشهر در اختتامیه این جشنواره گفت: فرهنگ عاشورا تاثیر پذیری خود را در جامعه به‌خوبی گذاشته است.

به گزارش سیرنگ سیروس فتحی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا در ادبیات ایران زمین دارای پیشینیه بسیار زیادی است، افزود: شاعران با شناخت دقیق و عمیق خود نسبت به حادثه عاشورا و گستره فرهنگ عاشورا، شعرهای خود را به مخاطبان خود ارائه داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ عاشورا تاثیر پذیری خود را در جامعه به خوبی گذاشته است و در این جایگاه شعر عاشورایی جایگاه و عظمت خود را پیدا کرد.

فتحی با بیان اینکه شعر عاشورایی در گذر زمان شکل و جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است، گفت: برگزاری چنین جشواره‌هایی در سال‌های آینده به عنوان یکی از برنامه های رسمی با سطحی گسترده‌تر و فراخوانی عمومی‌تر در سطح آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان بوشهر افزود: با توجه به حفظ تمام عرصه‌های ادبی و هنری که لازمه ذوق سرشار جوانان و نوجوانان است فرهنگ اباعبدالله را توسعه خواهیم داد و در انتقال فرهنگ عاشورا نقش ایفا خواهیم کرد.

امام جمعه دیر در این مراسم گفت: عاشورا نه یک حادثه، بلکه یک فرهنگ ایمان،معنویت ،تکلیف مداری،عمل به وظیفه،اقدام به موقع،فرهنگ غیرت دینی و ناموسی،عزت و استقلال است که باید این فرهنگ در جامعه گسترش پیدا کند.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی افزود: اگر فرهنگ عاشورا در جامعه نهادینه شود هیچ خطری کشور را تهدید نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: شعر جایگاه ویژه‌ای در راستای رشد و بالندگی جامعه داشته و حرکت‌های فرهنگی نیز تاثیر بسزایی در مقابله با تهاجم دارد.

امام جمعه دیر گفت: شعر آیینی بامحتوا و مضامین دینی و ایمانی یکی از شعرهایی است که می تواند حادثه کربلا را ماندگار و زنده نگه دارد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دیر،نیز در این آیین گفت:جشواره عکاسی خورشید بر نیزه و سوگواره نثر و شعر بر بلندای عاشورا با حضور ۲۲۵ همکار فرهنگی و دانش در بخشهای عکاسی، شعر و نثر ادبی برگزار شد.

احمد عبدالله زاده با تاکید بر لزوم توسعه فرهنگ عاشورا در آموزش و پرورش افزود: ادبیات عاشورایی باید در آموزش و پرورش توسعه یابد.

وی خاطر نشان کرد در بخش عکاسی ۱۵۰ همکار فرهنگی و دانش آموز،در بخش شعر دانش آموزی ۲۵ نفر و در بخش نثر ادبی نیز ۵۰ نفر در این جشنواره شرکت کرده اند.

عبدالله زاده افزود: در مراسم اختتامیه جشنواره عکاسی خورشید بر نیزه و سوگواره نثر و شعر بر بلندای عاشورا در بخش شعر دانش آموزی ۳ نفر شایسته تقدیر و ۳ نفر نیز به عنوان نفرات اول تا سوم، در بخش عکاسی ۲ نفر شایسته تقدیر و ۳ نفر نیز به عنوان نفرات اول تا سوم و در بخش نثر ادبی نیز ۶ نفر با دو عنوان به از برگزیدگان این مسابقات انتخاب شدند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دیر گفت: امروزه آموزش و پرورش در زمینه پویایی و نشاط در عرصه‌های اجتماعی فعالیت دارد که در این راستا نقش حوزه معاونت پرورشی و تربیت بدنی پررنگ است.

در پایان از ۲۲۵ نفر از فرهنگیان، دانش آموزان و فعالان جشنواره با لوح سپاس و هدایایی قدردانی شد.

منبع: مهر